Ma
door Mathijsrie Jun 5, 2018 om 22:11
Geldzaken & recht

Verhuurder wil nieuwe sloten plaatsen

Beste allen,

Ik woon in een studentenhuis en we hebben sinds kort een nieuwe verhuurder gekregen. Deze is nu enkele maanden eigenaar van het pand en heeft onglangs besloten nieuwe sloten te gaan plaatsen over het gehele pand. Hij heeft gekozen om een type slot te gebruiken waarbij iedere individuele sleutel op de voordeur past, en de persoonlijke sleutel daarnaast alleen op je eigen kamerdeur past (sorry voor de vage uitleg).

Nu is het echter zo dat het slot aan de voordeur nog geen 6 maanden geleden vervangen is door de oude huisbaas. Voor het vervangen van de sloten vraagt hij ons ieder 60 euro borg te betalen (voor de sleutel). Ook krijgen we ieder maar een sleutel, en wordt de tweede sleutel door de huisbaas in bewaring genomen. een extra sleutel mogen we niet aanvragen en namaken is ook geen optie sinds daar een certificaat voor nodig is.

We zijn het er als bewoners niet mee eens dat dit gaat gebeuren aangezien alles naar behoren werkt

Kunnen we hier iets tegen doen

5703 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2018 om 01:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is het probleem? De huisbaas maakt het veiliger. Dat kan de huisbaas zo beslissen.

panter22
door panter22 - Jun 6, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in je huurcontract? Recht op 1 sleutel van de kamer en 1 van de voordeur?
Het is voor de veiligheid. De vorige kamerbewoner kan niet meer even je kamer binnenwippen met een oude sleutel.
Maar jammer voor jullie, Je niet niet meer sleutels aan vrienden uitdelen.
Zorg dat je de sleutel niet verliest, dat gaat je geld kosten voor of een nieuwe sleutel of een nieuwe slot op je kamerdeur.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2018 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begrijp ik het goed dat de huisbaas een sleutel van uw kamer in bewaring houdt?

Neem eens contact op met de Woonbond. Mijns inziens hebt u recht op twee sleutels en mag de verhuurder geen sleutel van uw kamer achterhouden.

lo
door lovewinnie - Jun 6, 2018 om 09:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft recht op 2 sleutels. Verhuurder mag er geen achterhouden. Hij mag het nr noteren van de sleutel en dat is voldoende mocht er een bijgemaakt moeten worden. Staat vaak al op het certificaat . Hij mag nooit u huis in zonder u toestemming dus heeft de sleutel ook niet nodig. Dat hij de sloten vervangt, tja dat mag helaas ook al wilt u dat niet. Borg is ook niet ongewoon E krijgt u terug als u de sleutels weer inleverd lijkt mijn. Eis dus 2 sleutels of vraag anders gratis juridies advies

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2018 om 10:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd dat de nieuwe huisbaas het "ondersteboven" doet. De algemene voordeur zou juist het gecertificeerde slot moeten hebben. Maar goed, dat is andersom gebeurd. Dat U ieder 1 sleutel krijgt van uw eigen voordeur mag niet; iedereen heeft recht op 2 sleutels per huis, kamer of wat dan ook. Dus, zeker niet de gecertifivceerde sleutels bij zich houden. (Die trouwens wel kunnen worden gemaakt door een sleutelzaak hoor). Maar dat terzijde. Nu lijkt het het erop, let wel: lijkt, dat hij zich zomaar toegang gang verschaffen in een ieders kamer. Zou eens een ommetje maken langs het Juridisch Loket. Niet onaangekondigd, een belletje plegen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 6, 2018 om 10:23
509 Antwoorden / Vragen

Behalve van het niet betalen van de borg ,want die heb je al een keer betaald ,niet veel. De huisbaas kan het verlies of niet inleveren van een sleutel verrekenen met de reeds betaalde borg. Dat de huisbaas ter goede trouw de tweede sleutel op een veilge plaats voor je bewaard  lijkt me wel handig als zelf je sleutel verliest , want een sleutel met een certificaat is niet zomaar bijgemaakt.

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 6, 2018 om 11:14
423 Antwoorden / 4 Vragen

De nieuwe eigenaar wil zeker zijn dat de oude eigenaar niet meer binnen kan komen en er komen beteresloten met sleutels die niet door iedereen gekopieerd kunnen worden
Klinkt vrij logisch
Wel is het normaal dat er 2 sleutels per huishouden geleverd worden
Een borg voor gecertificeerde sleutels klinkt mij ook niet vreemd in de oren, aangezien deze zeer duur zijn. Deze krijgt u weer terug bij inlevering.