schramoo7
door schramoo7 Nov 24, 2015 om 16:40
Geldzaken & recht

Verandering voorlopige optie overeenkomst na overlijden en bewindvoerderschap

Mijn vader is een anderhalf jaar geleden in een verpleeg huis beland. Ik ben toen bewindvoerder geworden van mijn vader. Omdat je in Nederland in een verpleeghuis eerst in een laag tarief valt voor bewoning en na 6 maanden in een hoog tarief. Heb ik namens mijn vader met een persoon een voorlopig optiecontact gesloten voor verkoop van zijn huis tegen een 70% regeling als dit mocht gebeuren. Uiteindelijk is dit niet aan de orde geweest omdat mijn vader overleden is voordat hij in het hoge tarief viel. En na het overlijden ben ik ook geen bewindvoerder meer. Nu ben ik en mijn zus erfgenamen, en willen ook niet het huis verkopen tegen de voorwaarden van de heer met de 70% regeling. Ik heb ook doorgegeven dat de situatie veranderd is. Maar de optie verlener van de 70% meent van niet. Wij willen de woning wel verkopen maar niet tegen de voorwaarden die toen zijn opgesteld. Wij willen graag weten of dit inderdaad veranderd is na het vervallen van de bewindvoering en overlijden. En onder zijn overeenkomst uit kunnen

1522 8 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2015 om 17:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt ten eerste af van wat er exact in de overeenkomst staat. De formuleringen zijn dus van belang en zou u moeten citeren.
Daarbij kan ook de bedoeling van partijen eventueel ook nog een rol spelen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ho
door hopetobehelping - Nov 24, 2015 om 17:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste schramoo7,

het overeenkomst destijds zal door iemand opgesteld zijn.
Alles zal afhangen van de tekst die in de overeenkomst staat.
Als ik u was zou ik te rade gaan bij degene die destijds de overeenkomst heeft opgesteld (en uiteraard zelf ook de tekst in de overeenkomst goed bekijken).

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2015 om 18:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op dinsdag 24 nov 2015, 17:57]Als ik u was zou ik te rade gaan bij degene die destijds de overeenkomst heeft opgesteld..
Dat zou ik niet (alleen) doen. Die zou zich kunnen proberen in te dekken tegen een mogelijke fout. Dus ook een (andere / jurist) raadplegen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

schramoo7
door schramoo7 - Nov 24, 2015 om 19:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil u graag de tekst voorleggen:

Het gaat om een voorlopige optie overeenkomst

1. De optieverlener verleent met ingang van +15-6-2015 tot en met +15-12-2015 aan de optiegerechtigde een optierecht, die zulks hierbij aanneemt, inhoudende het recht om het registergoed te kopen voor een koopprijs van: 70% van de marktwaarde te bepalen door een onafhankelijk taxateur.

2. De optiegerechtigde betaald voor onder 1 gemelde periode aan de optieverlener een optievergoeding van ÉÉN EURO (EUR 1,00). De optievergoeding is niet rentedragend en hierover is geen omzetbelasting verschuldigd.

3. De optievergoeding zal bij de levering van het registergoed door partijen worden verrekend met de koopprijs.

4. Als na ondertekening van deze overeenkomst de optieverlener afziet van ondertekening van de koopovereenkomst, terwijl de optiegerechtigde wel daartoe wenst over te gaan, dan is de optieverlener aan optienemer terugbetaling verschuldigd van alle kosten die optienemer heeft gemaakt in het kader van de tot stand koming van deze overeenkomst. Kosten zijn o.a. de kosten voor taxaties, notaris, administratie, bestede tijd.

5. Indien onderhavige koopoptie niet is uitgeoefend komt de optie vergoeding toe aan de optieverlener.

6. Indien de optiegerechtigde van het haar verleende kooprecht gebruik wenst te maken zal zij daarvan bij aangetekend schrijven aan de optieverlener kennis moeten geven uiterlijk op +twee weken voorafgaand aan de verplichting tot lege oplevering, waarna de optiegerechtigde aan levering en betaling van gemeld registergoed via de notaris zijn medewerking zal verlenen.

7. Optiegerechtigde is voornemens het verkochte te doen gebruiken als woonhuis.

8. Indien de optie verlener niet uiterlijk op +15-12-2015, overeenkomstig het hiervoor onder 6 bepaalde heeft kennisgegeven het kooprecht uit te oefenen is dit kooprecht van rechtswege vervallen en is optieverlener vrij- zonder verrekening met de optiegerechtigde- het registergoed(geheel of gedeeltelijk) aan derden te vervreemden.

9. Indien de optiegerechtigde van het haar bij deze verleende recht van koop gebruik maakt, zal verkoop en levering plaatsvinden onder de bedingen bij optiegerechtigde, zoals in algemene zin verwoord in de aan deze overeenkomst gehechte model koopovereenkomst.

10. Het is de optieverlener verboden om, gedurende de tijd waarvoor door haar aan de optiegerechtigde voormeld recht van koop is verleend, het voorgeschreven registergoed geheel of ten dele over te dragen of daarop enig zakelijk (zekerheid- of genots-) recht ten behoeve van derde te vestigen. Bovendien zal het gedurende vorenbedoelde tijd de optieverlener verboden zijn met betrekking tot gemeld registergoed een huurovereenkomst aan te gaan of dit geheel of gedeeltelijk te verhuren, te verpachten of anderszins aan derden gebruik te geven.

ho
door hopetobehelping - Nov 24, 2015 om 20:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste schramoo7,

ik neem aan dat uw vader en de optiegerechtigde deze overeenkomst hebben ondertekend.

Ik ben geen jurist of notaris, maar als ik naar de volgende uitspraak kijk dan bent u wel gebonden aan de optie overeenkomt die uw vader is aangegaan, klik hier.

Uw vader was de optieverlener en de andere partij de optiegerechtigde/optienemer.

Bij punt 4 lees ik: "4. Als na ondertekening van deze overeenkomst de optieverlener afziet van ondertekening van de koopovereenkomst, terwijl de optiegerechtigde wel daartoe wenst over te gaan, dan is de optieverlener aan optienemer terugbetaling verschuldigd van alle kosten die optienemer heeft gemaakt in het kader van de tot stand koming van deze overeenkomst. Kosten zijn o.a. de kosten voor taxaties, notaris, administratie, bestede tijd.".
Als ik dat lees dan staat er dat de optieverlener (u als erfgenamen) de keuze heeft om er van af te zien maar dat u dan wel aan de optiegerechtigde alle kosten die hij/zij gemaakt heeft zult moeten voldoen.

Ik zou het als ik u was zeker laten toetsen maar mij lijkt dat u met punt 4 de mogelijkheid heeft om er vanaf te zien (gemaakte kosten van optiegerechtigde zult u dan wel moeten voldoen). De overeenkomst bevat overigens wel in de punten 4 en 6/9 een tegenstrijdigheid naar mijn mening maar punt 4 is uiteraard geldig.

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2015 om 21:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst is/was het natuurlijk al niet slim om zelf te gaan knutselen en af te spreken dat de overdracht tegen 70% van de werkelijke waarde zou plaatsvinden. Daarmee hebt u een schenking gedaan aan de koper en zal de koper toch over de normale waarde overdrachtsbelasting moeten betalen.

Als bewindvoerder had u overigens een dergelijke optie nimmer mogen verlenen aangezien die niet in het belang van uw vader was. Was het toch tot een overdracht gekomen, dan had u zeer waarschijnlijk geen toestemming van de rechter ontvangen.

Vervolgens is een optievergoeding van slechts € 1,-- ook erg laag en niet te doen gebruikelijk.

Kunt u zomaar onder de optie uit? Neen. Als erfgenamen hebt u alle rechten en plichten van uw vader opgenomen. Dan had u maar een ontbindende voorwaarde moeten opnemen voor het geval uw vader kwam te overlijden.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2015 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens staat er onder punt 8 een fout.

Er staat: Indien de optieverlener. Volgens mij moet dat zijn de optiegerechtigde.

En dan nog, dit allemaal ondat iemand na zes maanden de hoge eigen bijdrage in een verpleeghuis moet gaan betalen?

Wat een domme actie. Die hoge bijdrage wordt berekend over het inkomen van twee jaar daarvoor, dus nog met aftrek hypotheekrente en dergelijke. Ook met het aanhouden van het huis wordt rekening gehouden.

En net wat Marcel schrijft, een bewindvoerder mag zulke regelingen niet eens treffen.

uwjurist
door uwjurist - Nov 25, 2015 om 15:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al gezegd, dit had u nooit mogen en ook niet moeten doen. De situatie die u noemt, c.q. het voorbehoud, staat er nota bene niet eens in. En u hebt de schijn van vertegenwoordigingsbevoegdheid tegen om maar wat te noemen. Ik raad u dringend aan juridische hulp te zoeken om te redden wat er nog te redden valt. Zodat u er hopelijk vanaf komt met een kostenvergoeding.
Weer een gevalletje van penny wise pound foolish lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik