Sc
door Scumbo Aug 3, 2017 om 13:36
Geldzaken & recht

Verkocht product via Marktplaats nu defect

Via Marktplaats heb ik een Topcraft afkortzaagje (14,5 jaar oud) verkocht voor 30 euro. Nu een week later krijg ik het bericht dat de machine kapot is en dat hij het volledige bedrag terug wil hebben.

De situatie: Ik bied aan op internet een zaagmachine met wat specificaties en foto's van de machine. De koper komt het product ophalen. Bij het ophalen heeft hij de machine bekeken en getest (onderzoeksplicht). De machine had ik in de schuur opgesteld. Ik heb de stekker in het stopcontact gestoken en de knop ingedrukt en op toeren weer losgelaten (laten we zeggen een seconde of 2). Op dat moment gaf de koper aan dat de machine stonk. Inderdaad de machine gaf wel een geur af, maar eigenlijk nooit op gelet of verder gemerkt, omdat ik buiten de schuur mijn spullen zaag.

De koper vraag of hij de machine even mag laten draaien. Daarop geef ik geen bezwaar en laat hem zelf de machine aanzetten. Hij heeft de machine zo'n 10 seconden, wat meer of minder laten draaien. De geur die er af kwam werd minder. De koper twijfelde wat, maar heeft de machine toch gekocht en meegenomen.

Nu ben ik van mening dat ik de machine zonder gebreken heb verkocht. Ik wist niet dat de machine vreemd rook bij gebruik is mij nooit opgevallen, omdat ik zaag in de buitenlucht. De machine heeft geen jaren stilgestaan, paar dagen ervoor nog gebruikt met wat simpele latten. En de koper neemt hierbij zelf het risico en het besluit om het product in deze staat te kopen van mij.

Daarnaast heb ik aangeboden coulant te zijn om hem 10 euro terug te geven en mij de machine dan maar terug te leveren.

De koper dreigt nu met rechtsbijstand. De koper zou reeds contact hebben gehad met DAS en die zou hebben gezegd dat ik als verkoper een 'ondeugdelijke transactie' heb gedaan. Ik weet niet wat de defnitie hiervan moet zijn, maar ondeugdelijk lijkt mij dat ik wat verzwegen zou hebben? De machine werkte op het moment van de verkoop. De verkoper heeft het getest en is uiteindelijk met de geur akkoord gegaan. Heeft niet afgedongen op het bedrag of verder onderhandeld.

Het lijkt mij jammer voor de koper dat de machine met een week al stuk is, maar dit had mij ook kunnen gebeuren. Dan had ik de machine ook niet meer kunnen verkopen. En ja, de machine is mogelijk 14 jaar oud als ik de stikker mocht geloven.

Wat zou hij nu eigenlijk kunnen of waartoe ben ik tot verplicht?

17677 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2017 om 13:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verkocht is verkocht. De koper heeft de machine kunnen proberen en heeft dat ook gedaan. Klaar.
Laat je niet bang maken met die rechtsbijstand; die komen echt niet in het geweer voor zo'n luttel bedrag.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2017 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij kan van alles doen en willen,  maar hij staat niet in zijn recht. Hij heeft het apparaat uit mogen proberen. Klaar. U bent een particulier en hij ook.

Laat hem maar lekker kletsen, ook met zijn verhaal over DAS.

getty
door getty - Aug 3, 2017 om 13:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Moreel zou u zich verplicht kunnen voelen om geld en machine terug te geven/ nemen.

Juridisch gezien hoeft u dat niet te doen.

tijger1
door tijger1 Aug 3, 2017 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En mijns inziens ook moreel niet.

getty
door getty Aug 3, 2017 om 14:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou het wel zo voelen. Zeker als dit je intentie niet was.

ge
door george321 Aug 3, 2017 om 14:26
390 Antwoorden / 1 Vragen

De koper heeft na een langere test toch besloten het ding te kopen, dus geen wroeging.

gerbera
door gerbera Aug 3, 2017 om 15:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De machine werkte maar wie weet wat de koper er mee heeft gedaan? Zowel moreel als juridisch is de verkoper niets verplicht.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 3, 2017 om 13:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

DAS gaat helemaal niets doen, ze gaan niet voor zo'n flutbedrag aan de slag, een kwartiertje jurist betalen kost meer . Op het moment van koop was het zaagje deugdelijk, want getest en hij deed het. Verder is het zaagje 14 jaar oud. En u kunt niet weten wat de koper er daarna mee heeft gedaan.
10 euro vind ik al heel coulant van u.

tenormin
door tenormin - Aug 3, 2017 om 14:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij heeft u zich keurig gedragen, hoor. En, wat anderen ook al schrijven: zelfs €10,00 aanbieden is al teveel. En dat de man DAS erbij haalt is gewoon bangmakerij.

Cookies
door Cookies - Aug 3, 2017 om 14:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Juridisch gezien ben je nergens toe verplicht. Maar ik begrijp werkelijk die koper niet dat hij 30,- euro voor een 15 jaar oud Aldi ding heeft betaald.

Je voorstel 10 euro terug + dat ding terug, zou ik als koper ook niet mee akkoord gaan (niet dat ik er ooit 30 euro voor zou betalen). Als je echt particulier bent (en niet een semi-particulier), ben je dus niets verplicht.

Sc
door Scumbo - Aug 3, 2017 om 14:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

De koper geeft aan dat hij 2 balkjes van 2x3cm geprobeerd heeft te zagen en dat bij het laatste stukje de vlammen uit het apparaat vlogen. Tjah het kan de waarheid zijn, maar dit is niet te controleren. De zaag heeft het bij mij altijd prima gedaan.
Daarnaast is het ook dikke pech. Dit had mij dan ook kunnen gebeuren, maar dan had ik als 'defect' of niet verkocht.

Mijn uiteindelijke voorstel is om 10 euro terug te betalen per bank of per post (natuurlijk wel op eigen risico mbt verliezen of beschadigen).

Wat wordt er bedoeld met quasi particulier? Ik ben een particulier die af en toe wat verkoopt op marktplaats voor producten die ik niet meer gebruik.

Cookies
door Cookies Aug 3, 2017 om 14:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is een zogenaamde particulier die tweedehands spul opkoopt om door te verkopen. Die mensen vinden dan dat zij toch particulier zijn.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2017 om 15:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen zagen en zagen zit een verschil, bij te veel kracht uitoefenen kan de machine het zelfs bij een balkje van 1x1 cm begeven. Voor de koper is DAS gewoon pech. En u bent niets verplicht en wie zegt dat de machine defect is, kan ook een manier zijn om het geld terug te krijgen. Iemand geloven op zijn gekleurde ogen is link.

Sc
door Scumbo - Aug 3, 2017 om 15:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Reactie van de koper is dat het om een ondeugdelijke transactie gaat, omdat hij niet aan de buitenkant kan beoordelen of een machine in een goede staat verkeerd. Hij zegt wel de brandlucht geconstateerd te hebben waarna ik de koper overtuigd zou hebben dat de machine goed was. Dus heeft hij dat in goed vertrouwen aangenomen. De koper zegt dat de transactie is geschied op wat ik hem hebt verteld. En dat ik het apparaat kan terugkrijgen. Er zou verder niets mee zijn gebeurd.

Nu wordt het blijkbaar zijn woord tegen het mijne? Ik denk dat ik priester moet worden als ik iemand kan overtuigen om bij een uitslaande brand een huis binnen te stappen en veilig een pilsje kan pakken. En beoordelen of een machine in 'goede staat' verkeerd doe je je juist door na te gaan hoe bijvoorbeeld het product er uit ziet, te kijken naar de leeftijd en het uit te proberen om daarna je conclusie te trekken. Ik heb nog nooit iemand ter plaatse als voorbeeld een boormachine uit elkaar zien draaien om het binnenwerk te kunnen bekijken. En de vraag heb ik ook niet gehad. Ik heb aangegeven tijdens mijn gebruik van de machine geen vreemde geuren te hebben waargenomen, dan wel geen last van te hebben gehad. Ik gebruikte de machine dan ook altijd in de buitenlucht (in de tuin en niet in de schuur of een afgesloten ruimte) en werkte tot de verkoop dan ook prima.

Bo
door Bonte Specht Aug 4, 2017 om 11:13
45 Antwoorden / Vragen

Ik had het apparaat niet gekocht als ik een verdachte geur rook.
Dus hij wist dat er iets mee was.
Sowieso vind ik het vreemd dat de koper dit gekocht heeft, 15 jaar oud, en dan nog €30,-
Ik had bij de Aldi een nieuwe gekocht of bij de bouwmarkt een huismerk.
Heeft hij het toch niet met opzet gekocht om zo geld afhandig te maken?
Straks zegt u hier heb je die €30,- en hou het apparaat maar het is toch kapot.

Misschien is het niet kapot, heeft een zaag voor €0,00

hutch
door hutch - Aug 3, 2017 om 16:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Scumbo,

die koper / blufkont heeft totaal nergens geen recht op. Ik zou er zelfs helemaal niets meer op uit doen.
Zoals anderen ook al aangaven: denkt u werkelijk dat DAS hier ook maar 1 mimuut echt aan besteed (behalve een algemeen advies)? Noppes!
Ook DAS houdt een minimum te eisen bedrag aan van € 500,--.

U zou er nog één maltje aan kunnen spenderen, door hem te mailen dat u elke rechtzaak vol vertrouwen tegemoet zult zien.

Sc
door Scumbo Aug 3, 2017 om 16:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het meest verstandige in dit zal zijn dat ik helemaal niet meer reageer, omdat herhaling niets uitwijst bij de koper. Ik heb hem nu tot 3 keer toe het voorstel van 10 euro gedaan, die hij niet wil accepteren vanwege zijn mogelijk denkrecht en dus 30 euro eist.

panter22
door panter22 Aug 3, 2017 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

De eigen bijdrage bij DAS per conflict is maximaal €350. Koper gaat toch echt geen €350 uitgeven om €30 terug te krijgen. En een rechtszaak begint hij ook niet. De griffierechten zijn al €78.
https://www.das.nl/rechtsbijstandverzekering

De machine is kapot. Wat mankeert er dan aan?
Koper heeft de machine getest en hij deed het. Dat is voldoende voor de koop van een particulier.

we
door weethet Aug 4, 2017 om 16:10
107 Antwoorden / 2 Vragen

de griffierechten zijn in amsterdam iig iets van 378! hoor

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2017 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb nog nooit iets gekocht of verkocht via Marktplaats, maar ik hoor regelmatig, en lees dat ook soms hier, dat er kopers zijn die nadien met allerlei smoezen  over hun koop komen aanzetten.

Kapot, niet goed, werkt niet, anders dan afgesproken en ga maar door.

Het is heel simpel. De koper heeft het apparaat kunnen testen, u hebt, neem ik aan, hem niet met een pistool op het hoofd gedwongen dat ding van 14,5 jaar oud te kopen.

Dus ook al zou dat ding nu niet in orde zijn, hij moet dan zijn verlies maar nemen.

Overigens zie ik op de site van Aldi dat zo'n ding drie jaar geleden 100,00 kostte.

Cookies
door Cookies Aug 3, 2017 om 19:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sinds MP bestaat koop en verkoop ik daar.  Eén keer een vervelende a.s. koper gehad: die vond dat ik me maar niet moest houden aan de koopovereenkomst met een andere koper. Tenslotte bood hij meer dan die ander. De mails werden steeds grover en dreigender. En één keer een verkoper in het hoge noorden (kort na de start van MP) die vertikte te leveren. Nou dat heeft hij geweten.;-)) Na zoveel weken kreeg ik toch wat ik gekocht had.

gj
door gjs - Aug 4, 2017 om 10:59
35 Antwoorden / 23 Vragen

iets waar eenluchtje aanzit is verdacht vaak een verbrande motor daar had de koper op moeten letten.
toch kopen is pech voor hem.

ik
door ikzelf1942 Aug 4, 2017 om 11:52
81 Antwoorden / 15 Vragen

Een luchtje aan zo'machine is meestal, versleten koolborstels die dan de collector
niet vlak meer raken en vonkvorming geven.

even die borstels vernieuwen en weer een puike "zaag"en afgedane "zaak"

Bo
door Bonte Specht - Aug 4, 2017 om 11:06
45 Antwoorden / Vragen

Mensen denken voor een paar centen iets nieuws te kunnen kopen en claimen dan wanneer het kapot gaat.
Had je koper een nieuwe moeten kopen.
Je weet toch ook niet wat je koper er mee gedaan heeft. Misschien wel overbelast en daardoor kapot gegaan. Daar kan je niks aan doen.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 11:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Noem het maar een paar centen voor een 15 jaar oud Aldi apparaat. 10 euro meer was dat ding niet waard. Maar ja, wat de gek er voor geeft.

PvBaak48
door PvBaak48 - Aug 4, 2017 om 11:40
65 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit jaren geleden ook eens aan de hand gehad maar mijn product was opgestuurd.
Koper heeft mij toen op een site gezet die meewerkte aan bemiddeling en werd verplicht mee te werken anders bleef ik op die site staan (soort zwarte lijst)
Ik had hier nog nooit van gehoord maar figuren die hierop loeren om te kopen en daarna geld terug willen wel dus.
Ik zou helemaal niet meer reageren want je hebt netjes gehandeld bij verkoop.

lo
door lopaka - Aug 4, 2017 om 12:00
70 Antwoorden / 47 Vragen

Pure bluf van de koper. Hij weet dat gebruikte spullen kopen via markplaats is altijd zonder garantie.

ro
door robbyz - Aug 4, 2017 om 13:13
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het idee dat de koper het klusje - waarvoor hij een afkortzaag nodig had - geklaard heeft en hij nu weer van die machine af wil. Laat hem maar lekker dreigen want jij staat volledig in je recht. Je aanbod van dat tientje zou ik ook rap weer intrekken.

ha
door harryromijn - Aug 4, 2017 om 13:42
272 Antwoorden / 0 Vragen

De consumentenkoop van 2e hands heet zg "voetstoots" = met de voet e.d. aangeraakt en goedkeurd, want anders niet meegenomen.  Men heeft dus "drempelgarantie".
Dat de koeper voro een € 30 en 14 jaar oud apparaat met zijn rechtsbijstand dreigt.. laat duidelijk blijken hoe ver zijn of haar eigen kennis gaat: NUL !
Wie zegt overigens, dat het apparaat niet doro onoordeelkundig egbruik van de koper defect is geraakt ?

1paul
door 1paul - Aug 4, 2017 om 14:36
3103 Antwoorden / 0 Vragen

hij koopt een machine van 14 jaar oud, hij heeft hem uitgetest en goed genoeg bevonden om aan te kopen bovendien, als een machine een tijd stil staat en je zet hem aan kan deze ruiken, dat betekent niet gelijk dat ie ook stuk is, feitelijk heeft ie gewoon geen poot om op te staan, bewaar alle correspondentie...

vu2615
door vu2615 - Aug 4, 2017 om 17:18
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi,

Je weet dat je als je een 14 jaar oude machine koopt voor weinig, er een zeker risoco genomen wordt door de koper.
Als de koper in de gelegenheid wordt gesteld om  te proberen en hij constateerd daarbij een vreemde lucht en hij besluit om toch deze machine mee te nemen heeft u zich keurig gedragen. Als de koper na een week zich meldt dat de vlammen uit de machine geslagen zijn en nu dus kapot is, met de mededeling dat het na twee balkjes zagen gebeurd is, dan heeft hij gewoon pech. Elektromotoren beginnen vaak problemen te krijgen als ze op leeftijd komen; zeker afkortzagen waar veel stof in komt. Het is echt een probleem van de koper. Mischien heeft deze wel een nieuw hardhouten terras aan willen leggen en had daarvoor een afkortzaag nodig. hardhout zagen met een 14 jaar oude machine en dan garantie claimen? Laat die rechtzaak maar komen zou ik zeggen

Groeten en suc7

mo
door mof - Aug 4, 2017 om 22:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Pech voor de koper. Op 2 de hands geldt geen wettelijke garantie. U hoeft niets te doen

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 5, 2017 om 12:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je hebt die koper alle gelegenheid gegeven om te testen. De koper vond hem goed, dus is de koop gesloten.

Dat een apparaat van 14,5 jaar wel eens niet 100% in orde zou kunnen zijn, kan altijd gebeuren. Dat risico loopt de koper. Je hoeft GEEN garantie te geven op zo'n oud apparaat.
En die koper vertelt JOU dat hij de rechtsbijstand heeft ingeschakeld? In dat geval mag hij niets zeggen want de zaak ligt bij de rechsbijstand.... Bluf dus !!!!!!!!!!!

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 5, 2017 om 12:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De geur kan door vervuiling komen, mijn Recipro had dit ook en was zwaar vervuild na 3 jaren gebruik.
Wel kan de koeling in problemen komen en defect veroorzaken.

Hij had deze even open moeten schroeven en bij deze leeftijd kun je dit soort problemen van achterstallig onderhoud verwachten.
Geld terug word moeilijk want nu moet hij bewijzen dat hij geen verkeerd gebruik heeft gemaakt.

Als je te zwaar gaat en door ramt is defect gaan ook mogelijk.
Als je maar 10 seconden test zonder een balkje te zagen van deze schuurvulling die vermoedelijk vuil is weggelegt is dat eigen schuld.

Gewoon negeren en als het een rechtszaak word, hij heeft geen bewijs want hij is werkende de deur uit gegaan!

Coebel
door Coebel - Aug 5, 2017 om 14:21
52 Antwoorden / 1 Vragen

Niet mee akkoord gaan. De koper heeft zijn onderzoeksplicht gebruikt en het apparaat meegenomen.  Voor een marktplaatstransactie is dat voldoende. Voor € 30 ga je geen rechtzaak doen ook DAS niet. Dus laat je niet afbluffen.