My
door Mythicalx Feb 19, 2019 om 17:11
Geldzaken & recht

Verhuurder wil huurder laten opdraaien voor kosten van andere huurders

Hallo,

Op het moment ben ik woonachtend in een appartementencomplex met meerdere studio's. Hier is al een tijd gebleken dat sommige huurders in het complex het niet zo nou hebben met bepaalde regels. Vuilniszakken worden bij de achterdeur neergegooid (binnen) en worden niet opgeruimd. Dit gaat al enkele maanden zo en op het moment liggen er 6 á 7 vuilniszakken die langzamerhand niet erg fris meer ruiken. Deze vuilniszakken lijken van eenzelfde persoon te zijn... er is alleen geen idee wie dit doet. Het ophangen van briefjes (in zowel Engels als Nederlands) met de vraag of men alsjeblieft de zakken weg kan gooien heeft geen effect. Het komt er op neer dat ik telkens 'congierce' mag spelen en andermans troep mag opruimen.

Ik word dit langzamerhand (na een maand of 3/4) toch wel redelijk zat. Met deze reden heb ik contact opgenomen met de verhuurder die toen een mail heeft uitgestuurd naar alle bewoners van dit complex met de mededeling dat zij hun eigen spullen moesten opruimen en het tegen de regels inging. Dit inclusief uitleg hoe de ondergrondse vuilniscontainers (die overingens aan dezelfde straat gelegen liggen als het complex) gebruikt moesten worden. Hier werd niks mee gedaan... twee maanden later kregen we weer een mail met de constatering dat er nog steeds afval gedumpt wordt bij de achterdeur. Het is nu eigenlijk een beetje een principekwestie geworden. Ik zou toch niet de troep van anderen hoeven op te ruimen? Mijn verhuurder heeft nu het plan IEDEREEN in het complex op te laten draaien voor kosten van verwijdering. Ondanks dat het één persoon is die zijn eigen troep niet opruimt en de rest netjes gebruikt maakt van de afvalcontainers iets verderop in de straat.

Wat zijn mijn rechten hierin? Mag mijn verhuurder deze eisen stellen of kan ik hier tegenin gaan? Ik vind het toch eigenlijk wel van de zotte dat ik zou moeten opdraaien omdat iemand anders te lui is om een paar meter te lopen...of dat ik constant andermans troep zou moeten blijven opruimen om maar geen 'boete' te krijgen van mijn huurbaas.

Graag hoor ik jullie mening hierover. Alvast bedankt voor jullie inzichten!

2773 7 Rapporteer

Topantwoord

pe
door peentjes - Feb 19, 2019 om 17:24
421 Antwoorden / 0 Vragen

Welerg gemakkelijk van de verhuurder. Ik ben het met u eens dat dit erg onrechtvaardig klinkt - en voelt. De vraag is aleen: Hoe los je dit wel op?
Om te beginnen: zoek medestanders tegen deze 'over iedereen uitsmeren' regeling. Stel de huurder daarna in kennis van het feit dat uw partij niet mee gaat betalen aan het asociale gedrag van anderen. En suggereer hem dat hij deur voor deur langs gaat om de vervuiler persoonlijk op te sporen. Als laternatief kunt u dat ook zelf doen, met medestanders.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2019 om 17:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zou, als ik u was eens de Gemeente erbij halen. De meeste Gemeenten hebben een afdeling handhaving. Die komen, met handschoenen, de zakken naspeuren en op eventuele adressen, achtergelaten in zak, nazoeken. Dan weet men ook precies of het al dan niet 1 persoon betreft. Dus neem dit met de verhuurder op alvorens hij "algemene straffen" gaat uitdelen, want dat is het natuurlijk. Maar, ook eerlijk, als u de troep van een ander blijft opruimen is dat vragen om. Want dan denkt men: het wordt toch wel verwijderd.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2019 om 17:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie van toch maar met elkaar de asu medebewoner opsporen. Een mogelijkheid daarvoor is aan de verhuurder te vragen om een camera te plaatsen. De vraag kan uiteraard zijn of het wel een bewoner is die dit doet. Dus ook reden om te vragen om een camera.

Ik ben van mening dat uw verhuurder dit niet kan en mag doen en om die reden: doe navraag bij en/of het juridisch loket en/of bij de woonbond.

https://www.juridischloket.nl/   en/of https://www.woonbond.nl/

de verhuurder dient hiervoor m.i. actie te nemen.

Toen ik begon aan mijn reactie was de reactie van @TERNOMIN nog niet zichtbaar. Handhaving van uw gemeente inschakelen kan ook een optie zijn en hoe dan ook is voor het plaatsen van een toezichtcamera een vergunning noodzakelijk. Vanuit de gemeente kan men m.b.t. het opruimen alleen iets doen als het afval niet op eigen terrein van de verhuurder wordt geplaatst met uitzondering van ook de verhuurder 'aanschrijven'.

(Ik meld dat op basis van de ervaringen met het feit  dat al meer dan een jaar een buurtbeonerbewoner bij mij zijn/haar afval naast een diftar naast mijn tuin dumpt in weekeinde nachten, steeds in dezelfde supermarkttassen)

tenormin
door tenormin Feb 19, 2019 om 19:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @heremietkreeft, als u mijn naam noemt, wilt u het dan s.v.p. goed aanhalen. Dank U wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2019 om 21:13
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, duizendmaal excuses voor de R te veel.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2019 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga zeker niet zelf in die zakken graaien en op zoek naar een naam. Blijf verder van die zakken af.

Stel de verhuurder in kennis dat het niet uw vuilnis is, dus dat u ook niet gaat betalen voor het opruimen er van.

Als die zakken binnen staan, is het zinloos de gemeente te waarschuwen.

My
door Mythicalx Feb 19, 2019 om 17:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ik was wel van plan om handschoenen aan te trekken en zelf maar naar een naam opzoek te gaan, aangezien de vuilniszakken inderdaad in het pand zelf staan. Waarom raadt u dit af?

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 19, 2019 om 17:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Mythicalx,

Van belang is : is de flat van een woningbouwvereniging of van een particulier?

Zijn het sociale huurwoningen of vrije sector huurwoningen?

Ik weet,dat een woningbouwvereniging zelf optreedt tegen overtreders en dit niet gaat verhalen op de andere huurders.

Ik woon ook met asocialen op de galerij.
Ik pak ze ook zelf aan door ze aan te spreken en zelf briefjes op de deur te plakken met bijvoorbeeld "NIET SPUGEN OP DE TRAP,dank U".

Ik snap,dat het als man makkelijker is om je asociale buren aan te spreken.
Je gaat de "dader" een keer betrappen......

ma
door marnix1 - Feb 19, 2019 om 18:37
256 Antwoorden / 22 Vragen

Probleem is dat de zakken binnen staan,
dan doet de gemeente niets.
vals advies van mij:
Niet meer wegruimen die handel maar gewoon op straat zetten.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2019 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook niet zelf die zakken op straat zetten, tenminste als u gernoroblemen wilt krijgen met de gemeente of een BOA.

Ik weet niet hoeveel studio’s daar zijn, maar het moet toch werkelijk niet al te moeilijk zijn om de dader te achterhalen?