aa
door aad piraat Dec 13, 2018 om 14:38
Geldzaken & recht

Vergeten pensioenen in mijn pensioenoverzicht.nl

Vanwege de mislukte eerdere indiening van mijn vraag i.v.m. een storing van de webpagina stel ik hem nogmaals.
Ik heb geen DiGid maar wil in "mijnpensioenoverzicht.nl"controleren of ik nog rechten heb op mogelijk vergeten pensioenen. De wetgever schrijft voor dat er naast DiGid ook nog een andere wijze van inloggen mogelijk moet zijn of dat anderzins informatie moet zijn te verkrijgen. op genoemde website staat een tot op heden niet werkende mogelijkheid tot inloggen als Europees staatsburger. Over twee weken vervallen de rechten op vergeten pensioenen en daarom wil ik graag weten of iemand mij kan vertellen hoe ik aan de informatie kan komen zonder de dwang tot DiGid.

3187 10 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Dec 13, 2018 om 14:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Persoonlijk zie ik het bezwaar niet tot het gebruik van DiGid, deze heb je tegenwoordig nodig om op de site's van o.a. de belasting,gemeente, zorgverzekering enz,enz te komen. Er is geen enkele "dwang" bij maar zonder DiGid ben ik bang dat het niet zal lukken en u geen vergeten pensioenen kunt opzoeken cq opvragen. Vergelijk het met uw pincode, zolang u er maar zuinig op bent kan er niets mis gaan en gebruikt u hem, ik dacht 1 jaar, niet dan verloopt deze en moet u een nieuwe aanvragen.

tenormin
door tenormin Dec 13, 2018 om 15:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, dat is 3 jaar. Als ik er alleen maar de Belastingaangifte voor zou gebruiken zou ik ieder jaar een nieuwe moeten aanvragen. ;-)

gerbera
door gerbera Dec 13, 2018 om 21:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat weet ik dan ook weer, bedankt;-))

marita5
door marita5 Dec 13, 2018 om 23:00
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , u kunt inloggen bij mijn Digid ( rechtsbovenaan ) u ziet dan mijn gegevens , benedenaan kunt u zien tot hoe lang uw Digid ( datum ) geldig is . Voorkeur inlogniveau heb ik op midden gezet . https://www.digid.nl/

gerbera
door gerbera Dec 14, 2018 om 11:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, zo leert een mens nog eens wat, bedankt voor de tip;-))

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 12:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , graag gedaan daar is dit forum voor , ik zag dit ook pas gisteren . We zijn nooit te oud om te leren ;-))

edrick3
door edrick3 - Dec 13, 2018 om 15:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Inloggen als Europees staatsburger

Vanaf medio januari 2019 is het mogelijk om met een Europees erkend inlogmiddel toegang te krijgen tot Mijnpensioenoverzicht.nl.

Maar daar heb je nu dus niets aan.
Ter info:
Neem gerust contact op met de Servicedesk via 020-7512870 (bereikbaar tijdens werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur) of per email via info@mijnpensioenoverzicht.nl.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 13, 2018 om 15:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hier staat in veelgestelde vragen misschien een antwoord voor u bij:
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/faq

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2018 om 15:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aadpiraat, zou toch maar DiGid aanvragen. Ik wilde eerst ook niet, maar het is verrekte makkelijk om bij je eigen gegevens te komen. Na de aanvraag krijg u het binnen 5 werkdagen toegestuurd. En kunt u alsnog Vergeten Pensioenen zoeken. Als u het in de toekomst vaker gaat gebruiken; het toegezonden nummer is 3 jaar geldig. Maar u zult zien dat u ook gemakkelijk uw Zorgverzekering kunt bekijken en dan gebruikt u het automatisch vaker. Succes.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2018 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo’n ramp is het niet dat u op dit moment nog niet kunt inloggen. Het gaat slechts over pensioenen van minder dan € 2,00 per JAAR. Dat zou u dan, als u dat voor het eind van het jaar aangeeft, kunnen uit laten betalen.

En waarom zou u een code moeten hebben als Europees Staatsburger? Dat is bestemd voor Nederlanders die in het buitenland wonen, of voor buitenlanders die hier iets opgebouwd hebben, en heel moeizaam een digid kunnen verkrijgen.

U kunt zo een digid regelen en dan kunt u alles bekijken wat u wilt. Mijnpensioenoverzicht, toeslagen, belastingdienst, zorgverzekering, berichtenbox en ga maar door.

U kunt een gebruikersnaam aanmaken en krijgt een activatiecode toegestuurd.

Gr
door Grunn1 Dec 13, 2018 om 23:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach een DigiD aanvragen is te een werk maar hier een account aanmaken niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2018 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je je digid een keer per drie jaar gebruikt, blijft hij onbeperkt geldig.

marita5
door marita5 Dec 13, 2018 om 23:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Schijnbaar word dan ook de geldigheidsdatum verlengd . Eerst stond er bij mij , digid geldig tot 2019 , nu staat er sept 2021 .

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2018 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet schijnbaar, maar dat is zo. :-))

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 00:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , ik heb er nooit op gelet , zag ik nu pas .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Loopt dus gewoon lekker door.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 00:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , Digid vind ik een gemak . OT @tijger1 , ik heb 7 maanden in de Horeca gewerkt , wegens ziekte moest ik stoppen . Heb ik dan over 7 maanden pensioen opgebouwd ?  Ik zie dit niet in mijn pensioenoverzicht staan .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Marita, dat zou in principe wel zo moeten zijn. Ik neem niet aan dat u het over 2018 hebt. Maar er zijn ook pensioenfondsen dat als men minder dan een jaar gewerkt heeft, er geen opbouw plaatsvindt.

Heeft u loonslips met inhouding van de premie?

Ik zou maar even contact opnemen met dat pensioenfonds.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 09:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , bedankt voor de informatie .  gelukkig heb ik de loonslips nog is van jaren geleden . Ik dacht dat ik daar toen op gezien heb iets van € 25,- wat p/m werd ingehouden . Ik weet niet bij welk pensioenfonds ik moet zijn . Ik zie wel voor de horeca pensioenfonds phenc .

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2018 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pensioenfonds Horeca

Je kunt ons bereiken op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur via telefoonnummer (079) 363 14 00. Je kunt ons mailen via info@phenc.nl.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 09:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt , beide reacties gelijktijdig , Ik heb al eens ingelogd bij phenc , maar mijn gegevens zijn daar niet te zien . Ik zal telefonisch contact opnemen .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u daar eventueel via een uitzendbureau gewerkt hebt, ligt het natuurlijk weer anders.

Even off topic. Blijft u nu ingelogd gedurende de dag? Ik moet steeds inloggen. Volgens de redactie zou het probleem opgeheven zijn,

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 11:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb daar gewerkt via een re integratiebureau , maar deze horecazaak was niet geweldig . Ik was daar als algemeen medewerkster ingeschreven . Nadat ik op medische gronden moest stoppen , kwam ik erachter dat ze me hadden ingeschreven onder een schoonmaak tarief , gevolg lager salaris .
Via het Juridisch Loket ( zij hadden een brief gestuurd )  een nabetaling gekregen , anders werd dit een rechtszaak .
Nee , Ik blijf niet ingelogd , maar ik heb een extensie geïnstalleerd om bij afsluiten van de browser cookies e.d. te verwijderen , ik moet opnieuw inloggen .
Het meeste wat mij stoort is dat als ik niet snel een antwoord plaats , ik automatisch word uitgelogd , zeer vervelend :-((

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u in dienst was van dat horecabedrijf, zou u onder dat pensioenfonds moeten vallen. Dus waag er maar een telefoontje of mail aan. Succes gewenst.

Off topic. Ik heb dat niet zo ingesteld, maar moet toch om de haverklap inloggen. De ene keer direct nadat ik mijn I-pad gesloten heb, de andere keer na een half uur of zo. Heel vervelend.

En vaak, als ik met het poppetje rechtsboven inlog, staat er : no requierd parameter of zoiets. Stom. Dan log ik in via de balk onder een topic en dan gaat het wel.

tenormin
door tenormin Dec 14, 2018 om 11:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ook even of topic: ik blijf nu wel weer ingelogd alleen: ik krijg geen nieuwe berichten binnen. Ook al zijn het er momenteel erg weinig. Heb redactie geschreven, wacht nog op antwoord. En nu net een nieuwe vraag gezien (1 op envelopje) maar: pagina niet gevonden.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Ja die vraag over helm bij scooter was meteen weer weg,
Ik had ook dat een paar dagen geen vragen of reacties binnenkwamen, maar vandaag dus weer wel. Het blijft tobben.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 11:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , ik kreeg bij de nieuwe vraag , ook pagina niet gevonden , dit gemeld bij de redactie antwoord : Helaas ondervinden we wat problemen met het forum. Er wordt hard aan gewerkt alles weer te laten werken! . Mijn antwoord : oh dit is niks nieuws onder de horizon ;-)) antwoord redactie : Helaas zijn sommige problemen wat hardnekkiger. We kunnen je verzekeren dat de online redactie het ook erg vervelend vind ???? Bedankt ondertussen voor je trouwe lidmaatschap van Vraag & Beantwoord. Ps : Ook weer zoiets , de redactie plaats bij hun antwoord een emotion , hier zie ik 4 vraagtekens .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zucht, zucht. :-))

tenormin
door tenormin Dec 14, 2018 om 12:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita1, krijg zojuist hetzelfde eensluidende antwoord binnen. Vooral het understatement "vinden wat problemen". En dat teken om iets toe te voegen is ook weg hier. Staan er nu maar drie: dik, schuin en hyperlink. Bij jullie ook of?

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 12:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , dit teken de letter U ( underscore ) oftewel onderstreept staat er al van de vorige week niet meer bij .

tenormin
door tenormin Dec 14, 2018 om 12:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

't Is dat ik al grijs haar heb anders zou ik het hiervan wel krijgen @marita1, ;-) was me niet eens opgevallen dat onderstreepte. Het vreemde is: mijn tablet ligt naast me en ik hoor iets binnenkomen. Daar krijg ik een antwoord onmiddellijk, hier (PC) nu na minimaal een half uur. Ligt niet aan PC anders zou ik niets binnen krijgen, wat van andere sites wel binnenkomt á la minute.

tenormin
door tenormin Dec 14, 2018 om 13:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nieuwe vraag: "Ben op zoek naar een nieuwe laptop". Pagina niet gevonden. Het gaat echt fijn. ☻

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en nu weer “test”. Door dezelfde topicstarter.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 15:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Word grappig , zelfs de redactie kan de vraag over een nieuwe laptop niet terug vinden . Misschien de site aanmelden voor de schijtlijster trofee .

aurora1
door aurora1 Dec 14, 2018 om 20:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo, spannend allemaal. Mij ontgaan zulke dingen in de regel (gelukkig).....

aa
door aad piraat - Dec 14, 2018 om 11:21
50 Antwoorden / 24 Vragen

Allen bedankt voor jullie inspanningen tot reageren. Ik heb op het door Edric3 gegeven servicedesk nummer contact gehad en de medewerkster kon mij niet verder helpen. Zij opperde dat ik zelf moest bedenken waar ik in mijn jeugd korte baantjes heb gehad en dan de daarvoor geldende fondsen zelf moest benaderen. Een in mijn ogen vreemd antwoord ten opzichte van de term "vergeten pensioenen". Als dit de straf is voor het niet hebben van een DiGid leg ik mij daar dus bij neer en zie dat dan maar niet als dwang. Zo hoeft de overheid het ook niet als dwang te zien dat ik voor hen alleen bereikbaar ben via mijn brievenbus. Ook al delen we elkaars mening niet altijd kunnen we hem zonder discussie nog wel respecteren en dus dank ik u allen nogmaals voor uw moeite tot reageren.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 11:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@aadpiraat , ik zie het probleem niet , alles gaat digitaal , een Digid is handig .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aad

U hebt hier toch ook een gebruikersnaam en wachtwoord? Waarom dan niet voor uw eigen gemak een digid!

Thijs12
door Thijs12 Dec 14, 2018 om 12:01
522 Antwoorden / Vragen

Waarom doet U dit digitaal en niet per post(koets) ..? U zult in de toekomst nog wel veel meer gaan missen

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@theo
Nee, Aad heeft dit gepost per postduif natuurlijk.:-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 14, 2018 om 12:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Aad,

Mijn vermoeden voor het invoeren van de DigiD,is dat de overheid ons beter in de gaten kan houden("Big Brother").

De overheid vergeet,dat er een grote groep mensen (zoals ouderen zonder computer/geestelijk gehandicapten) niet meer zelfstandig aan informatie kunnen komen.

Het gevaar is ,dat als iemand jouw DigiD en wachtwoord heeft daar misbruik van kan maken.....

tenormin
door tenormin Dec 14, 2018 om 12:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@groene, dat geld ook voor een ordinair e-mail account, banknummer enz.: alles is te hacken. Tenminste, als ik zo de kranten eens lees.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geboren

Gelukkig dan maar dat jongeren zonder computer wel digid kunnen gebruiken en geestelijk gehandicapten kunnen hun post ook niet lezen of begrijpen.

aa
door aad piraat - Dec 14, 2018 om 13:04
50 Antwoorden / 24 Vragen

Omdat ik geen behoefte heb aan verdere discussie waarin mijn mening in het belachelijke wordt getrokken geef ik toch even een laatste antwoord op de onzinnigge vergelijking van een account voor deze website en een DiGid. Deze website zadelt mij niet op met onmogelijke boete en daaraan verbonden bezwaarprocedure als ik om welke reden dan ook de site een keer niet heb bezocht. Breng hiertoe even b.v. het gedrag van mijnoverheid.nl in herinnering.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Aad toch. U krijgt helemaal geen boete van DIgid.

En u hoeft die website maar één keer te bezoeken om u aan te melden en dan nog één keer om te activeren.

Waar u het over hebt is de Berichtenbox. En ook daar krijgt u gern boete van. Als u daar uw mailadres vemeldt, krijg u juist een seintje als er een bericht voor u is en u hebt na drie weken nog niet naar het bericht gekeken. Dus dat voorkomt juist boetes door onachtzaamheid.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 13:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dan moet wel bij de instellingen van de berichtenbox  : melding als er nieuwe post is , en herinnering als u post niet hebt geopend op aan staan
Er zijn nog mensen die dit niet op aan hebben staan , en dan gaat het mis .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, inderdaad, goede aanvulling. Maar mensen lezen helaas niet. Ik heb toegang tot zo’n veertig berichtenboxen en ik zie ook daar dat hoewel een mailadres bekend is, en de schuifjes op aan staan, de berichten niet gelezen worden. Het is een ideaal systeem.

Facebook is waarschijnlijk leuker.:-((

aurora1
door aurora1 Dec 14, 2018 om 20:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Boete? @aadpiraat: waar hééft u het over?
En hoezo dat uw mening belachelijk wordt gemaakt?

diumenge
door diumenge Dec 15, 2018 om 11:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet vreemd dat je mening belachelijk zou worden gemaakt als je Digid in verband brengt met een 'onmogelijke boete' (wat dat ook mag zijn).

jo
door jorisw - Dec 15, 2018 om 12:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard kan je de informatie ook krijgen zonder gebruik te willen maken van Digid. Je hebt immers gewoon je eigen administratie waar je pensioendocumenten in kunt bewaren. Zie de website als een gratis service om de informatie te vinden.