pw
door pwhmvanloon Jun 21, 2019 om 11:07
Geldzaken & recht

Uwv houd vakantiegeld in, kan dat?

Ik heb een ww uitkering. Nu heb ik ook recht op vakantiegeld.
Echter: het UWV houd deze 8% gewoon in van mijn brutoloon, dat is meer een sigaar uit eigen doos.
In het berdrijfsleven bouw je vakantiegeld op en is het en eenmalige jaarlijkse EXTRA uitkering.
Tevens staat het niet op de specificatie vermeld, maar pas bij navraag kreeg ik het antwoordt dat het UWV dit van je brutoloon afhaald?

Dit vind ik gewoon diefstal.

P van Loon

10593 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2019 om 11:11
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het UWV houdt 8% vakantiegeld in op uw uitkering? Daar geloof ik helemaal niets van.
Sterker nog, het is volstrekt onjuis en op de een of andere wijze bent u niet goed geïnformeerd, zie: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/vakantiegeld/index.aspx  u ontvangt net als iedereen 8%. (Eénmalig per jaar)
Is er sprake van een andere reden van een door u vermeende inhouding?

pw
door pwhmvanloon Jun 21, 2019 om 11:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik kreeg een specificatie en die was 132 euro minder dan wat ik op basis van mijn bruto uurloon zou moeten krijgen.
Dit stond ook niet op de maandelijkse specificatie.
Pas bij mijn navraag kreeg ik te horen van het UWv dat ze eerst 8% inhouden van mijn brutoloon en vervolgens 75 % uitbetalen van dat brutoloon.
Zoals gezegd in het bedrijfsleven heb ik nog nooit meegemaakt dat het vakantiegeld ingeheouden wordt. ( en ik heb al meer dan 40 jaar werkevaring) ik krijg dus eigenlijk maar 67% uitbetaald

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en die bruto ww uitkering wordt dus berekend over het SV loon, en dat is het loon INCLUSIEF vakantieuitkering. Vandaar dat dat in mindering gebracht wordt.

pw
door pwhmvanloon Jun 21, 2019 om 11:52
Antwoorden / 1 Vragen

volgens mij wordt er altijd een bedrag gereserveerd per maand maar wordt dit nooit van je bruto maandsalaris afgehaald. ( Reservering regeling 1)Het is tenslotte een extraatje.
zo al.s gezegd als ze het er per maand afhalen is het een sigaar uit eigen doos

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is geen extraatje en ook geen sigaar uit eigen doos.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2019 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De WW uitkering is gebaseerd op uw eerdere salaris inclusief vakantiegeld. De maandelijkse uitkering is zonder dat vakantiegeld, want dat wordt dus één keer per jaar uitgekeerd.

Dus er is geen sprake van diefstal.

pw
door pwhmvanloon Jun 21, 2019 om 11:33
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een vast brutoluurloon en dat is zonder vakantiegeld. vakantiegeld is een extra berekend over je maandsalaris en wordt altijd "virtueel"opgebouwd..

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vakantiegeld wordt niet virtueel opgebouwd en is ook niets extra’s.

Als u uw juiste gegevens doorgegeven hebt aan het UWV, zult u zien dat de berekening van de WW over uw loon inclusief vakantiegeld is gegaan,

marita5
door marita5 - Jun 21, 2019 om 11:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pwhmvanloon ,

Uwv houd vakantiegeld in, kan dat?

Ik heb een ww uitkering.

Lees hier :

Vakantiegeld vanuit de WW

Bij uw WW-uitkering hoort ook vakantiegeld. Uw vakantiegeld is 8% van uw bruto-uitkering. Van uw vakantiegeld trekken wij loonbelasting en premies af, net als bij uw WW-uitkering. Het nettobedrag dat overblijft, maken wij over op uw rekening. U krijgt een aparte betaalspecificatie van het vakantiegeld.

Let op: uw vakantiegeld kan minder zijn dan u had verwacht. Dat komt doordat voor het vakantiegeld een hoger belastingtarief geldt.

Wij maken het vakantiegeld jaarlijks in de maand mei aan u over. Als u alleen vakantiegeld vanuit de WW krijgt, hoeft u dit niet in te vullen als inkomsten op de Inkomstenopgave van juni.

Uw uitkering stopt

Stopt uw WW- of IOW-uitkering? Dan betalen wij u het vakantiegeld waar u nog recht op heeft. Dit doen wij binnen 2 weken na de laatste betaling van uw uitkering.

pw
door pwhmvanloon Jun 21, 2019 om 11:38
Antwoorden / 1 Vragen

dat snap ik helemaal.
maar ik heb nog nooit gehoord dat ze het bedrag dat je elke maand "spaart"er eerst per maand vanaf trekken.
1 x per jaar krijg je inderdaad je vakantiegeld en daar betaal je belasting over, normaal.
je bouwtvakantiegeld op maar dat is een "virtueel"bedrg dat elke maand oploopt.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis.

Ka
door Kassagebruiker - Jun 21, 2019 om 11:21
683 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft een verkeerde gedachte over vakantiegeld.

Als u (voorbeeld) € 1000,00 recht zou hebben op een uitkering inclusief vakantiegeld, dan ontvangt u per maand € 1000 minus 8 % = € 80, dus € 920. Dit bedrag wordt gereserveerd voor de komende maand mei of tot het einde van de uitkering.

Dit is dus duidelijk geen diefstal.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die € 1000 is dan 108 %, de Ts krijgt dan € 926 per maand. En € 74 vakantiegeld maal de maanden dat hij WW had.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2019 om 16:26
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v uw reactie kom ik nog even hier terug: Uw citaat 'Ik kreeg een specificatie en die was 132 euro minder dan wat ik op basis van mijn bruto uurloon zou moeten krijgen.
Dit stond ook niet op de maandelijkse specificatie'.
Kan ik aannemen dat het u inmiddels duidelijk isd dat op het brto bedrag de gebruiukelijke inhoudingen inzake loonheffing en sociale premies plaatsvinden? En ik kan mij niet voorstellen dat dat niet gespecificeerd is op uw uitkeringsspecificatie. Deze specificatie staat niet bij de melding van de betaling op uw bankrekening.

ro
door ron503 - Jun 21, 2019 om 18:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vakantiegeld wordt inderdaad van het bruto salaris ingehouden en zeg maar in een soort van spaarpot gestopt. Als na 12 maanden die spaarpot vol is dan het bedrag uitbetaald maar wel onder het voor degene tellende bijzondere tarief en die kan maarzo boven de 40% zijn. In het reguliere bedrijfsleven werkt dat net zo tenzij er andere afspraken zijn gemaakt. Een dertiende maand of eindejaarsuitkering is een gunst van de werkgever maar het percentage daarvan verschilt per werkgever.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 21, 2019 om 20:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@RON503, dit was niet de vraag. Uw opmerking m.b.t. toepassen van het bijzonder tarief is terecht maar u meldt er niet bij dat op het moment van 'de jaarlijkse afrekening' dus bij het vaststellen van de aanslag IB/PVV het normale tabel tarief geldt. (tarief box 1 en eventueel box 2 indien het fiscaal inkomen meer bedraagt dan het max, dat geldt voor box 1.
Vakantie geld wordt helemaal NIET op het brutpo salaris ingehouden en in een soort van spaarpot gestop maar wordt jaarlijks als extra uitgekeerd tenzij er wordt gewerkt op bassis van een uitzendbureau of pay rool systeem waar dan sprake is van het met het brutosalaris volgens de gedeclareerde uren ook uitbetalen van het recht op 8% vakantiegeld en daarboven de het recht op vakantie. Dat gebeurt dan normaliter per week of per 4 weken.

Op een salarisspecificatie waar sprake is van een normale  dus niet betaling via uitzendbureau of pay rooll dient normaliter maandelijks of 4 wekelijks het salso van opgebouwde rechetn vakantietoeslag en vakantierechten te staan. Bij betalingen vanuit uizendbureaus en payrool staat een en ander ook heel duidelijk opn de specificatie genooemd.

Maar u heeft kennelijk niet gelezen dat Ts het verschil tussen het de bruto uitkering en het ontvangen netto als ingehouden vakantiegeld beschouwde en als door al velen gezegd, volstrekt onterecht. Onderstaand een specificatie van een uitzendbureau ABU.

Loon wk 21-2019 t/m wk 24-2019
Normale uren 4.25 * 100.00% * € 9.33
Berekening
Bruto loon uren (4.25 uur) + 39.65
Bruto vakantiegeld + 3.60
Wachtdagcompensatie 0.71% over 39.65 + 0.28
ZWA werknemer - 0.25
Loon voor werkn.verzek. 43.28
Loon voor ZVW 43.28
Loon voor loonheffing 43.28
Betaling
Bruto loon + 43.53
Loonheffing tabel over 43.28 - 7.77
ZWA werknemer 0.58% over 43.28 - 0.25
Betaling  Betaling
Bruto loon + 43.53
Loonheffing tabel over 43.28 - 7.77
ZWA werknemer 0.58% over 43.28 - 0.25
Netto 35,51

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft
De Ts heeft het over een WW uitkering.

Een WW uitkering is gebaseerd op het SV loon, dus loon waarover sociale verzekeringspremies is ingehouden. En dat is dus het maandelijkse loon PLUS het vakantiegeld. Als WW krijgt hij daar 75 procent van, maar dat wordt ook nog eerst vermenigvuldigd met de breuk 100/108, omdat 8 procent het vakantiegeld is. En die 8 procent houdt het UWV apart, om als vakantiegeld in mei of juni uit te keren.

Heeft dus niets met een uitzendbureau, of bijzonder tarief te maken.

De Ts was on de veronderstelling dat zijn vakantiegeld berekend werd over zijn WW dagloon, maar dat zat die 8 procent nog in.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2019 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En box 2 heeft niets met loon van doen.

1paul
door 1paul - Jun 24, 2019 om 11:36
3101 Antwoorden / 0 Vragen

normaal deze berekening, u krijgt uitkering over uw totale oude loon en daar zit dus ook de vakantieuitkering bij, daarna pas berekenen ze de 8% van uw uitkering om in Mei uit te keren...

spesvera
door spesvera - Jun 24, 2019 om 18:55
1 Antwoorden / Vragen

UWV STEELT ook salaris ! Tot twee keer toe een heel maandsalaris ! Terwijl diegene in een traject voor de schuldhulpverlening zat/zit ! Gevolg : Huurachterstand, e.a. betalingsachterstanden en schulden ontstaan, geen geld om te (over)leven ! Op water en brood 'geleefd'  want geen geld voor boodschappen e.d. ! UWV heeft er gewoon maling aan dat je NIETS meer hebt en KAN, het  ergste is dat de getroffene netjes al zijn afspraken nakwam en gevraagde info opstuurde en doorgaf, maar dat het UWV die info in de bureaula liet liggen en niet door stuurde !!! Alleen een rechtszaak hielp om dit rechtgezet te krijgen want dit was wel degelijk diefstal !!!

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2019 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarom moet je de gevraagde gegevens ook per internet inzenden, komt het niet in een  bureaula terecht,

luppo
door luppo - Jun 24, 2019 om 21:40
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed heb zit het vakantiegeld direckt bij uw maandelijkse uitkering in.

Ma
door MarSun - Jun 25, 2019 om 08:10
1 Antwoorden / Vragen

UWV kort de uitkeringsgerechtigde op heel veel manieren. Ze gaan uit van een bruto maandloon en berekenen dan de WW. Het vakantiegeld is 8% van de bruto uitkering.

Klopt niet vind ik dat ze dit zo doen. Over vakantiegeld werden premies afgedragen door de ex-werkgever en toch telt het niet mee voor de hoogte van de uitkering.