ve
door veeranne Sep 19, 2022 om 20:27
Geldzaken & recht

Uithuisplaatsing ex vriend

Mijn vriendin is eigenaresse van een koopwoning waar haar vriend bij in getrokken is zo'n 13 jaar geleden. Pas na 8 jaar heeft hij zich ook ingeschreven bij de gemeente op dit adres. Reden zo laat werd snel duidelijk toen de belastingdienst hem vond en de schulden naar boven kwamen.  Mijn vriendin is de enige eigenaar en er is geen samenleving contract. De situatie is compleet onhoudbaar en ze wil hem het huis uit hebben voor hun dochter die hier allemaal getuige van is. Hie krijgt ze hem eruit? Aangetekende brief met termijn wanneer hij weg moet zijn zal opgesteld worden maar deze veilig overhandigen is een puntje. Verder denkt hij recht op de koopwoning te hebben. Alle adviezen en hulp welkom want helaas betreft dit een urgente situatie, 112 is al een keer gebeld wegens onhoudbare situatie.

5088 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 19, 2022 om 20:46
11504 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Veeranne ,

Kan ik ex uit de koopwoning zetten ?

U mag uw ex-partner uit de woning zetten als uw ex-partner geen mede-eigenaar is van de koopwoning.

Ex weigert woning te verlaten

Het kan zo zijn dat de ex-partner weigert om de woning te verlaten. In dit geval mogen de sloten van de woning worden vervangen, zodat de ex- partner geen toegang meer heeft tot de woning. Een andere optie is om de advocaat een kort geding te laten starten. De rechter heeft de mogelijkheid om de ex-partner te dwingen de woning te verlaten. De rechter kan bijvoorbeeld een dwangsom opleggen voor iedere dag dat de ex-partner het huis niet verlaat.

bron : echtscheidingswinkel.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2022 om 20:52
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Veeranne,

Een soortgelijke vraag is hier al eens gesteld, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/vriend-ex-wil-niet-verhuizen-of-huur-betalen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2022 om 10:20
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Zie hier een deel van het antwoord dat ik eerder  gaf op een soortgelijke vraag waar een huurwoning aan de orde was Tja, dat zal m.i. betekenen dat u beter juridische hulp kunt vreagen bij

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl omdat hij dan mogelijk gedwongen moet worden tot vetrek resp.betaling. Het zal niet gemakkelijk zijn vrees ik.

Vraag eventueel om een advocaat die de eerste intake gratis wil doen. Waarom zou hij recht hebben op meehuurschap als de huurovereenkomst op uw naam staat?

U zou eenvoudig weg de sleutels kunnen vervangen maar doe dat niet. Vraag advies bij het juridisch loket.

marita5
door marita5 Sep 20, 2022 om 12:24
11504 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Waarom zou hij recht hebben op meehuurschap als de huurovereenkomst op uw naam staat? Is een koopwoning .

gr
door gravin2 Sep 20, 2022 om 12:34
24 Antwoorden / Vragen

De sleutels vevangen? waarom?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2022 om 14:10
16810 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5, ik had eerst ook nog geschreven, het eerdere antwoord betreft wel een huurovereenkomst, heb dat verwijderd maar zag de laatsrte zin over het hoofd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2022 om 14:10
16810 Antwoorden / 202 Vragen

@GRAVIN2, dean kan de ongewenste bewoner er niet meer zomaar zelf in.

gr
door gravin2 Sep 20, 2022 om 17:47
24 Antwoorden / Vragen

ah, nieuwe sloten.
uw veelheid aan reacties alhier maakt het niet leesbaarder.

panter22
door panter22 - Sep 20, 2022 om 12:37
6599 Antwoorden / Vragen

Je vriendin moet naaar een advocaat. Dit kan ze zelf niet oplossen.
Een aangetekende brief zal niet veel helpen om hem uit huis te krijgen,
En er is gedoe met de koopwoning waar hij denkt recht op te hebben.
En dan is er ook nog de dochter waar een regeling voor moet worden getroffen.
Ze heeft deskundige hulp nodig.
Ze kan bij het Juridisch loket vragen naar een gespecialiseerde advocaat bij haar in de buurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2022 om 14:50
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling omdat hier naar mijn mening bij nader inzien wel degelijk gesteld zou kunnen worden dat hietr sprake is van huisvredebreuk. Er is geen enkele overeenkomst en de huiseigenaresse weigert ook langer de aanwezigheid. 'De vriend'is daarmee zonder toestemming en onrechtmatig aanwezig. En dat betekent dat de politrie wel degelijk kan optreden en er dus melding kan worden gedaan. Dat 112 niets doet kan ik volgen, in de zin van het benutten van 112, het noodnummer, is van nood geen sprake.
Huisvredebreuk - Lees hier meer - De Strafrechtadvocaat (de-strafrechtadvocaat.nl)

agapon1951
door agapon1951 - Sep 21, 2022 om 14:35
168 Antwoorden / Vragen

aangifte doen bioj de politie via internet. Je daarbij niet aflaten poeieren met we hebben geen tijd voor dit soort zaken, wat mij enige keren is gebeurt tot ik er achter kwam dat de off. van Jusitie hierin uitsptaakt (beoordelen moet) dient te doen, niet de agent waarbij aangifte gedaan wordt.
M.i.z. huisvredebreuk aangezien hij hier niet permanent woont en (kennelijk) ook niet geregistreerd staat (mogelijk als postadres gebruikt). Het huis staat niet op zijn naam en ook voorheen niet m.a.w. in feite om het zo maar te noemen gelogeerd heeft. Daarbij een tijdelijk onderdak aangeboden kreeg. Indien er een Rechts en Bijstand verzekering aanwezig kun je het daar neerleggen.
Verander alle sloten waar hij het huis in kan, dat kost je de kop niet. Indien hij toch binnen wil komen, ook met verbaal geweld, schakel de poltie in. Die is dan verplicht te komen. Zorg er wel voor dat zijn bezittingen buitenhuis zijn geplaatst b.v. bij een kennis of eventueel familielid van hem. .

1paul
door 1paul - Sep 22, 2022 om 08:28
3123 Antwoorden / 0 Vragen

nieuwe sloten plaatsen als hij niet thuis is, hij heeft nergens recht op, huis staat immers niet op zijn naam!

mo
door mof - Sep 22, 2022 om 09:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw vriendin de enige eigenaar is dan kan zij hem laten uitschrijven van dat adres en uit huis (laten) zetten evt. met hulp van de politie.