piphorn
door piphorn Apr 16, 2022 om 19:33
Geldzaken & recht

Verhuurder wil mij niet uit contract schrijven na verhuizing bij breuk

na relatiebreuk ben ik uit huurwoning vertrokken. Huurcontract staat op beider namen, met partner als hoofdhuurder. Contact met partner is onmogelijk. Huurder wil mij niet uit contract ontslaan. Echter wil ik niet ter verantwoording geroepen worden voor zijn gedrag, terwijl hij in de woning blijft wonen,

6740 14 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 16, 2022 om 19:41
2008 Antwoorden / Vragen

Grappig, dat willen banken ook niet bij een hypotheek, iedere handtekening is er één, je hebt hem vrijwillig gezet, waarom zouden we die doorhalen? Ik neem trouwens aan dat je de 'ver'huurder bedoelt maar dat terzijde. Ik vraag mij echt af of er een wettelijke basis bestaat om te eisen dat verhuurder u doorhaalt van het contract.

mahadma
door mahadma Apr 16, 2022 om 19:45
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Als er 2 namen en handtekeningen op een huurcontarct staan en de "overblijvende" huurder betaalt niet, komt de verhuurder naar de andere parij om daat 100% huur te innen. Zodra de handtekening van het verhuurcontract van de vertrokken partij weg is, kunnen ze alleen maar bij de nog wonende partij zijn om achterstande te innen ........

tenormin
door tenormin Apr 16, 2022 om 20:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@henkdezevende: dus: komen ze toch bij de huurder waar de connectie met partner verbroken is. Dus dat is niet met banken (hypotheek) te vergelijken maar met huurprijs te maken heeft. Die zal nu door de zittende bewoner betaald moeten worden, de hele huur, bedoel ik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 16, 2022 om 20:06
2008 Antwoorden / Vragen

Als er nou staat "Huurder wil mij niet uit contract ontslaan." neem ik echt aan dat ze de verhuurder bedoelt, aangezien hij de enige is die daar invulling aan kan geven. Iedere handtekening is er één en dat is precies hetzelfde als bij een hypotheek, extra zekerheid voor de hypotheekverstrekker of in dit geval voor de verhuurder. Nogmaals wellicht kun je eisen dat de verhuurder je ontslaat van je verplichtingen maar ik weet geen grondslag, je hebt gewoon mede getekend.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2022 om 20:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dan lijkt het mij dat hij/of zij onderhuurder is en heeft meegetekend destijds en dat ze nu uiteen zijn gegaan, contant met hem/haar kennelijk onmogelijk is. Dus ja, dan zou je in principe toch gelijk hebben: naar de verhuurder gaan (dus niet zijn/haar ex) om ontbinding mogelijk te maken. Als ik uiteen zou zijn gegaan (niet in werkelijkheid) was ik ook hoofdbewoonster gebleven, als mijn man uit het huurhuis was gegaan. Want hij/zij schrijft: hij/zij is hoofdbewoonster.

mahadma
door mahadma - Apr 16, 2022 om 19:43
11519 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt als u aantoonbaar gescheiden van tafel en bed bent, elders woont, eenvoudig naar de verhuurder gaan en u uit het contract laten verwijderen. Desnoods met een advocatenbrief.

fr
door fredhannie Apr 18, 2022 om 12:05
19 Antwoorden / 2 Vragen

Zeker doen, de verhuurder is mogelijk bang dat er misschien wel niet betaalt wordt in de nabije toekomst en twee partijen is dan bij ev. verhaal handiger dan één. Zorg zo snel mogelijk voor een regeling dat je geen medehuurder meer bent anders draai je ook voor ev. schade of huurachterstand op zolang je als zodanig geregistreerd staat!

Franske1958
door Franske1958 - Apr 16, 2022 om 19:51
414 Antwoorden / 2 Vragen

Uw verhuurder een bericht sturen dat U uw huur opzegt.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2022 om 20:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Een bericht sturen dat u als mede-huurder de huur opzegt. Anders staat de hoofdbewoner misschien ook op straat. Wat niet de bedoeling zal zijn. Lijkt me.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 16, 2022 om 20:09
2008 Antwoorden / Vragen

Dat is zeker een manier om druk op de ketel te krijgen. Laat verhuurder maar een nieuw contract opmaken met de ex. Geen idee overigens of het ook zo werkt.

fr
door fredhannie Apr 18, 2022 om 12:08
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als de ex hoofdhuurder is en mag hij er niet zomaar uitgezet worden.

panter22
door panter22 - Apr 16, 2022 om 20:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als je partner te weinig verdient om de huur te betalen, dan word jij niet uitgeschreven. Je blijft verantwoordelijk voor de gehele huur. Dus haast is geboden.
Probeer maar contact te krijgen om ervoor te zorgen dat hij direct de huur opzegt en de woning verlaat.
Wil hij dit niet, dan dinsdag contact opnemen met het juridisch loket. Je hebt dan een advocaat nodig om hem uit de huurwoning te krijgen zodat de verhuurder  je niet meer verantwoordelijk houdt voor de huur. Info:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-na-samenwonen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2022 om 20:20
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat is dan helaas een kwestie om een advocaat in te schakelen en daarvoor verwijs ik u naar

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl maar hoe dan ook kunt u beginnen met schriftelijk en aangetekend uw huur (aandeel)  op te zeggen.

Ik kan geen wenkele wettelijke reeden bedenken waarom dat niet zou kunnen maar herhaald, benader een advocaat via het Juridisch Loket.

Ja
door JannieBoe - Apr 17, 2022 om 09:08
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, dat is een nare situatie. Dit is wat u kunt doen: meldt u zich komende dinsdagochtend om 09.00 uur op het Gemeentehuis en geef daar uw adreswijziging door. Per xxx datum ben ik vertrokken van het oude adres en het nieuwe adres is xxx. Daarmee is uw verhuizing officieel een feit.
Stap 2: meld deze verhuizing middels een (aangetekende) brief aan de verhuurder. Deze voorbeeldbrief uit de link van @PANTER22 kunt u een beetje aanpassen en opsturen. Meteen ook maar even via de mail met dezelfde inhoud. Kopietjes uiteraard bewaren.
Stap 3: als er huurschulden zijn die ontstaat zijn tijdens uw gezamelijke huurperiode dan zullen u en uw ex die samen moeten voldoen.
Sowieso zoals hierboven al gezegd naar het Juridisch Loket om u bij te laten staan.
Sterkte en succes.

rj
door rjw Apr 17, 2022 om 09:17
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Die verhuizing kan je in de meeste gemeenten via internet doorgeven. Dus dat kan vandaag al. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat de verhuurder TS dan van het contract moet halen.

panter22
door panter22 Apr 17, 2022 om 11:18
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je niet zomaar van het het huurcontract af kunt, is omdat er een contract is tussen de verhuurder en jullie samen als huurders. Niet individueel.  De verhuurder kijkt of de achterblijvende huurder genoeg verdient om de huur te betalen. Is dat niet het geval, dan wordt de vertrekkende huurder niet van het huurcontract gehaald.

Ja
door JannieBoe Apr 17, 2022 om 15:18
124 Antwoorden / Vragen

Kan inderdaad vandaag al! Heel goed.
En ik zou maar gewoon aan die stappen beginnen. Zonder die stappen wordt het sowieso niks.
En je juridisch bij laten staan dus.

panter22
door panter22 - Apr 17, 2022 om 11:07
6599 Antwoorden / Vragen

Rechten en plichten bij samenhuur

Ondertekent u samen een huurovereenkomst, dan bent u allebei huurder. Dan is er sprake van “samenhuur.” U bent dan allebei hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de huur en het nakomen van de verplichtingen uit de huurovereenkomst. Als er bijvoorbeeld een huurschuld is, kan de verhuurder bij één samenhuurder de hele huurschuld innen. U bent dus niet voor de helft verantwoordelijk, maar voor alles.

Als samenhuurder gelden uw rechten en plichten ook als u niet meer in de huurwoning woont, maar de andere samenhuurder nog wel. Wilt u hiervan af, dan moet u samen met de andere huurder(s) de huurovereenkomst opzeggen. U kunt niet alleen opzeggen. Wilt u dit toch om zo niet langer verantwoordelijk te zijn? Soms vindt een verhuurder het goed als één samenhuurder opzegt en de andere samenhuurder het huurcontract voortzet. U kunt dit overleggen met uw verhuurder.
https://www.arag.nl/particulier/wonen/huur-of-verhuur/verschillen-samenhuur-medehuur/

lo
door lovewinnie - Apr 17, 2022 om 11:52
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben jullie samen een huurcontract getekend van een jaar ben je verantwoordelijk voor de huur voor de gehele contractsduur.
Verhuur is gebaseerd op bijde inkomens . Verhuurder is niet verplicht jou van het contract af te halen. Je mag verhuizen maar blijft verantwoordelijk voor de huur samen met je ex tot contractsduur verlopen is. Net als eventueel huurschuld.
De verhuurder kan weigeren dat jij van contract af gaat als bijvoorbeeld je ex het niet alleen kan betalen met zijn inkomen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 17, 2022 om 12:48
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Piphorn,

Kunt u, ter verduidelijking van uw, iets meer informatie geven?

Gaat het om een Sociale huurwoning?

Heeft u al contact gezocht met de verhuurder?

Is de verhuurder een woningbouwvereniging?

ep
door eppos - Apr 18, 2022 om 12:41
23 Antwoorden / 0 Vragen

als de verhuurder je niet wilt uitschrijven als medehuurder dan zeg je toch gewoon je huurcontract op.
je woont er immers niet meer en je ex is niet te bereiken.
wedden dat er na opzegging van de huur wel actie word ondernomen.

He
door Helen 66 - Apr 18, 2022 om 13:15
119 Antwoorden / Vragen

Als je samen een huurcontract bent aangegaan en getekend, vraag ik me af of je dan eenzijdig kan opzeggen. Dan zijn er denk ik OOK 2 handtekeningen nodig. Ik zou mij laten uitschrijven van het oude adres bij de Gemeenten en inschrijvenop het nieuwe adres. Daarna zou ik advies inwinnen bij een advocatenkantoor. Het 1e gesprek is gratis.

mo
door mof - Apr 18, 2022 om 14:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aangetekemde brief aan verhuurder dat ugeen aansprakelijkheid accepteert en dat u uzelf als uitgeschreven op dat adres ziet. Antwoord van verhuurder goed bewaen. Komen er claims of andere problemen kunt u anntonen dat u daar niet meer woonde en de verhuurder u niet wilde uitschrijven Of u spant een kort geding aan tegen verhuurder om zaken nu al te regelen.

1paul
door 1paul - Apr 18, 2022 om 14:54
3101 Antwoorden / 0 Vragen

meld uw ex dat u uitgeschreven wilt worden uit het huurkontrakt en dat u hem daarvoor 15 dagen de tijd geeft, als u geen bericht van hem krijgt dat u dan de huur zult opzeggen doe dit aangetekend.

zeg uw huurkontrakt schriftelijk op na deze 15 dagen als uw ex niet reageerd, doe dit per aangetekend schrijven, bewaar de kopie goed.

https://huurgeschil.nl/opzegging-van-de-huurovereenkomst-door-een-medehuurder/

panter22
door panter22 - Apr 18, 2022 om 18:00
6599 Antwoorden / Vragen

De huur is opgezegd en heeft de verhuurder bereikt. Wat is het nut om de huur nogmaals op te zeggen en nu aangetekend?
Denk je dat de verhuurder er dan anders over denkt?
Er is momenteel discussie over prejudiciele vragen aan de Hoge Raad  over dit onderwerp
https://www.hielkemaco.nl/nieuws/hoge-raad-in-de-fout-samenhuur-is-iets-anders-dan-medehuur/