Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 18:14
Geldzaken & recht

Van Friesland naar rotterdam

Lieve allemaal. Ik zit met een dilemma en ik heb dringend jullie hulp/advies nodig. Ik wil graag vanuit Friesland naar Rotterdam verhuizen. Momenteel studeer ik nog en ik wil daar gaan werken of een vervolgopleiding doen. Ik heb een vast contract van 15 uur en ik ontvang studiefinanciering. Tegen de tijd dat ik verhuis ben ik 23 en woon ik al 5 jaar op kamers. Ik zou dus heel graag een studio of appartement voor mezelf willen hebben. Het probleem is dat elke huurbaas vraagt om drie recente loonstroken en daarbij als eis dat je inkomen 3 keer de huur is. Nu kan ik natuurlijk fulltime gaan werken in Rotterdam zodat ik aan die inkomsten eis voldoe. Maar om daar te werken heb ik een woning nodig. En andersom dus ook. Het liefst ga ik een studie volgen in Rotterdam. Maar dan wordt het al helemaal onmogelijk om aan de inkomenseis te voldoen. Ik loop hier ontzettend tegenaan en hoop dat 1 van jullie hier ervaringen mee heeft of tips voor mij heeft.

Alvast bedankt

1707 7 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Jan 17, 2022 om 18:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De woningmarkt is verziekt, vooral in de randstad. Het enige wat u kan doen is zich inschrijven en wachten. En een grote zak met geld sparen.

ik denk dat er meer kans is op een betaalbare huurwoning in Friesland en omstreken.

helaas is dit een probleem waar velen al jaren mee moeten dealen.

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor uw reactie. Ja het is idd vreselijk momenteel..

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 17, 2022 om 18:57
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U zult het nog een poosje met minder moeten doen, uiteindelijk zult u na het succesvol afronden van uw studie een onderkomen naar uw zin krijgen.

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

dankuwel voor uw reactie!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2022 om 19:05
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat zal hel lastig zijn maar als u een studie wilt gaan volgen in Rotterdam, informeer dan naar mogelijkheden bij of via die onderwijsinstelling of studentenverening bijv. https://erasmusu.com/nl/erasmus-rotterdam/studentenkamer?  of https://www.nieuwbouw-rotterdam.nl/project/6690/studentenhuisvesting-domus/  of https://regioonline.nl/regio-rotterdam/akkoord-studentenhuisvesting/ met de aantekening dat 'wie niet waagt die niet wint' maar dit niet positief lijkt https://www.erasmusmagazine.nl/2021/09/22/rotterdams-hoger-onderwijs-luidt-de-noodklok-nijpend-probleem-rond-studentenhuisvesting/

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 19:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ontzettend bedankt voor uw reactie en alle tips; daar heb ik super veel aan!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 17, 2022 om 19:17
2010 Antwoorden / Vragen

Mijn tip zou zijn dat het vinden van een huurwoning gewoon heel lastig is en dat je blij mag zijn als je wat vind en er een goeie kans is dat je niets vind. Ik wil het niet kansloos noemen maar begin met het schrappen van alle noten die je op zang hebt en wie weet.

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 19:19
Antwoorden / 1 Vragen

Dat denk ik inmiddels idd ook. Bedankt voor uw reactie!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 17, 2022 om 19:22
2010 Antwoorden / Vragen

Ik zou willen dat het anders was maar ik heb ook niet het gevoel dat er minder woningen zijn maar wel meer huisbazen die lijken te beseffen hoe hoog de nood is en hun prijs daarop aangepast hebben.

rj
door rjw - Jan 17, 2022 om 21:06
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Een studio of appartement is zo goed al onmogelijk. Ik zou een kamer zoeken, of eventueel met meerderen in 1 huis gaan wonen. In veel studentensteden zijn wel appartementen te vinden die door ouders van 1 van de studenten is gekocht en waar de andere kamers dan verhuurd worden (zodat de ouders er ook nog wat aan verdienen). Het lastige is wel dat je daar nu nog niet in de buurt woont waardoor een netwerk opbouwen heel lastig is, maar dat is bijna de enige manier om woonruimte te vinden.

Maar los daarvan: goede keuze om naar Rotterdam te willen verhuizen :-)

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 23:41
Antwoorden / 1 Vragen

Jaa precies! Misschien moet ik het idee van een eigen plekje toch laten varen. Ik vind het lastig want hier in Friesland is het wel een stuk makkelijker om een plekje te krijgen, maar daarentegen is het natuurlijk niet zo leuk als rotterdam (vind ik). Heel erg bedankt voor uw reactie!

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2022 om 22:29
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als u denkt dat u binnen 10 à 15 jaar een betaalbare woning/kamer vindt in 010, zou u blij kunnen zijn. De enige tip is spelen in een loterij en hopen op 1.000.000 of meer. Dan heeft u poen voor een koophuis.

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 23:42
Antwoorden / 1 Vragen

Haha nou ik zal een lot moeten kopen dus: bedankt voor uw reactie.

Je
door Jeroenzk - Jan 17, 2022 om 22:44
1 Antwoorden / Vragen

Hey,

Per toeval kom ik hier terecht, weinig 23 jarigen op het Kassa forum kan ik me voorstellen.

Ik ben zelf toevallig verhuisd van Groningen naar Rotterdam in augustus voor mijn Master.
De tips die ik heb zijn om de Facebook groepen te gebruiken (Kamers in Rotterdam etc.) en StadsWonen Rotterdam. Daarnaast heb je ook enkele makelaars waar de vereisten van de loonstroken niet nodig zijn.

Veel werken naast je studie kan je wel vergeten, want het niveau ligt hier toch een stukje hoger. (Bij de MSc's van de EUR tenminste wel)
Daarnaast is een eigen appartement of studio tijdens je studie ook een illusie; zelfs vele starters in Rotterdam wonen nog gezamenlijk met andere starters.

Ik wil dan ook niet een al te negatief beeld scheppen van de situatie hier, maar slechts een beetje realisme meegeven.
Veel succes!

Em
door Emmsz Jan 17, 2022 om 23:43
Antwoorden / 1 Vragen

Hey! Aah super lief dat je even wat tips geeft, dankjewel! Ik denk dat ik idd het idee van een eigen plekje even opzij moet zetten helaas.