Sy
door Syd6 Jul 19, 2018 om 07:39
Geldzaken & recht

Verkoopmakelaar accepteert ontbinding niet

Ik had een mooi klushuis gevonden. Ikheb daar een bod op gedaan en daar is uiteindelijk een deal uitgekomen plus een voorlopig koopcontract.
Om hypotheek te krijgen moet de woning een gevalideerd taxatie rapport krijgen. Ik heb taxatie aan gevraag via vereniging eigen huis en deze kwamen terug met de mededeling dat het huis GEEN validatie kan krijgen, van wege de staat van het huis. Ze hebben 3 taxateurs geprobeerd met het zelfde resultaat.
Op die grond krijg ik dus geen hypotheek voor dit huis. Ik heb dat dezelfde dag nog doorgegeven aan de verkoop makelaar. Die kwam in eerste instantie terug dat ik 2 afwijzingen van een bank moest door sturen en dat het voorlopig koop contract dan ontbonden zou worden.
Laten is het dossier door een ander van het makelaars kantoor overgenomen en deze persoon gaat niet accoord met ontbinding van het koopcontract.
Volgens hem als ik taxtatie bij een met hem bevriende makelaar laat doen, krijgt het huis wel validatie.
Hij wil dat ik dat doe en als ik dat niet doe gaat hij zich beroepen op artikel 10??.  Dan vind hij dat ik niet genoeg moeite heb gedaan en wil hij die 10% regeling van toepassing laten zijn.
Ik ben toch iet verplicht een door hem aangewezen taxateur aan te nemen? Ik wil graag een onafhakelijke taxatie en niet een gebasseerd op vriendendiensten.  Mag hij dit eisen? en wat kan ik doen?

3411 7 Rapporteer

ma
door maarten heest - Jul 19, 2018 om 08:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb een vraag. Ik lees op internet dat validatie betekent: 'Een gevalideerd taxatierapport betekent dat een validatie-insituut (bijvoorbeeld het NWWI) bekijkt of de taxateur en het taxatie aan alle strenge kwaliteitseisen voldoen. Een taxatie met validatie geeft u de garantie dat het taxatierapport wordt geaccepteert als u een hypotheek wilt aanvragen.'
Houdt dat niet in dan dat in feite elk huis, klushuis of niet, gewoon getaxeerd kan worden door een erkend makelaar? Het gaat er dan toch om of het rapport aan de kwaliteiseisen voldoet. Of bij een tiptop nieuw huis of bij een bouwval?
Op een volgens de kwaliteitseisen getaxeerd huis moet je een hypotheek kunnen krijgen lijkt me.
Dit lijkt me de essentie van dit geschil.

Ge
door Genee - Jul 19, 2018 om 08:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt erop dat u het klushuis niet meer wilt kopen.
Wat maakt het voor u uit wie de taxatie doet, het is de verantwoordelijkheid van die bevriende makelaar wat hij in het taxatierapport zet.
De vraag is hoe hoog hij de waarde van dat klushuis taxeert en of u dan een volledige hypotheek kunt krijgen.

panter22
door panter22 - Jul 19, 2018 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

De vereniging eigen huis geeft ook juridisch advies. Het is nu een juridische kwestie,
Stel daar je vraag.
https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/juridisch-advies

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2018 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om de koop te kunnen ontbinden hebt u blijkbaar twee afwijzingen van een geldgever nodig.

Dus u zult moeten laten taxeren door een door de geldgever goedgekeurde taxateur.

Vraag aan de door u gewenste geldgever of de taxateur van de makelaar voldoet.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2018 om 10:58
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens hem als ik taxtatie bij een met hem bevriende makelaar laat doen, krijgt het huis wel validatie.

Kan mij vergissen maar dit riekt een beetje naar vriendjespolitiek.
Zou dit maar eens opnemen met juridsche afdeling van Vereniging Eigen Huis.

jo
door jorisw - Jul 19, 2018 om 11:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je geeft zelf het antwoord al: je moet 2 afwijzingen van een bank hebben om te kunnen ontbinden. Die heb je niet dus is die ontbindende voorwaarde niet van toepassing.

Overigens krijg je geen hypotheek, maar geef je een geldverstrekker een hypotheek op de woning. Fundamentele eigenschap van een hypothecaire lening. Maar dit terzijde.

il
door iljaha - Jul 20, 2018 om 12:26
179 Antwoorden / 3 Vragen

Zou het kunnen zijn dat het pand door de gemeente als "onbruikbaar" is aangewezen en dat de eigenaar een sloopverplichting heeft opgelegd gekregen? Die jongens en meiden die VEH oproept zijn geen kleintjes natuurlijk.

Check eerst de gemeente of dit pand nog opgeknapt (lees gebruikt) mag worden. Als dit het geval is kun je laten taxeren door een erkend taxateur (al is dat een vriendje van de verkopende makelaar).