Looyestijn
door Looyestijn Mar 3, 2017 om 21:33
Geldzaken & recht

Trouwen op aow leeftijd maar niet samenwonen

Ik wil graag trouwen met mijn partner. Ik ben 69 jaar en mijn partner 65. Wij hebben nu een lat relatie . Ook na ons trouwen willen we dit zo houden. De SVB vindt echter dat je toch alleen recht op de aow van samenwonenden. Wij blijven echter ieder een eigen huis bewonen met bijbehorende onkosten.
De SVB keert wel alleenstaande aow uit als getrouwd bent geweest en daarna apart gaat wonen. Het verschil ontgaat mij.
misschien kunnen jullie dit probleem aan de kaak stellen.
met vriendelijke groet,

Ella Looyestijn

17090 25 Rapporteer

Topantwoord

Wi
door Wil_H - Mar 3, 2017 om 21:35
270 Antwoorden / Vragen

Dus in feite wil je dat Kassa zich in gaat zetten voor uitkeringsfraude.
Geloof je nou echt dat dat gaat gebeuren?

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2017 om 21:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat kunnen wij niet. Voor contact met de redactie van het programma Kassa, zie onderaan deze pagina Contact onder Service.

tenormin
door tenormin - Mar 3, 2017 om 22:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Houd u het dan gewoon bij een LAT relatie, want het is natuurlijk wel ietwat vreemd: de reden om te trouwen en toch apart te blijven wonen. De SVB heeft gewoon gelijk. Dat niet alleen: staat toch ook zo in de wet? Veel plezier met doorlatten.

zw
door zwaardvis - Mar 3, 2017 om 22:41
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het is inderdaad een beetje raar: Website SVB:

U bent getrouwd of geregistreerd partner

Wij maken geen verschil tussen trouwen of geregistreerd partnerschap. In beide gevallen heeft u recht op een AOW-pensioen voor gehuwden. Dit is 50% van het netto minimumloon. Hierop is een uitzondering: bent u getrouwd of geregistreerd partner en leeft u duurzaam gescheiden van uw partner? Dan nemen wij aan dat u alleen woont als:

  • u beiden uw eigen leven leidt alsof u niet getrouwd bent én
  • u beiden uw eigen huishouden voert én
  • deze situatie blijvend is

U krijgt dan een AOW-pensioen voor ongehuwden. Dit is 70% van het netto minimumloon.

Bent u getrouwd of geregistreerd partner en woont u om financiële of praktische redenen ieder op een ander adres? Dan krijgt u een AOW-pensioen voor gehuwden. Dit is 50% van het netto minimumloon.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2017 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat valt er nu aan de kaak te stellen? U hebt nu beiden 70% van de AOW met die lat-relatie. Nog niet zo lang geleden werden die latters ook gekort.

De SVB is daar op teruggekomen.

Als van een getrouwd AOW stel de ene bijvoorbeeld in een verpleeghuis moet worden opgenomen, kunnen zij ervoor kiezen als alleenstaande AOW-er aangemerkt te worden, maar dat is meestal niet verstandig.

Waarom wilt u in vredesnaam trouwen, maar niet samenwonen?

tenormin
door tenormin Mar 3, 2017 om 22:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, ik heb een vermoeden maar dat kan ik hier niet schrijven. ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2017 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien willen ze van elkaar erven, maar dan nog.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2017 om 11:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat de woning te klein is;-)

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2017 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera :-))

tenormin
door tenormin Mar 4, 2017 om 14:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Welnee: "het huis is te klein"; een uitdrukking als.... Dan gaat latten nog net. ;-)

ha
door halex - Mar 3, 2017 om 22:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is logisch. Want waarom zou u trouwen als u uw levens niet met elkaar wilt delen?
Dat het andersom wel kan, is ook logisch. Als u gehuwd bent, maar niet wilt scheiden (bijv vanwege uw geloof), dan kunt u duurzaam gescheiden gaan leven. Dat houdt in dat u beiden leeft alsof het huwelijk ontbonden is en ook geen intentie hebt om samen verder te leven.
Daar zit dus het verschil in.

fa
door familyman - Mar 3, 2017 om 22:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als u getrouwd bent (en beiden een eigen huis heeft) ontstaan er bijverschijnselen omdat je elkaars fiscaal partner wordt. Ook als je niet samenwoont op één adres.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2017 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er valt helemaal niets aan de kaak te stellen. Dat zullen wij als forum dan ook niet doen. Vreemde vraag.
Wat een onzin om te willen trouwen en dan niet samen te gaan wonen. Wil uw partner eigenlijk wel trouwen?
Het is prima geregeld zoals het nu is.
Ga lekker doorlatten als u niet wilt samenwonen.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2017 om 23:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat mij ontgaat, is waarom mensen zo nodig willen trouwen maar toch gewoon blijven latten. Of wil je nog een kind samen op de wereld zetten?

zw
door zwaardvis Mar 4, 2017 om 07:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dat zou wel knap zijn. En wereldnieuws.

fa
door familyman Mar 4, 2017 om 12:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

De Indische Rajo Devi Lohan was 70 jaar toen ze haar zoon kreeg, hiermee is ze de oudste moeder ooit.

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 12:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zwaardvis, tegenwoordig is alles mogelijk. Zelfs nog even een vierling krijgen: www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/65-jarige-duitse-zwanger-van-vierling

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2017 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook daar hoef je niet voor te trouwen.:-))

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: sterker nog: een (al dan niet incidenteel) samenzijn is niet eens nodig.;-)

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 4, 2017 om 10:03
355 Antwoorden / Vragen

Beste Ella,

Trouwen, niet zijnde een kerkelijk huwelijk, heeft als nut dat u een fiscaal partnerschap aangaat en daarbij uw leven en uw lasten met elkaar deelt. Wat u wenst druist daar dus direct tegenin. Als het u gaat om het officieel maken van uw verbintenis met elkaar zou u ook kunnen denken aan een symbolische ceremonie, waarbij u niet door een ambtenaar wordt gehuwd, maar wel aan uw naasten uw liefde voor elkaar bekend maakt.

Mocht u andere redenen hebben en op basis daarvan een advies willen dan zult u die redenen moeten omschrijven, want zoals u hebt gemerkt stuit uw vraagstelling nu op het nodige onbegrip.

Succes!

gerbera
door gerbera - Mar 4, 2017 om 12:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wij hebben nu een lat relatie . Ook na ons trouwen willen we dit zo houden.

Hoe hoog legt u die lat?
Het is aan u hoe u verder wilt leven echter er zijn regels die wij niet voor u kunnen veranderen.

De SVB keert wel alleenstaande aow uit als getrouwd bent geweest en daarna apart gaat wonen

Dit betekend dat het huwelijk ontbonden is dus eenieder weer zelfstandig is. Zou men bij elkaar blijven wonen dan veranderd er niets en ontvangt u AOW van samenwonende.
Er valt dus niets aan de kaak te stellen tenzij u hier kiespijn van krijgt. Maar dan moet u daarmee naar de tandarts.;-)

Looyestijn
door Looyestijn - Mar 4, 2017 om 12:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat niemand iets wil begrijpen van de situatie. Het heeft met fraude helemaal niets te maken.Op deze leeftijd is het krijgen van kinderen niet aan de orde. Trouwen heeft oa het voordeel dat bij overlijden van een van de twee, de nalatenschap vanzelf naar de langstlevende gaat. Als je dat bij de notaris wil regelen kost dat honderden euro's. Er zitten bij de reacties mensen bij die denken dat je geen duurzame relatie kunt hebben als je niet samenwoont. Ik denk het tegenovergestelde. (Echt)scheiding komt veel minder voor.
laat iedereen toch zijn eigen keuze kunnen maken ipv door geld gedwongen, te laten wat je eigenlijk graag wilt.
jammer dat mensen ongehinderd door enige achtergrond kennis hun mening vinden te moeten geven. De informatie die mensen gaven wist ik natuurlijk al lang. Ik heb contact gehad met de SVB.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2017 om 12:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zonder trouwbriefje kun je ook een prima relatie hebben, soms zelfs een betere dan met trouwbriefje. Blijkbaar wordt deze trouwkeuze toch ook bepaald door een geldkwestie. Moet iedereen zelf weten, maar dan zul je er een paar honderd euro voor over moeten hebben om dat middels een notaris te regelen.

Voor jou gaat de regelgeving van de SVB toch echt niet veranderd worden.

DOOR LOOYESTIJN - 4 MRT. 2017 OM 12:48
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Jammer dat niemand iets wil begrijpen van de situatie. Het heeft met fraude helemaal niets te maken.Op deze leeftijd is het krijgen van kinderen niet aan de orde. Trouwen heeft oa het voordeel dat bij overlijden van een van de twee, de nalatenschap vanzelf naar de langstlevende gaat. Als je dat bij de notaris wil regelen kost dat honderden euro's. Er zitten bij de reacties mensen bij die denken dat je geen duurzame relatie kunt hebben als je niet samenwoont. Ik denk het tegenovergestelde. (Echt)scheiding komt veel minder voor.
laat iedereen toch zijn eigen keuze kunnen maken ipv door geld gedwongen, te laten wat je eigenlijk graag wilt.
jammer dat mensen ongehinderd door enige achtergrond kennis hun mening vinden te moeten geven. De informatie die mensen gaven wist ik natuurlijk al lang. Ik heb contact gehad met de SVB.

ou
door oudewouter - Mar 4, 2017 om 13:24
52 Antwoorden / Vragen

De logica ontgaat mij. Als een huwelijk stuk loopt en je gaat apart wonen is het logisch dat beiden een alleenstaanden  AOW  krijgen, maar bij de omgekeerde situatie, wel trouwen, maar niet samenwonen krijg je een toestand waar je samen voor kiest , (dus niet zoals bij een scheiding.)
Ik begrijp het punt : trouwen en een Lat relatie houden dus totaal niet!

Looyestijn
door Looyestijn Mar 5, 2017 om 09:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat merk ik.

Looyestijn
door Looyestijn Mar 5, 2017 om 10:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nooit mijn bedoeling geweest om mijn privé wensen in een forum te bespreken. Ik wens dan ook verder verschoond te blijven commentaar van wie dan ook.
ik stelde een vraag aan kassa en ik weet niet hoe deze in dit forum terechtwijs gekomen.ik beschouw de "discussie" bij deze dan ook als gesloten.

tijger1
door tijger1 Mar 5, 2017 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@looyenstijn.

Misschien dan in het vervolg wat beter lezen. U zette uw vraag op het forum en krijgt daar dus reacties op. Daar is dit forum voor. Als u "verschoond" wenst te blijven van commentaar, moet u uw vraag juist adresseren.

Maar ik kan u verzekeren, dat u van Kassa geen "oplossing" krijgt voor uw "probleem". En zij gaan dat ook niet "aan de kaak" stellen", want zo is de huidige regelgeving. En daar is helemaal niets mis mee.

ha
door halex - Mar 4, 2017 om 14:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij probeert iedereen uw situatie te begrijpen, maar begrijpt u het zelf niet. Niemand stelt dat je geen duurzame relatie kunt hebben als je niet samenwoont. Dat kan prima. Maar als u niet samenwoont maar wel trouwt, beschouwt de SVB u terecht als gehuwd. En valt u onder de regels van gehuwden. U probeert onder de regels van duurzaam gescheiden echtgenoten te vallen, maar ik heb u al uitgelegd dat die situatie niet van toepassing is. Juist omdat u beiden de intentie hebt om als gehuwden door het leven te gaan.
Wat u eigenlijk wilt, is van twee walletjes eten: 2x AOW voor een alleenstaande en straks (hopenlijk over heel wat jaar) een goedkoop tarief voor de erfbelasting. Terecht is dat onmogelijk.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2017 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die honderden euro's voor de notaris kunt u wel missen want u hebt nu allebei 70% AOW.

gerbera
door gerbera - Mar 4, 2017 om 15:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De informatie die mensen gaven wist ik natuurlijk al lang. Ik heb contact gehad met de SVB.

Dan had u de vraag hier niet hoeven te stellen, maar blijkbaar verwacht u van forumleden dat deze de wet en regelgeving hierin wel even zouden veranderen.
Het verschil ontgaat mij.
En dat is dus wat een aantal forumleden u getracht hebben uit te leggen, jammer dat u dat dus niet wilt inzien.
Overigens wens ik u een mooie huwelijksdag toe.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2017 om 05:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wel met die lat ertussen. Wed dat de TS toch maar niet zal trouwen. ;-)

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2017 om 16:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wij begrijpen heel goed wat u wilt. Lees ook o.a. de reacties van @halex en @tijger1.

marita5
door marita5 - Mar 5, 2017 om 10:51
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@looyestijn ,

Als u al niet weet hoe u op dit forum terecht bent gekomen , zou ik maar goed opletten .
Straks weet u niet meer of u wel of niet getrouwd bent ;-))

DOOR LOOYESTIJN 5 MRT. 2017 OM 10:00
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het is nooit mijn bedoeling geweest om mijn privé wensen in een forum te bespreken. Ik wens dan ook verder verschoond te blijven commentaar van wie dan ook.
ik stelde een vraag aan kassa en ik weet niet hoe deze in dit forum terechtwijs gekomen.ik beschouw de "discussie" bij deze dan ook als gesloten.

panter22
door panter22 Mar 5, 2017 om 11:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als u een vraag aan Kassa stelt, dan komt u terecht op een forum. Er zitten geen medewerkers van Kassa klaar om uw vraag te beantwoorden.
Als u uw partner goed verzorgd wilt achterlaten, dan zult u door de notaris een testament moeten laten maken.
Het kost een paar honderd euro, maar weegt niet op tegen het verlies aan inkomsten per maand.

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2017 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je stelde geen vraag @Kassa. Je hebt je vraag zelf op het forum gezet! En op een forum kan iedereen (na aanmelding) reageren. Je had je vraag naar de redactie moeten mailen. Maar kan je dan wel meteen uit de droom helpen: ook de redactie van Kassa gaat het probleem niet voor je oplossen. Alhoewel probleem? Gewoon even naar de notaris; zo te zien kunnen jullie best wel een paar honderd euro missen.

DOOR LOOYESTIJN 5 MRT. 2017 OM 10:00
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het is nooit mijn bedoeling geweest om mijn privé wensen in een forum te bespreken. Ik wens dan ook verder verschoond te blijven commentaar van wie dan ook.
ik stelde een vraag aan kassa en ik weet niet hoe deze in dit forum terechtwijs gekomen.ik beschouw de "discussie" bij deze dan ook als gesloten.

panter22
door panter22 Mar 5, 2017 om 11:19
6599 Antwoorden / Vragen

Let op wat u aan de SVB meldt over uw lat relatie.
Als u een gezamenlijke huishouding voert, dan kunnen jullie beiden ook gekort worden op de AOW.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/u_heeft_een_relatie_maar_woont_niet_samen/

ha
door halex - Mar 5, 2017 om 11:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt wel 'wensen verschoond te blijven van commentaar' maar dat is natuurlijk helemaal niet aan u. U zoekt mogelijkheden om wat extra uit de staatsruif te eten, maar dan hebben andere mede-eters natuurlijk wel het recht om daar wat van te zeggen. Dat zou fraai zijn, dat wij onze mening voor ons moeten houden omdat u zo nodig daar geen behoefte aan hebt.

ma
door maarten heest - Mar 5, 2017 om 11:25
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ella, u bent niet de eerste die denkt een vraag te stellen aan de redactie van het programma van Kassa. Het is lastig om op dit kleurrijke en onnavolgbaar ingedeelde stukje internet de weg te vinden. Er staat niet eens een kopje 'forum' of zoiets boven dus ik ken me levendig voorstellen dat u dacht bij de redactie uit te komen.
Er zijn hier een paar toppers die over uw vraag nadenken en inhoudelijk reageren.
Maar ook anderen die minder geïnteresseerd zij in het geven van een antwoord maar meer belang hechten aan een oordeel over hoe u uw leven inricht.
Ik begrijp u volkomen als u de stekker uit uw onderwerp trekt.

ha
door halex Mar 5, 2017 om 11:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry?? Volgens mij zijn er prima antwoorden gegeven. Totdat TS plots gaat uitmaken welke antwoorden hem/haar goed uitkomen en welke antwoorden niet. TS begint zelf met het (ver)oordelen over reacties. Tsja en wie in een vlek gaat wrijven...

hm
door hmonkel - Jan 8, 2018 om 16:47
1 Antwoorden / Vragen

Het verbaast mij dat meerdere deelnamers aan dit forum zeggen dat 'wie wil gaan trouwen ook moet gaan samenwonen', of dat hier zelfs sprake zou zijn van uitkeringsfraude. Waarom worden deze mensen zo betuttelend toegesproken of zelfs beledigd? Hun vraag is zeer legitiem.

Sinds december 2000 mogen mensen trouwen zonder samenwoningsplicht. (De samenwoningsplicht werd al sinds 1973 niet meer gehandhaafd, maar sinds 2000 is die plicht ook officieel afgeschaft door de wetgever.) Als partners willen trouwen maar niet het zelfstandig wonen willen opgeven, dan kan dat volgens de wet, wat de deelnemers van dit forum er ook van mogen denken. Wat hun motieven zijn, gaat niemand iets aan.
Wat de AOW betreft, 'Zwaardvis' gaf het enige ter zake doende antwoord: volgens de eigen site dient de SVB gehuwden die blijvend een eigen huishouding voeren te behandelen als alleenstaanden. (Er zijn uitzonderingen, maar die slaan niet op de situatie van de vraagstelster.) Korten op hun AOW omdat ze, eenmaal gehuwd, zouden samenwonen is dus illegaal. Dat dat nog niet tot alle verantwoordelijken van de SVB is doorgedrongen, doet daar niets aan af. Helaas betekent dat wel dat er in sommige gevallen een procedure moet worden gevolgd om een dergelijke korting te voorkomen dan wel ongedaan te maken. De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik niet weet of een dergelijke procedure altijd tot het gewenste resultaat leidt.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 9, 2018 om 00:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vraag is een jaar oud, laatste reacties zijn 10 maanden oud. U voegt dus niets meer toe.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2018 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hmonkel.

Niemand zegt dat de Ts MOET gaan samenwonen. Lees de reacties nog eens even door.

De Ts wil alleen maar trouwen om eventueel voordelig te erven, maar wil wel de alleenstaanden AOW blijven ontvangen. En jammer voor haar en hem, gaat dat niet gebeuren.

Ge
door Genee Jan 8, 2018 om 17:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Hoe zit het met ieder een eigen huis, komt één ervan in box3?

ol
door old fellow Jan 8, 2018 om 17:47
90 Antwoorden / Vragen

Een notaris met testament zal goedkoper zijn, totaal gezien.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2018 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder. Inderdaad, als je getrouwd bent, of een geregistreerd partnerschap hebt, dan ben je fiscaal partner van elkaar. Daar hoef je dus niet voor samen te wonen. Met als gevolg dat als je beiden een eigen huis hebt, het ene in box 3 terecht komt, en de hypotheekrente daarvan niet aftrekbaar is.

@old fellow. Dat ligt er maar aan. Bij erven van een vreemde is er maar een heel geringe vrijstelling en is de rest tegen 30 of 40% belast. Bij erven  van echtgenoot is de vrijstelling wel zes ton.

Dus afhankelijk van gezondheidstoestand kan trouwen heel voordelig zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 9, 2018 om 00:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vraag is een jaar oud, ts is wellicht alweer gescheiden :-)

me
door mein33 - Jan 8, 2018 om 18:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ella Looyestijn schrijft :

Jammer dat niemand iets wil begrijpen van de situatie.

Trouwen heeft oa het voordeel dat bij overlijden van een van de twee, de nalatenschap vanzelf naar de langstlevende gaat. Als je dat bij de notaris wil regelen kost dat honderden euro's.

Begrip voor uw beweegredenen zult u niet krijgen en wel om het volgende:

Terwijl u de kosten voor het opmaken een testament wil uitsparen, wilt u wel de Gemeenschap een poot uitdraaien door een hogere AOW uitkering te willen.
Gelukkig en terecht werkt de Overheid hier niet aan mee.

Niet trouwen heeft heel veel voordelen en die voordelen wegen niet op tegen kosten voor het laten opmaken van een testament.
Een testament kan tussentijds eenvoudig gewijzigd of herroepen worden, maar de rechten na een huwelijk zijn niet zo eenvoudig te herroepen.