le
door lene666 Apr 8, 2009 om 18:33
Geldzaken & recht

Uitschrijving van een adres

Geachte mevrouw/meneer

Mijn zoon staat ingeschreven bij mijn broer, nu moet mijn zoon uitgeschreven worden bij mijn broer.........de gemeente zegt, dat hij alleen uitgeschreven kan worden als mijn zoon een ander adres kan aantonen.....klopt dit?

Zo nee, wat kan mijn broer dan doen om hem wel van zijn adres te verwijderen?

Met vriendelijke groet,  Anno

53953 10 Rapporteer

le
door lene666 - Apr 8, 2009 om 19:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja, heel erg bedankt voor de snelle reactie, hier kan ik wat mee...nogmaals veel dank.

Groet,  Anno

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 19:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=25472&qid=35135

Zie ook deze verwijzing (uitzending), omdat daar het onderwerp behandeld is:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3665194

Deze info is van na mijn “gestoei” met de gemeente. De wet die per 01.04.2007 is ingegaan, waardoor ze niet meer eindeloos aan het lijntje kunnen houden. Maar je zal er zelf achteraan moeten zitten, dat ze zich aan de termijnen houden, anders doen ze niets. Ze willen er zonder dwang vaak niet meewerkken, omdat ze worden opgezadeld met een opsporingstaak naar de werkelijke verblijfplaats.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 19:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uw broer kan uw zoon niet laten uitschrijven, dat kan alleen uw zoon zelf doen. Uw zoon zal dan moeten aangeven dat hij gaat zwerven en van dat adres uitgeschreven wil worden. De gemeente gaat dan waarschijnlijk dwarsliggen, omdat dat niet ordelijk in hun systeem past. Het is niet onmogelijk maar het vereist wel doorzettingsvermogen om het voor elkaar te krijgen.

Vroeger werden "onvindbare" mensen ingeschreven in een centraal register in Den Haag en daarom deden ze daar niet zo moeilijk over. Tegenwoordig moeten de gemeente deze zelf blijven registreren en daar zijn niet gek op. Ze moeten dan op zoek gaan naar de werkelijke verblijfplaats van de "onvindbare".

Als uw zoon daar geen zin in heeft, moet uw broer een brief aan de gemeente schrijven met het verzoek om uw zoon uit te schrijven op zijn adres, omdat hij daar niet meer woonachtig is en hem met onmiddellijke ingang als zodanig aan te merken in het GBA (er komt een "sterretje" bij zijn naam te staan op dat adres, wat inhoud dat er onderzoek loopt naar de werkelijke verblijfplaats). Dan volgt er een administratieve afhandeling.

Ik zal een verwijzing zetten naar een zaak, die ik hierover heb meegemaakt. Hierbij wordt wel aangetekend dat er tegenwoordig snellere termijnen zijn om zo'n zaak af te handelen.

Vladja

macwouter
door macwouter - Apr 8, 2009 om 20:05
825 Antwoorden / 9 Vragen

Dag Vladje.
Ik kan een ander laten uitschrijven is gebleken bij burgerzaken in Den Bosch.Toen ik die tante die bij ons een postadres had (wat volgens de gemeente niet bestaat)  echt helemaal beu was ben ik naar het gemeentehuis gegaan om te vragen wat mijn mogelijkheden waren.Er werd gelijk een adres onderzoek naar haar gedaan door middel van een oproep in de plaatselijke weekbladen.Als er geen reactie,s kwamen binnen 2 maanden werd ze bij ons uitgeschreven.Gelukkig heeft ze ons adres niet meer en kregen wij van de burgerzaken het bericht dat ze is uitgeschreven.Voor alle duidelijkheid mensen op dit forum,een postadres bestaat niet volgens de wet dus als iemand jou adres heeft moet ie er ook wonen zo is mij verteld op het gemeentehuis.Na al die deurwaarders en incasso bedrijven zijn wij er toch nog goed vanaf gekomen.

macwouter
door macwouter - Apr 8, 2009 om 20:08
825 Antwoorden / 9 Vragen

Moet zijn Vladja. Sorry Sorry......

kenwel2
door kenwel2 - Apr 8, 2009 om 20:19
1574 Antwoorden / 13 Vragen

<off topic>Hallo vladja, bij ons in de gemeente is het zelfs zo erg, dat een geheel onbekend persoon op een gegeven moment bij mij stond ingeschreven als bij ons inwonend, zonder dat ik er ook maar van op de hoogte was gebracht. Hoe ik er achterkwam: Op een gegeven moment kreeg ik allemaal post van een persoon, na enig zoekwerk, kwam ik erachter dat hij zelfs bij ons als woonachtig had ingeschreven, via de gemeente ben ik toen op zoek gegaan naar zijn 'oude' woonadres, en ben er eens heengereen, wat bleek, deze geheel voor mij onbekende persoon had zich doodleuk op ons adres ingeschreven, om zo via de sociale dienst ook nog eens een uitkering aan te kunnen vragen. Hij bleek gewoon samen te wonen met een vriendin! na wat flinke woorden over en weer, heeft hi zich de volgende dag direct bij mijn gemeente uitgeschreven, omdat ik dat eiste van hem, omdat hij anders weleens wat anders kon verwachten van mij! Met een dag was de zaak dus geregeld. Wat ik bedoel: Zonder ook maar enige controle, is het in bepaalde gemeentes moeiteloos, om je zomaar ergens op een adres als inwoner te laten registreren, en dat is een zeer kwalijke zaak! Ik was destijds woedend!! Zeker ook op de gemeente!

Waarom stuurt de gemeente niet van te voren een 'goedkeuringsformulier' aan jou, als hoofdbewoner van een adres, zeker met dit soort zaken?

Groeten, Henri

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 21:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend op 08-04-2009

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

– woonadres:

a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;

– briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 21:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Artikel 49

1. Indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 67 van toepassing is, wordt op aangifte een briefadres opgenomen.

Een postadres bestaat niet, maar een briefadres - bij het ontbreken van een woonadres - bestaat wel degelijk.

Artikel 67 slaat op bepaalde instellingen waar mensen verblijven (woonadres), waarvoor voor de bewoner een briefadres wordt gehanteerd met instemming van de gemeente op verzoek van aanvrager.

Binnenvaartschippers, die wonen op hun schip, hebben bijvoorbeeld een briefadres, omdat ze geen woonadres in een gemeente aan de wal hebben.

Wat is een briefadres?

Elke inwoner van Nederland wordt ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). Hebt u geen woonadres, dan moet u zich inschrijven op een briefadres. Een briefadres is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie u afspreekt dat hij/zij uw post ontvangt. Deze persoon moet ervoor zorgen dat de post u persoonlijk bereikt. Het is daarom niet mogelijk om een briefadres te hebben op een postbus of een leeg adres.

Een briefadres is alleen mogelijk als u geen woonadres hebt. De gemeente onderzoekt dit. U bent daarom verplicht om de redenen voor de aanvraag van een briefadres schriftelijk mede te delen (zie voorwaarden)

Waar kan een briefadres worden gekozen?

Een briefadres kan worden gekozen in heel Nederland. Het is niet verplicht om een briefadres te kiezen in de gemeente waar u voor het laatst een woonadres had. U moet de aanvraag indienen bij de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

Voorwaarden

U moet de reden van aanvraag van een briefadres opgeven. Daarvoor moet u bij het gemeentekantoor een vragenlijst aanvrager briefadres invullen. Aan de hand van deze ingevulde vragenlijst bepaalt de gemeente of u in aanmerking komt voor een briefadres.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 21:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Macwouter,

Je kan iemand anders niet zelf laten uitschrijven. Je kunt een verzoek indienen om iemand van je adres uit te laten schrijven door de gemeente. Dat gaat gemakkelijk als er een ander adres bekend is. Is er geen ander (nieuw) adres bekend, dan zijn ze zeer onwillig om dat te doen vanwege hun opsporingsplicht, die ze dan krijgen.

Kenwel,

In mijn  gemeente kan je je alleen inschrijven op een adres als je toestemming hebt van 1 van de meerjarige bewoners via een door de gemeente verstrekt formulier, waarbij dan een fotokopie van een ID-kaart of paspoort toegevoegd moet zijn bij het formulier. Je hoeft niet persoonlijk mee te gaan bij een inschrijving van een ander persoon. Getekend formulier met fotokopie is voldoende.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Apr 9, 2009 om 12:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

<off topic> Nou, vladja, dan heb jij geluk! Bij ons in de gemeente (Eindhoven) is het zelfs zo simpel, dat als ik vandaag even naar het gemeentehuis ga, en ik wil mij op het adres van bijv. mijn broer in  schrijven,en zeg dat ik daar vanaf vandaag daar woon, dit geen enkel probleem voor mij opleverd, wel ff mijn id of andere legitimatie, en het is in no time geregeld!! Geloof kan ik je niet geven, echter wel de feiten....

Succes, Groeten, Henri