si
door silvergold Oct 13, 2022 om 00:05
Geldzaken & recht

Verhoging CAO loon na tekenen contract maar voor indiensttreding

Ik heb een contract getekend in september, met overeengekomen salaris. Datum indiensttreding is november. Er komt nu blijkbaar een nieuwe CAO per november met salarisverhoging. Dus datum indiensttreding is exact gelijk aan datum van cao salarisverhoging.

Heb ik recht op deze cao salarisverhoging, al staat er in mijn contract een destijds vastgelegd salaris ?

5956 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - Oct 13, 2022 om 01:15
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als.in uw contract voor uw salariëring wordt verwezen naar de cao wel. Niet als er een specifiek salaris voor een bepaalde periode is afgesproken. Dit laatste komt niet vaak voor als er een cao is niet onmogelijk.

Dus wat staat er in uw contract?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 13, 2022 om 08:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een CAO voorwaarde is altijd van toepassing voor degenen voor wie en door wie die CAO is afgesloten.

Gr
door Grunn1 Oct 13, 2022 om 09:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar niet voor mensen die nog niet in dienst zijn.

sw
door swat1500 Oct 13, 2022 om 14:39
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen dat ts is ingehuurd voor een specifieke taak in een afgebakende periode voor een afgesproken vergoeding. Dit zal niet onder de cao vallen.
Is ts echter aangenomen in vaste dienst dan zal ts in de regel wel onder de cao vallen.
Van belang is dan wel wat er in de cao is afgesproken over het verhogen van de salarissen. Soms gaat de afspraak alleen op voor diegenen die op een bepaalde datum in vaste dienst waren.

si
door silvergold Oct 13, 2022 om 20:17
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga inderdaad in vaste dienst en de cao is voor alle medewerkers en gaat middels schalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 13, 2022 om 04:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Silvergold,

Ik raad u aan om deze vraag te stellen aan uw vakbond.

Als u geen vakbond heeft,wordt dan zo snel mogelijk lid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2022 om 08:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat is uiteraard het geval! Die verhoging is een oveenkjomst voorwaarde en geldt voor iedereen die onder die CAO valt.

Zo de werkgever die verhoging niet zou toepassen zou hij/zij in gebreke zijn!.

Gr
door Grunn1 - Oct 13, 2022 om 09:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt van een aantal factoren af.
Als u het minimumloon krijgt wel maar is het loon hoger dan wat minimaal afgesproken is in de cao niet tenzij je een vast bedrag van een schaal/trede krijgt.
Heeft u een salaris afgesproken die op 1 november ingaat buiten een vast schaal/trede bedrag en de loonsverhogingen gaan ook in op 1 november en hebben betrekking op het salaris wat tot 1 november wordt betaald. Heeft u salaris in oktober, nee dus valt er niks te verhogen.

rj
door rjw - Oct 13, 2022 om 11:53
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De enige die dat kan beantwoorden is de werkgever. Vraag wat de salarisschalen waren en worden en dan je zelf zien volgens welke schaal je salaris is bepaald.

atlas1302
door atlas1302 - Oct 13, 2022 om 15:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk dat u eerst maar eens moet gaan werken en laten zien wat u waard ben. Als het bedrijf vindt dat u voor verhoging in aanmerking komt, dan is het vroeg genoeg om dank u wel te zeggen, en hoeveel?

Ik weet niet hoe oud u bent, welke opleiding en ervaring u heeft. Maar voor het bedrijf is het ook altijd een gok om de juiste persoon aan te trekken.
Dus laat u uw beste kant zien, en alles rolt naar uw toe.

rj
door rjw Oct 13, 2022 om 20:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

TS moet gewoon volgens de CAO betaald worden. Als het geboden salaris nog op basis van de oude CAO is, moet dat worden aangepast. De tijd is er momenteel niet naar dat een werknemer met de pet in de hand moet doen wat de baas vraagt.

atlas1302
door atlas1302 Oct 13, 2022 om 22:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Je bedoelt te zeggen dat een werkgever blij moet zijn dat ie personeel kan krijgen of vinden, en dat ie daarom moet schikken naar zijn personeel omdat ze schaars zijn?
Het zou best zo kunnen zijn, ik ben er zelf al 19 jaar uit, op het goede moment denk ik dan maar bij mezelf
Maar dat CAO gedoe dat zit wel goed hoor, dat wordt gewoon verrekend met zijn oude loon. Zoals ik al vertelde zou ik het gewoon even afwachten en lekker gaan werken.

Maar ik ben een oude baas natuurlijk, met een pet op voor de zon.

Janzegt
door Janzegt - Oct 13, 2022 om 18:45
122 Antwoorden / Vragen

Je zult moeten kijken wat er in je contract staat. Het zou kunnen zijn dat het salaris aanbod dat je hebt gekregen al volgens de verhoging is.

mo
door mof - Oct 14, 2022 om 14:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, tenzij in het contract al is opgenomen dat de nieuwe CAO op dat contract geldt. Dan niet. Als de oude CAO op het contract van toepassing is dan wordt automatisch de nieuwe CAO
bij inwerkingtreding op 1 november 2022 van toepassing op uw contract.