pi
door pipikrulkous Mar 5, 2008 om 03:47
Geldzaken & recht

Verhuren van koophuis zonder toestemming van mede-eigenaar

In 2001 heb ik samen met mijn toenmalige partner een woning gekocht waarbij zowel de hypotheek als de woning op ons beide namen zijn gezet. Nadat mijn partner ervandoor ging met een ander raakte ik in een depressie en werd tijdelijk opgevangen door mijn ouders. Mijn ex is toen ingetrokken bij zn nieuwe vriendin, maar toen ik na een paar maanden terug wilde naar huis bleken alle sloten veranderd te zijn. Ik kon er niet meer in! Het vreemde was dat hij er zelf nieteens in woonde! Mijn ex heeft nu zelfs al een andere woning gekocht! Ik probeerder van alles om de sleutels via mn ex te krijgen wat niet lukte. Nadat ik acties wilde ondernemen zag ik ineens vreemde mensen in mn koophuis en belde aan. Nu blijkt dus dat mijn ex achter mij om een huurcontract heeft opgemaakt met optie tot koop! Ik heb deze mensen de hele situatie uitgelegd, maar zij trekken zich niets van mij aan en zijn niet van plan om de woning te verlaten. Ik vertelde hen ook dat een dergelijk huurcontract zonder mijn toestemming niet rechtgeldig kon zijn. Een advocaat heb ik ook al ingeschakeld, maar ook dat duurt allemaal zo lang. Ondertussen bouwen deze mensen wel woonduur op wat ook weer rechten met zich meebrengt. Ik voel mij zo machteloos, weet niet wat mijn rechten zijn en hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.

9956 5 Rapporteer

tiberivs
door tiberivs - Mar 5, 2008 om 07:36
36 Antwoorden / 0 Vragen

<Quatropost>

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2008 om 09:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bij particuliere verhuur bouw je niet meer rechten als huurder als je ergens langer woont.

Het is echter wel zo dat uw ex in beginsel niet zonder uw medewerking een huurovereenkomst had kunnen sluiten, al helemaal niet met een koop-optie.

Aangezien de huurder relatief eenvouding na had kunnen gaan wie de eigenaren waren van de woning en dus ook met wie zij een huurovereenkomst hadden moeten sluiten, kunt u de huurders er uit laten zetten.

Wat ook nog mogelijk is om een akte van verdeling op te laten stellen door een notaris waarbij de woning en de hypotheek geheel aan u worden toebedeeld. Als eigenaar kunt u dan ook de huurders er uit zetten. De regel "Koopt breekt geen huur" gaat namelijk niet op voor verdelingen en huurovereenkomsten die sowieso al niet rechtsgeldig waren.

Lijkt mij niet zo langdurige geschiedenis, een beetje slimme advocaat zou dit zo voor elkaar moeten hebben. Maar om te voorkomen dat u het verwijt krijgt dat u de schijn hebt opgewekt wel met de verhuur in te stemmen, zou ik een aangetekende brief sturen aan de "huurders" waarin u één en ander nogmaals uitlegd, stelt dat de huurovereenkomst niet geldig is en stelt dat de woning binnen 1 maand leeg en ontruimd opgeleverd moet worden. Maar ook dat lijkt mij iets dan een beetje advocaat al voor u geregeld had moeten kunnen hebben.

NatureTravel
door NatureTravel - Mar 5, 2008 om 13:10
646 Antwoorden / 8 Vragen

Ik adviseer u om de acties van uw advocaat af te wachten. Het is onverantwoord om met deze beperkte informatie een goed en sluitend advies te geven. Eén en ander is voor een belangrijk deel afhankelijk van de voorwaarden waaronder het huis in 2001 gekocht is (koopakte en evt samenlevingscontract) en de voorwaarden waaronder het huis verhuurd is.

Ieder advies dat gegeven wordt, zonder inzicht in de transactiedocumenten, is een advies dat op aannames gebaseerd is en niet op de werkelijkheid.

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2008 om 13:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Damaster,
Bepalingen in akten van levering of samenlevingscontracten spelen hier niet mee. Eventueel kan een bepaling in de hypotheekakte waarin dan staat dat zonder toestemming van de bank er niet verhuurd mag worden wel een rol spelen, maar alleen de bank kan hier een beroep op doen in geval van executie-verkoop.

Aangezien vraagsteller en ex gezamenlijk eigenaar zijn, wordt het eigendomsrecht van vraagsteller miskent doordat de ex zelfstandig een huurovereenkomst heeft gesloten, welke hi niet had kunnen sluiten zonder de medewerking van de vraagsteller.

pi
door pipikrulkous - Mar 10, 2008 om 22:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

In eerste instantie wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor het beantwoorden van mijn vraag. Inmiddels heb ik jullie antwoorden ook naar mijn advocaat gemaild in hoop dat hij er nu wel wat vaart achter gaat zetten.

verder had ik eigenlijk nog een vraag. Ik ben onlangs erachtergekomen dat deze "zogenaamde"huurders zich al op mijn adres hebben ingeschreven terwijl IK dus niet mijn ex als hoofdbewoonster stond ingeschreven! Na meerdere malen contact opgenomen te hebben met de gemeente werd mij verteld dat zij met de gegevens (huurcontract)die de nieuwe huurders met zich meebrachten zij zich dus wel konden inschrijven op mijn adres! Hoe is dat toch mogelijk? Ik kan mezelf nergens anders inschrijven en ben nu ook nog eens officieel van mijn inschrijfadres beroofd met een onrechtmatig huurcontract.

Dit gaat vele problemen voor mij met zich meebrengen en vraag me af of ik hier zelf iets tegen kan ondernemen om de inschrijving alsnog ongedaan te maken??????

HELP!!! Ik ben zo wanhopig.....