mi
door misterc180 Jul 15, 2018 om 21:06
Geldzaken & recht

Tuinman meerwerk

We laten onze tuinman doen volgens een offerte. Even afgezien dat het nog niet helemaal goed is hadden we bij nader inzien ook een nieuwe  tuindeur laten plaatsen.
Ik heb van te voren gevraagd wat een nieuwe tuindeur zou kosten en als antwoord 200 euro gekregen. Op basis daarvan heb ik akkoord gegeven
Nu blijkt dat hij er 365 euro voor wil rekenen. Onder het mom van deur + plaatsen

Mag je zomaar het bedrag wijzigen wat je van te voren afspreekt? Hij heeftn iet gezegd dat er nog uren bij kwamen.
Ik heb sterk het idee dat hij het niet goed opgeleverde werk wat opnieuw moet, op deze manier toch betaald wil hebben.

2033 9 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 15, 2018 om 21:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u gevraagd hebt wat een tuindeur kost, krijgt u de prijs van de deur. Als u wilde weten wat een tuindeur incl plaatsing kost had u dat moeten vragen. Wellicht heel kinderachtig, maar zo werkt het wel. Voor 200 euro kan je geen tuindeur kopen en laten plaatsen.

mi
door misterc180 Jul 15, 2018 om 21:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar moet hij dat er dan niet bij vertellen? Die deur is compleet en kost 139 euro dus waarom kan je de niet in een uur plaatsen?

Tr
door Trostomaat Jul 15, 2018 om 21:35
239 Antwoorden / Vragen

Dat had hij kunnen vertellen. Dat hoeft niet.
Waarom stelde u alleen de vraag wat de deur zou kosten en niet wat plaatsing zou kosten?

ne
door neodutchio Jul 15, 2018 om 22:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een standaard deur zal € 139 kunnen kosten. Echter zal deze altijd passend gemaakt moeten worden. Passend afhangen doe je niet in je eentje.
Maar hoe komt u aan die prijs van  € 139? Misschien bij een bouwmarkt, maar daar kopen hoveniers niet in.

vd
door vdlieuw - Jul 15, 2018 om 21:15
211 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, het oude communicatieprobleem denk ik. U vraagt wat kost een nieuwe tuindeur, de man noemt
een bedrag maar u denkt / gaat er van uit, dat het incl. het plaatsen / monteren / afhangen / sluitwerk enz. is.
Van u, met alle respect, kan dat verwacht worden want u bent begrijp ik een leek op dat gebied.
Van de tuinman echter die bekend behoort te zijn met dit soort klussen, mag verwacht worden dat hij u er attent op maakt dat die prijs alleen de losse deur is en dat er dus nog montage, afhangen, sloten enz. bijkomen.
Dus een lang verhaal kort, u bent te naief geweest en de tuinman had u beter moeten informeren.
(Dito als u naar uw garage gaat en vraagt wat een nieuwe band kost, 80,- meneer. Maar de werkelijke kosten zijn het dubbele, oude band er af, velg schonmaken, nieuwe band er om, balanceren, weer monteren op de auto, verwijderingsbijdrage oude band enz.)

Tr
door Trostomaat Jul 15, 2018 om 21:31
239 Antwoorden / Vragen

Niet mee eens.
Dit is geen kwestie dat een leek het niet weet, en de professional wel.
Er is een verschil tussen de kosten van een tuindeur (het product) en de kosten van een tuindeur + het plaatsen ervan.
Leek of niet, dat moet TS ook geacht worden te weten. Een 'leek' kan zich hier niet achter verschuilen.
De vraag was duidelijk, het antwoord was juist.
Daarna is opdracht voor aanschaf en plaatsing gegeven

TS insinueert: 'Ik heb sterk het idee dat hij het niet goed opgeleverde werk wat opnieuw moet, op deze manier toch betaald wil hebben.'
Misschien denkt de tuinman wel: 'Ik heb sterk het idee dat misterc180 er met dit taalkundige spelletje, 'als leek' een slaatje uit wil slaan'

marita5
door marita5 - Jul 15, 2018 om 21:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Misterc180 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/meer-werk-dan-afgesproken-extra-betalen

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2018 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een nieuwe deur plaatsen en goed afhangen is geen uurtje werk. U wilde de prijs van een deur weten, maar ik neem aan dat ook de scharnieren en het slot overgezet moesten worden.

En dat werk moet betaald worden, als u dat door iemand laat doen.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2018 om 21:45
16817 Antwoorden / 108 Vragen

We laten onze tuinman doen volgens een offerte. Dus de tuin doen was eigenlijk niet okay? Plus u wilt dat hij een nieuwe tuindeur plaatst? Die deur zal best €200,00 gekost hebben alleen: dan hangt hij nog niet in de sponningen. Dat kost tijd en meetwerk. Aangezien u schrijft: "onze tuinman", denkt de man ook waarschijnlijk dat hij duidelijk is geweest. Dus wat uw tuinman zegt is waar: deur is €139,00 zonder inzetkosten. Vindt dan € 61,00 aan arbeid best heel redelijk te noemen.

marita5
door marita5 Jul 15, 2018 om 21:47
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , Nu blijkt dat hij er 365 euro voor wil rekenen. Onder het mom van deur + plaatsen

Ge
door Genee - Jul 15, 2018 om 23:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, als u vraagt wat een tuindeur kost noemt hij natuurlijk de prijs van de deur en niet incl. hangen.

Wanneer de tuinman voor de tuindeur €139 vraagt zou ik alleen de deur kopen en bij de bouwmarkt vragen of ze een klusjesman weten om deze te hangen want €226 voor het hangen is wel erg veel.
Ik denk dat u het zelf nog wel zou kunnen.
Voor een huisdeur hangen zou €226 nog veel geld zijn.

mi
door misterc180 Jul 16, 2018 om 17:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als vraag wat het extra kost om de tuindeur te vervangen?

Tr
door Trostomaat Jul 19, 2018 om 23:58
239 Antwoorden / Vragen

Die vraag stelde u toch niet?

panter22
door panter22 - Jul 16, 2018 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb sterk het idee dat hij het niet goed opgeleverde werk wat opnieuw moet, op deze manier toch betaald wil hebben.
Daar begint het al, het vertrouwen is weg.
Heb je gevraagd waarom je €165 moet betalen voor de montage?
Moest de tuinman die deur ophalen bij de groothandel? Komt er zo een half uur tot een uur kosten bij.
Hij gaat die deur niet gratis ophalen als hij daarvoor extra moet rijden.
Zelfs een klusser zal meer vragen dan €61 voor het ophalen en monteren van een tuindeur bij de bouwmarkt.

mi
door misterc180 Jul 16, 2018 om 10:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als leek ben ik dat niet gewend als ik wat koop in de supermarkt of een reparatie aan mijn auto laat doen vraag ik wat het kost en dat is dan ook de prijs.

Hij moest m inderdaad ophalen maar ook andere dingen wat los staat van de deur.
Qua begroting is alles in de twee dagen gebeurd die er voor stonden inclusief het plaatsen van de extra deur.
Maar ik heb hier wel veel van geleerd. Als ik iets vraag wat het kost moet ik dus doorvragen of dat inclusief alles is.
Daarnaast maak ik een uitgebreide tekening waar exact op staat hoe de tegels gelegd moeten worden, dat was namelijk heel duidelijk afgesproken maar niet zo uitgevoerd. Nu is het terras te klein en eigenlijk zou het hele terras opnieuw gelegd moeten worden om het oorspronkelijke terrasontwerp aan te leggen. Om de tuinman tegemoet te komen komt er nu alleen een extra rij tegels bij maar blijkbaar is dat geen reden om ons tegemoet te komen bij onduidelijkheid aan zijn kant.

In de mail wisseling gaat het bij hem alleen nog maar over indekken voor als het een rechtzaak wordt er is nog niet één woord aan streven naar klanttevredenheid gewijd.

Verder heeft hij een hek gemaakt waarbij het slappe hekwerk 20 cm boven de palen uitsteekt zodat dat binnenkort wel verbogen zal zijn.
Tijdens de telefoongesprekken en chat was hij alleen maar boos omdat wij dat raar vonden (er is geen afbeelding op internet te vinden waar iemand zo een hek maakt)  daarom ben ik maar gaan mailen.

Tijdens de aanleg van de tuin heeft mijn vriendin diverse malen geprobeerd het te corrigeren maar ze werd alleen kortaf toegesproken dat het allemaal goed zou komen. Afijn het hek wordt aangepast op zijn kosten en de extra rij tegels ook. Maar de tuin is nu niet wat het zou moeten zijn.

panter22
door panter22 Jul 16, 2018 om 13:42
6599 Antwoorden / Vragen

Vaak hebben deze mannen de planning en uitvoering alleen in het hoofd.
En moet je er als man bij staan, om te kijken of alles volgens afspraak gaat, En direct ingrijpen als het mis gaat..
Volgende keer maar een ander uitzoeken. Via mond op mond reklame vind je vaak de besten.

jo
door jorisw - Jul 16, 2018 om 10:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom vraag je nog een offerte aan iemand die je al niet meer vertrouwt wegens eerdere projecten?

mi
door misterc180 Jul 16, 2018 om 17:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien verkeerd gezegd maar het is de eerste keer.
Hij heeft een offerte gemaakt voor een hek, gras en betegelen.
Het gras zit nu vol kuilen, het hek is niet goed, de tegels zijn goed gelegd maar op de verkeerde plaats begonnen zodat het terras niet de afgesproken 1.80m maar 1.50m. De tegels zijn 60cm dus er hadden eigenlijk 3 tegels van 60 moeten liggen...

Op het randje de tegels doormidden zagen om 30cm erbij te leggen vind ik optisch lelijk.

Vervolgens alleen het hek opnieuw willen doen als wij nieuwe palen betalen en schreeuwen door de telefoon.
Op het moment dat ik het per mail doe wil ie de palen vergoeden omdat hij natuurlijk ook wel snapt dat de klant niet voor zijn fouten hoeft te betalen.

Maar nu blijkt het gras dus ook ongelijk te zijn.

dus van de drie dingen gaan er drie fout.

Van een professionele tuinman mag ik toch meer verwachten.
Maar volgens de offerte zou hij iets met gras tegels en een schutting doen. En dat heeft hij gedaan. Ik realiseerde mij niet dat ik in de offerte op had moeten nemen dat het gras zonder kuilen wordt gelegd. Verder had ik in de offerte op moeten nemen dat hij de palen tot aan de bovenkant van het hek moet doen. Maar je moet toch van het vakmanschap van iemand uit kunnen gaan?

Als ik mijn WC laat vervangen hoef ik toch niet in de offerte op te laten nemen dat de wc op het riool moet worden aagesloten dat is toch vanzelfsprekend?

panter22
door panter22 Jul 17, 2018 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Om een mooi grasveld aan te leggen, moet je toch de bodem egaliseren. Niet gedaan en ook niet in de offerte opgenomen?
Is die tuinman bij een brancheorganisatie aangesloten? Dan kun je daar een klacht indienen.
Of is het een zelfstandige klusser?

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2018 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp het even niet. Terwijl u over alles ontevreden bent, en als ik dat zo lees, heel terecht,  laat u nog een nieuwe klus doen.

Natuurlijk moet het gras zonder kuilen. En als u een terras wil van 1.80 dan moet dat er komen.

En een hek waarvan het slappe deel boven de palen uitkomt is knudde.

Was u dan niet aanwezig bij die klussen? Had u meteen moeten ingrijpen.