Va
door Vandeno1 May 22, 2017 om 18:33
Geldzaken & recht

Vals biljet uit pinautomaat

Ik heb een biljet van 50 euro uit een pinautomaat van SNS gekregen dat vervolgens niet geaccepteerd werd in winkels met een biljet scanner. Hoe krijg ik mijn waarde terug? Ik kan niet bewijzen dat het uit die automaat komt, maar dat is absoluut een feit. Officieel hoort zo'n automaat op storing te gaan bij een vals biljet, maar dat deed hij blijkbaar niet. Wie kan ik aansprakelijk stellen?

6794 23 Rapporteer

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - May 22, 2017 om 18:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Begin bij uw bank, de SNS, met reclameren en u komt er uiteindelijk achter wie hiervoor verantwoordelijk is.

Wist u niet, dat er ook een SNS-forum bestaat? Aan te bevelen, omdat de webcare actief meeleest en antwoord geeft, resp. de back-office laat antwoorden!

tijger1
door tijger1 - May 22, 2017 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft winkels. Bij meerdere geprobeerd? Ook even bij een bank laten controleren? Er is kort geleden een nieuw biljet van € 50 uitgekomen. Is het zo'n nieuwe?

U kunt niemand aansprakelijk stellen, want u kunt niet bewijzen dat u dit biljet uit die pin automaat hebt getrokken.

edrick3
door edrick3 - May 22, 2017 om 18:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wie kan ik aansprakelijk stellen?
Helaas voor jou .... niemand. Er valt niets te bewijzen.
Is het wel vals? Er zijn nieuwe biljetten in omloop.

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - May 22, 2017 om 18:56
641 Antwoorden / 77 Vragen

Er zou een meldpunt moeten komen voor dit soort zaken.

Misschien blijkt dan wel dat uit bepaalde geldautomaten verdacht veel vals geld komt....

Cookies
door Cookies - May 22, 2017 om 19:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat het helemaal niet om een vals briefje gaat, maar om een spiksplinternieuwe. Hoe het nieuwe 50-je er uit ziet, kun je hier checken https://www.dnb.nl/echtofvals/nl/quick-check/europa/50/index.html

Had laatst zelf ook een nieuw briefje van 50, werd ook niet herkend door zo'n scanner.

Va
door Vandeno1 - May 22, 2017 om 19:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Service medewerkers van de SNS wijzen verantwoordelijkheid van de hand en zeiden dat de Nederlandse Bank de geld distributie verzorgt en garandeert dat geld in pinautomaten betrouwbaar is. Als ik het biljet bij hen (DNB) inlever, kunnen zij eventueel bevestigen dat het vals is, maar daarmee krijg ik de waarde niet vergoed. Kan de bank niet nagaan welke bankbiljetnrs in welke automaten gingen en zo voor mij bewijzen dat het uit deze automaat kwam? Hoe kan ik anderszins mijn waarde vergoed krijgen?

boppe1943
door boppe1943 - May 22, 2017 om 19:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Met een vals (of beschadigd???) biljet kunt u terecht bij de Nederlandsche Bank.

Cookies
door Cookies May 22, 2017 om 19:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Handig dat ik daar mijn valse biljetten kan inwisselen.;-)

boppe1943
door boppe1943 May 22, 2017 om 19:13
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ssssssttttttt  !!!

Cookies
door Cookies May 22, 2017 om 19:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet verder vertellen, maar mijn kelder hangt vol met waslijnen.

boppe1943
door boppe1943 - May 22, 2017 om 19:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - May 22, 2017 om 19:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als het een nieuw briefje van 50 is dan zal het over een poosje als de scanners erop ingesteld zijn wel herkend worden, bewaar het nog een tijdje.

Va
door Vandeno1 May 22, 2017 om 20:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet een nieuw biljet.

sjjoppy
door sjjoppy May 22, 2017 om 21:40
7188 Antwoorden / 3 Vragen

In dat geval kunt zelf nog een echtheid controle doen. Link staat in het antwoordveld verderop omdat het hier niet altijd lukt.

zw
door zwaardvis - May 22, 2017 om 20:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wie krijgt er wel eens een briefje van 50 dat niet direct uit een pinautomaat komt? En pinautomaten worden DNB-gegarandeerd van echte briefjes voorzien.
Alleen criminelen brengen valse biljetten in omloop. Ik krijg nooit op de markt of in een winkel een briefje van 50 als wisselgeld, alleen uit pin automaten. Enige wat ik kan bedenken, is dat je iets tweedehands verkoopt en de koper een vals briefje in je handen drukt, maar hoe komt die eraan???

Va
door Vandeno1 May 22, 2017 om 21:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Precies. Maar het probleem is nu dat het dus wel rechtstreeks uit de pin automaat komt, dus niet via via.

br
door bravehenk May 22, 2017 om 21:32
206 Antwoorden / 0 Vragen

Er is meerdere keren gevraagd of het een nieuw 50 euro biljet is.
Misschien kunt u daar eens antwoord op geven.

groeten Henk

zw
door zwaardvis May 22, 2017 om 21:40
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De vraagsteller heeft al eerder aangegeven dat het géén nieuw biljet is.

ha
door halex - May 22, 2017 om 21:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Bent u al met dat briefje bij de bank langsgegaan om te laten controleren of deze vals is?

sjjoppy
door sjjoppy - May 22, 2017 om 21:25
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de automaat niet op storing is gegaan kunt u zelf nog een snelle check uitvoeren:
https://www.dnb.nl/echtofvals/nl/quick-check/first/50/

Cookies
door Cookies May 23, 2017 om 09:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sjoppie, die link had ik al gegeven, maar TS neemt de moeite niet om e.e.a. te checken.

sjjoppy
door sjjoppy May 23, 2017 om 09:55
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Carola, heb er overheen gekeken, sorry.

pi
door pieterwolters - May 22, 2017 om 22:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan je stellen dat het absoluut een feit is terwijl je het niet kunt bewijzen?

he
door hemala - May 22, 2017 om 22:52
34 Antwoorden / 11 Vragen

Maar is dit ook niet vreemd, dat de winkels dit niet melden, als er meerdere scanners dit biljet niet accepteerde, dan vraag ik me af, waarom er dan een scanner is, is dat slechts om de winkel te beschermen tegen vals geld of zouden ze niet tevens de plicht moeten heben de politie te alarmeren. Ga naar een winkel met het biljet en vertel, dat het biljet in meerdere winkels is geweigerd, kijken wat ze doen ? Niets denk ik. (daar gaat het nu niet om)  Succes en geef niet op ! groeten HeMaLa

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - May 23, 2017 om 00:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Best mogelijk, dat scanners ook niet 100pro kunnen onderscheiden tussen echt en vals, tussen oud en nieuw.

In mijn supermarkt werken ze momenteelniet meer met de scanner, maar met een stift, zetten een streepje op het biljet en kunnen aan de chemische reactie met het bankbiljetpapier de valse biljetten eruit halen. Dat geeft hoop ervan te kunnen uitgaan, dat de bankgescande biljetten, die in pinautomaten gaan, ook niet 100pro herkend kunnen worden.

Dat is te bewijzen door lotgenoten op te sporen via social media of een eerlijke bank tot een uitspraak te krijgen.

Ge
door Genee - May 23, 2017 om 00:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat ook een app van de Nederlandse bank, voor IOS en Android, waarmee je bankbiljetten kunt scannen op echtheid.
Als u naar de bank gaat om het te laten controleren en het is vals denk ik niet dat u het terug krijgt en staat u met lege handen.
Er zijn mensen die het gewoon uitgeven.

http://www.tabletguide.nl/60582/echt-of-vals-nu-ook-in-de-google-play-store/

marita5
door marita5 - May 23, 2017 om 07:43
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo VanDen01,

Het komt ook wel eens voor dat iemand meent uit een geldautomaat een vals biljet te hebben ontvangen. Als het biljet werkelijk vals zou zijn en men zou kunnen bewijzen dat het uit een geldautomaat afkomstig is, dan dient de bank die de geldautomaat exploiteert alsnog een echt biljet te geven.
Hierbij dient echter bedacht te worden dat het heel onaannemelijk zal zijn, en buitengewoon moeilijk om te bewijzen dat het desbetreffende biljet werkelijk uit de geldautomaat is gekomen, gezien de zorgvuldigheid die bij het vullen van geldautomaten in acht wordt genomen .

zw
door zwaardvis May 23, 2017 om 09:35
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Briefjes van 50 komen voor 99,9% uit automaten. Waar anders van?

Cookies
door Cookies May 23, 2017 om 09:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bron: DNB.nl

hansje klein
door hansje klein - May 23, 2017 om 10:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

`Dan gaan we dat regelen´...

Maar hoe? Probeer eens klachtenkompas.nl, waar waarschijnlijk nog nooit een klacht over De Nederlandse Bank is gedeponeerd. Het geeft andere consumenten een gelegenheid om centraal alle klachten te verzamelen ... en de Consumentenbond wordt gelijktijdig op dit probleem gewezen en kan actief gaan onderzoeken wanneer u niet de enige blijkt te zijn.

Het is inmiddels geen geheimpje meer, dat valsgeld in Napels wordt geproduceerd en mogelijkerwijze de scanners omzeild kunnen worden, waardoor dit soort klachten alleen maar gaan toenemen en door professionals nog onder de dekmantel worden gehouden.

Ik ben bang, dat u de laatste in de keten ... en (nog) de klos bent.

ha
door halex - May 23, 2017 om 19:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik niet begrijp, althans raar vind, is dat u het biljet in meerdere winkels hebt aangeboden. Ik zou denken dat de allereerste winkel waar u dit aanbiedt direct de politie belt en u niet met het biljet weg laat gaan. Het uitgeven van vals geld is een misdaad. De winkelier kan afwezigheid van opzet bij u niet aantonen, dus zou toch zijn burgerplicht moeten doen?

Va
door Vandeno1 May 23, 2017 om 21:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig zit ik nog niet in de gevangenis (:-:); maar zodra ik denk genoeg te weten, ga ik heus zelf met dit biljet naar de politie of de hoofdbank. Als ik crimineel zou zijn, zou ik het biljet gewoon op de markt uitgeven. Ik denk overigens dat geen enkel bedrijf (cassière) waarin een biljet door de scanner niet geaccepteerd wordt, direct de politie gaat bellen. Burgerplicht?

Het probleem is dat de "misdaad" in eerste instantie gepleegd lijkt te zijn door de bank die verantwoordelijk is voor de pinautomaat. Zouden de nummers niet bekend zijn van de biljetten die in een pinautomaat worden gestopt? In dat geval kan ik bewijzen dat het gewijgerde biljet uit de betreffende automaat komt.

tijger1
door tijger1 May 23, 2017 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vanden01. Nee, natuurlijk worden die nummers niet genoteerd. En u kunt niet bewijzen dat het biljet uit een automaat komt.

ha
door halex - May 23, 2017 om 23:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga er ook van uit dat u niet wist dat het biljet vals was toen u het de eerste keer uitgaf. Inmiddels weet u dat wel.
Nu u desondanks het biljet (dus opzettelijk) onder u houdt, maakt u zich schuldig aan een misdrijf. Het is simpelweg niet toegestaan een vals biljet in voorraad te hebben. Dus snel inleveren bij de politie. Bewijs dat 't uit de automaat komt, gaat u echt niet krijgen. Dat kan alleen de bank doen, maar die had al aangegeven niet mee te werken. Vergeet 't, neem uw verlies, laat 't los en lever 't in.

Va
door Vandeno1 23 mei 2017 om 21:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig zit ik nog niet in de gevangenis (:-:); maar zodra ik denk genoeg te weten, ga ik heus zelf met dit biljet naar de politie of de hoofdbank. Als ik crimineel zou zijn, zou ik het biljet gewoon op de markt uitgeven. Ik denk overigens dat geen enkel bedrijf (cassière) waarin een biljet door de scanner niet geaccepteerd wordt, direct de politie gaat bellen. Burgerplicht?

Het probleem is dat de "misdaad" in eerste instantie gepleegd lijkt te zijn door de bank die verantwoordelijk is voor de pinautomaat. Zouden de nummers niet bekend zijn van de biljetten die in een pinautomaat worden gestopt? In dat geval kan ik bewijzen dat het gewijgerde biljet uit de betreffende automaat komt.

Ge
door Genee - May 24, 2017 om 00:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wordt dat vullen van de pinautomaten tegenwoordig niet door de geldtransport firma's gedaan?

Paola Castor
door Paola Castor - May 24, 2017 om 04:34
66 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd! Niet in de kraag gevat door de politie daar u mogelijk een vervalst €50-biljet heeft?

Blijkbaar toch niet zo vervalst geweest en mogelijk niet goed genoeg om door de scanner te geraken om welke reden dan ook.

Va
door Vandeno1 - May 24, 2017 om 19:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is opgelost. Ik belde ING om te vragen of hun kantoor in onze woonplaats definitief kan vaststellen (nog beter dan de scanners in winkels) of het biljet vals is. De medewerker raadde me aan naar het kantoor te gaan en het bedrag te storten op mijn ING-rekening. Als de inname automaat het biljet niet zou accepteren, zou het vals zijn en moest ik naar de balie gaan om te zien hoe het probleem verder opgelost moest worden. Zo gedaan: en het inname apparaat  accepteerde het biljet en het bedrag staat weer op mijn rekening. Conclusie: het biljet was niet vals, en de scanners in de winkels werken dus niet 100 %. Dit had Hansje Klein ook gesuggereerd in 1 van de antwoorden. Iedereen bedankt voor de hulp en de aanmoediging niet te snel op te geven.

ha
door halex May 24, 2017 om 20:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

ha
door halex - 22 mei 2017 om 21:20
1237 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u al met dat briefje bij de bank langsgegaan om te laten controleren of deze vals is?