Tp
door Tp Jan 20, 2021 om 07:22
Geldzaken & recht

Verborgen gebreken

We hebben een boerderij gekocht en tussen het koopovereenkomst en oplevering heeft de koper 70 m2 gras kapot gemaakt om (vermoeden dat er puin ect. ect erin heeft ingegraven) er ligt nu gewoon losse zwarte grond

mag dit zo maar?

heb een voorstel gedaan, we gaan een onafhankelijke bedrijf inschakelen en kijken wat er uit komt, ligt er niets dan zijn het onze kosten en ligt er wel puin ect ect dan rekening voor de verkoper.

Met deze oplossing wou de verkoper niet accepteren. Hoe nu verder?

2079 10 Rapporteer

Tp
door Tp - Jan 20, 2021 om 07:24
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedoel de verkoper

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 20, 2021 om 08:09
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u alvast iets aan deze link:
https://verborgen-gebreken.net/rechtspraak

panter22
door panter22 - Jan 20, 2021 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je geen makelaar en heb je ook geen eindinspectie gedaan voor de overdracht?
https://www.bertvanvulpen.nl/blog/de-eindinspectie-en-de-overdracht-hier-moet-je-op-letten/

pino123
door pino123 - Jan 20, 2021 om 08:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je kan op je klompen aanvoelen door het afwijzen van de oplossing dat hier iets onder de grond ligt. Ik zou juridische bijstand hierop inschakelen en eventueel de makelaar inschakelen.

marita5
door marita5 - Jan 20, 2021 om 08:49
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Torn ,

Misschien heeft u iets aan deze link ,

https://verborgen-gebreken.net/bodemverontreiniging

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2021 om 09:36
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich moet het lijkt mij toch erg gemakkelijk zijn om na te gaan of de verkoper puin heeft verstopt. Maar ook als u een befrijf inschakelt en dan uw idee wordt bevestigd is de verkoper hoe dan ook aansprakelijk te stellen. Het lijkt mij evenwel dat nader advies vragen bij vereniging eigenhuis en vervolgens juridische hulp vanuit die vereniging voor u de beste optie is. En anders een in deze materie ervaren advocaat (of mogelijk) een taxateur

Mogelijk kan men u vanuit de omgeving ook informatie geven m.b.t. het eventueel zijn opgevallen van puindumping.

me
door mein33 - Jan 20, 2021 om 10:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TORN 20 JAN. 2021 Verborgen gebreken

We hebben een boerderij gekocht en tussen het koopovereenkomst en oplevering heeft de koper 70 m2 gras kapot gemaakt om (vermoeden dat er puin ect. ect erin heeft ingegraven)

Dit valt niet zozeer onder de noemer 'verborgen gebrek' maar mogelijk wel onder de vervuiling van de grond.
Met een vermoeden kunt u niets !!
U heeft het recht om onderzoek te (laten) doen naar de eventuele vervuilig van de grond en doe dat 'voor'  het passeren van de akten bij de Notaris.
Mocht het alleen puin zijn, dan zou ik mij er niet al te druk om maken en er (letterlijk) weer gras over laten groeien.
Is er echter sprake van echte vervuiling, want op een boerenbedrijf is genoeg wat weggemoffeld zou kunnen worden, dan kunt u eisen dat dit voor de overdracht wordt verwijderd en mocht de verkoper dat niet willen, dan kunt u besluiten de koopoverenkomst (laten) ontbinden.
Welke rol speelt uw aankoopmakelaar in deze, hij heeft nl. de plicht u in deze te ondersteunen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 20, 2021 om 10:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb persoonlijk ervaring in een voordelige aankoop.

Daar was Asbest dak en  olie vervuiling.

Olie vervuiling weggehaald en  Asbest,  ja een schuur slopen en   Asbest eronder om een daar een huis te zetten.
Ik moest kiezen,  tenminste 3 jaren op vakmensen wachten  of zelf voordeliger doen.

Ik heb de offerte nog,  erg duur en na 3 jaren?
Maar U weet niet of en wat er onder zit, onschuldig puin of  Asbest of nog erger?

Mijn schuur was brandhout, geen probleem, maar de stenen muren en de asbest van andere pand.....
Naast de kosten voor Asbest inleveren is ook gewone bakstenen afvoeren  veel werk en niet gratis in die hoeveelheden!

Omdat ik weet dat  die gemeente Asbest  onder een laag grond stopte.... en puin gebroken verwerkt werd.....
In dergelijke panden is vaak resten bestrijdingsmiddelen en medicijnen voor vee te vinden...

Als je dit bij overdracht bij Notaris gemeld hebt  word daar aantekening van gemaakt en bij geen opgave verkoper  is die verantwoordelijk als er iets gevonden zou worden.... zowel wat de verkoper heeft gedaan als eventule voorgangers eerder want ook dat kan nog.

Elke bedrijfslocatie is een risico... een simpele timmerman  gebruikte ooit Lood menie....
Als je geen risico wilde had je schone grond verklaring moeten eisen.

Een ervaringsdeskundige die voor ¼ vraagprijs  eigenlijk de restschuld plaatselijke Rabo betaalde en  er is daar €0,00 over om bij de vorige eigenaar een claim te leggen, ik wist dat vooraf....
Gekocht na erg lange leegstand.

rj
door rjw Jan 20, 2021 om 22:10
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Stofzuiger, zijn er eigenlijk dingen die jij niet hebt meegemaakt? Als we een vraag stellen over het naakt op een olifant zitten op het Damrak, dan heb je daar zeker ook ervaring mee?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 20, 2021 om 22:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nooit een Olifant met kleding aan gezien, O nee,  Circus  enige zooi....

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2021 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stofzuiger heeft alles meegemaakt, dat heeft hij uitgebreid gedeeld op het Radarforum.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 21, 2021 om 19:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nog nooit daar aangevallen door een Tijger.

1paul
door 1paul - Jan 21, 2021 om 09:21
3141 Antwoorden / 0 Vragen

graaf een gat en check of er puin in ligt, ligt dit er schrijf dan de makelaar van de verkoper aan....

ge
door gewicht - Jan 21, 2021 om 10:41
170 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verkoper weigert heeft hij zonder meer iets te verbergen, als het puin is dan kan het wel meevallen, zoals al geschreven ,gras er over.
Maar !! Hou er rekening mee dat dit ook asbest kan zijn. Dat is helemaal niet zo gek bij een oude boerderij . Hou daar rekening mee !
Laat de zaak onderzoeken of kap de verkoop af ,als dat nog kan. Als de verkoop al rond is kijk dan goed of er in de koopakte staat dat er asbest aanwezig is of aanwezig kan zijn. Zo niet dan stel je de verkoper aansprakelijk als er wel degelijk asbest ingegraven is. Want dat moet er wel uit.