em
door emlo Apr 29, 2009 om 08:53
Geldzaken & recht

Verkopers verlaten het huis niet

De overdracht van ons aangekochte appartement zou 27 maart j.l. zijn, de verkopers hadden echter op deze datum nog geen zicht op een andere woning. Wij hebben hun direct in gebreke gesteld. Nu is er al vijf keer een andere datum voor de overdracht gemaakt, en net zoveel keer afgezegd. Wij zijnhet zat! De verkopers hebben geen rooie cent meer, ook niet na de verkoop van het appartement, dus van hen valt niets te halen. Wij zouden dan onderaan de lijst van schuldeisers komen. We willen dolgraag dit appartement, dus de boel afblazen is eigenlijk geen optie. Een advocaat erop zetten, kost ons dus alleen maar geld, en hun niet.

Heeft iemand een duidelijk advies?

Bvd

EmLo

12428 10 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Apr 29, 2009 om 19:09
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag EmLo,

Bij een vertraging in de oplevering stel je de tegenpartij aangetekend met bewijs van ontvangst in gebreke, verwijzend naar de overeengekomen overdrachtsdatum. Formeel heeft de tegenpartij dan nog 8 dagen (na deze geplande transportdatum) de tijd om de afspraken na te komen. Indien je niet op de 10% boete + ontbinding uit bent, dan blijf je nakoming eisen van de verkopers en accepteer je de verlate oplevering onder betaling van de door jou geleden aantoonbare schade (extra bankkosten, extra notariskosten, en dergelijke). In de koopovereenkomst tref je onder het artikel "Ingebrekestelling, verzuim, ontbinding, boete" waar je recht op hebt. Doorgaans is dit een vast promillage, plus het meerdere, indien aantoonbaar meer schade is gelden. Neem ook contact op met je notaris en, als je die hebt, makelaar. (Het is trouwens helemaal niet gezegd dat je onderaan de evt. lijst van schuldeisers komt).

Succes.

em
door emlo - Apr 30, 2009 om 05:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie.

Wij hebben inderdaad meteen de verkopers in gebreke gesteld. Maar zij kwamen telkens met het verhaal, geen ander huis te hebben/krijgen. Dus moest de overdracht tot vijf keer uitgesteld worden. Nu hebben we gisteren weer van de makelaar te horen gekregen dat ze de sleutel hebben van een ander huis, nu eisen we echt dat zij er as vrijdag uit zijn, want er staat weer een afspraak bij de notaris klaar. Ik wil zo graag weten of de evt kosten niet van de verkoopprijs afgeschreven kunnen worden.. Dat is volgens ons de enige manier om een klein beetje vergoeding terug te krijgen.

gr EmLo

aquarius
door aquarius - Apr 30, 2009 om 19:01
259 Antwoorden / 63 Vragen

Bij de overdracht van een appartement maakt je notaris een akte van levering op. Die moet daarbij een uitgebreid onderzoek doen naar de beschikkingsbevoegdheid van de verkoper en naar eventuele verplichtingen die aan het appartement zijn verbonden. Verder ziet de notaris erop toe, dat zowel de verkoper als de koper voldoen aan de verplichtingen van de koopovereenkomst. Door tussenkomst van de notaris wordt er tevens voor gezorgd dat de verkoper het verkochte volgens afspraak, zonder hypotheek of beslag, tijdig levert, en dat de koper de koopsom op tijd bij hem stort.

Neem dus kontakt op met je notaris en leg hem/haar een overzicht van de extra gemaakte kosten voor ( liefst met omschrijving en bewijzen - de noatris zal zelf ook extra kosten in rekening willen brengen door alle, niet nagekomen afspraken). Als het goed is heb jij de koopsom al overgemaakt naar de rekening van de notaris, daar kan je dus geen bedrag meer op inhouden.

Ik duim vrijdag voor je!

jannyholtrop
door jannyholtrop - May 1, 2009 om 11:47
84 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn dus inmiddels meer dan een maand te laat. Staat er in de voorlopige overeenkomst geen clausule voor het te laat opleveren? Bekijk dit even goed, anders kun je per dag te laat een huurbedrag verrekenen en declareren bij de tegenpartij. Dit hoort jullie advocaat echt te weten? Heeft hij wel ervaring in dergelijke zaken? Ik hoop voor jullie dat het vandaag doorgaat allemaal, dan ben je van de stress verlost, maar ik zou idd de advocaatkosten verhalen op de verkopende partij. Ander is er idd geen andere optie dan de 10% te vorderen in het kader van nalatigheid. Nou ik kan je vertellen dat ze dan zelfs genegen zijn om in een zomerhuisje te trekken want in deze tijd van recessie raken ze hun appartementje mooi niet meer kwijt!.

Heel veel succes en laat niet met je sollen!

Groetjes, Janny

du
door dutchjohan - May 1, 2009 om 12:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Is de verkopende makelaar wel een erkende makelaar of een ......

Normaal gesproken als er een goede koopovereenkomst is en de verkoper blijft in gebreke. De notaris maakt dan op de dag van levering/eigendomsoverdracht een akte van non comparitci (verklaring van niet verschijnen door de verkoper). Officieel stuk. Hierna stel je de verkoper in gebreke. Blijft hij/zij 8 dagen na in gebreke te zijn gesteld kun je juridisch verder. Ev. via rechter kort geding met vordering van nakoming overeenkomst en vergoeding van alle geleden en gemaakten kosten. Maar de basis moet goed zijn en dat is de oorspronkelijke koopovereenkomst.

jpm
door jpm - May 1, 2009 om 17:20
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat een ellende EmLo. Ik denk dat je je geld op een derdenrekenening van de notaris hebt gestort. Mag ik aannemen dat dit geld bij de notaris blijft staan totdat de woning "vrij van..." is opgeleverd? Dan zou de notaris het geld moeten vasthouden totdat de vorige bewoners eruit zijn. In dat geval moet een snelle gang naar de kortgedingrechter nog uitkomst kunnen bieden als de notaris meewerkt, lijkt me.

marcel75
door marcel75 - May 1, 2009 om 20:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een oplossing: laat de notaris de eerste volgende keer dat de verkopers niet leveren/niet op komen dagen een akte van non-comparatie opstellen. Deze akte is je sleutel naar succes voor de rechter. Laat het proces via je rechtsbijstandverzekering lopen (als je die hebt). De kosten voor die akte komen voor rekening van de verkopers.

Je kunt met die akte naar de rechter stappen en levering afdwingen via een kort-geding. De rechter kan dan de verkopers veroordelen om mee te werken en bij niet meewerken, mag zijn vonnis gebruikt worden om de akte te tekenen. Met een grosse van die akte (vraag hierom bij de notaris) kun je de woning betreden en laten ontruimen. Neem wel meteen nieuwe cilinders mee voor de sloten.

Helaas zul je dus wel de gang naar de rechter moeten maken, maar de verkopers kunnen veroordeelt worden in de proceskosten.

ge
door gerven - May 2, 2009 om 10:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

als aanvulling op de andere berichten

heb je er ook nog bij stil getaan dat er nog kosten kunnen zijn van de vereniging van eigenaren die de vorge eigenaar achter laat die ben je dan verplicht te betalen als nieuwe eigenaar

en je moet van de notaris eisen dat ie de kosten die je heb gemaakt van de verkoopprijs af te trekken

en anders als de kosten niet hoger zijn dan €5000,00 kan je zelf zonder rechtsbijstand naar de kantoorrechter stappen als ik het goed heb

be
door bergen22 - May 2, 2009 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

geachte,

U heeft heeft recht op een schadevergoeding.Ik neem aan dat u ook al een hele planning gemaakt.

u moet zorgen dat u minimaal 10 procent verrekend krijgt.

Alles wat u terug krijgt is meegenomen.

Ik wens u veel succes toe.Maar laat u niet ondersneeuwen.

groetjes

marcel75
door marcel75 - May 3, 2009 om 21:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Gerven
Je mag van de notaris niet eisen dat hij kosten inhoudt op de koopprijs. Dat mag de notaris alleen als alle partijen daarmee in stemmen. Zou hij dat op verzoek van 1 van de partijen doen, dan gaat hij op de stoel van de rechter zitten, wat hem juist is verboden.