ma
door marnix1 May 10, 2021 om 09:56
Geldzaken & recht

Veiligheid spaarrekening

Op het gevaar af, dit alles voor niets in te zitten typen,

ik zie dat bij de ING de spaarrekening gekoppeld is aan de betaalrekening,

Bij mijn RABO rekening echter heeft de spaarrekening een eigen iban,

Is dat nu beter in de zin van "veiliger"?

Of ben je, als je eenmaal gehacked bent, bij beiden de sjaak?

6055 23 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2021 om 10:03
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb snel even gezocht met zoekterm ,'gevaar koppeling spaarrekening aan betaalrekening' en zie dan info die mijn mening bevestigen dat onveilig is en het beter is om als dat kan de regkeningen los te koppelen.. Ik zie o.a. dit: https://www.security.nl/posting/677950/Spaarrekening+loskoppelen+van+betaalrekening

ti
door tilpend - May 10, 2021 om 10:05
131 Antwoorden / 0 Vragen

Met betrekking tot veiligheid is er geen verschil.
Als iemand beschikt over uw inloggevens/pinpas+code dan kunnen ze in beide gevallen uw spaargeld wegboeken.

Donuts
door Donuts - May 10, 2021 om 10:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze toegang hebben tot je betaalrekening kunnen ze je spaartegoed eenvoudig overboeken naar je betaalrekening. Dit staat erover op de site van de Rabo:

Hoe kunt u geld opnemen?
Neemt u tegoed van de spaarrekening op? Dan kunt u het deel van het tegoed dat nodig is om de eventuele
rente te betalen niet opnemen. Het overige tegoed kunt u direct en zonder kosten opnemen. Geld opnemen van de
spaarrekening kan:
• online;
• via de Rabofoon, als u dit hebt geactiveerd.

Link https://www.rabobank.nl/images/rabo-internetsparen-2020_291068848.pdf

tijger1
door tijger1 - May 10, 2021 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het verstandigste is om uw spaargeld bij een hele andere bank te hebben dan uw betaalrekening.

het gaat erom of men met één inlog bij beide kan komen.

En je wordt ook niet zomaar gehackt. Waarom zou je op phishing mails klikken,  zomaar rekeningen voor je kinderen gaan betalen naar aanleiding van een appje, en ga maar door.

Is iedereen nou nog niet genoeg gewaarschuwd?

Analoog
door Analoog - May 10, 2021 om 10:35
136 Antwoorden / Vragen

Veel meningen en adviezen, maar misschien is het een idee dat mensen alle zogeheten, simpele en snelle manieren om je bankzeken te regelen, eens onder de loep nemen, want al dat draadloze gedoe werkt ellende in de hand en ja, ik ben misschien een dinosaurus, maar we maken het de crimineel steeds makkelijker....

tenormin
door tenormin May 10, 2021 om 11:04
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@analoog, dan ben ik ook maar een halve dinosaurus.

Analoog
door Analoog May 10, 2021 om 14:07
136 Antwoorden / Vragen

Twee dino's dan, we bestaan nog volgens de wetenschap....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2021 om 10:45
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marnix,

Als hackers uw spaargeld nodig hebben, dan pakken ze het gewoon.

Internetbankieren is niet veilig.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 10, 2021 om 10:55
2011 Antwoorden / Vragen

Wat een quatsch. Er wordt op dit moment per jaar een paar miljoen buit gemaakt in Nederland en ik hoor nier anders dan dat dat met allerlei phishing trucjes gaat waarbij mensen zelf het geld overmaken of zelfs toegang geven tot hun rekening. Echt hacken kom je vrijwel niet tegen, niet omdat het theoretisch niet kan maar omdat het gewoon niet gebeurt. Het is als een ingewikkelde bankkraak, daar heb ik ook meer films over gezien dan echte bankkraken onmdanks dat het sporadisch dus echt gebeurd.
Dit soort verjaardagfeestjes wijsheid waarbij ze van alles kunnen, en meestal ook van alles van je weten, heeft geen enkele basis anders dan borrelpraat.

Donuts
door Donuts - May 10, 2021 om 10:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @GA: Internetbankieren is niet veilig.

Internetbankieren is veilig genoeg, de gebruikers zijn niet te vertrouwen omdat ze te belabberd zijn zich te verdiepen in de do's and don'ts bij internetgebruik. Vooral niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf zoeken, maar alle verantwoordelijkheid lekker afschuiven op de banken. Wel zo makkelijk, hoeven ze zelf niks anders te doen dan de hele dag op FB zitten of op de bank te hangen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2021 om 10:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Het is jammer, dat er zo laconiek over dit topic wordt gedaan....

justmeagain
door justmeagain May 11, 2021 om 23:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat heeft dit met internetbankieren te maken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2021 om 23:52
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Wat ik ermee wil zeggen, dat het voor "professionele" hackers het een "fluitje van een cent" is om iemands bankrekening te plunderen.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2021 om 11:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Als echte grote hackers uw spaargeld nodig heb en, dan pakken ze dat gewoon.

Maar professionele hackers zijn rijk genoeg.

rj
door rjw May 11, 2021 om 22:28
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Leg eens uit hoe je identiteitsfraude kunt plegen met een IBAN nummer?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2021 om 23:55
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Zoek even dat artikel op van RTL nieuws.

gerbera
door gerbera - May 10, 2021 om 11:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is o.a. te lezen op de site van ING waar u steeds waarschuwingen aantreft, dus deze zaken lezen voorkomt al een hoop problemen. Verder van belang om zeer regelmatig je rekening te controleren wat b.v. met de App héél simpel is.

me
door mein33 - May 10, 2021 om 11:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARNIX1 10 MEI 2021 OM 09:56
Bij mijn RABO rekening echter heeft de spaarrekening een eigen iban,

@marnix1,
U hoeft toch maar één keer in te loggen en al uw rekeningen zijn dan voor u zichtbaar en bruikbaar ?

me
door mein33 - May 10, 2021 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geborenamstrerdammer,

U zaait een aantal keren paniek om niets.

Internetbankieren is net zo veilig als de gebruiker ervan.
Zolang de rekeninghouder zelf niet zo naief, goedgelovig of dom is om op linkjes te klikken in onduidelijke e.mails of wattsappjes of ingaat op onduidelijke telefoontjes, niemand toelaat tot de inloggegevens en zich niet laat verleiden tot het toelaten van vreemden op de computer, dan valt het allemaal wel mee.
De gedupeerden laten zich veelal inpalmen door mooie en vakkundig opgezette belazerderij verhalen en volgen, bijna klakkeloos, de opdrachten die hen telefonisch worden voorgeschoteld.

Hiermee zeg ik niet dat ook ik niet een keer in diezelfde val kan trappen, maar zolang ik iedereen buiten de computerdeur hou, zal het zo''n vaart niet lopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2021 om 12:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Toen ik iedereen over de bijwerkingen wees van het AstraZeneca vaccin werd ik ook niet serieus genomen...

Kent u het spreekwoord? :"Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel"......

me
door mein33 May 10, 2021 om 12:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Ik geef niet aan u niet serieus te nemen, laat dat voorop staan, echter de artikelen die u hier aanhaalt zijn niet van directe invloed op het veilig internetbankieren.
Dat spreekwoord ken ik, maar Ik beticht u toch niet van leugens of het verkondigen van onwaarheden.

O.T.
AstraZeneca heeft een heel vervelende, maar zeer zeldzaam voorkomende bijwerking, maar van alle ander vaccins weten we dat nog niet.
Elk vaccin heeft bijwerkingen, ook het nemen van de zo geprezen 'griepprik' ,welke  ieder jaar door velen klakkeloos wordt geaccepteerd, kent vervelende bijwerkingen, al hoor je daar nauwelijks iets over.

tijger1
door tijger1 May 11, 2021 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Wat heeft een vaccin van doen met de veiligheid van een spaarrekening?

rj
door rjw May 11, 2021 om 22:31
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En iedereen die het nu over de bijwerkingen van AZ begint wordt nog steeds niet serieus genomen. En terecht. Het is nl. een storm, wat: orkaan, in een glas water. Ieder ander farmaceutisch product wat zo onder een vergrootglas zou liggen heeft meer en ergere bijwerkingen. Als je nu zou beginnen over levensgevaarlijke pillen die in de supermarkt verkocht mogen worden zou je nog een punt hebben. Die hebben 1000x zo vaak erge bijwerkingen tot gevolg. Volgens hun eigen bijsluiter.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 10, 2021 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hackers hoeven vaak helemaal geen moeite te doen. Als je al ziet wat sommige vraagstellers hier allemaal gegevens openbaar neerzetten. Vaak ontbreekt slechts de pincode.

Donuts
door Donuts May 10, 2021 om 13:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak ontbreekt slechts de pincode.
Als je schrijft dat het veilig is, want @Kassa is betrouwbaar, dan geven ze dat ook nog...

mi
door miennaamishaaz - May 10, 2021 om 12:13
725 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de Rabobank is het IDD veiliger omdat beide een losse "rekening" zijn,

waardoor je je login key moet geven voor het overschrijven van betalingen in de app.

dit is een Extra stap,
Alhoewel ik niet exact weet hoe het zit als je via een valse omgeving hebt ingelogd, moeten ze alsnog een Key hebben via de random reader om iets aan te passen.

Alleen als ze uw pinpas hebben en uw pin dan kunnen ze alles.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 10, 2021 om 12:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn pincode is;****

Zo goed?

Ja, ik ga niet via een Mobiel bankieren,  als ik hem vergeet en  door foute mensen gevonden werd?

Ook handig is opschrijven welke cijfers er niet in zitten.
De 1234 dan weet U nu dat de  5,6,7, 8,9 en0 er vermoedelijk in zitten!

Als je  dan de pas vind en leeg wilde halen, word deze na 1234 geblokkeerd.

Helaas nu contactloos betalen zonder pin dus die fraude,  heb ik ook geen oplossing voor behalve uitzetten en dat vind ik nu lastig.

En als hier een Slot op komt, openen  ik toch gewoon een nieuwe vraag over de Banken....
Seats & Sofa  doen we dat ook al jaren lang voor, ook een dubieuze Bank!

rj
door rjw May 11, 2021 om 22:32
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Laat die fles een keer staan. Dit is niet meer te volgen.

sira
door sira - May 10, 2021 om 13:02
2291 Antwoorden / 24 Vragen

U moet er zelf voor zorgen dat u niet gehacked wordt.
Viruses, ransomware, phishing, hacks etc., are interface errors between keyboard and chair.

ma
door marnix1 - May 11, 2021 om 10:38
256 Antwoorden / 22 Vragen

Dank voor het meedenken allemaal,

ik ben niet bang hoor voor boeven die mijn zo bloedig gespaarde geld wilen stelen,

Ben voorzichtig en heb niet eens bankieren op mijn telefoon,
vroeg het me gewoon af, dat verschil tussen de verschillende banken, of het 1 veiliger is,
Tja, het advies om te sparen op een rekening zonder gekoppelde betaalrekening,
vast erg goed, maar dan heb ik zoveel rekeningen dat het zonde van de maandelijke kosten wordt.

tijger1
door tijger1 May 11, 2021 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een spaarrekening elders kost geen geld.

aurora1
door aurora1 May 11, 2021 om 17:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welke maandelijkse kosten?
Het kost niets.

1paul
door 1paul - May 11, 2021 om 14:51
3103 Antwoorden / 0 Vragen

spaarrekening bij een andere bank onderbrengen dan zijn ze gescheiden....

mahadma
door mahadma - May 11, 2021 om 15:27
11522 Antwoorden / 51 Vragen

De beste veiligheid is m.i. je cash geld of waardevaste zaken (goud/zilver) in een bankkluis. Daar kom je niet 1, 2, 3 binnen, zelfs niet als boef.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2021 om 17:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus spaargeld altijd bij een andere (spaar) bank stallen:
https://www.vanspaarbankveranderen.nl/