so
door soetjesdarling Aug 11, 2010 om 08:27
Geldzaken & recht

Transactiekosten pinnen

Ik heb onlangs met mijn creditcard gepind bij een geldautomaat van de ING en nu berekenen zij €10,= aan transactiekosten. Ik snap dat er kosten berekend worden, want ik heb dat op vakantie in het buitenland ook meegemaakt, maar daar waren die kosten lager. Mijn vraag is dus: Is dit bedrag niet aan de hoge kant?

19564 23 Rapporteer

be
door bekenkamp - Aug 11, 2010 om 11:13
6 Antwoorden / 0 Vragen

dag soetjesdarling,

kijk op http://www.ing.nl/Images/228375_0210_tcm7-32671.pdf daar staan alle bedragen die je kwijt bent als je geld opneemt met je creditcard (volgens die opgave zou het € 4,50 moeten zijn!).

guilli_1
door guilli_1 - Aug 11, 2010 om 11:13
13 Antwoorden / 2 Vragen

In eurozone landen kun je met je bankpas gratis pinnen .
pinnen met een creditcard kost €4.50..pure diefstal dat wel .
mastercard noemen ze wereldwijd betaalgemak maar je kunt er lang niet overal mee betalen en dan moét je wel gaan pinnen heh.
10 euro kan niet juist zijn lees de voorwaarden op ING.nl

su
door suurtje - Aug 11, 2010 om 11:19
12 Antwoorden / 3 Vragen

het is bekend dat creditkaart maatschappijen enorme marges hanteren wat betreft kosten en rente opslagen.
je moet je ook eerst orienteren op de betrffende sites hoe hoog de kosten zijn,
ik heb een visa kaart en deze rekent voor pinnen in het buitenland € 4.50+ een opslagpercentage van 0.5%. als je rood staat rekenen ze 18%
Je kan ook beter pinnen met een gewone bankpas en je creditkaart gebruiken voor handelingen die voor u kosteloos zijn zoals tolweg betalen of tankenonderweg.
kopen op internet auto huren etc.
voor de rest je kaart keurig opbergen en zo weinig mogelijk gebruiken want ze rekenen voor de acceptant ook enorme kosten.

vr
door vrolijkedame - Aug 11, 2010 om 11:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betaal hier bij de chinees als ik beneden de 15euro pin,altijd 15 cent transactie kosten,dat is al jaren zo en dat mogen ze ook doen zeiden ze,ik vind dat raar.

erik008
door erik008 - Aug 11, 2010 om 12:15
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Opname kosten zijn 3% met een minimum van €4,50
Dus als je €330 opneemt zit je al aan die €10

erik008
door erik008 - Aug 11, 2010 om 12:20
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Vorige was de kosten als je aan de bali geld opneemt.
Als je €1000 opneemt bij een automaat ben je ook €10 kwijt.

at
door ati_1 - Aug 11, 2010 om 12:24
17 Antwoorden / 7 Vragen

Als je zorgt voor een positief saldop je creditcard rekening kun je gratis pinnen (dus geen extra kosten) in zowel binnen- als buitenland. Zie bijv. de site van Fortis die Visa gebruikt:
https://www.fortisbank.nl/bankzaken/cmcontent/showPage.do?page_id=creditcard

pl
door plebpleb - Aug 11, 2010 om 13:22
113 Antwoorden / 60 Vragen

Als men in Duitsland bij 'n andere bank wilt pinnen, wordt er € 10 al afgeschreven...Alleen als je bij je eigen bank gaat pinnen zijn er geen kosten aan verbonden....
Dit jaar hebben ze dat ingevoerd in Duitsland, binnenkort zal 't ook in Nederland gebeuren...Dan verzinnen de banken alweer allerlei smoesjes om de consument nog meer geld af te troggelen...

druifje01
door druifje01 - Aug 11, 2010 om 13:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@vrolijkedame, je betaalt naar ik aanneem niet met een visacard bij de chinees maar met de pas van de betaalrekening. Inderdaad kan men € 0,15 ekstra rekenen voor het pinbetalen van een maaltijd. Het is alleen wel netjes om dat vóór de betaling aan te kondigen zodat u nog kunt beslissen om anders te betalen.

fredstaf
door fredstaf - Aug 11, 2010 om 13:53
11 Antwoorden / 4 Vragen

Bij enkele Banken in het Buitenland vragen zij extra geld ,vooral in Duitsland.
het is al doorgegeven aan het europese hof,

branda7
door branda7 - Aug 11, 2010 om 14:58
29 Antwoorden / 15 Vragen

IS de creditcard van de ING of van een andere bank want dan kost het je wel meer als de creditcard niet van de ING zelf is,als je gaat pinnen van een andere bank bij de ING mag je ook minder pinnen maar 250 euro per dag en bij je iegen bank mag je altijd 2.500 per dag pinnen kijk maar even op de site die bekenkamp hier boven doorgeeft daar staat alles op en kan je een hoop op vinden.

be
door bekenkamp - Aug 11, 2010 om 15:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

voor Erik
wat u schrijft, geldt hier niet, want de vraag betreft een geldopname bij een geldautomaat; dus geen 'kantooropname'; daar geldt wel die 3% regel.

voor branda7,
bij pinnen met een creditkaart is het maximum € 400,-!

ja
door jank - Aug 11, 2010 om 15:50
168 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij heeft Bekenkamp het correcte antwoord al gegeven, snap eigenlijk nooit echt goed, waarom er dan zoveel wel als niet terzake doende opmerkingen bijkomen, die het m.i. voor de vragensteller het allemaal er niet duidelijker opmaken. Valt mij op, dat dit ook in andere topics op deze site gebeurt.
Mijnerzijds slechts de aanvulling: had u dit niet bij de betreffende bank kunnen navragen?

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 11, 2010 om 17:29
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een fortis visa kaart en heb nog nooit 1 dubbeltje aan transactiekosten betaald. Terwijl ik op de duitse autobahn tank of inkopen doe in Duitsland, ook niet in Oostenrijk, zelfs niet op Gran Canaria.
Het is heel simpel. Stort een X bedrag op het rekeningnummer van je VISA kaart en je kunt overal pinnen zonder kosten. Of je moet het direct via VISa van je betaalrekening laten afschrijven, ja dan ben je de sjaak, dan betaal je inderdaad transactiekosten. Want VISA moet tenslotte de kosten weer op de bank verhalen.

wvr77
door wvr77 - Aug 11, 2010 om 18:35
27 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.ing.nl/Images/228375_0210_tcm7-32671.pdf

Opnemen
Met een Betaalpas in Nederland
Bij de geldautomaten van de ING,
tot en met € 1.000 per dag € 0,00
Bij geldautomaten van andere banken,
tot en met € 250 per dag € 0,00
Bij een ING-kantoor of postkantoor
• Tot en met € 12.000 per dag € 0,00

wvr77
door wvr77 - Aug 11, 2010 om 18:36
27 Antwoorden / 2 Vragen

sorry, hierbij de juiste tekst:

Met een creditcard
Bij geldautomaten met het MasterCard-logo,
tot € 400 per dag, maximaal 2x per dag
• Binnen eurolanden € 4,50
• Buiten eurolanden € 4,50 + 1% koersopslag*
Bij bankkantoren, maximaal 2x per dag
• Binnen eurolanden

waarschijnlijk 2x op dezelfde dag gepint?

so
door soetjesdarling - Aug 12, 2010 om 08:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Heb nog even kontakt gehad met mijn creditcard maatschappij.
Deze wist mij te vertellen, dat ik 4% opname kosten betaal per pintransactie, omdat zij geen zelfstandige bank zijn, dus ongeacht het bedrag betaal ik bij een negatief saldo op mijn credit rekening 4%, is mijn saldo positief dan betaal ik 1,5% opnamekosten.

he
door henkriavera - Aug 12, 2010 om 11:31
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste wvr77.
Jij hebt een goede betaalkaart je kunt zelfs in duitsland en ook in andere laden pinnen zonder extra te moeten betalen.
Ik woon in Duitsland en moet hier altijd geld van de bank halen ik kan iedere dag 500 Euro van de bank halen.
Ik kan met de betaalkaart niet in een winkel betalen ,maar dat is niet nodig ik zet het geld weer op de rekening bij mijn duitsche bank en ik kan gewoon met m'n duitsche pas betalen en het kost allemaal NIETS.

ibicam
door ibicam - Aug 12, 2010 om 12:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet zo verwonderlijk dat de banken met name de Nederlandse de consument proberen uit te melken om hun verliezen in VS te compenseren.Nog geen 10 jaar geleden waren zelfs de portovrije enveloppen voor de overschrijvingskaarten gratis bij de Postbank. Nu doen we alles via internetbankieren en geld opnemen doen we ook aan de muur en niet meer aan de balie en opeens moeten de heren nu geld vragen voor een bankpasje dat wij tegenwoordig noodzakelijkerwijs moeten hebben om geld te kunnen opnemen of betalen.
Gelukkig heb ik zelf kosteloze alternatieven gevonden in onze buurlanden waar ik geheel kosteloos mijn bankzaken kan regelen. Ik heb ook een gratis Visacard waar ik in de hele wereld zonder kosten geld mee kan pinnen. Aan evt. geinteresseerden kan ik wel een uitnodiging sturen voor zo'n bankrekening. Mail aan [edit redactie]

ir
door irenelopes - Aug 12, 2010 om 14:40
7 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt hier van alles door elkaar gehaald, betalen,cashopnames, betaalpas, creditcard. Het beste is contact op te nemen met uw creditcardmaatschappij. Het maakt niet uit bij welke bank(geldautomaat) u geld opneemt met uw creditcard. Contant geld opnemen met een creditcard kost altijd geld (+/_ 3 tot 4.50 per opname).Uw creditcard maatschappij kan u alle informatie geven met betrekking tot geld opnmen met uw card. Wat geldt voor de creditcard, geldt niet voor de betaalpas, dus kosten en limieten verschillen, ook zijn er verschillen in gebruik in binnnen of buitenland. Neem gewoon contact op met uw bank of creditcardmaatschappij voor duidelijke informatie of vraag hen de voorwaarden naar u toe te sturen.

ww
door www3 - Aug 16, 2010 om 11:47
11 Antwoorden / 0 Vragen

Een tip.Mijn vroegere chef(Amerikaan) kocht iets bij een juwelier en na een sessie afdingen, kwamen ze op een bodem prijs.Toen trok hij zijn creditcard en het gezicht vd juwelier betrok, waarop hij zei"ik zou ook contant kunne betalen, maar hoeveel korting krijg ik dan?".En inderdaad hij kreeg nog meer korting, want de juwelier betaalde liever geen percentagge ad creditcard company.

db
door db_4826563 - May 5, 2011 om 17:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn behoorlijk wat termen door elkaar in dit topic :-) Irenelopes heeft het volgens mij bij het rechte eind.

- Een creditcard en een betaalpas zijn totaal verschillende dingen. We hebben het hier over de kosten van een creditcard.

- Bij geldopnames bij betaalautomaten betaal je met een creditcard ALTIJD kosten. (bij een pinpas betaal je vaak geen kosten).

- De kosten die je bij een creditcard betaald hangen vaak (maar niet altijd) er van af of je een positief of een negatief saldo op je creditcard hebt staan. Bij bijvoorbeeld de Visa Greencard (kijk bij uitgebreide specificatie) betaal je bij positief saldo 1% van het opgenomen saldo tot een maximum van 1,50 euro, en bij een negatief saldo altijd 4% van het opgenomen saldo (want je gebruikt het krediet van de creditcardmaatschappij). American Express (kijk bij uitgebreide specificatie) maakt geen verschil, die rekent bij zowel positief als negatief saldo altijd 3,5% met een minimum van 4,50 euro. Amex is dus aanzienlijk duurder dan de Visa Greencard tenzij u een negatief saldo heeft.

Hoe zit het dan bij de ING? ING voert de creditcards van MasterCard en die worden uitgegeven door ICS (International Card Services). Op de website van ICS kunt u ook de algemene voorwaarden downloaden. Bij de ING MasterCard betaald u bij positief saldo maximaal 1,50 euro en bij negatief saldo 4%. Als ik me niet vergis heeft u dus... een betaling van ongeveer 120 euro gedaan om op 10 euro transactiekosten uit te komen.

edrick3
door edrick3 - May 5, 2011 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@d&b,

Allemaal oude topics aan het opzoeken?
Ook deze is al weer bijna 9 maanden oud!