Ja
door Jansen371 Oct 9, 2021 om 10:07
Geldzaken & recht

Vanuit bijstand koophuis aan kinderen schenken

Goedemorgen,

Mijn moeder is na het overlijden van mijn vader ruim 10 jaar geleden uiteidelijk in de bijstand gekomen. Het huis mocht ze aanhouden.

Door het overlijden van mijn vader is er een 2e hypotheek opgekomen. Het huis is daardoor maar voor de helft afbetaald.

Nu kan ze via de woningbouw per dec in een appartementje terecht en wil ze dit huis aan mij en mijn broertje verkopen met daarbij een ton schenking (afbetaald gedeelte).

Ze houdt hierdoor geen geld over. Want de rest van het huis is niet afbetaald. Kan dit? Of kan ze geen schenking geven omdat ze in een bijstand zit?

9408 18 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 9, 2021 om 10:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder zal een krediethypotheek op het huis hebben gekregen. Als ze het huis verkoopt zal ze die af moeten lossen. Van wat er overblijft zal je moeder moeten opeten. Dus geen bijstand meer,
En jullie een ton schenken vanuit de bijstand? Beetje naief. Je moeder moet gaan werken als ze dat kan.
Info:
https://www.antwoordop.nl/bijstand/begrippen/460063-krediethypotheek

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2021 om 10:28
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend op de net al gegeven reactie lijkt het mij erg zinvol dat u deze vraag stelt bij de Gemeente waar de bijstand van wordt ontvangen.
Het lijkt mij dat het niet onmogelijk is dat de Gemeente dan toch kan vorderen en afgezien daarvan: een ton schenken zal onherroepelijk door de fiscus al schenking worden gezien en zult u dus schenkingsbelasting schuldig zijn.

Maar als al gezegd: Schenken vanuit een bijstandssituatie??????? U kunt eventueel navraag doen/ advies vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Donuts
door Donuts - Oct 9, 2021 om 10:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, natuurlijk kan dat niet.

Je moeder zal het huis moeten verkopen en alles wat dat aan winst oplevert, behalve een toegestaan vermogen van rond de € 6.000,-, heeft de gemeente recht op, niet de kinderen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 9, 2021 om 10:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jansen371,

Konden u en uw broer 10 jaren geleden het huis niet overnemen van uw moeder?

Bent u lid van Vereniging Eigen Huis?

Neem dan contact met ze op :

https://www.eigenhuis.nl/contact/contact-overige-vragen

Donuts
door Donuts Oct 9, 2021 om 10:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Eigen Huis? Krijgt moeders daar haar bijstandsuitkering van dan? Ze moet bij de gemeente zijn. Punt.

1paul
door 1paul - Oct 9, 2021 om 11:39
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dit mag niet, leuk bedacht maar de gemeente kijkt naar wat je hebt maar ook naar wat je had!!!!

Als moeder dit bedrag ontvangt en vervolgens wegschenkt moet ze dit alsnog EERST opeten voor ze wederom bijstand ontvangt, komt de gemeente hier later pas achter zal de bijstand terugbetaald moeten worden.

schenkt ze dit bedrag toch en neem je dit risico dan laat de kinderen dit bedrag vast houden en NIET uitgeven, zelfs de schenkbelasting die ze eventueel moeten betalen zal opgespaard moeten worden om alsnog aan moeder terug te geven zodat ze kan leven....

Het kan zelfs zo zijn dat de gemeente de bijstand over de laatste 10 jaar nu alsnog terug gaat vorderen omdat er nu geld vrij gekomen is uit de woning die er feitelijk al was maar vastzat in de stenen!!!!

Wat wel kan voor de we is het huis kopen tegen OZB-waarde en dan nog is het de vraag of de gemeente dit pikt en niet alsnog de vrije verkoop waarde eist, hou hier dus rekening mee....

Als laatste, de ton schenking is in het leven geroepen om een kind een woning te kunnen laten kopen waar deze vervolgens ZELF gaat wonen!!!!

Ja
door Jansen371 - Oct 9, 2021 om 12:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle snelle reacties. Dit was al wat ik vermoedde.

We konden destijds het huis niet kopen omdat we beiden nog studeerden. Inmiddels kan ik een huis kopen maar kom ik er met al het overbieden niet tussen helaas. De schenking had wellicht meer kans gegeven.

Kan erfrecht nog een rol spelen? Het huis was ook voor de helft van mijn vader en hij heeft dit mijn moeder en ons nagelaten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 9, 2021 om 12:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jansen371,

Het lijkt me voor u verstandig om lid te worden van Vereniging Eigen Huis, iets meer dan 3 tientjes per jaar.

Klik op de volgende link :

https://www.eigenhuis.nl/lid-worden/veelgestelde-vragen-over-het-lidmaatschap/algemeen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 9, 2021 om 12:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Als u en uw broer echt de woning willen hebben, zullen jullie uw moeder moeten onderhouden.

Hoe oud is uw moeder?

Kan zij niet meer werken, bijvoorbeeld via een Sociale Werkplaats?

getty
door getty Oct 9, 2021 om 12:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Erfrecht speelt voor de gemeente te geen rol.

Zolang moeder leeft is alles van haar.

1paul
door 1paul Oct 11, 2021 om 09:07
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als vader de helft aan jullie heeft nagelaten is het zo dat moeder de helft krijgt plus 1 kindsdeel, als er dus 2 kinderen zijn is van de helft van het bedrag 1/3 van ieder kind en 1/3 van moeder plus de andere helft....

Afhankelijk van hoe een en ander is opgeschreven kun je al wel je kindsdeel opeisen maar dit zijn dan wel specifieke situatie's die of bij wet zo zijn geregeld of in het testament staan welk opgesteld is....

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 9, 2021 om 12:16
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Antwoord op uw laatste vraag:

Erfdeel kinderen

Overlijdt een van de ouders? Dan krijgen de kinderen hun erfdeel niet direct. Ze krijgen een vordering in geld, ter grootte van hun erfdeel. Dit bedrag is pas opeisbaar als beide ouders zijn overleden. Het erfrecht zorgt ervoor dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner financieel beter verzorgd achterblijft. Daarnaast beperkt het erfrecht de rechten van kinderen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht

1paul
door 1paul Oct 11, 2021 om 09:08
3103 Antwoorden / 0 Vragen

is dus ook afhankelijk van bepaalde uitzonderingen EN wat er in het testament geregeld is!!!!

ro
door ronny530 - Oct 9, 2021 om 13:12
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Door het overlijden van uw vader heeft uw moeder het eigendomsrecht van de woning verkregen. Uw moeder ontvangt een bijstandsuitkering omdat de woonlasten als uitgave beschouwt worden m.a.w. ze heeft wel een eigen vermogen maar die zit in stenen die ze niet op kan eten. Bij verkoop van de woning komt er vermogen vrij die ze aan dient te wenden om in haar eigen onderhoud te voorzien dus schenken is geen optie. Bij verkoop van de woning wordt als eerste het uitstaande hypotheek bedrag in mindering gebracht en wat er over blijft als vermogen gezien en dat betekend dat eerst dat vermogen aangewend dient te worden om in het eigen onderhoud te voorzien, stel dat er 100.000 euro overblijft dan vervalt het recht op een bijstandsuitkering en wordt pas weer hervat als na verloop der jaren het vermogen onder de toegestane norm is gekomen. Uw moeder mag het overgebleven bedrag wel schenken maar dan zit ze zonder uitkering en wordt ze afhankelijk van uw broer. Al met al geen goede oplossing om in een bijstandssituatie een schenking te doen maar misschien is het mogelijk om de woning aan uw broer te verhuren waarbij de huursom in mindering van de bijstandsuitkering wordt gebracht. Het enige wat ik kan advieseren is dat uw moeder contact met de uitkerende instantie opneemt en naar de mogelijkheden vraagt.

ne
door neodutchio - Oct 9, 2021 om 18:55
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het zal wat zijn, moeders leeft op kosten van gemeenschap en geeft even €100.000 weg zodat ze op kosten van de gemeenschap kan blijven leven. Het klinkt even hard en bot hoe ik het nu zeg, maar het is natuurlijk niet de normale gang van zaken. U zal er inderdaad beter uitkomen, maar wel ten nadele van anderen.
Het is gelukkig ook niet zo dat uw moeder het geld versneld kan opmaken (bv cash aan u te geven), de gemeente weet hoe lang je met €100.000 kan doen.

Ja
door Ja Ja Oct 11, 2021 om 02:07
5 Antwoorden / 2 Vragen

Moeders leeft op kosten van gemeenschap... Het zal wat zijn, als je jaren hebt gewerkt en spaargeld hebt opgebouwd meer dan 6.000 euro heb je geen recht op bijstand. Als je meer gespaard hebt dan 30.000 geen huurtoeslag en meer dan 100.000 geen zorgtoeslag. En de mensen met een groot vermogen maar weinig belasting betalen.

ne
door neodutchio Oct 11, 2021 om 07:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De bijstand is een vangnet waar strenge voorwaarden aan zitten. Mensen met veel spaargeld hebben dus ook dat vangnet niet nodig aangezien ze zichzelf nog kunnen onderhouden.

panter22
door panter22 Oct 11, 2021 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is het trieste als je in de bijstand terecht komt. Je spaargeld ben je (bijna)kwijt, je moet verplicht vrijwilligerswerk doen en je ouders of kinderen mogen je niet wat toestoppen, geen geld en ook geen eten of wat nieuwe meubels.
Je moeder komt er met haar eigen huis nog goed vanaf. Had de waarde van het huis op de bank gestaan, dan kreeg ze geen bijstand.

ro
door ronny530 - Oct 10, 2021 om 09:41
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Het maakt voor de vraag niets uit maar heeft uw moeder geen recht op een ANW (algemene nabestaanden wet) uitkering en nu onterecht in de bijstand zit.

va
door vanlotjegetikt Oct 10, 2021 om 10:07
809 Antwoorden / Vragen

SVB bepaald of iemand voor ANW in aanmerking komt.

ro
door ronny530 Oct 10, 2021 om 10:32
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Klopt maar vaak wordt vergeten om die uitkering ook aan te vragen. De SVB wijst nabestaanden niet op de mogelijkhed voor zo'n uitkering en de sociale dienst gaat er van uit dat er geen aanspraak op de ANW bestaat. Mijn moeder bleef na het overlijden van mijn vader in een bijstandsuitkering zitten todat een medewerker van de gemeente er achter kwam dat ze toch recht op een ANW uitkering had. Als die medewerker niet verder had gezocht dan het recht op een bijstandsuitkering was mijn moeder nooit op de hoogte van die wet geweest dus is het zaak om zelf uit te zoeken of het recht op zo'n uitkering bestaat.

va
door vanlotjegetikt Oct 11, 2021 om 18:15
809 Antwoorden / Vragen

Thanks. IOAW ken ik wel. Neem dit mee in een volgend overleg Clientenraad

Topantwoord

Th
door Theawaalen - Oct 10, 2021 om 18:42
113 Antwoorden / 5 Vragen

Had je vader toen hij was overleden een testament dan kunnen jullie kijken wat daar instaat over jullie rechten het kan zijn dat jullie moeder jullie erfdeel uit zou moeten betalen maar dat zou in het testament moeten staan

Ja
door Ja Ja - Oct 11, 2021 om 01:28
5 Antwoorden / 2 Vragen

De gemeente neemt ook de schenkingen van de afgelopen maanden mee en zal dit aftrekken van de bijstand.
Wat mogelijk is, is dat uw moeder het appartement aanneemt en het koophuis aan u onderverhuurt. Ze zal dan haar bijstand verliezen, maar dit wordt gecompenseerd door de huurinkomsten.

Ja
door Ja Ja - Oct 11, 2021 om 01:30
5 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom wordt hier zo negatief gereageerd opdat moeder in de bijstand zit? Aangezien ze hier al 10 jaar in zit, ga ik er van uit dat ze niet kan werken.

ne
door neodutchio Oct 11, 2021 om 07:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er word niet negatief over de bijstand gesproken, maar wel dat je in de bijstand zit en denkt €100.000,- te kunnen laten wegvloeien zodat je zelf in de bijstand kan blijven. Trucjes om er zelf beter van te worden kunnen niet altijd rekenen op positiviteit.

mo
door mof - Oct 11, 2021 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ze heeft een hypotheek. Het huis is van de bank totdat de hypotheek is afbetaald.

lo
door lovewinnie - Oct 11, 2021 om 11:52
1203 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kan dat niet .
Als ze het huis verkoopt heeft ze 100.000 euro en kan daarmee de bijstand uit. De bijstand gaat daarna berekenen hoelang ze met haar geld kan doen. 100.000 euro is bijv 5 jaar geen bijstand .
Daarna mag ze weer nieuwe aanvraag doen. Ze zal de erfenis moeten opeten . Ze kan deze natuurlijk niet weggeven .
Zou lekker zijn . 100.000 weggeven en vervolgens wel in de bijstand blijven zitten .

Ja
door Jansen371 - May 21, 2022 om 09:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dag allemaal,

Ik wil jullie een kleine update geven. Want het is dus wel degelijk mogelijk en het is dan ook gelukt.

Per december heb ik mijn moeders huis gekocht tegen WOZ waarde met daarbij nog een flinke schenking. Er stond een hypotheek van 170.000 open en dat is exact het bedrag dat ik betaald heb. Er bleef hierdoor geen geld voor mijn moeder over om 'op te eten'.

Goed om te weten: ze had geen krediethypotheek. Anders was het uiteraard een ander verhaal geweest. Ook had mijn vader zijn testament 'bijstandsproof' gemaakt met bepalingen waarin stond dat het erfdeel van de kinderen voorrang had op specifieke vorderingen wanneer mijn moeder onverhoopt in de bijstand zou komen.

Laat je dus niets wijsmaken. Doe je huiswerk goed en win informatie bij de juiste personen in. En dan blijkt er ineens toch heel veel mogelijk te zijn.

ne
door neodutchio May 21, 2022 om 10:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat moet u even uitleggen. De WOZ was €170.000,- en de hypotheekhoogte ook €170.000,-. Uw verhaal begon dat het huis voor de helft was afbetaald. Dat zou willen zeggen dat de waarde van het huis €340.000,- zou moeten zijn als de hypotheek de helft van de waarde was. Maar dat strookt niet met uw aankoopprijs.
U zei ook dat er een ton afgelost was, dat wil zeggen dat de waarde van het huis €270.000 zou moeten zijn. Hoe kunt u dan €170.000 betaald hebben?

Ja
door Jansen371 May 21, 2022 om 11:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Weggehaald

Mabelle
door Mabelle May 21, 2022 om 11:52
403 Antwoorden / 1 Vragen

Dus je moeder leeft al 10 jaar op kosten van de belastingbetaler en daarnaast schenkt zij ook nog eens op kosten van de belastingbetaler 85.000,- euro. Van die 85.000,- euro had zij jarenlang voldoende inkomen zonder een beroep te hoeven doen op de bijstand. Het is voor mij nog maar de vraag of de bijstand dat gaat accepteren. Ambtelijke molens malen langzaam.

ma
door malty May 21, 2022 om 12:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

En je broertje staat nu met lege handen? Is die schenking bij de gemeente bekend, verwacht dat de gemeente de uitkering aan uw moeder dan zal stoppen en de ontvangen bijstand vanaf januari terug zal moeten betalen..

ei
door eiberhofje May 21, 2022 om 12:43
32 Antwoorden / 4 Vragen

Het geld wordt door de gemeente terug gevorderd. Van dichtbij meegemaakt. Testament of niet.
Off topic: Erfenis verwerpen om in de bijstand te kunnen blijven mag ook niet.

getty
door getty May 21, 2022 om 14:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk ook dat dit nog wel een staartje krijgt vanuit de gemeente ( lees terugvordering)

va
door vanlotjegetikt May 21, 2022 om 15:11
809 Antwoorden / Vragen

.

Mabelle
door Mabelle May 21, 2022 om 16:00
403 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gaat alleen werken als een notaris heeft meegewerkt aan gesjoemel en de overwaarde van 85.000,- niet op de rekening van moeder heeft gestort maar op bijv. die van haar dochter. Als het in december op de rekening van moeder is gestort, dan komt dat bij een controle vanzelf naar boven en krijgt ze een brief dat haar uitkering met terugwerkende kracht is stopgezet.

panter22
door panter22 May 21, 2022 om 16:18
6599 Antwoorden / Vragen

Er is een truc toegepast. Ik vermoed dat het zo ongeveer zit.
Moeder heeft een 2e hypotheek genomen na het overlijden van vader.
De gemeente gaat voor de beoordeling van de waarde van het huis uit van de woz waarde.
Door die hypotheek is de overwaarde van het huis lager geworden dan 54.900 euro. In dat geval hoeft moeder geen lening voor bijstand af te sluiten, maar krijgt ze bijstand om niet.
Nu gaat moeder het huis verkopen aan de dochter voor de woz waarde van 170.000 euro, tevens de waarde van de hypotheek.
Dan moet er nog geld overgebleven zijn, want op het huis zat maar de helft hypotheek.
Dan moet er iets in het testament hebben gestaan over de overkoop van het huis en de toebedeling aan de kinderen.
En dat moet de gemeente hebben gerespecteerd. Want zo te lezen ontvangt moeder nog steeds bijstand. En dan ook nog huurtoeslag.

Mabelle
door Mabelle May 21, 2022 om 17:54
403 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22: in de weggehaalde reactie stond dat zij 85.000,- heeft geërfd.

panter22
door panter22 May 21, 2022 om 18:48
6599 Antwoorden / Vragen

En haar broer dan ook nog 85.000 euro?
Het zou best kunnen dat de gemeente er achter komt en hier niet mee akkoord gaat en inderdaad zoals jij schrijft, de uitkering wordt stopgezet met terugwerkende kracht en de moeder eerst dat geld op moet maken voor ze in aanmerking komt voor een nieuwe bijstandsuitkering. Volgens de fiscus is het een schenking. De kinderen mogen dat geld wel ontvangen, maar de notaris heeft er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat moeder in de bijstand zit en door de verkoop van het huis te veel spaargeld heeft. Waardoor de uitkering wordt stopgezet. https://www.infotaris.nl/blogs/kindsdeel-uitbetalen-voor-overlijden-langstlevende/#:~:text=De%20langstlevende%20is%20niet%20verplicht,de%20leeftijd%20van%20de%20langstlevende.

panter22
door panter22 May 22, 2022 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Er bestaan inderdaad bijstandsproeve testamenten. Nog even gelezen en ts schrijft dat het is gelukt.
Fijn voor ts en haar broer. Maar het is eigenlijk te zot voor woorden dat dit zo kan.
Iemand in de bijstand die af en toe iets van zichzelf verkoopt of boodschappen krijgt van een familielid, wordt vervolgd als een fraudeur.
Terwijl deze bijstandsmoeder haar vermogen van 170.000 euro weg kan schenken.

va
door vanlotjegetikt - May 21, 2022 om 15:13
809 Antwoorden / Vragen

ik blijf het een onmogelijk verhaal vinden. Huis en bijstand en een erfenis die buiten de uitvoering Participatiewet wordt toegepast
.