mi
door mike.nijp Nov 7, 2011 om 16:07
Geldzaken & recht

Verdiensten kinderen

Mijn zoon van 13 wil een baantje . Bij de Alfa groep in Zoetermeer aangemeld om folders te lopen . Bij de eerste mail kreeg hij te horen dat hij rond de € 33,00 euro per 4 weken zou krijgen voor 5 folders . Deze 5 folders moesten gestoken worden en bezorgd op 215 adressen . Een kleine berekening vertelt mij dat dit neer komt op € 8,00 per week voor 4 a 5 uur werk .
De folders werden i.p.v de vrijdag of zaterdag levering geleverd op maandag middag 16.00 uur . Eigenlijk zouden de folders gestoken en geleverd moeten zijn op uiterlijk dinsdag middag .Dit even terzijde .
Er werden die maandag 11 folders geleverd die gestoken moesten worden en rondgebracht . Wat schetst mijn verbazing hij zou voor deze 11 folders een bedrag krijgen van €11,64 . Hij heeft meer dan het dubbele aantal folders dan zou je denken dat hij rond de 16 euro zou moeten verdienen . Nee zo werkt het niet bij de Alfa groep .BLIJKT!!
Voor de 1e folder krijgt hij een vergoeding van €5,38 , de 2e folder een vergoeding van €1,08 en vanaf folder 3 krijgt hij € 0,54 . voor folder 4 t/m oneindig krijgt hij dus ook € 0,54 cent . Als de Alfa groep dan een week heeft met meer dan 15 folders om te bezorgen is het PING "KASSA"voor zón bedrijf want de kinderen krijgen hier toch bijna niets voor . Welgeteld € 0,0025 per folder vanaf folder 3 . Dat betekent voor het in de brievenbus van 4 folders € 0,01 cent .
Dit noem ik nou kinderarbeid .
Mijn zoon is bereidt om een centje te verdienen maar dan moet dit wel in verhouding staan en moet het geen slavenarbeid worden .

Geen idee of er nog meer mensen zijn die hun zoon of dochter bij dit bedrijf folders laten lopen en er ook een negatief gevoel bij hebben .

Mijn zoon heb ik er in ieder geval vanaf gehaald , laten ze het maar zelf gaan lopen de grote bazen .

Is er iets tegen te doen dat ze zo slecht betalen ?

3596 4 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Nov 7, 2011 om 21:22
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat geldt niet alleen voor dit bedrijf. Mijn ervaring is dat de vergoeding voor het bezorgen van folders niet opweegt tegen de tijd die je hierin moet steken. Folders en kranten bezorgen levert nagenoeg geen inkomen op. Helaas.

jaapje_1
door jaapje_1 - Nov 8, 2011 om 11:12
315 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is, zeker voor folders, altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. Voordeel is wel dat je al kind al vrij vroeg mag beginnen met folders lopen. Je moet het ook meer als opvoeding zien dan als echt inkomen. Je leert dat je hard moet werken voor je geld en kan vervolgens wat doen met dat geld maar doet het als kind gelijk al wel wijs, je weet immers dat je ervoor moet ploeteren.

Weet nog wel uit mijn jeugd dat ik een paar jaar folders heb gelopen en daarna een krantenwijk nam, dat leverde al een stuk meer op. Vanuit de krantenwijk ga je dan naar een echt bijbaantje.

na
door naataalie - Nov 8, 2011 om 13:53
129 Antwoorden / 20 Vragen

ik ben het helemaal met jaapje eens.
folders lopen levert niets op, beter een krantenwijk.
dat is ook heel hard werken hoor, maar leverd meer op.

ridder_1
door ridder_1 - Nov 8, 2011 om 14:02
376 Antwoorden / 8 Vragen

Folders bezorgen is al vele jaren kinder (jonge slaven) arbeid, terwijl de bedrijven die folders willen laten bezorgen flink moeten betalen aan het reclame/ distributiebureau. Wat denkt u aan de komende donkere en koude maanden of als u kind eens ziek is. U bent dan bijna moreel verplicht zelf te gaan bezorgen want de kans bestaat dat uw zoon niet meer hoeft te komen opdagen bij dit bureau.
Trouwens, 13 is al jong vooral als hij vermoedelijk tot 70 - 72 jaar moet blijven doorwerken, Laat hem 1 x per week uw auto wassen / stofzuigen of klusjes rondom het huis doen (bv. in de tuin). Dit bij uzelf, opa en oma of bij directe buren. Wat te denken aan boodschapjes doen voor oude mensen. Hij leert dan toch met geld omgaan, hij is trots op zijn eigen verdiende geld en u heeft zelf toezicht en lol ervan.