He
door Hennes1972 Aug 22, 2019 om 12:00
Geldzaken & recht

Uitkeren restant uitvaart na verwerping erfenis

Een jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij had een uitvaartverzekering bij Dela. Ondanks dat we(mijn zus en ik) een complete, mooie en waardige uitvaart hebben geregeld is er nog een gedeelte van het te besteden bedrag overgebleven.
Dela wil dit restant bedrag naar ons overmaken. Moeder had schulden en stond onder bewind, waardoor wij de erfenis hebben verworpen. Kunnen wij aanspraak maken op het restant bedrag van de uitvaart? Of handelen wij dan alsnog als erfgenamen?

Volgens Dela valt de uitkering buiten de nalatenschap omdat dit geen vermogen van mijn moeder was toen ze nog in leven was. Dela is op de hoogte dat wij de erfenis verworpen hebben en ze zeggen dat er geen probleem is.
Maar ik lees op internet veel tegenstrijdigheden hierover. Mijn zus en ik staan niet specifiek met naam genoemd in de uitvaartpolis als begunstigde. Dela hanteert  een standaardbegunstiging, waarbij niet uitgekeerd wordt aan overleden mensen. En in dat geval zijn de kinderen de begunstigden.

7338 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2019 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard staat de overledene niet als begunstigde vermeld op de polis. En uiteraard staan ook anderen niet met naam en toenaam genoemd als begunstigde.

Ik neem aan dat u en uw zus niets voor die mooie en waardige uitvaart hebben hoeven (bij) betalen omdat uw moeder een naturapolis had.

Maar mijns inziens komt het restant niet aan u en uw zus toe, maar moet het naar de bewindvoerder, zodat daar een deel van de schulden mee kan worden betaald.

Want het restant hoort normaal te gaan naar de erven, in dit geval de kinderen, en die hebben verworpen.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 22, 2019 om 12:14
683 Antwoorden / 5 Vragen

Uitgaande van erfenis verwerpen omdat er ook schulden zijn zou ik informeren bij de bewindvoerder, er zijn immers schulden. En de bewindvoerder leeft nog, dus ......... die kan de baten aan schuldeisers doorsluizen. Ik zou geen cent claimen/willen ontvangen, voor je het weet hang je aan zaken waar je niet blij van wordt.

audb
door audb Aug 23, 2019 om 12:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Leuker nog, als vraagsteller zuiver aanvaard had dan had deze wel mits er geen schulden waren het geld mogen innen maar verwerpen betekend dat je ook niets wilt hebben.

Daar komt ook nog eens een ander verhaal om de hoek kijken.

Als de vraag steller iets mee neemt van de overleden persoon dan vervalt zelfs de verwerping.

Zelfs een foto mee nemen is al meer dan genoeg om de verwerping te laten vervallen al zal een rechter in dat geval wel soeppel optreden maar bv een gouden ketting daar tegen is meer dan genoeg redenen om een persoon of personnen voor de rest schuld op te laten draaien.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 22, 2019 om 12:15
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hennes1972 ,

Lees deze informatie eens door , zie benedenaan ook de reacties , klik op de rode regel .

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/restant-uitvaartverzekeringsuitkering-negatieve-nalatenschap/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 22, 2019 om 12:49
16838 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel is er sprake van een zelfstandig recht dat niet onder de nalatenschap valt. Zie de verwijzing die u al kreeg daarover. (@MARITA5)

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2019 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als uw moeder de verzekeringnemer van de polis was, uiteraard was zij de verzekerde, en als de verzekeringnemer als eerste begunstigde staat vermeld, valt dat beetje geld in de nalatenschap en is dan voor de bewindvoerder.

En zou het niet prettig zijn als haar schuldeisers nog een beetje vergoed krijgen?

audb
door audb - Aug 23, 2019 om 12:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

0 cent krijgt u omdat verwerpen staat voor het niet aannemen van schulden of geld wat overblijft.

Beneficiair aanvaren had wel betekend dat als er geld had over gebleven u recht omdat te ontvangen (verminderd met de erf belasting a 33%)

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Erfbelasting van 33%? Waar haalt u dat vandaan?

aurora1
door aurora1 - Aug 23, 2019 om 13:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Erfenis verwerpen vanwege schulden die u niet wilt overnemen maar nu wél geld willen ontvangen en die schulden dan maar laten? Dat klopt toch niet? Die schuldeisers zullen natuurlijk hun geld terug willen. Dat zou u toch ook willen?

Topantwoord

1paul
door 1paul - Aug 23, 2019 om 14:25
3141 Antwoorden / 0 Vragen

zeg Dela dit geld over te maken naar de bewindvoerder met hun verhaal erbij, kom je ook niet in de problemen...

Topantwoord

mo
door mof - Aug 23, 2019 om 21:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ook als u de erfenis verwerpt blijft u verantwoordelijk voor de uitvaart. En de kosten daarvan. Ik denk dat Dela gelijk heeft alsdie zegt dat de premie buitenn de wrfenis valt.

lo
door lovewinnie - Aug 24, 2019 om 08:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat toch op u rekening gestort worden. Daarmee komt het automatisch bij bewind terecht en laat hun beslissen wat er mee gaat gebeuren.
Soms als er genoeg inkomen is en u voldoende over heeft voor weekgeld dan zullen ze niet moeilijk doen over een gedeelte van dat extratje. Het zou ook in het spaarpotje geplaatst kunnen worden (lijkt me meest logisch) voor noodgevallen als kapotte fiets, wasmachine, etc.
Lijkt me logisch dat extra geld altijd eerst langs bewind gaat en dan kunnen zijn beoordelen. Ik denk dat het niet persee naar schuldeisers gaat maar wel bijv in spaarpot. Buffer is altijd fijn

marita5
door marita5 Aug 24, 2019 om 08:38
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@lovewinnie , lees het topic nog eens goed . De moeder van Ts had schulden en stond onder bewind , niet Ts

lo
door lovewinnie Aug 24, 2019 om 12:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik het alsnog niet accepteren. Volgens mijn is de enige die rechten hebben de schuldeisers en daarmee de bewindvoerder

herman65
door herman65 - Aug 24, 2019 om 09:15
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen deskundige, maar ik zou het resterende bedrag niet accepteren. Kortom, lijkt mij zeer risicovol. En feitelijk heb je er geen recht op, daar er nog vorderingen openstaan t.a.v. de overledene.

Topantwoord

ro
door ron503 - Aug 24, 2019 om 10:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de erfenis verworpen heeft dan heeft u geen recht op geld en goederen die de overledene heeft nagelaten. Als uw moeder onder gerechtelijk bewind stond dan is het de taak van de bewindvoerder om e.e.a. af te handelen en zal Dela in dit geval het resterende bedrag op de boedelrekening van uw overleden moeder dienen te storten.