K.
door K.Bockweg Apr 16, 2018 om 19:20
Geldzaken & recht

Vereniging opheffen

Wij hebben ruim 17 jaar geleden een bewonersvereniging opgericht, een deel van het bestuur is ondertussen verhuisd, adres niet bekend.
De vereniging is al lang inactief , er zijn nog 3 bestuursleden over ,daarnaast staat er op de rekening van de vereniging nog een behoorlijk bedrag.
Hoe heffen wij de vereniging op en wat gaat er met het bedrag van de vereniging gebeuren ?
verdelen onder het resterend bestuur ?

11825 7 Rapporteer

marita567
door marita567 - Apr 16, 2018 om 19:25
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo K Bockweg ,

Hoe wordt een vereniging ontbonden of opgeheven?

Er zijn drie voor de hand liggende redenen om een vereniging te ontbinden:

  1. De algemene vergadering besluit de vereniging op te heffen.
  2. Er zijn geen leden meer om de vereniging in stand te houden.
  3. De vereniging blijkt niet in staat om aan haar financiële verplichtingen te voldoen.

Bij ontbinding van een vereniging is de laatste daad van de algemene vergadering de aanwijzing van een lid, dat de boeken en bescheiden van de vereniging zeven jaar lang moet bewaren. De naam van deze 'bewaarder' moet worden ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Is er bij de beëindiging van een vereniging nog geld in kas, dan komt dat de leden ten goede, tenzij de statuten daarvoor een andere bestemming aangeven.

Bron : notaris.nl

ju
door juliomariner - Apr 16, 2018 om 19:28
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Dus de vraag is zijn er naast de 3 bestuursleden nog meer leden?
Als het adres hiervan onbekend is moet je denk ik een advertentie zetten dat het bestuur voornemens de vereniging te ontbinden en dat ze zich moeten melden

jo
door jorisw Apr 16, 2018 om 20:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan de notaris de ontbrekende adressen niet opzoeken? (aanname is natuurlijk wel dat deze mensen gewoon ergens in Nederland zijn ingeschreven)

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2018 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het resterende bedrag is natuurlijk niet alleen voor het bestuur. Maar komt toe aan alle leden.

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2018 om 23:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij ontbinding van een vereniging is de laatste daad van de algemene vergadering de aanwijzing van een lid, dat de boeken en bescheiden van de vereniging zeven jaar lang moet bewaren. De naam van deze 'bewaarder' moet worden ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Is er bij de beëindiging van een vereniging nog geld in kas, dan komt dat de leden ten goede, tenzij de statuten daarvoor een andere bestemming aangeven.

BRON: Notaris.nl

Ik zou in de laatste algemene vergadering besluiten, na aftrek van alle kosten, de restsom in te zetten zoals beschreven is als het oorspronkelijke doel van de vereniging, er een gezellig buurtfeestje van maken òf een aanschaffing, bij voorbeeld ten gunste van alle buurtkinderen van doen.

simon55
door simon55 - Apr 18, 2018 om 12:08
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Is t niet n bewoners commissie i p v n bewonersvereninging ?

1paul
door 1paul - Apr 18, 2018 om 13:39
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als het een VVE is, vereniging van eigenaren, dan mag je deze niet opheffen maar moet deze nieuw leven ingeblazen worden...

aurora1
door aurora1 - Apr 18, 2018 om 15:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het resterende bedrag is van alle leden, ook van die vertrokken zijn. Dus dient onder allen verdeeld te worden. De adressen is wel achter te komen.  Er zullen vast ook rekeningnummers bekend zijn  van hun stortingen op rekening van de vereniging. Daar kunt u het geld op storten.