di
door dipo Apr 26, 2019 om 06:05
Geldzaken & recht

Vader naar verpleeghuis

Vader woont thuis in zijn koopwoning. Omringd door zorg. Hij dementeert. Binnenkort gaat hij naar het verpleeghuis. Moet zijn huis verkocht worden om de zorg in het verpleeghuis te bekostigen?

12020 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 26, 2019 om 06:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dipo ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.schootenadvies.nl/eigen-woning-opname-zorginstelling/

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2019 om 09:13
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @MARITA, zie deze melding:

Deze site is niet bereikbaar

Het duurt te lang voordat www.schootenadvies.nl reageert.

Probeer dit eens:

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

marita5
door marita5 Apr 26, 2019 om 09:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Ik heb dit probleem niet , de site word bij mij gewoon geopend . Klik dan nog maar eens op de link .

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2019 om 09:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig, ook bij twee andere zoekmachines opent de website van schootenadvies niet. Ook niet na het kopiëren van de link naar een andere browser. Ik neem echter aan, als al gezegd dat de inhoud van hun informatie niet anders zal zijn dan ook de drie die ik nu al aangaf.

De wegen van itc zijn soms merkwaardig.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets mis met de link.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2019 om 09:23
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Goedemorgen, anders dan @TIJGER1 reageert kan er wel degelijk sprake zijn van het eventueel 'moeten opeten van de eigen woning' op basis van regels die ook gelden voor 2018 en 2019. Zie bij de volgende link met de aantekening dat ik inmiddels aanneem dat de verwijzing die @MARITA5 geeft dezelfde of ongeveer dezelfde inhoud heeft. https://www.doehetzelfnotaris.nl/voorkom-opeten-vermogen-huis-bij-opname-zorginstelling/

En ook https://www.dijkmanvandoorn.nl/particulieren/de-eigen-bijdrage-in-de-wlz-voorheen-awbz/

  en https://abflipse.nl/blog/8-blog/73-je-eigen-huis-opeten-in-het-verzorgingstehuis

sjjoppy
door sjjoppy Apr 26, 2019 om 09:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
als u de melding “deze site is niet bereikbaar” krijgt kan de oplossing zijn om de cookies te verwijderen.
https://support.google.com/chromebook/answer/1085581?hl=nl

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2019 om 09:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPIE: ok, daar had ik niet aan gedacht. Ik laat de 'cookies eter' los en doe een nieuwe poging.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2019 om 09:55
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. Na het verwijderen van cookies en ingeven van de link zie ik dit :

    •
    https://www.schootenadvies.nl/eigen-woning-opname-zorginstelling

    Wanneer telt de eigen woning mee voor de berekening van de eigen bijdrage? Wie in een verpleeg- of verzorgingshuis wordt opgenomen, gaat een eigen bijdrage betalen ...

tussen een opsomming van andere verwijzingen naar soortgelijke informatie. Ook hier lukt het openen van de website niet maar hoe dan ook is helder dat ook hier wordt aangegevendat de reactie van een vleeseter (soms een kreefteter) onjuist is.

tenormin
door tenormin Apr 26, 2019 om 12:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hier ook gewoon goed te openen.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Dan nog maar mijn reactie eens lezen. De OPBRENGST van een eigen woning gaat pas twee jaar eventueel meetellen. En zolang er niets verkocht is, is er al helemaal niets aan de hand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2019 om 13:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Na een reset van router etc. kan ik de link wel openen en zie dat ook in die info wordt gemeld dat er zeker risico is m.b.t. eigen bijdrage en eigenwoning/vermogen. Ergo, wel degelijk reden om een en ander goed na te (laten) gaan.

En m..b.t. @TIJGER1, wat is niet goed gelezen, ik las niets meer en niets anders dan (de reactie citerend): Nee, er moet zeker niets verkocht worden om die zorg te bekost igen.   Heel erg kort door de bocht, maar ja, als er snel een gnoe moet worden gevangen?

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U plaats uw reactie om 9.23 uur.

Mijn reactie waar u nu aan refereert is van 12.57 uur. En die reactie is zeker niet kort door de bocht, want erhoedt niets verkocht te worden.

En wat zit u toch met uw dierentuin verhalen?

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2019 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Als vader nu in een verpleegtehuis wordt opgenomen, is het inkomen van 2017 bepalend voor de eigen bijdrage, dus daar heeft het huis geen invloed.

In 2020 wordt de eigen bijdrage berekend over het inkomen van 2018, dus heeft het huis geen invloed.

In 2021wordt de eigen eigen bijdrage berekend over het inkomen van 2019, dus heeft het huis geen invloed.

Stel dat het huis dit jaar verkocht wordt, waardoor er wellicht vermogen is per 1-1-2020, dan heeft dat vermogen pas invloed bij de berekening van de eigen bijdrage in het jaar 2022.

En dan wordt er nog slechts een bijtelling gedaan bij het inkomen om de eigen bijdrage te berekenen.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2019 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, er moet zeker niets verkocht worden om die zorg te bekostigen.

Iv
door Ivan007 - Apr 26, 2019 om 13:19
47 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Dipo,  wacht nog even met de verkoop. Het is niet waarschijnlijk dat de waarde daalt, en je voorkomt bijtellingen.
Zelf hebben we 6 jaar een ‘leeg’ huis aangehouden en na het overlijden van moeder binnen enkele maanden verkocht. Omdat er geen hypotheek meer opzat, was er ook geen bijtelling forfait.

mo
door mof - Apr 26, 2019 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Eigen vermogen mag niet te groot zijn. Hoe groot? Tja, dat moet u bij de overheid navragen.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom mag het vermogen niet te groot zijn?

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2019 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er al een curator aangesteld tbv uw vader, zodat tzt het huis wel verkocht kan worden?

ha
door harrybre - Apr 26, 2019 om 14:20
240 Antwoorden / Vragen

Het CAK kijkt naar het vermogen ex huis drie jaar terug. Op basis daarvan wordt uw eigen bijdrage berekend.
Als de laatste bewoner het huis verlaat, wordt deze geacht na 3 jaar verkocht te zijn, en wordt dan deel van het vermogen, waar de CAK naar kijkt. Dus DAN wordt het: eigen huis opeten.
Snapt u nu, waarom er zoveel druk wordt uitgeoefend om de hypotheek af te lossen = gedwongen sparen voor de erfgenamen maar vooral voor betaling eigen oudedag-voorzieningen ipv op de Soos te leunen als iemand doet, die het hele leven alle inkomsten verbraden heeft ?
Daarom vertrekken zo veel pensionado's naar elders, eten DAAR hun huis op - in ieder geval op papier - en komen platzak terug, waarna de NLe lijfspreuk ( vlg Wim Kan) wordt gebezigd: je maintiendrai = ik houd mijn hand op.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, en tendentieus.

jans10
door jans10 - Apr 26, 2019 om 17:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Per 1-1-2019 is de periode van lage eigen bijdrage verkort tot 4 maanden. Zie ook de website van het CAK https://www.hetcak.nl/

fi
door fisbel - Apr 27, 2019 om 19:04
851 Antwoorden / 3 Vragen

Belangrijk is of uw vader alleenstaand is of niet. De lage eigen bijdrage voor een gehuwde, opgenomen in het verpleeghuis, is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen van vader en moeder samen. Vader woont in het verpleeghuis en moeder woont thuis. Als hett gezamenlijk belastbaar inkomen € 40.000 is en er is geen spaargeld méér dan € 60.000, dan is de te betalen eigen bijdrage 2019  € 333,33  Die eigen bijdrage zal oplopen als het gezamenljk inkomen hoger is, maar altijd gebaseerd op het inkomen.

Als vader alleenstaand is en opgenomen is de woning nog maximaal 2 jaar in box 1. Pas daarna komt de woning in Box 3. Maar de woning zal dan óf worden verkocht óf worden verhuurd. De te betalen eigen bijdrage is wel veel hoger. Is afhankelijk van inkomen en vermogen. Te berekenen met de berekeningsmodule van het CAK: https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

fi
door fisbel - May 3, 2019 om 13:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

Al reactie gegeven. Zie hierboven.