Pe
door Peterjongkind Jan 19, 2022 om 17:00
Geldzaken & recht

Ups

Ik kreeg zaterdag een kaartje in de bus dat ik een pakketje had gemist van Ups.
De volgende dag had ik een SMS gekregen met de tekst: klik hierop om te kijken waar uw pakketje is.
Zodoende op de link geklikt, dit was geen link naar de tracking,  maar een virus die SMS-jes stuurde vanaf mijn telefoon.
Ik kwam er na een uur achter,  meteen telefoon uitgeschakeld.
De schade was er al: ruim 7000 SMS-jes verstuurd, kosten 515 euro.

Mijn vraag is of ik mijn geld terug kan krijgen,  daar via ups blijkbaar de gegevens worden gehaald als je een pakketje verwacht.
Zij hebben hun veiligheid blijkbaar niet op orde  graag reactie.

Met vriendelijke groet,  peter

10143 15 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 19, 2022 om 17:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat kan, zodra u kunt aantonen dat uw telefoonnummer inderdaad door UPS is gelekt naar de betreffende criminelen. Wie eist bewijst.

ne
door neodutchio - Jan 19, 2022 om 17:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn eerste vraag zou zijn, heeft het een met het ander te maken? Er worden vaker sms'jes verstuurd met een zogenaamde track en trace. En niet alleen als je ook daadwerkelijk iets verwacht.
Diegene die verantwoordelijk is moet de schade betalen. En dat is de crimineel. Mocht er bewezen ergens een lek zitten, dan zou er daar op verhaald kunnen worden. Maar probeer dat maar eens te doen.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 19, 2022 om 17:10
843 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat je er vanuit kunt daan dat je je geld niet terug krijgt tenslotte heb je zelf op die link geklikt. Bij mijn weten stuurt geen enkele transporteur een smsje waar in je je pakketje kunt traceren.
Veelal hebben die bedrijven een app... maar bijna altijd krijg je een mail met daarin een T&T-code.

Als je inderdaad een pakketje verwachtte dan staat er op dat kaartje een speciale code op die je op de site van UPS moet intikken om een nieuwe tijd in te plannen.

Pakketje niet ontvangen schat ik zo in. :(

redfloor
door redfloor Jan 19, 2022 om 18:45
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb in september wel degelijk een appje gepkregen van de echte UPS toen er iets bezorgd zou worden. Daar stond ook wel de afzender bij (anders had ik er niet eens op geklikt!).

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 19, 2022 om 17:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als de UPS chauffeur u niet thuis treft:

Wat is een UPS InfoNotice?

Een UPS InfoNoticeSM is een bericht dat door de UPS-chauffeur wordt achtergelaten om aan te geven dat hij of zij geprobeerd heeft een zending af te leveren. Met het InfoNotice-nummer, dat boven de streepjescode staat, kunt u uw verzending traceren, ontvangst bevestigen, de leverdatum wijzigen, opgeven dat u uw verzending wilt ophalen in een UPS-klantencenter, uw verzending laten afleveren op een ander adres of de verzending terugsturen naar de afzender.

Selecteer de tab Traceren, vul uw UPS InfoNotice-nummer in in het veld Trackingnummer en volg de instructies.

Als het pakketten van het type COD (contante betaling bij aflevering) of Handtekening Vereist betreft, kijk dan welke vakjes de chauffeur van UPS op de UPS InfoNotice heeft aangekruist. Als de chauffeur van UPS de zending op een andere locatie heeft achtergelaten, kunt u op de UPS InfoNotice zien waar dat is (bijvoorbeeld in de garage of achtertuin). Als men heeft geprobeerd een zending af te halen en u was niet aanwezig, staat op de UPS InfoNotice op welke dag en hoe laat de chauffeur van UPS weer langs komt.

https://www.ups.com/nl/nl/help-center/sri/tra-hlp-faq3.page

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 19, 2022 om 17:36
2011 Antwoorden / Vragen

Wow, dat is een hoop geld maar het is ook toeval. UPS heeft jouw telefoonnummer echt niet aan criminelen gegeven, die criminelen gooien een net uit en soms stinkt er iemand in door dit soort toeval. Waarom heb je (achteraf gelul ik weet het) geen maximum bedrag ingesteld want €500 is wel erg veel leergeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2022 om 17:41
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een ernstige vorm van fraude en ik adviseer u om aangifte te doen bij de politie en ook dit te melden bij www.helpdesk.nl. Ligt ook UPS hierover in! Men zal  daar uw ervaring ook zeer graag willen weten

Een belangrijke vraag is of u inderdaad iets had besteld dat ook via UPS zou worden afgeleverd.

Ga ook na waar de SMS vandaan komt en geef dat telefoonnummer door bij meldingfen en aangifte. Dan is het gemakkelijker te achterhalen.

En uiteraard: informeer uw telefoonprovider.

Donuts
door Donuts Jan 19, 2022 om 17:58
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dergelijke oplichting is al jaren bekend en er wordt dus al jaren voor gewaarschuwd! Hoeft zeker niet meer gemeld te worden. Iedereen weet ervan, behalve blijkbaar u en topicstarter.

ju
door juliomariner Jan 19, 2022 om 18:11
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Onderzoek naar het nummer zal waarschijnlijk weinig opleveren.
Zeer waarschijnlijk komt er 1 van de volgende mogelijkheden uit:
1. ongeregistreerd prepayed nummer
2. nummer van stroman
3. nummer van persoon die net als TS is gehackt.
4 en minst waarschijnlijk: nummer is abonnement van domme crimineel en op hem terug te voeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2022 om 18:18
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINJER, wie niets meldt krijgt ook niets voor elkaar en zal er ook niemad actief zijn om dit niet alleen te onderzoeken en evt. ook handhavend te handelen.
En het noemen van het telefoonummer was ook nog een detail uit/in mijn reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2022 om 18:26
16775 Antwoorden / 202 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Wil je ophouden telkens discussies te starten?]

ju
door juliomariner Jan 19, 2022 om 20:01
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zeg niet dat er geen aangifte moet worden gedaan. Ik heb alleen een voorspelling gedaan wat er uit het onderzoek naar het telefoonnummer komt. Telefoonnummer was onderdaad maar klrin deel van uw reactie echter is wel cruciaal voor het onderzoek.

Donuts
door Donuts Jan 19, 2022 om 20:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Wil je ophouden telkens discussies te starten?]

me
door mein33 - Jan 19, 2022 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoewel domme vragen niet schijnen te bestaan, stel ik er toch twee.
Verwachtte u een pakket ?
Zo ja, was u op de hoogte dat UPS de pakketdienst was die de bezorging zou verzorgen ?

ne
door neodutchio - Jan 19, 2022 om 18:36
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En hoe komt UPS dan aan uw telefoonnummer? Geen enkele bezorgdienst heeft een telefoonnummer van mij. Simpelweg alleen al omdat ik ontvanger ben en geen klant.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 19, 2022 om 18:38
2011 Antwoorden / Vragen

Scherp!

redfloor
door redfloor Jan 19, 2022 om 18:50
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan je natuurlijk gewoon opgeven bij de bestelling. Hier een legitiem smsje wat ik van UPS kreeg. https://www.dropbox.com/s/0dy0ac7xtyt7jn7/WhatsApp%20Image%202022-01-19%20at%2018.49.14.jpeg?dl=0

ju
door juliomariner Jan 19, 2022 om 20:00
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Bij postnl kan de verzender emailadres van de ontvanger aangeven. Bij andere bedrijven (zeker bij grotere zendingen) kan ook een telefoonnummer worden opgegeven.

rj
door rjw Jan 19, 2022 om 21:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Zo gek is het ook weer niet dat een bezorgdienst een telefoonnummer heeft. Vaak kan je dit opgeven bij een bestelling speciaal voor dit doel: zodat de bezorgdienst kan aangeven wanneer ze komen of om een T&T link te sturen. En voor grotere stukken hebben ze vaak het telefoonnummer zodat ze even kunnen bellen als ze er bijna zijn. Meerder malen meegemaakt.

tenormin
door tenormin - Jan 19, 2022 om 20:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Peterjongkind, had u inderdaad iets bij iemand besteld? Dan zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen. Maar ik denk eigenlijk dat u op dat moment geen pakje verwachtte: nieuwsgierig was en toch op de link heeft geklikt, met als gevolg een schade van €515,00. Heel erg voor u, maar zelfs als ik iets besteld heb, krijg ik wel degelijk bericht van de echte verzender - daar hoef ik verder nergens op te klikken.

ma
door malty - Jan 19, 2022 om 22:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kreeg zaterdag een kaartje in de bus, zoals door @sjoppy aangegeven kunt U daarmee aangeven hoe u het pakketje alsnog wilt ontvangen.
En zou de oplichter dat kaartje in uw brievenbus hebben gestopt?
Lijkt me dat ze dan geen sms gaan sturen met een link waar u alleen maar te weten komt waar uw pakket zich bevindt, wat heeft u er aan om dat te weten?
Vreemde zaak!

mi
door miennaamishaaz - Jan 19, 2022 om 22:27
725 Antwoorden / 1 Vragen

UPS heeft u dit bericht helemaal niet gestuurd
dit wordt gedaan via SPOOFING
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-dit-is-wat-jij-moet-weten-over-deze-vorm-van-oplichting

Hierdoor lijkt het dat het van UPS komt, maar dit is niet zo.

Waarom heeft u niet de code van het formulier gebruikt?
dit zou gewoon moeten werken, op de officiele site van UPS.

Als deze niet werkt dan kunt u ervanuit gaan dat het oplichting is.

Daarnaast zou het niet kunnen dat u na het drukken van de link ineens 7000+ SMS'jes heeft verstuurd.
Vaak moet u eerst een APP instaleren die hierna uw telefoon overneemt {FLUBOT}

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/gevaarlijke-flubot-malware-voor-android-toestellen-verspreidt-zich-via-valse-beveiligingsupdates/

PvBaak48
door PvBaak48 - Jan 21, 2022 om 13:20
65 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe vaak moet hiervoor nog gewaarschuwd worden.
Je weet toch dat je wel of geen pakketje moet ontvangen.

mo
door mof - Jan 21, 2022 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft zelf op het linkje gedrukt zonder te controleren of het echt van UPS komt. DAt ligt niet aan UPS maar aan uzelf.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 21, 2022 om 14:32
88 Antwoorden / 2 Vragen

Op de eerste plaats , wat is je telefoon slecht beveiligd tegen dit soort onzin ! Mijn telefoon 'herkent' gelijk een onbetrouwbaar bericht en dan krijg ik een bericht dat dat nummer geblokkeerd is !!  Maar mijn volgende vraag is waarom je dat smsje hebt geopend terwijl je weet dat je nooit iets besteld hebt en bezorgt door een UPS ! Is dat niet Stupide !!! Ik zou willen zeggen dat het je eigen schuld is en neem aan dat je volwassen bent en dat is helemaal triest dat het vaak volwassenen zijn die hier intrappen ! Jeugd is zelfs bijdehanter !! Rekening betalen daar kom je niet onderuit !! En niet UPS die hun veiligheid in orde heeft zoals jij benoemt want dat zit bij UPS wel goed , maar je doet het allemaal zelf dus ga niet een UPS de schuld geven !!