hu
door huis3 Oct 21, 2021 om 12:56
Geldzaken & recht

Verdwijnt contant geld in de toekomst echt?

ik ben daar heel erg bezorgd over want ik kan alleen cash betalen https://www.nhnieuws.nl/nieuws/293448/de-peiling-contant-geld-moet-verdwijnen
de meerste stemen gaan op in dat het moet blijfen leef ik hier
vooral supermarkten kunnen dit niet maken Hoe zit het dan met mensen die echt niet kunnen pinnen alleen Cash kunnen betalen in supermarkten ik zou dan als enige optie hebben gewoon de winkel uitlopen zonder te betalen iedere keer

1863 11 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 21, 2021 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HUIS3 21 OKT. 202  ik zou dan als enige optie hebben gewoon de winkel uitlopen zonder te betalen iedere keer

U weet wat het betekend als u zonder te betalen de winkel uitloopt ?  Dat doe je maar één, hooguit twee maal en dan kom je niet meer in.
Iedereen met een betaalrekening heeft ook de mogelijkheid om per pin-transactie te betalen, waar een wil is is ook een weg !

Of contante betaling blijft of zal verdwijnen is niet aan te geven, alleen weet ik wel dat contante betalingen steeds minder worden gedaan.
Vooralsnog zou ik me maar geen zorgen maken als ik u was. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 21, 2021 om 13:45
2011 Antwoorden / Vragen

Ik verwacht dat niet contant geld op korte of zelfs middellange termijn gaat verdwijnen maar wel dat steeds meer winkels geen contant geld meer zullen accepteren. Hoe snel dat zal gaan zal in hoge mate afhangen van de klanten. Als die niet meer contant betalen loont het voor de winkel ook niet meer maar je jaagt letterlijk de klanten die dat wel willen naar de concurrent. Dat zal naar mijn verwachting ook de toekomst zijn over iets als tien jaar dat je bijvoorbeeld bij de Albert Heijn dan alleen nog kan pinnen maar bij de Dirk nog wel contant kan betalen. Dit is natuurlijk wel koffiedik kijken met een hele dikke 'K' plus nog wat korrels zout!

sira
door sira - Oct 21, 2021 om 14:14
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Niet onbeleefd bedoeld, maar wat is uw leeftijd? Heeft het daarmee te maken dat u alleen cash wilt of kunt betalen?
Mijn moeder van 89 jaar had geen enkel probleem met een pinpasje, wel met internetbankieren, want dat deed ik voor haar en dat had meer te maken met geen interesse daarin hebben.

Ik zelf wil niet dat cash geld verdwijnt, ik vind het gemakkelijk als ik naar de ijsbaan ga of een lange wandeling maak, dat ik 1 of 2 tientjes voor nood in mijn zak kan stoppen. Ik verlies liever dat geld dan een pasje.
In andere landen, zoals bijv. Spanje, gaan ze juist meer pinautomaten plaatsen, met name in de kleinere dorpen.

Ro
door Robert C - Oct 21, 2021 om 14:43
13 Antwoorden / 1 Vragen

In de States moet je soms cash betalen
dus hier blijft het ook
bovendien : als je je spaarcentjes cash bewaart hoef je toch geen belasting daarover te betalen
let wel alleen rendabel als je meer dan € 33000 hebt

tenormin
door tenormin Oct 21, 2021 om 16:36
16817 Antwoorden / 108 Vragen

In the States lopen ze achter, al lijkt het niet. Op iedere hoek van de straat, bijna dan, Banken en Postkantoren. Post komt nog dagelijk behalve Zondag. Ziekenhuizen kun je alleen met een cheque betalen.

rj
door rjw Oct 21, 2021 om 19:05
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als je geen belasting betaalt over cash geld is dat belastingontduiking. Voor de belasting maakt het niets uit of je het cash in huis hebt of dat het op een bankrekening staat.

1paul
door 1paul - Oct 21, 2021 om 15:26
3103 Antwoorden / 0 Vragen

zal niet zo snel gebeuren al lijkt het er wel op dat men ons steeds verder die richting op wil duwen....

rj
door rjw - Oct 21, 2021 om 15:38
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als mijn kinderen een keer contant geld krijgen (bijvoorbeeld voor verjaardag of van opa en oma) dan geven ze het aan mij met de vraag of ik het op hun rekening wil storten. Ze gebruiken nooit meer contant geld. Grote kans dus dat er binnen 1 generatie (maar waarschijnlijk minder) geen contant geld meer wordt gebruikt, domweg omdat digitaal geld makkelijker is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 21, 2021 om 18:54
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

De banken maken misbruik van deze kwestie en vragen steeds meer geld voor een betaalrekening.

Ook weten banken zo ook precies waar men geld aan uitgeeft.

wi
door willems123 Oct 23, 2021 om 21:48
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik stel me niet voor dat de bedelaars, daklozenkrant verkopers of straatmuzikanten met de pinapparaat in de hand........

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2021 om 17:05
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat zal niet het geval zijn en het mag niet eens. Het is en blijft het wettelijke betaalmiddel en winkeliers die nog uitsluitend pinbetalingen wensen te accpeteren 'snijden zich zelf er mee in de vingers' tenzij ze dat niet kan schlen. Dan is het wel hun zaak. Een punt is dat het voor winkeliers wel veiliger is en de kans op een overval dan nihil is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2021 om 18:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leuke discussie.

Als mijn Credit Card geweigerd word en Contant ook?

Dan laat ik alle boodschappen gewoon staan.

Als oudere kan ik beetje dement worden en volgende keer extra volle kar  nemen.

Dan staat alles bij de kassa en dat word enorme file.

Wel zijn er enkele winkels / bedrijven die alleen Pin melden bij de deur.

Dit wegens diefstal en die mag je dan overslaan.

Helaas mag dit maar klanten mislopen?  Dat willen ze ook niet.

Maar moeten we dit hier wel gaan bespreken?

Het is  helaas een ontwikkeling en  vele Benzine pompen is alleen Pin nog over!

Ga naar Duitsland,  daar is minder Pin en meer Contant.

rj
door rjw Oct 21, 2021 om 19:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Toch jammer dat de Amerikanen ons bevrijdt hebben. Als ik op diverse fora lees hoe geweldig Duitsland is missen we toch wel heel veel. Alleen gek dat mijn Duitse collega's niet zo lyrisch zijn over hun land en graag naar Nederland komen. Bijvoorbeeld omdat ze makkelijk kunnen pinnen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 23, 2021 om 18:33
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zowel mijn kant als de Duitse komen vaak bij elkaar winkelen.

Dat willen we beide houden, en aan de  aankopen zie je of je Duitser in NL of andersom bent.

Wegens de voorwaarden voor gratis of betaald pinnen,    in NL vaak gratis en DE niet.

Maar met contant geld storten, dan is  het daar weer beter.

Zo vinden mensen die veel Roken Luxemburg geweldig, en ik voor de brandstof prijzen aan de pomp...

maar ook daar dure Supermarkt waar ik zeker niet alles zomaar zal kopen.

Ze beloofde  ooit 1 groote EU maar ik weet na  enkele keren bij de grens van België en nu Duitsland gewoond te hebben alle voor maar ook diverse nadelen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 21, 2021 om 19:02
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Wat gevaarlijk is aan deze kwestie is, dat het hebben van een betaalrekening een verdienmodel is geworden voor de aandeelhouders van een bank.

De banken laten klanten steeds meer betalen voor dingen, die vroeger gratis waren.

Ik pleit daarom voor een Nationale Bank zonder winstoogmerk.

rj
door rjw Oct 21, 2021 om 19:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Die waren vroeger ook niet gratis, maar toen hadden we geen transparantie en wisten we niet wat het kostte. Of dacht je dat alle aandeelhouders en werknemers van banken het toen als vrijwilligerswerk deden?

En laten we het alsjeblieft niet aan de overheid overlaten, want dan weet je zeker dat alle effiency overboord wordt gegooid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 21, 2021 om 22:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Laten we niet vergeten, dat wij door de banken in deze economische crisis zitten.

Klik op de volgende link :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kredietcrisis/aanpak-kredietcrisis-nederland-economie-en-arbeidsmarkt

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 23, 2021 om 20:14
2011 Antwoorden / Vragen

Pleit maar raak dan, dat gaat echt no way gebeuren omdat er geen enkele logische motivatie voor bestaat. Mocht u het idee hebben dat de overheid vroeger dingen gratis deed dan verwijs ik u graag naar de winsten die de post, het spoor en zo nog wat instituten vroeger afdroegen aan de staatskas. Alleen vroeger verdienden de banken aan het 'stallen' van uw geld en dat is niet meer aan de orde en zou ook niet aan de orde zijn bij een staatsbank.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 23, 2021 om 20:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte HenkdeZevende,

Bij vrijwel elk bedrijf, dat geprivatiseerd is, is de prijs/kwaliteit achteruit gegaan, zoals de Post, de NS, de Zorg en de banken.

Nu komen de consumenten weer in de problemen door de  energiebedrijven....

Sommige bedrijven zijn zo belangrijk, dat zij niet mogen worden geprivatiseerd.

justmeagain
door justmeagain Oct 23, 2021 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA welke economische crisis? Het gaat zeer goed in Nederland. We hebben de AAA status dus ik heb geen idee op welke crisis u doelt. Daarnaast moeten banken wel geld gaan rekenen omdat de rente ongeveer NUL is en ze regelmatig mensen moeten betalen die zelf hun gegevens hebben afgestaan waarna hun rekeningen zijn geplunderd. Daar betalen we dus aan mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 24, 2021 om 02:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Het gaat helemaal niet goed in Nederland.

Gisteren mijn brommer getankt met E5 benzine :€ 2,10 per liter.

De inflatie is gigantisch, klik op de volgende link :

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/40/inflatie-stijgt-naar-2-7-procent-in-september

De
door Deleted - Oct 23, 2021 om 20:30
7 Antwoorden / 2 Vragen

Betalen met een (nieuwe) "smartphone" [bijvoorbeeld een "Apple iPhone 13 Pro (1 TB)" met of zonder abonnement], die een beperkte tijd meeging en/of meegaat, kostte en/of kost (naast de kosten voor een bankrekening) geld.

De wereld wil bedrogen zijn.

ro
door ronny530 - Oct 24, 2021 om 07:40
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Het artikel betreft een peiling onder de lezers van Nhnieuws maar heeft geen enkele waarde dus is er geen reden om u nu al zorgen te maken.