Ko
door Koekenpan1001 Aug 15, 2018 om 10:36
Geldzaken & recht

Verhuurmakelaar woningbouw: waar blijft het beloofde geld?

Geachte lezers,

Enkele maanden geleden heeft mijn vader de huur opgezegd van zijn huurwoning, welke hij huurde van de woningbouwcorporatie, dit was tegelijkertijd met mijn zus, zij huurde een woning van dezelfde woningbouwcorporatie. Hierna volgde bij hen beide een bezoek van de verhuurmakelaar, welke foto's nam van het huis en een lijstje maakte met de kosten die zouden worden geint als de zaken in kwestie niet zouden worden verwijderd. Wat ons als eerste opviel is dat de bedragen voor de woning van mijn zus een stuk lager uitkwamen als bij het huis van mijn vader, terwijl de woningen vrijwel identiek zijn. Voor het verwijderen van de vloerbedekking op de trap werd bij het huis van mijn vader zomaar 100 euro meer berekend, en zo bij nog meer zaken, het leek alsof de verhuurmakelaar zomaar een gooi doet op de bedragen. Wij hebben dit ook aangegeven dat we dit raar vonden, maar hier gaf de verhuurmakelaar op aan dat er niet met 2 maten gerekend wordt, maar dat dit normaal is. Mijn vraag: is er controle op deze bedragen? Kunnen deze verhuurmakelaars gewoon lukraak rekenen wat zij willen? Ook als de vloerbedekking op de trap hetzelfde is als bij een andere woning?

Dan het volgende. Voor beide huizen is in mei de sleutel ingeleverd bij de woningbouw. En ook in beide huizen zijn spullen achtergebleven welke op de overname lijst geplaats zijn. Mocht de volgende verhuurder ze over willen nemen, dat kon dat. Er moest een lijst gemaakt worden met gegevens en deze kon ingeleverd worden bij de verhuurmakelaar. In het huis van mijn vader zijn oa een dure houten vloer en een qooker kraan achtergebleven, en op de overname lijst geplaatst. In juli nam men eindelijk contact op dat er een andere huurder gevonden was, welke dingen zou willen overnemen, dit was voor beide woningen het geval. Mijn vader werd gebeld door de nieuwe huurder vanaf haar werk locatie bij de gemeente (een telefoonnummer dat we niet terug kunnen bellen dus), die dus oa de houten vloer over wilde nemen. Een aantal andere dingen wilde ze graag verwijderd hebben, mijn vader heeft deze dingen uit het huis verwijderd en de sleutel weer ingeleverd.

Tegen mijn zus is verteld door de woningbouw dat de nieuwe huurder de sleutel pas ontvangt als deze kan aantonen dat de betaling voor de over te nemen spullen gedaan is. Dit is bij haar ook zo gegaan. Bij mijn vader heeft de mevrouw in kwestie echter zomaar de sleutel gekregen, zonder controle en zonder betaling. Zij woont dus allang en breed in de woning en de over te nemen spullen zijn vooralsnog nog steeds niet betaald. Bij contact met de woningbouw wordt ons verteld dat zij hier niets mee doen (waarom moet men dan een overnamelijst officieel invullen?), omdat dit iets is tussen de huurders. Maar wat kunnen wij doen? Wij hebben geen gegevens van deze vrouw, geen telefoonnummer, geen e-mail. Voor hetzelfde geld betaald zij nooit meer, geen haai die er naar kraait!!

Is hier nou totaal geen toezicht op? Kan de verhuurmakelaar zomaar iemand de sleutel geven zonder controle? Op zo'n manier laat je toch geen spullen achter in een woning! Je gaat ervanuit dat je spullen enigsinds veilig zijn bij een woningbouwcorporatie...

1362 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2018 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een nieuwe huurder is zeker niet verplicht spullen over te nemen. En als er nog geen nieuwe huurder bekend is bij vertrek, kan de oude huurder twee dingen doen. Die spullen verwijderen, of, als de huisbaas dat goedvindt, de spullen laten om niet.

Ko
door Koekenpan1001 - Aug 15, 2018 om 11:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

TIJGER1, De nieuwe huurder heeft toegezegd deze spullen over te nemen en heeft het overnameformulier getekend. De spullen die zij niet wilde, zijn verwijderd.

marita5
door marita5 - Aug 15, 2018 om 11:15
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Koekepan1001 ,

Lees hier eens de gegeven antwoorden , klik op de rode regels .

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/huur-en-verhuur/welke-rechten-heb-ik-overnamegoederen-niet-betaald-zijn-bij-de-overdracht-mijn-oude-appartement-aan-een-ni

Of , neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Ge
door Genee - Aug 15, 2018 om 11:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou er eens langs kunnen gaan, adres is bekend.

Tr
door Trostomaat - Aug 15, 2018 om 13:47
239 Antwoorden / Vragen

De woningcorporatie is hierin geen partij.
Hoe het kan dat deze een andere werkwijze lijkt te hanteren in het geval van uw zus, is een goede vraag, maar is tegelijkertijd voor uw geval niet relevant.
De overname van zaken in de woning is iets tussen de vertrekkende en de nieuwe huurder.
De vertrekkende huurder dient er zelf voor te zorgen dat hij zijn geld krijgt van de nieuwe huurder. De nieuwe huurder moet natuurlijk gewoon betalen wat is overeengekomen.
De woningcorporatie/verhuurmakelaar staat daar volledig buiten.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2018 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is er dan wel een bedrag afgesproken? Misschien mochten die spullen wel blijven om niet.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 14:27
239 Antwoorden / Vragen

Scherp opgemerkt. Nergens wordt inderdaad gemeld dat de spullen verkocht zijn. Er staat alleen dat de oude huurder bepaalde zaken wilde achterlaten in de woning en dat de nieuwe huurder daarmee akkoord is gegaan.
De vraag is dus: wat hebben oude en nieuwe huurder precies met elkaar afgesproken?

Dat zou tevens een verklaring kunnen zijn voor het verschil in handelen van de woningcorporatie in het geval van de zus. Het lijkt er in ieder geval op dat de oude huurder of diens familie de zaak op zijn beloop heeft gelaten omdat men erop rekende dat de woningcorporatie voor hen zou regelen en zelfs als een soort incassobureau zou opereren. Zo werkt dat natuurlijk niet.

panter22
door panter22 Aug 15, 2018 om 15:29
6599 Antwoorden / Vragen

Bij mijn vader heeft de mevrouw in kwestie echter zomaar de sleutel gekregen, zonder controle en zonder betaling.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 15:44
239 Antwoorden / Vragen

@panter22, wat bedoel je precies?

Ko
door Koekenpan1001 - Aug 15, 2018 om 15:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is er een bedrag afgesproken, hier is door beide partijen voor getekend op het overname formulier van de woningbouw. De woningbouw maakt ook foto's van de over te nemen artikelen zoals het eruit ziet in het huis. Er kan niets geregeld worden met nieuwe huurders, als men de huurders nooit te zien krijgt of hier contact gegevens van krijgt. Op de manier hoe er vanuit woningcorporaties gehandeld wordt, kunnen mensen mooi misbruik maken een ander. Niet om ieder over 1 kam te scheren, maar de regio is vrij crimineel, we kijken er niet van op dat mensen spullen 'jatten' van iemand anders. Slechte zaak dat de zogenaamde woningbouwcorporaties mensen laten bestelen van hun eigen spullen. Mensen denken deze spullen in vertrouwen achter te laten en hebben hiervoor de formulieren ingevuld en de foto's laten maken. Het is dan toch aan de woningbouw om ervoor te zorgen dat deze documenten nageleefd worden, in het geval van geen betaling, hoort men toch zijn eigen spullen nog voor de sleuteloverdracht mee te kunnen nemen, hetzelfde gebeurd wel als blijkt dat de nieuwe huurder deze spullen niet zou willen hebben. Op deze manier kan jan en alleman de zooi oplichten en heeft de vorige huurder nog niet eens een e-mail adres van de persoon die gratis zijn spullen gebruikt.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 15:36
239 Antwoorden / Vragen

Nou nou. U zegt nu wel dat er 'natuurlijk' een bedrag is afgesproken, maar zo natuurlijk is dat helemaal niet en feit is dat u het niet vermeldde in uw eerdere bericht. Als u als vertrekkende huurder iets verkoopt aan de nieuwe huurder, moet u zorgen dat u uw geld krijgt. Dat is uw verantwoordelijkheid, niet die van de woningcorporatie.
Bestelen? Wat bedoelt u daarmee? Of u in 'goed vertrouwen' verkochte maar nog niet betaalde spullen achterlaat in de woning, moet u zelf weten. Tot einde huurcontract liggen de spullen bovendien nog in uw woning. Het is uw verantwoordelijk erop te letten dat ze dan niet verdwijnen.
U roept dan wel luid dat de woningcorporatie een verantwoordelijkheid heeft dat 'deze documenten worden nageleefd', maar ik zou niet weten waaruit dat blijkt en wat dat te maken heeft met de betalingsverplichting van de nieuwe huurder. U maakt dat verband in ieder geval niet duidelijk.

panter22
door panter22 Aug 15, 2018 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Een woning moet je leeg opleveren. Als er nog spullen zijn die de volgende huurder wil overnemen, dan zou de vertrekkende huurder deze er uit moeten slopen en de nieuwe huurder ze er weer in moeten leggen.
Dat is van de zotte. Vandaar een lijst met overnamespullen. Dan weet de woningbouw wat overgenomen is.
Die lijst kun je als huurders gebruiken om de overname te regelen.
Dat gaat buiten de woningbouw om,
Je vader heeft nog wat spullen uit de woning gehaald die de volgende huurder niet wilde hebben.
Hij heeft geen afspraak gemaakt wanneer de nieuwe huurder het geld zou betalen.
Dus alsnog maar even mailen naar de gemeente waar deze huurder werkt. Er is toch wel een door beide partijen getekend overnameformulier?

panter22
door panter22 - Aug 15, 2018 om 15:32
6599 Antwoorden / Vragen

Die vrouw werkt bij de gemeente, schrijf je. Een gemeente heeft een email-adres.
Je vader kan de gemeente mailen t.a.v.  de nieuwe huurster, als de naam tenminste bekend is, en het verhaal mailen.
Vragen het geld binnen 14 dagen storten op bankrekeningnummer.......
Zet er bij dat als het geld dan niet op de bankrekening staat, de deurwaarder ingeschakeld zal worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2018 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als er nog geen nieuwe huurder bekend is, hoe kunnen er dan afspraken gemaakt worden met die nieuwe huurder?

En als zo’n woning veel later verhuurd wordt, heeft de oude huurder niets meer in dat huis te zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2018 om 17:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als er voor overname is getekend pleegt de nieuwe huurster wanprestatie of wel blijft in gebreke om de overeenkomst na te leven.
Dat is een civiel gerechtelijke kwestie. Als uw vader een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel die dan in.

Blijft zij weigeren dan kunt u overwegen om aangifte proberen te doen wegens ontvreemding maar of men daar dan iets mee doet is de vraag. Dat is strafrechtelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2018 om 17:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: was hier geen sprake van een opzichter? (In plaats van verhuurmakelaar, een makelaar bemiddelt bij huur resp. koop/verkoop).