Ge
door Gerard Velzen Feb 2, 2019 om 11:41
Geldzaken & recht

Verhuurder wil opzeggen

Een kleine 4 jaar wonen wij in een particuliere huurwoning, contract is voor onbepaalde tijd. Woning destijds gevonden door bemiddelaar en er is toen aangegeven dat er toestemming van de hypotheekverstrekker was. We wonen er prima maar we zullen later dit jaar de huur op gaan zeggen om naar onze koopwoning te gaan verhuizen. De woning is inmiddels ook door de verhuurder/ eigenaar te koop gezet maar er is nog geen koper gevonden.

De verhuurder heeft ons afgelopen maand laten weten dat hij problemen heeft met de hypotheekverstrekker, die zou niet meer akkoord zijn met verhuur, de toestemming zou voor een bepaalde tijd zijn gegeven. De hypotheekversterkker zet hem onder druk om de huur met ons op te zeggen in de hoop de woning makkelijker te kunnen verkopen. Dit wordt met veel emotie gebracht. Maar wij zien het niet zitten voor een paar maanden een andere woning te gaan huren, we gaan immers later dit jaar toch al verhuizen en zitten niet op extra stress, rompslomp en kosten te wachten.

Wat nu.

2822 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 2, 2019 om 13:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

In plaats van later dit jaar kunt u nu ook al aan de verhuurder laten weten dat u dan van plan bent naar uw koopwoning te verhuizen.

tenormin
door tenormin - Feb 2, 2019 om 13:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik neem aan dat u de verhuurder heeft gezegd dat u later in het jaar toch gaat verhuizen? Tot zolang zal er geduld betracht moeten worden;  hij kan u niet uit de woning zetten.

Topantwoord

me
door mein33 - Feb 2, 2019 om 13:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 We wonen er prima maar we zullen later dit jaar de huur op gaan zeggen om naar onze koopwoning te gaan verhuizen

U heeft een huurcontract voor onbepaalde tijd en daarmee is het probleem voor u opgelost.
Laat u door de verhuurder niet onder druk zetten, maar deel hem mee dat u de woning in iedergeval in de loop van dit jaar nog gaat verlaten.
De verhuurder kan dan aan de potentiële koper laten weten dat de woning nog dit jaar, vrij van huurder en leeg, zal worden opgeleverd.
Laat u "niet" nu al op een vertrek datum vast prikken , maar laat de verhuurder weten dat u hem op de hoogte zal brengen zodra de definitieve opleverdatum van uw nieuwe woning bekend is.
Neem na de opleverdatum nog (bijv.) 14 dgn. alvorens u de huurwoning leeg oplevert.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat nu? Nu helemaal niets. Het is gewoon een smoes van uw huisbaas.

Wil hij u er echter eerder uit hebben, niet dat hij enig recht heeft, kijk dan of u tot de oplevering van uw koophuis elders kunt intrekken en laat hem een verhuiskostenvergoeding betalen plus de opslagkosten van uw meubels.

Ge
door Gerard Velzen Feb 2, 2019 om 14:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tussendoor verhuizen is voor ons geen optie, ook niet met een vergoeding.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2019 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen
Ge
door Gerard Velzen - Feb 2, 2019 om 14:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties tot zover. Uiteraard hebben we aangegeven later dit jaar sowieso de huur op te gaan zeggen, maar men wil dat we zsm weg gaan.

Iemand noemt het een smoes, ja, dat gevoel krijgen we eerlijk gezegd ook. En nee, het is geen huurcontract onder de leegstandswet.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal uw verhuurder gewoon moeten wachten tot u weg bent. Heel simpel.

Topantwoord

me
door mein33 - Feb 2, 2019 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ge
DOOR GERARD VELZEN - 2 FEB. 2019 OM 14:15
ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Dank voor de reacties tot zover. Uiteraard hebben we aangegeven later dit jaar sowieso de huur op te gaan zeggen, maar men wil dat we zsm weg gaan.

Zo spoedig mogelijk is gelijk aan "onze nieuwe woning is klaar en opgeleverd" .

panter22
door panter22 - Feb 2, 2019 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Had de verhuurder wel toestemming van de hypotheekverstrekker?
Als de woning verhuurd wordt, waarom wil de verhuurder de woning verkopen.
De eigenaar zou kunnen wachten met de verkoop tot jullie de huur hebben opgezegd.
Problemen met de hypotheekverstrekker kan ook betekenen dat de eigenaar de hypotheek niet kan betalen en de woning straks gedwongen moet worden verkocht.Is er niets iets met de hypotheekverstrekker te regelen?
Info:
http://www.wvtadvocaten.nl/huurbeding-en-executoriale-verkoop-woning/

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou dan op de weg van de verhuurder liggen. Niet op weg van de huurder.

Ge
door Gerard Velzen Feb 2, 2019 om 15:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Of verhuurder daadwerkelijk problemen heeft zoals hij beweert weet ik niet, ik moet het doen met wat hij mij zegt en aangezien dat vaag en wisselend is kan ik daar niets mee. Gelukkig hoef ik er ook niets mee, de antwoorden hier sterken mij in die gedachte, maar vervelend is de situatie wel.

panter22
door panter22 Feb 2, 2019 om 15:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt afwachten wat er gaat gebeuren, maar als er te regelen valt met de hypotheekverstrekker dat je tot je huis klaar is hier kunt blijven wonen, dan wordt er geen procedure gestart.
Wordt de woning wel gedwongen verkocht, dan is het de vraag of het nog te stoppen is.
Je zou de verhuurder kunnen vragen openheid van zaken te geven. Het komt toch altijd uit.

Ge
door Gerard Velzen Feb 2, 2019 om 17:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet eens óf er daadwerkelijk problemen met de hypotheekverstrekker zijn noch wie de hypotheekverstrekker is. Als die wat van mij willen hoor ik het vanzelf.

ro
door ron503 - Feb 2, 2019 om 16:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Verhuur van een particuliere koopwoning is in het kader van de leegstandswet wel toegestaan maar u heeft als huurder geen of een beperkte huurdersbescherming. Ik kan de instake van de hypotheekverstekker wel begrijpen want na 4 jaar is er meer sprake van een uit winst oogmerk verhuur dan het actief bezig zijn om de woning te verkopen. De verhuurder/eigenaar kan het huurcontract met in achtneming van een 3 maanden termijn opzeggen en daar kunt u niets tegen doen.

panter22
door panter22 Feb 2, 2019 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het huurcontract is niet gesloten onder de Leegstandwet. Dat is misschien wel de bedoeling geweest.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

Onzin.

ro
door ron503 Feb 2, 2019 om 16:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@tiiger, onzin roepen kan iedereen maar onderbouwen dat mijn reactie niet de juiste zou zijn is veel moeilijker.

Ge
door Gerard Velzen Feb 2, 2019 om 17:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22,
het was uitdrukkelijk niet de bedoeling dat het zou gaan om verhuur onder leegstandsweg.  En het kon ook niet want omdat het huis voor ons al aan twee eerdere huurders was verhuurd voldeed verhuurder niet aan de voorwaarden om zo'n leegstandswetvergunning te krijgen.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

De ts schrijft dat hij een huurcontract heeft voor onbepaalde tijd. Verhuren volgens de leegstandswet gaat niet voor onbepaalde tijd.

Dus opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden gaat helemaal niet.

Dus onzin wat u schrijft.

lo
door lovewinnie - Feb 3, 2019 om 09:16
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Huur mag altijd om rede verkoop (maar nog meer redenen) opgezegd worden door de verhuurder of de bank. Wel met gegronde rede maar de bank heeft veel invloed. Ik denk dat er nooit toestemming van de bank is geweest om te verhuren  en de bank en nu ze dit weten zsm willen daar jullie er uit gaan
Je hoort officieel ontbinding te krijgen van huur overeenkomt en dan heb je nog 3 maanden dat je mag blijven wonen

Onze buurman verhuurde zijn boven woning al 3 jaar, onbepaalde tijd  Tot hypotheek verstrekker er mee ging bemoeien. Na 5 maanden in totaal was huurder weg. Er was geen toestemming gegeven voor de huur

lo
door lovewinnie - Feb 3, 2019 om 09:20
1205 Antwoorden / 1 Vragen

https://nl.hellolaw.com/wonen/woning-huren/huurovereenkomst

Hier staat alles

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 3, 2019 om 10:15
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een nabrander, hier is m.i. heel simpelweg de huurbeschermingswet van toepassing. zie: https://vrijesectorwonen.nl/woning-huurbescherming/

  er is geen sprake van leegstandsbewoning zoals
ik uw vraag lees.

Uw huisbaas kan wel 'zo veel willen'onder druk van de hypotheekverstrekker. Dat laatste lijkt mij zelf een reden om daar een klacht over neer te leggen bij de hypotheekverstrekker resp. www.KiFiD .nl.

Ge
door Gerard Velzen - May 25, 2019 om 09:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update voor geinteresseerden en mensen die in de toekomst in een dergelijke situatie kunnen komen: het is een bewogen tijd geweest. Er zijn kopers afgehaakt, boze makelaars langs geweest omdat die geen leverdatum konden geven aan geinteresseerde kopers. Er is best druk uitgeoefend op ons om een definitieve opzegdatum te geven. Best stressvol allemaal. Maar wij hebben voet bij stuk gehouden, op gegeven moment kom je mede door dat gesteggel op een punt dat je denkt 'ze bekijken het maar, ons kunnen ze niks maken'. Inmiddels is de verbouwing van ons aangekochte huis klaar en gaan we verhuizen naar onze koopwoning. De woning die we huren is verkocht aan een partij die gewoon wilde wachten tot wij vertrokken zijn. Eind goed, al goed, al had het voor sommige partijen allemaal sneller gemoeten uiterard.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 25, 2019 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedankt voor het terugmelden.