Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 02:03
Geldzaken & recht

Valt dit onder leeftijdsdiscriminatie

Onlangs ben ik op sollicitatiegesprek geweest bij Dustin te Nijmegen. Het gesprek verliep naar mijn gevoel zeer goed al werden er een paar onnodige vragen gesteld over mijn afkomst.

Nu heb ik dus het verlossende woord gekregen of ik er mag werken of niet. Helaas hebben zij voor een andere kandidaat gekozen. Uiteraard heb ik gevraagd wat de reden is. Dit was het antwoord en ik citeer: "De andere kandidaat is ouder dan jij en past hierdoor beter in het team die al wat ouder is". Dit vind ik achteraf zeer opmerkelijk. Waarom zou je mij uberhaupt op gesprek uitnodigen als de keuze bepaalt wordt op leeftijd. Ik ben overigens 30 jaar oud dus het is ook niet dat ik pas kom kijken op de werkvloer. Nu ben ik benieuwd of dit onder leeftijdsdiscriminatie valt?

Dustin.nl (voorheen Centralpoint) is overigens een webshop voor zowel zakelijke als particuliere klanten die op zoek zijn naar IT producten.

6910 20 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 14, 2022 om 02:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Een bedrijf  zal ten allen tijde een voorkeur hebben voor een nieuw aan te nemen medewerker. Die voorkeur kan uit vele aspecten bestaan. Het karakter van het bedrijf kan daar ook een bepalende rol hebben. Maar ook het bestaande bestand van medewerkers zal kunnen bepalen of u of die andere persoon beter in het team past. Wellicht heeft die andere persoon net dat ene pluspuntje.

Derhalve denk ik niet dat dit onder leeftijdsdiscriminatie valt. Ervaring kan zwaarder wegen als leeftijd

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 13:38
Antwoorden / 1 Vragen

Hi,

Dank je voor je reactie. Ik snap je alleen hadden ze dat dan ook zo moeten verwoorden om verwarring te voorkomen. Nu zeggen ze dat het puur op basis van leeftijd is. Als ze hadden gezegd "Wij kiezen voor de andere kandidaat omdat hij van Nederlands komaf is en hiedoor beter bij het team past omdat het team uit Nederlanders bestaat" dan is het ook geen discriminatie dus?

rj
door rjw Dec 14, 2022 om 16:19
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is wel discriminatie omdat het beroepsmatig niet uitmaakt wat je afkomst is. Het kan beroepsmatig wel uitmaken wat voor ervaring je hebt.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

@rjw

Het maakt beroepsmatig toch ook niet uit of ik 30 jaar of 40 jaar ben? Probleem over ervaring is nooit ter sprake gesteld.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 14, 2022 om 06:57
854 Antwoorden / 3 Vragen

Hahaha. Sorry dat ik lach, maar leeftijdsdiscriminatie? Nou als je het sec bekijkt heeft dit brdrijf je eerlijk verteld waarom ze de andere kandidaat aangenomen en dat is niet zozeer vanwege je leeftijd maar omdat hij meer ervaren is.

Dus nee het is gee  leeftijdsdiscriminatie.  Maar als je denkt, op je dertigste, kans te maken dat je gelijk krijgt bij een aangifte van leeftijdsdiscriminatie zou ik vooral een aangifte doen.
 Ik geef je weinig kans

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 13:47
Antwoorden / 1 Vragen

Je slaat de plank volledig mis. Ze hebben niks over ervaring gezegd. Puur door de leeftijd zou er een betere klik tussen de andere kandidaat en het team zijn. Stel je zegt "Wij kiezen voor de andere kandidaat omdat hij knapper is en het team grotendeels bestaat uit knappe mensen". Is dit dan ook normaal?

En ik zoek hier geen reden om een aangifte te doen of iets dergelijks. Ik wil het probleem aankaarten omdat dit wellicht grootschalig gebeurt. Je hebt veel woorden in mijn mond gelegd in je reactie zonder te weten hoe of wat, jammer dit.

panter22
door panter22 - Dec 14, 2022 om 06:58
6599 Antwoorden / Vragen

Bij leeftijdsdicriminatie denk je meestal aan ouderen van rond de 60 jaar, waarvan verondersteld wordt dat zij niet meer mee kunnen komen. Niet van iemand van 30 jaar.

Je bent uitgenodigd, dus daar ligt het hem niet aan. Soms klikt het beter met een andere kandidaat. Die hoeft echt niet beter te zijn dan jij. Pieker er niet meer over op jouw leeftijd kun je banen genoeg vinden.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 13:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ik pieker er ook niet over. Echter wil ik dit wel ergens kwijt, wellicht gebeurt dit meer dan wij denken.

panter22
door panter22 Dec 14, 2022 om 14:41
6599 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk gebeurt het nog steeds. Maar een troost, vroeger was het veel erger. Ik heb jaren als onbemiddelbaar in de kaartenbak van het arbeidsburo(nu UWV) gezeten. Sterker nog ik werd niet gesecteerd voor een passende cursus met stage omdat ik te oud was. Toen ik mij er toch ingewurmd had was er na de stage geen baan voor mij en nog een paar anderen boven die 30. Uiteindelijk zijn we op eigen kracht aan een baan gekomen.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:49
Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat is het, "vroeger was het veel erger". Dit weten we dus nooit 100% zeker als mensen het niet aankaarten omdat ze wellicht denken dat dit normaal is. Ik heb het bij deze gedaan.

Overigens ben ik blij voor je dat je uiteindelijk een baan hebt gevonden destijds.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 14, 2022 om 07:36
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Yasminn,

Het vinden van een goede baan is een kwestie van geluk.

Ik raad u aan om een baan te zoeken in een branche ,die nooit failliet gaat :zoals de zorg,overheid of gemeente.

gerbera
door gerbera Dec 14, 2022 om 11:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Adviesbureau  begonnen☺☺

atlas1302
door atlas1302 Dec 14, 2022 om 12:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

In deze heeft G.A zeker gelijk, goed advies. Of Yasminn trek heeft om zich als ambtenaar te gedragen is een vraag? mij lijkt het helemaal niks. Maar 30 jaar, die gaat gewoon een baan vinden hoor.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 13:58
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Amsterdammer,

Dank je voor het advies. Ik heb al eens een baan gehad in de zorg (non profit). Dit waren naar mijn mening de smerigste arbeidsomstandigheden waar ik ooit gewerkt hebt. Verouderde kantoren, computers, keukens. Vooral de keuken was dramatisch, vieze mokken, werd weinig schoongemaakt en wat mij misschien wel het meest stoorde, erg vieze koffie. Hierdoor vermijd ik zulke instanties. Maar ik snap je advies zeker!

rj
door rjw Dec 14, 2022 om 16:21
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Zou wat worden als iedereen voor zo'n baan gaat in de zorg of bij de overheid. Dan hebben we geen mensen meer die het geld voor het land verdienen waardoor de zorg en de overheid betaald kunnen worden.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 14, 2022 om 07:59
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat die afdeling ervaring heeft met een te groot leeftijdsverschil onder collega's en als de jongere met een goed idee komt er jaloezie kan ontstaan als dat zou worden aangenomen, de sfeer is belangrijk.
Ga rustig door met solliciteren en hou rekening met een afwijzing.
Succes voor de toekomst.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je!

rj
door rjw Dec 14, 2022 om 16:21
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als mogelijke jaloezie een reden is dan verdienen de zittende medewerkers een schop onder hun kont.

ma
door marleenvanh - Dec 14, 2022 om 11:01
451 Antwoorden / 1 Vragen

Nou nee, want ouderen hoeft men niet aan te nemen omdat men meent dat die niet in een 'jong team' zullen passen.Hoewel teleurgesteld wordt dat dan door de kandidaat geaccepteerd, ook al is dat natuurlijk maar al te vaak (ook) ONZIN. U bent 30 (en met een redelijk tot goede opleiding en al wat ervaring)? Dan heeft u ALLE kans op een (andere) baan. [edit redactie] solliciteer verder.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil niet overkomen dat ik zeur. Maar ik wil dit opzenminst hier aankaarten. Wellicht dat dit grootschalig gebeurt en mensen iets aan mijn post (en antwoorden van jullie) hebben.

gerbera
door gerbera - Dec 14, 2022 om 11:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat men u op gesprek uitnodigd betekend dat men blijkbaar wel wat in u zag, maar u was dus blijkbaar niet de enige. En uiteindelijk wordt er dan een kandidaat gekozen die aan de wensen voldoet die het bedrijf stelt. Netjes dat men u informeerd waarom u dat niet bent geworden, blijkbaar is de leeftijd-samenstelling van de ploeg van dien aard dat men op basis van die leeftijd meer ervaring heeft met de werkzaamheden. Dat men volgens u onnodige vragen stelt geeft al aan dat u de procedure blijkbaar niet snapt, dit zijn normale vragen en vervolgens proef ik uit uw bericht dat u dan maar de conclusie trekt dat het om (leeftijd)discriminatie gaat. Helaas voor u maar mogelijk dat u dergelijke teleurstellingen bij volgende sollicitaties opnieuw moet ondergaan totdat een bedrijf wel met u in zee wil gaan. Dus nee het heeft niets met leeftijdsdiscriminatie te maken.

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het toch een lastige kwestie. In mijn 10 jaar werkervaring heb ik bij meerdere bedrijven gewerkt waarvoor ik op heel veel gesprekken ben geweest maar deze reden voor afwijzing is mij helemaal nieuw. Stel het was "De andere kandidaat is jonger dan jij en past hierdoor beter in het team omdat het team uit jongere mensen bestaat". Is het dan ook geen discriminatie?

Wat betreft de onnodige vragen:
"Wat is uw afkomst?"
"Bent u ook religieus?"
Vind ik toch wel enigzins onnodig. Het gaat om een normale functie op kantoor. Maar ik probeer zoveel mogelijk dit te vermijden. Want dan ben ik de zoveelste die op basis van afkomst/religie zich gediscrimineert voelt.

zoom1
door zoom1 - Dec 14, 2022 om 11:39
40 Antwoorden / 24 Vragen

Pure leeftijddiscriminatie zal het niet zijn, ze zeggen immers ook dat die andere kandidaat beter in het team past.
Maar, u vermeldt in uw vraagstelling dat ze onnodige vragen stellen t.a.v. uw afkomst. Dit doet mij vermoeden, dat zij op z'n minst daarover hun bedenkingen hadden en u dus daarom die onnodige vragen stelden. Dit riekt naar discriminatie op basis van uw (etnische?) afkomst. Zou dat kunnen spelen hier?

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:15
Antwoorden / 1 Vragen

Hi, dank voor je reactie. Ze zeggen inderdaad dat de andere kandidaat op basis van zijn leeftijd beter bij het team past.

Er werd gevraagd naar mijn afkomst en religie. Ik snap niet wat die vragen met de functie te maken hebben. Maar omdat ze (uiteraard) dit niet als reden van afwijzing opgeven kan ik hier weinig mee en wil ik geen vooroordelen stellen. Daarom probeer ik puur op de feiten te achterhalen of dit mag en in dit geval is het vanwege leeftijd.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2022 om 16:49
166 Antwoorden / Vragen

Daar mee zou je ze ook om de oren kunnen slaan want ze mogen dat simpelweg niet vragen. Eergelijk gezegd denk ik dat je bent gediscrimineerd op je afkomst en dat ze daar omheen denken te werken met het gebruikte argument. Alleen ze zijn te dom om te begrijpen dat dat argument ook niet mag.

Anyway, ik denk dat je sowieso daar niet had willen werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 13:06
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Met aantekening dat ook ik twijfel of de vragen m.b.t. uw afkomst niet naar discriminatie rieken maar dan wel feitelijk de vragen zelf zou moeten weten (bijv. naar ras, geloof) is hetgeen u m.b.t. leeftijd stelt niet als discriminatie te beschouwen.

Zou dat wel zo zijn , dan zou ik mij ook zelf daaraan schuldig hebben gemaakt door mij selectie van kandidaten wel degelijk ook naar de leeftijd te kijken en na te gaan in hoeverre die in de groep past waarin gewerkt gaat worden.

Daarbij speelt nu juist ook vaak een rol dat juist ouderen worden geweigerd hoewel wel passend maar uit boogpunt van ziekte risico etc. en dat is dan wel als discriminatie te beschouwen.

Edoch, wilt u echt duidelijkheid, dan kan het een idee zijn om uw vraag neer te leggen bij: https://meld.nl/melding/discriminatie/

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:22
Antwoorden / 1 Vragen

Er werd gevraagd naar mijn afkomst en religie. Zover ik mij herinner is er een brugje gemaakt van het onderwerp "vakantie" naar deze 2 vragen waardoor het wat vloeiender klonk.

Echter hebben ze mij uiteindelijk niet op basis van afkomst en religie afgewezen maar op basis van leeftijd. Ik probeer zo veel mogelijk bij de feiten te blijven en vraag daarom of er hier leeftijdsdiscriminatie plaats vindt.
Stel ze zeggen "De andere kandidaat is knapper en past daardoor beter bij het team omdat het team uit knappe mensen bestaat". Dit is toch net zo raar als met leeftijd? Waarom zou ik een mindere klik hebben met een oudere persoon? Dit is een vooroordeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 14, 2022 om 14:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@YASMINN, zoals u het nu uitlegt heeft het toch wel de schijn van discrimiatie. Wel is waar niet op basis van de leeftijd maar anders. U richt zich evenwel expliciet op het aspect leeftijsdiscriminatie en dat is het niet naar mij mening en voor zo ver ik zie ook van anderen (één uitondering).

Dat er sprake kan zijn van vooroordeel, daar kan ik inkomen resp. dat sluit ik niet uit maar ook dan zou ik hardere gegevens moeten hebben en mij met een pertinente uitspraak zondigen inzake mijn beroepscode. (NIP)

Topantwoord

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 14, 2022 om 13:12
166 Antwoorden / Vragen

Ja, dit is kneiterhard leeftijds discriminatie en fijn dat ze dat zwart op wit bevestigd hebben.

Voor iedereen die zegt dat dit niet zo is, vervang leeftijd met huidskleur en trek je conclusie. Er is letterlijk onderscheid gemaakt op leeftijd. Niet op ervaring (als dat je conclusie is uit het citaat dan moet een lesje lezen nemen).

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:26
Antwoorden / 1 Vragen

Hi, dank voor je reactie!

Dat is inderdaad precies hoe ik er ook over nadenk. Er is niks gezegd over een ervarings verschil, het gaat puur over leeftijd omdat de andere kandidaat daardoor een betere klik zou hebben met de andere collega's.

Ps. Ik heb ook het idee dat mensen mijn post niet goed lezen. Want iedereen denkt dat het over ervaring gaat. Maar daar is niks over gezegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 14, 2022 om 14:43
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@YASMINN, als u er echt zo over denkt dan is het inderdaad zaak om mijn advies te volgen en dit te melden https://meld.nl/melding/discriminatie/

Houd er wel rekening mee dat in een goed sollicitatie gesprek / goede selectoieprocedure alle geschiktheidsaspecten worden bezien / beoordeeld. Kent u deze info : https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/aannemen/werving-en-selectie/stappenplan-sollicitatieprocedure

Toch een tip: behoed u zelf voor zelfdiscriminatie indien u mogelijk onterecht anderen van discriminatie beschuldgt indien dat niet het geval is.

Edoch nogmaals: https://meld.nl/melding/discriminatie/

Yasminn
door Yasminn Dec 14, 2022 om 14:55
Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft

Ik heb al een melding gemaakt bij discriminatie.nl en dan mogen hun bekijken of er spraken is van discriminatie.

Ik beschuldig overigens niemand, daarom vraag ik hier op het forum of mijn verdenking van leeftijdsdiscriminatie gegrond is.

Ja
door JannyBoe Dec 14, 2022 om 15:57
515 Antwoorden / Vragen

Als u het zo ervaart moet u er zeker werk van maken zoals u nu doet.

Op de website van discriminatie.nl staat dit: 'Iemand weigeren voor bijvoorbeeld de functie van receptionist omdat hij, zij of hen de Nederlandse taal niet beheerst, hoeft geen discriminatie te zijn. Wanneer is iets discriminatie? We snappen dat dat lastig kan zijn. Word je afgewezen voor een baan als vrachtwagenchauffeur omdat je geen rijbewijs hebt? Dan is dat geen discriminatie. Maar word je voor diezelfde baan afgewezen omdat je een vrouw, moslim of homo bent? Dan is er wél sprake van discriminatie. Discriminatie is niet het maken van onderscheid op zich, maar het maken van verboden onderscheid.'

En dan is hier de vraag of het verboden is natuurlijk.
Dat de werkgever een ouder iemand beter in het team vindt passen omdat die een betere klik met het team zou hebben?
Je kunt er van alles van vinden maar ik denk dat een juridische discussie weleens heel lastig kan worden.
Succes.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2022 om 16:51
166 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft

Zelfdiscriminatie omdat je wijst op aantoonbare discriminatie? Ik heb nog nooit zulke onzin gelezen.

atlas1302
door atlas1302 Dec 15, 2022 om 22:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Stel je hebt een hoveniersbedrijf en een Marokkaan solliciteert, ik zeg..sorry jongen je past niet in de ploeg! Mag ik dat zelf uitmaken als baas en betaler of niet? Discrimineer ik dan ineens? Is dat verboden?
En als deze Marokkaan melding gaat maken, waarvan? wat gaat er gebeuren dan?

Yasminn zegt dat er wel een paar vragen werd gesteld vanwege haar afkomst,  zij vond dit onnodige vragen maar voor het bedrijf misschien wel belangrijke vragen. Yasminn bepaalt niet.. maar het bedrijf uiteraard.
Wellicht trekt Yasminn wel heel snel de discriminatiekaart, maar het bedrijf zegt gewoon, ja of nee. PUNT.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 14:53
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@YASMINN, toch ook maar hier: op basis van uw reacties aan ook anderen die reageerden, als u werkelijk ervan ovretuigd bent dat dit discriminatie is, https://meld.nl/melding/discriminatie/ .  En let op dat dit een site is waar iedereen wordt geacht de eigen mening te geven met onderbouwing en het geen site is om uw idee/gedachtengang volledig bevestigd te krijgen. Ik gaf u te kennen in ieder geval wel te twijfelen omdat u andere elementen in de vraagstellingen noemde tijdens het selectiegesprek die wij de schijn kunnen hebben van discriminatie t.o.v. religie etc. U gaf echter aan 'daar niet over te vallen'.

Ja
door JannyBoe - Dec 14, 2022 om 14:56
515 Antwoorden / Vragen

De overheid zegt er hier onder andere dit over: 'Soms mag een werkgever bij een sollicitatieprocedure onderscheid maken tussen kandidaten. Bijvoorbeeld als een bepaalde groep mensen onvoldoende vertegenwoordigd is (positieve discriminatie). Of als een kandidaat aan bepaalde eisen moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren.'

Of dat hier van toepassing is kan uw beoogde werkgever u misschien nog nader toelichten.
Vraag eens nader naar het hoe en waarom.

me
door mein33 - Dec 14, 2022 om 15:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

STOP eens met dat discriminatie geklets !!

Het lijkt tegenwoordig wel of iemand die wordt afgewezen direct de 'discriminatie' kaart trekt, terwijl er van discriminatie geen sprake is.

Als je ergens solliciteert dan heb je twee opties, nl. aangenomen worden of worden afgewezen. NEE heb je en ja kan je krijgen.
In dit geval bent u afgewezen op het feit dat een andere sollicitant v.w.b. de leeftijd beter in het team past dan u en daar is de kous toch mee af.
Maar mogelijk is uw arbeidsverleden ook wel een reden om de voorkeur naar een andere kandidaat uit te laten gaan, het hebben van veel kortdurende arbeidsovereenkomsten is nl. geen pré voor de sollicitant, alleen dat geeft een potentiële werkgever liever niet als reden voor de afwijzing.

Ga door met het leven en ga op zoek naar een voor u geschikte baan en een werkgever doe u wel in dienst wil nemen of dien in klacht in bij de Nationale Ombudsman of bij de vakbond, al zal dat geen zoden aan de dijk zetten en de situatie ook niet veranderen.

Suc6 met het solliciteren.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2022 om 16:44
166 Antwoorden / Vragen

Gozer, deze situatie wordt wordt letterlijk gebruik in voorbeelden voor discriminatie.

https://www.intermediair.nl/emancipatie-en-diversiteit/ouderen-op-de-arbeidsmarkt/te-oud-of-te-jong-voor-een-baan-dit-kun-je-doen-bij-leeftijdsdiscriminatie?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F De kous is hier helemaal niet mee af want het mag gewoon niet. Punt.

gerbera
door gerbera - Dec 14, 2022 om 15:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het maar steeds over discriminatie maar heeft u er wel eens aan gedacht dat een ouder persoon mogelijk wat meer en langere ervaring heeft om die functie uit te oefenen. Het daarom de werkgever vrij is zelf daarin een keuze te maken. Het de werkgever vrij staat zelf te bepalen welke vragen voor hem relefant zijn en dat kan geloof, afkomst e.d. ook zijn. En juist die laatste punten kunnen u het gevoel geven gediscrimineerd te zijn hierbij min of meer gesteund door onze "jurist". U kunt dan naar het meldpunt gaan die zeker informatie bij betreffende werkgever zal vragen welke dan met goede argumenten zal komen waarom u niet voor die baan in aanmerking bent gekomen. immers deze heeft die al aan u gemeld waarbij niet is gesproken over religie en of afkomst. Als ik daarnaast uw reactie lees over de zorg waar u gewerkt heeft en alle zorg over een kam scheert vraag ik mij af of u wel de juiste opleiding heeft gehad voor die baan.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2022 om 16:46
166 Antwoorden / Vragen

Maar ze hebben het niet over ervaring he. Want als ze dat argument hadden gebruikt dan was er niets aan de hand. Ze zeggen letterlijk dat ze iemand te jong vinden vanwege de rest van de medewerkers. En dat mag simpelweg niet.

Echt, waarom er vanalles bij verzinnen. Het staat er toch echt duidelijk.

.a
door .aagje - Dec 14, 2022 om 15:55
19 Antwoorden / 2 Vragen

Welkomin de wereld ,wakker worden er is altijd weleen reden . Hadden ze de oudere moeten zeggen  we nemen de jongere want we willen het team verjongen ? Het woord discriminatie wordt te pas en te onpas gebruikt daar kom je nog wel achter en je zal er ook achter komen dat je zelf aan discriminatie mee doet .en dat omdat er nu eenmaal voorkeuren zijn . Op allerlei manieren .

mo
door mof - Dec 14, 2022 om 19:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, wat is discirminatie. Bij gelijke geschiktheid mag uiteindelijk de werkgever bepalen over zaken als "passend in het team". Onnodige vragen over uw afkomst kan ik niet beoordelen. Heeft u daarop gereageerd? Heeft u iets gezegd dat u denkt dat de vragen onnodig zijn? Misschien heeft de werkgever de antwoorden wel nodig. Misschien realiseert de werkgever zich niet dat de vragen onnodig zijn en stelt deze het op prijs als u dat zegt. Wat u nu doet is een suggestie voeden.
En denkt u dat u meer geschikt bent? Hoe weet u dat de ander minder geschikt zou zijn dan?
U bent gewoon teleurgesteld en moet leren uw afwijzing te accepteren.
Daarnaast kun je jezelf nog twee dingen afvragen: "Wil ik wel in een bedrijf werken dat zulke selectiecriteria hanteert?" en "Wat ga ik winnen met het doorzetten van deze zaak?"
Wees blij dat je een antwoord hebt gehad dat verder strekt dan: "We hebben gekozen voor de kandidaat met het best passende CV". Dat is A) triviaal, bevat geen zinnige informatie en B) mijn CV begint zo'n beetje met mijn leeftijd. Dus ook dat kan onder de tafel gewoon leeftijdsdiscriminatie zijn.

mo
door mof - Dec 14, 2022 om 19:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En Ozymandias, het vervangen van leeftijd door huidskleur is geen goed beginsel om aan te tonen dat het discriminatie is. NEt zo min als zeggen dat oudere mensen geweigerd worden omdat ze te oud zijn.
Jonge mensen worden vanzelf ouder en komen dus vanzelf binnen de categorie die wel wordt aangenomen.
Oudere mensen worden niet vanzelf jonger.
Mensen met lichte huidskleur worden niet vanzelf donkerder.
Mensen met donkere huidskleur worden niet vanzelf lichter.
Bij mensen met een bepaalde seksuele geaardheid verandert die ook niet vanzelf.
Etcetera.

Daarnaast: discriminatie is altijd negatief. Positieve discriminatie bestaat niet want die zou niet nodig moeten zijn. Die duidt op een gebrek dus is ook negatief.
Verder: Je mag onderscheid maken tussen mensen, zelfs op huidskleur, mits dit kan worden verantwoord. Je laat in een film over Martin Luther King in het algemeen de hoofrol
niet aan een blanke acteur .... tenzij je een surrealistische, modernistische versie wilt maken.

Yasminn wordt gewoon vanzelf ouder, hoeft daar niet aan te werken. Dus kun deze situaties niet zonder meer met elkaar vergelijken.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 19, 2022 om 19:00
166 Antwoorden / Vragen

De enige reden waarom ik kleur heb gebruikt is als voorbeeld omdat mensen er dan in eens anders naar kijken omdat het relevanter is.

Ik heb recruitment gedaan en weet donders goed wat wel en niet mag (en geloof me, discriminatie komt heel vaak voor en ik heb alle smoesjes er om heen wel een keer gehoord).

Het gaat niet om wat jij vindt. Het gaat er om wat in de wet is gesteld.

Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, mag niet.

Leeftijd valt hier ook gewoon onder.

hutch
door hutch - Dec 15, 2022 om 19:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals u het stelt is dit bedrijf altijd de pineut.
Stel dat dit bedrijf deze oudere kandidaat afgewezen had en u had aangenomen......
Dan had die oudere kandidaat zich mogelijk gediscrimineerd gevoeld. U raadt het al: leeftijdsdiscriminatie.

M.a.w.: onzin!

Yasminn
door Yasminn Dec 16, 2022 om 17:41
Antwoorden / 1 Vragen

Jij begrijpt het zo te zien niet.

Het gaat er niet om dat er uiteindelijk een keuze gemaakt moet worden maar het feit dat die keuze op leeftijd (en wellicht op afkomst) gebasseerd is. Reden van "jij bent jonger" of "ouder" mag niet de beslissing zijn. Je kan zeggen "De andere kandidaat heeft beter passende karaktereigenschappen voor de functie". Dan is er niks aan de hand.

me
door mein33 Dec 16, 2022 om 18:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Edit. Reactie op Yasminn verwijderd, want tegen iemand die de discriminatiekaart trekt valt niet te spelen. ;-((

atlas1302
door atlas1302 Dec 16, 2022 om 19:19
341 Antwoorden / 13 Vragen

"Jij begrijpt het zo te zien niet" Beetje respect a.u.b. u mag ouderen gerust met u aanspreken, dat doe ik toch ook? Misschien is dat wel de reden dat ze u een tikkie te eigenwijs vonden, en de vragen over uw herkomst te hebben genegeerd. Bij de zorg zijn het de vieze kopjes en de koffie was niet te zuipen, begin lekker voor uzelf zou ik zeggen. Dan kunt u bepalen wie u aanneemt op leeftijd of niet, en welke koffie u lekker vindt.

Succes verder,

Ke
door Keesje39 - Dec 16, 2022 om 11:59
27 Antwoorden / Vragen

Stond er geen leeftijdseis in de advertentie?

Ozymandias
door Ozymandias Dec 19, 2022 om 19:00
166 Antwoorden / Vragen

Dat is verboden dus ik neem aan dat dat er inderdaad niet in stond.

Dave Wittens
door Dave Wittens - Mar 29, 2023 om 18:41
2 Antwoorden / Vragen

Een leeftijd of geboortedatum op je cv (of tijdens het sollicitatiegesprek) kan inderdaad vaak leiden tot leeftijdsdiscriminatie. Het is daarom ook begrijpelijk dat je vraagtekens hebt bij het antwoord dat je hebt gekregen. Leeftijdsdiscriminatie is verboden volgens de Nederlandse wet en het kan zowel direct als indirect voorkomen. In dit geval lijkt het erop dat er indirecte leeftijdsdiscriminatie heeft plaatsgevonden, omdat de andere kandidaat ouder is en daarom de voorkeur kreeg boven jou.

Indirecte leeftijdsdiscriminatie kan optreden wanneer een werkgever een beleid, praktijk of procedure hanteert die ogenschijnlijk neutraal is, maar in werkelijkheid onevenredig nadelig is voor personen van een bepaalde leeftijdsgroep. In dit geval kan de uitleg van de werkgever, dat de andere kandidaat ouder is en daarom beter past in het team, worden gezien als een indirecte vorm van discriminatie op grond van leeftijd.

Als je vermoedt dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie, kun je dit aankaarten bij het College voor de Rechten van de Mens. Zij kunnen beoordelen of er sprake is van discriminatie en kunnen eventueel bemiddelen om tot een oplossing te komen. [edit, s.v.p. geen links plaatsen van commerciële of promotionele aard - redactie]