Kwibus89
door Kwibus89 Dec 22, 2020 om 11:54
Geldzaken & recht

Tussen wal en schip bij DUO en PostNL

Een (helaas lange) omschrijving van mijn probleem:

Ik ben vorig jaar begonnen aan een zijinstromerstraject in het middelbaar onderwijs en volg daarvoor een universitaire master in deeltijd. Nu heeft DUO een tegemoetskomingsregeling voor leraren die zich (verder) willen laten opleiden en na navraag bij DUO val ik onder deze regeling. Belangrijk punt is dat deze tegemoetkoming moet worden aangevraagd per studiejaar, dus voor het begin van het nieuwe studiejaar op 1 september.

Ik heb daarom begin dit jaar alle stukken bij elkaar verzameld dit DUO nodig heeft voor deze aanvraag en ze op 6 juni 2020 per post verstuurd, ruim voor de deadline van eind augustus. Aangezien DUO heel lang doet over dit soort zaken, heb ik niet snel contact opgenomen om te vragen wat de status was van mijn aanvraag. Verschillende zijinstromers, die samen met mij het traject zijn gestart, hadden ook hun aanvraag ingediend en lieten me weten dat in hun geval DUO bij contact liet weten dat het lang zou duren voordat de aanvraag verwerkt zou worden (werknemer op vakantie, drukte etc). De meeste van hen kregen rond begin september 2020 bericht van DUO dat hun aanvraag was ontvangen en toegekend. Omdat ik nog geen bericht had gekregen, belde ik toen toch maar met DUO.

Hoe verbaast was ik toen ik te horen kreeg dat DUO aangaf nooit een aanvraag ontvangen te hebben van mij. Volgens hen was mijn poststuk nooit bezorgd bij hen, want ze konden het niet vinden in hun archief van poststukken. Een medewerker adviseerde me alsnog alle stukken digitaal op te sturen via email (een optie die blijkbaar bestaat, maar nergens op de website van DUO wordt aangegeven). Deze aanvraag was na de deadline en zou waarschijnlijk worden afgewezen, maar zou wel een procedure starten waarop ik bezwaar kon aantekenen na afwijzing.

Deze aanvraag werd, zoals verwacht, afgewezen door DUO en ik heb toen bezwaar aangetekend en zoveel mogelijk bewijs aangeleverd wat bewijst dat ik alle stukken op 6 juni 2020 heb verstuurd. Maar omdat ik mijn poststuk niet aangetekend heb verstuurd, heb ik geen bewijs van PostNL dat ik een poststuk naar DUO heb verstuurd voor de deadline van eind augustus 2020.

Recent heb ik bericht gekregen dat DUO mijn bezwaar afgewezen heeft op grond dat ik geen onomstotelijk bewijs kan geven dat bewijst dat ik mijn stukken voor 31 augustus heb ingediend. Hoewel ze mijn aangeleverde bewijs gebruiken om vast te stellen dat ik in het begin van dit jaar begonnen ben met het verzamelen van alle stukken, gebruiken ze het gegeven dat ik in dit bewijs aangeef dat ik op 6 juni de stukken heb opgestuurd niet.

PostNL zegt ook niets te kunnen doen, omdat ze niet-aangetekende poststukken niet in het systeem kunnen traceren. Verder zegt PostNL niets te kunnen doen qua compensatie als ik niet kan bewijzen dat ik een poststuk op de bus heb gedaan.

Het bedrag (1300 euro) is het niet waard om verder bij DUO juridisch in beroep te gaan, maar ik zit nu in de situatie waarin ikzelf niets fout heb gedaan, maar door toedoen van PostNL een aanvraag niet is aangekomen bij DUO voor hun gestelde deadline en ik hierin op geen enkele wijze wordt gecompenseerd voor de fouten gemaakt door een derde partij. Het opnieuw aanvragen van de tegemoetkoming is geen optie, aangezien ik nu door samenwonen met mijn vrouw boven de inkomensgrens van de tegemoetkoming zit.

Ter vergelijking: de andere zijinstromers hebben ook vaak de stukken niet aangetekend verstuurd en deze stukken zijn wel binnengekomen en de tegemoetkoming toegekend.

Is er iemand die misschien weet of ik nog iets kan doen?

3670 9 Rapporteer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 22, 2020 om 12:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kwibus,

Heeft u wel kopieën gemaakt van de stukken?

Zo ja, weer kopieën maken en meteen aangetekend opsturen met een begeleidende brief.

Kwibus89
door Kwibus89 Dec 22, 2020 om 12:12
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Geboren Amsterdammer,

Ik denk dat u iets gemist heeft: Ik heb een kopie van de stukken, die ik initieel via de post had verstuurd en die kwijt is geraakt door PostNL, al op 14 september naar DUO verstuurd met een begeleidend bericht. Hierop heeft DUO deze aanvraag afgewezen, evenals mijn bezwaar op deze beslissing. Volgens DUO ligt de enige mogelijke vervolgstap bij de rechtbank.

Mijn vraag is: Is er iets anders wat ik kan doen in deze situatie om bijvoorbeeld PostNL aansprakelijk te stellen voor deze situatie, omdat zij het poststuk zijn kwijtgeraakt. Vanwege de grootte van het bedrag is een juridische procedure tegen DUO het namelijk niet waard...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 12:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Kwibus,

U had natuurlijk al in juni (2 weken na het versturen van uw stukken) al aan de bel moeten trekken bij DUO.

Post NL aansprakelijk stellen is, mijn inziens, kansloos.

Voortaan dus maar belangrijke stukken aangetekend opsturen.

Donuts
door Donuts - Dec 22, 2020 om 12:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Mijn vraag is: Is er iets anders wat ik kan doen in deze situatie om bijvoorbeeld PostNL aansprakelijk te stellen voor deze situatie, omdat zij het poststuk zijn kwijtgeraakt. Vanwege de grootte van het bedrag is een juridische procedure tegen DUO het namelijk niet waard.

U heeft geen enkel bewijs dat u ook maar iets verzonden heeft, dus Postnl aansprakelijk stellen kunt u vergeten.

Het sturen van kopieën naar DUO bewijst natuurlijk ook niets, de datum kan heel eenvoudig worden aangepast, dat weet u vast zelf ook wel.

Zonder enige bewijslast kunt u helemaal niets. Er zit niets anders op dan het maar te laten rusten. Soms is er nu eenmaal gewoon sprake van pech.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2020 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas, er gaat wel eens iets mis met de post, daarom is het belangrijk dergelijke belangrijke papieren aangetekend te verzenden. Niet dat u daarmee zou kunnen bewijzen wat u ingezonden hebt, maar in ieder geval wel, dat u iets ingezonden hebt.

Misschien is een beroep op de Ombudsman nog succesrijk, maar dat waag ik te betwijfelen.

Kwibus89
door Kwibus89 Dec 22, 2020 om 15:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de suggestie. Wat je daar noemt heb ik inderdaad ook over zitten denken: DUO vroeg me of ik het aangetekend had verstuurd, maar ik bedacht me toen ook: dat bewijst toch helemaal niet dat ik deze aanvraag heb verstuurd? Alleen dat ik een brief naar DUO hebt verstuurd, niet wat er precies in zat. Het had zelfs een lege envelop kunnen zijn, maar omdat ik dan een verzendbewijs heb, had DUO dan wel na de deadline mijn late aanvraag goedgekeurd?

Plus ik vind het eigenlijk niet kunnen dat PostNL extra geld vraagt voor om je te beschermen tegen de mogelijkheid dat je belangrijke post zoek raakt. Ik moet erop kunnen vertrouwen dat ik een poststuk veilig kan versturen binnen Nederland, ik moet me niet gedwongen voelen om extra te betalen voor een gewone verzending omdat er dan extra moeite wordt gedaan om het poststuk niet kwijt te raken. Dat betekent dat PostNL gebruik maakt van een probleem in hun systeem om consumenten meer te laten betalen voor de garantie dat het wel goed gaat. Dat zou hetzelfde zijn als je bij de supermarkt 2 keer dezelfde appels kunt kopen, maar de ene is duurder omdat die de garantie heeft dat ze niet van binnen rot zijn en de goedkopere hebben wel die kans...

Excuses voor deze rant, maar ik ben gefrustreerd dat een bedrijf dat ik betaald heb voor een dienst, deze dienst niet correct uitvoert en ik daardoor nu een probleem ondervind, waar het bedrijf geen verantwoordelijkheid voor neemt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 15:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Kwibus,

Alle bedrijven, die geprivatiseerd zijn, zijn achteruit gegaan qua service.

De fout zou ook bij DUO kunnen zijn. (bij de postkamer).

Ik bezorg mijn kerstkaarten al 2 jaren zelf met de brommer in mijn woonplaats, dit is net zo duur als kerstzegels plakken.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2020 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Duo is niet geprivatiseerd.

gerbera
door gerbera Dec 22, 2020 om 16:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@g.b.a, wat hebben kerstkaarten met de vraag van de TS te maken, die loopt nu € 1300,- mis omdat en belangrijk poststuk is verdwenen en dat risico loop je niet met kerstkaarten versturen.

Kwibus89
door Kwibus89 Dec 22, 2020 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier ook over gedacht, de bewijslast ligt nu namelijk voor 100% bij mij. Maar ik moet er ook van uit kunnen gaan dat poststukken bij DUO in de postkamer allemaal correct worden afgehandeld, terwijl er ook bewijzen zijn het het tegenovergestelde.

Dus DUO kan tegenover mij ook niet onomstotelijk bewijzen dat ze het poststuk nooit hebben ontvangen, maar daar los ik het huidige probleem niet mee op.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman over deze situatie en ben benieuwd wat daaruit gaat volgen.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2020 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand kan ooit bewijzen dat hij of zij niets ontvangen hebben, nogal logisch.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 22:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Die dure kerstzegels zijn er een voorbeeld van hoe slecht en duur Post NL is geworden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 22:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Kwibus,

Kunt u ons op de hoogte houden van het eventuele onderzoek van de Nationale Ombudsman in uw kwestie?

Donuts
door Donuts Dec 23, 2020 om 10:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Met uw klacht kan de Ombudsman helemaal niets doen. Zonder bewijs zouden ze u moeten geloven op uw blauwe of bruine ogen? De reactie die u gaat krijgen, is dat zij niets voor u kunnen betekenen. Aangetekend versturen had ook geen bewijs geweest, want u kunt wel een krantenknipsel hebben gestuurd. Ik verstuur nooit aangetekend, maar bij echt belangrijke zaken bel ik na een week of 2 even naar de organisatie om te checken of het is ontvangen. Dat heeft u helaas niet gedaan.

panter22
door panter22 Dec 23, 2020 om 10:50
6599 Antwoorden / Vragen

@kwibus89, aangetekend versturen betekent dat je de brief hebt verstuurd. Je kunt via de track & trace je brief volgen. Dan weet je ook of de brief door DUO ontvangen is.
Als de envelop gescheurd aan zou komen bij DUO en er ontbreken stukken, dan krijg je de gelegenheid om de ontbrekende stukken aan te vullen.
Als je na de deadline de stukken had verstuurd, dan was je ook te laat geweest. Je moet er voor zorgen dat DUO de stukken op tijd ontvangt.
Er kunnen bijzondere omstandigheden zijn, waardoor de brief niet op tijd aankomt, Maar die waren er niet.  Bovendien is het algemeen bekend dat als je belangrijke stukken opstuurt, dit aangetekend moet doen.
Wat er met die brief gebeurd is, weet je niet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2020 om 15:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom is een bedrag ad. € 1.300,00 niet de moeite waard om in beroep te gaan? ( https://www.duo.nl/particulier/oneens-met-duo/in-beroep-gaan.jsp )

En u kunt in ieder geval ook nader advies vragen resp. om hulp vragen bij de Nationale Ombudsman waar u zeker antwoord van zult krijgen.

U kunt ook nog nader advies vragen bij het juridisch loket waarbij ik niet uitsluit dat men ook daar u naar de Nationale Ombudsman zal verwijzen. En let op: wie niet waagt die niet wint en dus ook wie niet vraagt hoe dan ook neen heeft alos antwoord.

Een probleem is helaas wel dat u de stukken niet aangetekend heeft verzonden en dat niet aangetekend verzonden hebben door anderen en dat dan wel is ontvangen, daar 'koopt u helaas niets voor'.  Maar mogelijk zijn de bewijsstukken die u wel heeft toch voldoende voor bijv. behandeling door de Nationale Ombudsman.

Re: (Foutjes gecorrigeerd)

Kwibus89
door Kwibus89 Dec 22, 2020 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de suggestie, ik heb inmiddels de zaak bij de Nationale Ombudsman ingediend. Ik hoop dat zij mij nog enigzins kunnen helpen in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2020 om 17:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Succes! Laat evt. weten hoe de reactie is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 22, 2020 om 16:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij niets horen nogmaals per E mail sturen,  die geeft  verzendbewijs met tijd & datum,  eventueel ontvangstbevestiging online erbij...

Naast Post NL kan het ook een koffie pauze zijn,    je hebt een stapel nieuwe en afgewerkte.. en 1 voor je.....
Was je klaar of nog niet,   foutje is snel gemaakt en  dan kan  het  onverwerkt  op  stapel komen....

Zelf ook wel eens die fout gemaakt met Facturen....   dan toch liever digitaal  en je ziet  of het verwerkt is....

panter22
door panter22 - Dec 22, 2020 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een aanvraag doet, dan hoor je een ontvangstbevestiging te krijgen,
Toen je die niet kreeg, had je even moeten informeren.
Je denkt dat PostNL de brief niet heeft bezorgd, maar bij Duo kan er ook een fout gemaakt zijn. Daar kan de brief niet gescand zijn.
Jij bent er verantwoordelijk voor dat de brief aankomt, niet PostNL.
Je hebt geen enkel bewijs dat de brief verstuurd is.
Bezwaar maken, evenals in beroep gaan is zinloos,

mo
door mof - Dec 23, 2020 om 14:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw postzending vertegenwoordigd een waarde van 1300€ ... dat u dat niet op zijn minst aangetekend verstuurd is geheel voor uw eigen rekening.

1paul
door 1paul - Dec 24, 2020 om 08:13
3101 Antwoorden / 0 Vragen

wie eist bewijs en u eist, u kunt verder niets....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 24, 2020 om 11:58
2010 Antwoorden / Vragen

Dat gezeur altijd over de post. De post is nooit verantwoordelijk geweest dat alles correct aankomt. Ze hebben geen resultaatverplichting en een inspanningsverplichting en daarom is post versturen ook zo goedkoop. Stelt u zich eens voor dat u iedere brief aangetekend zou gaan versturen.