lu
door lukesenna1998 Aug 10, 2019 om 20:58
Geldzaken & recht

Vader wilt niet meebetalen aan studie ook al staat dit in het ouderschapsplan

Mijn ouders hebben een ouderschapsplan opgesteld wanneer ze gingen scheiden. Waarin stond dat vanaf 21 jaar mijn vader een bijdrage moet doen aan mijn studie.

Nu ben ik al bijna 22 en heb dit jaar meerdere betalingsverzoeken gestuurd naar mijn vader, maar weigert dit te betalen. Hij wil namelijk eerst praten. Ik wil geen gesprek omdat ik en mijn zusje bij mijn vader en zijn huidige vrouw mishandeld werden en de rechter destijds heeft gezegd dat ik niet meer verplicht was om naar mijn vader te gaan.

Nu vraag ik me af wat ik verder kan doen. Ik heb namelijk geen geld voor een advocaat en mijn opleiding duurt nog 3 jaar.

Is het beter om te wachten tot mijn opleiding voorbij is en dan een rechtzaak te beginnen?
Of is hier juridisch niks aan te doen?

17110 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2019 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vader was kinderalimentatie verschuldigd aan uw moeder tot uw 18e verjaardag. Nadien zou hij tot uw 21ste verjaardag eventueel alimentatie wegens levensonderhoud en studie aan u verschuldigd zijn. Vooropgesteld dat u niet in uw eigen onderhoud kon voorzien door die studie.

Ná uw 21ste hoeft hij geen financiele bijdrage meer aan u te leveren.

Dat uw ouders het een en ander hebben afgesproken, is een afspraak tussen hen, maar maakt niet dat u daar recht op zou kunnen uitoefenen.

Wat u verder kunt doen? U kunt lenen bij Duo. U kunt een bijbaan zoeken.

Uiteraard kunt u een rechtszaak beginnen, maar dat is zinloos.

lo
door lovewinnie - Aug 10, 2019 om 22:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me niet voorstellen dat vader u zou moeten helpen met de kosten. Volgens de wet heeft u 0.0 rechten.
 Tot je 21moet hij bijdragen. Daarna mag het maar moet niks.

di
door diied - Aug 10, 2019 om 22:33
6 Antwoorden / 2 Vragen

Integendeel tot wat Tijger1 zegt. Is het zeker wel zinvol om dat uit te zoeken. Alleen moet er bepaald worden of je vader draagkracht heeft, en jij hulpbehoevend. http://www.advocaten.nl/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr/

Helemaal onderaan het artikel wordt er gesproken over hoe het gaat als je 21+ bent. Je kan advies opvragen bij het juridisch loket. En als het tot een rechtzaak komt mag je je beroepen op een advocaat van onvermogen.
Zeker omdat dit is afgesproken in het ouderschapsplan, was er al intentie om jou financieel te steunen.
Als het ouderschapsplan goedgekeurd is door een rechter, heb je zeker wel een goede kans op slagen. Mist je kan bewijzen dat je financieel hulpbehoevend bent.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2019 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is al 22. En de afspraken in het ouderschapsplan zijn afspraken tussen de ouders. Geen toezeggingen aan het kind.

ha
door harrybre Aug 12, 2019 om 11:47
240 Antwoorden / Vragen

Kijk uit met dat verhaal "advocaat van onvermogen ". HEEL goed kijken naar wat er op de site van de Raad van Rechtsbijstand staat over (fiscaal belastbaar) inkomen zie https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen .
Mijn schoonzusje dacht dit ook.. doch na twee jaar kwam de ver(r)assing: even de € 1566 aan de Raad terugbetalen en € 10.773 aan de advocaat. En dat bij een zaak over € 2500, geschikt voor € 1000

Su
door Suus82 - Aug 11, 2019 om 03:14
1 Antwoorden / Vragen

Voor juridische hulp kan je gratis terecht bij de rechtswinkel (even googelen voor jouw stad) of specifiek voor studenten ook hier:https://www.rechtvoorstudenten.nl/
I
k denk dat het het slimste is vooral daar even mee in overleg te gaan en je te laten adviseren, zij kunnen je vast goed op weg helpen en vertellen wat al dan niet je rechten zijn. En misschien is het met het oog op de toekomst en lastige relatie met je vader eens aan bemiddeling te denken? Veel succes!

panter22
door panter22 - Aug 11, 2019 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Ook ná het 21ste levensjaar kan het zo zijn dat u nog een financiële bijdrage moet betalen voor uw kind. Dit is zo als uw kind kan aantonen dat het die financiële bijdrage nodig heeft óf als u samen als ouders in het ouderschapsplan hebt afgesproken dat u ook na 21 jaar blijft bijdragen.
https://rechtwijzer.nl/uit-elkaar/kinderen/ouderschapsplan
M
aar even contact opnemen met het juridisch loket (gratis)
https://www.juridischloket.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 11, 2019 om 10:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas zijn de eerste twee gegeven reacties niet correct. In aanvulling op de al gevene andere reacties en verwijzingen is hier m.i. geen sprake van alimentatieplicht maar van een door de ouders overeengekomen overeenkomst die nagekomen dient te worden.
(@PANTHER22, op zich zijn de verwijzingen correct maar het gaat hier om een vader die de overeenkomst niet naleeft.)

Via o.a. het Juridisch Loket, waar @PANTHER22 terecht naar verwijst,  kan eventueel juridische bijstand op basis van toevoeging worden geregeld.

Het lijkt mij echter dat hier sprake zaal zijn van het adviseren van mediation waarbij een gesprek met de vader aan de orde kan zijn en ook een gesprek tussen vader en zoon onder begeleiding van een deskundige mediator. Ik lees in de vraag namelijk dat de vader niet per definitie weigert te betalen maar als voorwaarde (ook strijdig met de beslissing van de rechter en in strijd met de tussen ouders gesloten overeenkomst) dat een gesprek plaats vindt.
Dat kan een verdere moeizame en zeer lastige civiele procedure mogelijk voorkomen.

Kort gezegd: er zijn wel degelijk juridische mogelijkheden waar de weg van mediation er één van is .

diumenge
door diumenge Aug 11, 2019 om 10:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat probeer je daarmee te zeggen?

(@PANTHER22, op zich zijn de verwijzingen correct maar het gaat hier om een vader die de overeenkomst niet naleeft.)

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 11, 2019 om 10:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit: citaat van de reactie van @Panther22: (Door mij aangedikt - de zoon stelt de vraag, niet de vader): Ook ná het 21ste levensjaar kan het zo zijn dat u nog een financiële bijdrage moet betalen voor uw kind. Dit is zo als uw kind kan aantonen dat het die financiële bijdrage nodig heeft óf als u samen als ouders in het ouderschapsplan hebt afgesproken dat u ook na 21 jaar blijft bijdragen.

diumenge
door diumenge Aug 11, 2019 om 10:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, de vraag is vanuit het perspectief van het kind en het citaat vanuit het perspectief van de ouder, maar als wat daar staat correct is dan maakt dat perspectief verder niet uit. Dat kan je makkelijk zo vertalen: "Ook ná het 21ste levensjaar kan het zo zijn dat uw ouders nog een financiële bijdrage moeten betalen voor u. Dit is zo als u kan aantonen dat u die financiële bijdrage nodig heeft óf als uw ouders in het ouderschapsplan samen hebben afgesproken dat zij ook na 21 jaar blijven bijdragen."

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 11, 2019 om 10:58
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@D.. Dit niet gezien dan? (@PANTHER22, op zich zijn de verwijzingen correct .....

diumenge
door diumenge Aug 11, 2019 om 11:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jawel.

dd
door ddwal - Aug 11, 2019 om 15:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag,
Ik heb heel lang geleden ook iets dergelijks moeten ervaren.
Mijn ouders vonden het niet goed dat ik ging studeren en gaven geen toestemming.
Dit was een vereiste om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs naast de basisbeurs, genaamd rijkstoelage omdat mijn ouders niet genoeg verdienden om mij te ondersteunen.
Mijn zussen kregen wel rijkstoelage en de gegevens die hiervoor nodig waren waren bekend om dit te constateren.
Ik ben toen bij rechtshulp geweest en de advocaat vertelde me dat het ontvangen van rijkstoelage geen recht is.
Er is een uitzonderingsclausule dat als je ouders zijn overleden of onvindbaar zijn je wel in aanmerking komt voor deze toelage, toen zo'n 300 per maand maar dat is niet zo in mijn geval.
Het had helemaal geen gevolgen voor mijn ouders of mijn zussen maar ze wilden gewoon niet dat ik ging studeren. De school ging accoord vanwege mijn diploma's en ook de regering maar mijn ouders dus niet. Pech!!
De situatie nu hier staat dat de vader wel heeft toegekend te betalen en dat maakt de situatie dus anders, zeker als dit zwart op wit is.
Ik zou zeker even naar rechtshulp gaan of je net als ik pech gehad hebt.
Groet,

mo
door mof - Aug 12, 2019 om 11:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit is opgenomen in het vaderscapsplan dan zou ik het geld claimen. Een aangetekende brief met deadline. Houdt hij zich daar niet aan, herinneringen en daarna incassokosten en wettelijke rente claimen. En uiteindelijk naar de rechter. Op het moment dat u uw claim uitbrengt stuut elke verjaring en kunt u ook evt na uw studie naar de rechter om met terugwerkende kracht het geld, de incassokosten, de wettelije rente, en alle aantoonbaar daaruit voortkomende kosten bij uw vader te claimen.

als hij zich dat realiseert bedenkt hij zich misschien

1paul
door 1paul - Aug 12, 2019 om 11:34
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ga het gesprek aan met een persoon die JIJ vertrouwt erbij, leg daarbij alles vast wat er gezegd word, weigert je vader daarna nog te betalen schakel een advocaat in, die kun je krijgen onder toevoeging...

kost het je zelf heel weinig...

h-
door h-hollander@kpnmail.nl - Aug 12, 2019 om 11:40
3 Antwoorden / Vragen

Denk dat praten helemaal niet verkeerd is ook al is er in het verleden ernstige dingen gebeurd.Met praten kom je naar elkaar toe let op je hoefd het niet eens te zijn met mekaar ieder van u is ouder geworden dus ook wijzer gewoon doen op neutrale grond veel sterkte

rf
door rfd - Aug 12, 2019 om 13:04
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap je gevoel hierin. Echter, je schrijft over een mishandeling. In het verleden heb je het contact verbroken. Wil je werkelijk geld aannemen van iemand die jou en je zusje mishandeld heeft? Zou je niet liever onafhankelijk van hem je opleiding zelf bekostigen of geld lenen bij DUO? Je kan daarnaast een bijbaan vinden, het zal je zelfrespect zo vergroten als je het op eigen kracht redt. Heel veel succes gewenst!

rebek
door rebek - Aug 14, 2019 om 22:26
228 Antwoorden / 97 Vragen

Vroeger met studiefinanciering gold het inkomen van je ouders. Als je met een of beide ouders geen contact meer had en dat links of rechtsom kon bewijzen werd met dat inkomen dan geen rekening gehouden en je beurs verhoogd. -eigen ervaring-
Maar als je zwart op wit hebt dat hij moet betalen en hij weigerd kun je dat afdwingen via advocaat. Die kijkt naar jou inkomen en bij een laag inkomen krijg je de minimum inkomen  kosten terug. Al zul je dat wel eerst zelf moeten betalen. Maar daar valt mogelijk een regeling voor te treffen als je dat bedrag (bij mij €278) niet hebt.

jo
door jorisw - Aug 15, 2019 om 23:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe staat het precies in het ouderschapsplan? Is er een betalingsverplichting in opgenomen zonder een enkel voorbehoud? Het feit dat je gesprek en contact wil zou wel eens een reden zijn waarom hij niet wil betalen (en misschien zelfs geeneens hoeft te betalen).

Fr
door FrankieL - Aug 16, 2019 om 12:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt (vrijwel) gratis juridische bijstand krijgen als je weinig inkomen en vermogen hebt:
https://www.sociaalverhaal.com/juridisch-loket/