ca
door captain21 May 13, 2008 om 08:43
Geldzaken & recht

Uitbetaling vakantiegeld

In mijn arbeidsovereenkomst staat dat het vakantiegeld uitbetaald wordt in de maand mei, mag mijn werkgever dit zo maar een maand later uitbetalen omdat dit hem beter uit komt?

5459 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 13, 2008 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag captain,

Nee, dat mag hij niet, tenzij hij het u netjes vraagt of u daaraan mee wilt werken en u daarin toestemt.

Overigens is het wettelijk geregeld dat over uitgestelde betalingen de wettelijke rente verschuldigd is. Dat is op moment 6 % op jaarbasis geloof ik. Als hij u een maand later betaald dan kunt u een 0,5 % over het hele bedrag claimen.

Dus áls u toestemt, zou u dat kunnen doen onder voorwaarde dat hij daar de wettelijke rente of meer over betaald.

Overigens, als u meer problemen ondervind met salarisbetalingen, kunt u beter lid worden van een vakbond.

Ook is het gevaarlijk loon of vak.geld betaling uit te stellen.
Als hij zulke problemen heeft is een faillissement vaak niet ver meer weg en als u nog geld van hem krijgt en hij gaat failliet, dan kunt u fluiten naar uw geld, want u komt achteraan in de rij van geldeisers.

Eerst de belasting, dan de bank, dan bedrijven en anderen die een advocaat kunnen betalen en dan zou het kunnen zijn, als er dan nog wat over is, dat u aan de beurt bent.

Dus wees voorzichtig met loonbetalingen uitstellen!

Succes. Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 13, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardware errorman,

Als een werkgever failliet gaat, neemt het UWV de loonbetaling over als de
werkgever niet kan betalen. Je komt dus niet als laatste in de rij bij de
overige schuldeisers te staan, zoals jij schrijft. Het UWV neemt ook de
uitbetaling van vakantiegeld over.

Voor alle info hierover, zie

http://www.cnv.nl/cao-en-werk/ontslag/faillissement/

Vladja

ve
door verwijderd - May 13, 2008 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kort samengevat komt het hier op neer:

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand. Betaalt

de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:
- De extra kosten voor dag 4 tot en met dag 8 bedragen 5 % van het salaris per dag.
- De extra kosten voor dag 9 tot en met dag 34 zijn 1 % van het salaris per dag.
- De dagen moeten werkdagen zijn dus geen weekenden of feestdagen.

Totaal niet meer dan een maximum van 50 % van het te vorderen salaris.

De voormalig werkgever dient er dus schriftelijk op te worden gewezen, dat over te laat betaald loon een boete verschuldigd is zoals bepaald in 7:625, oftewel over de vierde tot en met de achtste werkdag 5% per dag over het brutto-loon en voor iedere volgende werkdag 1% per dag, met aan maximum van de helft van het verschuldigde loon.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - May 13, 2008 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read eb Vladja,

Mooi, bedankt voor de aanvulling. Is het toch beter dan ik dacht.

Ben nog wel benieuwd hoe het gaat als de werkgever de premiën ook nog niet betaald heeft aan UWV. Als de liquiditeit zo slecht is dat hij het vakantiegeld niet (op tijd) kan betalen, komt het geregeld voor dat UWV ook nog schuldeiser is, áls je al aangemeld bent bij UWV.

Uit eigen ervaring in twee situaties weet ik dat een malafide werkgever (koppelbaas/uitzendburo) je soms niet eens aanmeld bij zorgverzekeraar en/of UWV en/of pensioenfonds, terwijl hij wel de premie daarvoor op je loon inhoudt. Je bent zodoende eigenlijk zwartwerker, maar te goeder trouw.
Je denkt dan dat alles correct is. Niet dus.

Navraag bij UWV en pensioenfonds gaf uitsluitsel: Onbekende deelnemer. Wees dus gewaarschuwd dat ook bij werkgevers kaf onder het koren zit.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 13, 2008 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic:
Oeps, nog steeds geen correctiemogelijkheid, Read en Vladja.

Het is weer 13 mei en prachtig weer. Zwarte rook boven Enschede, die vanuit een zeer groot deel van Twente te zien is. Het knalt niet zoals bij de big blast, vandaag precies op de kop af 8 jaar geleden. Ook geen 22 doden gelukkig. Er staat nu een plasticfabriek in de fik tussen de haven en Boekelo.
H.