Vi
door Violethill Jan 23, 2022 om 13:51
Geldzaken & recht

Vermogen te hoog, inkomsten te laag

Beste lezers,

Wat kan je huren of kopen als je eigen vermogen te hoog is maar je inkomsten te laag zijn?
Mijn eigen vermogen is hoog vanwege geërfd geld, maar mijn inkomsten zijn daarintegen niet zo hoog.
Hierdoor heb ik ook geen recht op sociale huur of huurtoeslag. Als ik van mijn inkomsten per maand zou
moeten gaan huren kan ik maximaal tot 700 euro huren. Dat kan, alleen heb je hele kleine kamertjes of gedeelde kamers.
Dit is een gevalletje tussen wal en schip vallen. Ik kan kopen, maar dan moet ik mega veel aan eigen vermogen inleggen.
Ga je dit er ooit nog uithalen als je het verkoopt? De kans dat de huizenmarkt instort bijvoorbeeld is een gok. Want dan krijg je het geld er
niet meer uit. Wat zouden jullie doen?

16764 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2022 om 14:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt eraan hoeveel vermogen je hebt geërfd. Bij huren ben je dus iedere maand, wat je schrijft, minimaal €700,00 kwijt, exclusief natuurlijk alle vaste lasten. Die zou je ook hebben als je zelf een huis koopt. Maar hypotheek gooi je niet weg, in die zin wel iedere maand bij huren.

De huizenmarkt is nu nog kolkend dus dat gaat waarschijnlijk (ooit)  weer terug naar normale waarde, hoe lang zoiets duurt kan niemand voorspellen: dat zou gokken worden. Zou zelf het liefst, in jouw situatie, een eigen huisje, onderkomen of wat zoeken. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Vi
door Violethill Jan 23, 2022 om 14:37
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie en advies. Ik denk er nu zelf ook aan om toch maar te gaan kopen. Je weet het nooit inderdaad.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 23, 2022 om 14:08
843 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, je hebt een grote erfenis gehad en dat telt nu eenmaal mee bij de sociale huurwoningen. Ergens is dat logisch vind ik.

Een huis kopen is altijd een risico, maar ja... je kunt ook als je de deur uitloopt onder een auto komen. Het leven is nu niet direct alleen maar zekerheden, op twee na dan. Je wordt geboren en je gaat uiteindelijk ook over naar je volgend leven.

Wij kunnen je niet zeggen wat je moet doen, maar denk ook na wat je anders met je geld zou willen doen. Als je het gaat beleggen dan dan loop je ook risico st de beursen klappen dan is het ook foetsie geld...
Van de andere kant geld kun je niet meenemen. Ik zou zeggen ga naar een goede financieel adviseur (of twee) en laat je voorlichten en neem dan een besluit.

Op de bank laten staan levert niets op... en nog iets... de hypotheekrente is nog steeds historisch laag en het loont dan zeker de moeite om de rente voor minimaal 20 jaren vast te zetten.

Vi
door Violethill Jan 23, 2022 om 14:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie en je tips. Je weet het nooit inderdaad. Ik moet uiteindelijk toch iets beslissen. Je hebt geen 100 procent zekerheid, dat klopt. Wil alleen de beste keuze maken. Ik denk dat ik mezelf nog maar eens laat adviseren bij een financieel adviseur.

getty
door getty - Jan 23, 2022 om 14:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn weten telt vermogen niet mee in de voorwaarden om voor sociale verhuur in aanmerking te komen,

U kan dus gewoon u zich hiervoor inschrijven en reageren. Het enige is dat u geen huurtoeslag krijgt.

AS
door ASibbes Jan 24, 2022 om 11:29
4 Antwoorden / Vragen

Vermogen telt weldegelijk mee! Je wordt geacht om bij hoge huur en laag inkomen, en vermogen, je huur uit je vermogen aan te vullen.

koekeloer
door koekeloer Jan 24, 2022 om 11:36
562 Antwoorden / 18 Vragen

Heeft u dit onderzocht of zelf bedacht?

Ja
door JannieBoe Jan 24, 2022 om 12:46
124 Antwoorden / Vragen

Ik denk níet onderzocht en wél zelf bedacht inderdaad .... ;)
Vermogen telt niet mee voor een sociale huurwoning.

getty
door getty Jan 24, 2022 om 19:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Asibbes : u bent pertinent onjuist. Vermogen telt officieel niet mee bij een sociale huurwoning Ik zie graag uw link van uw tegenbewijs

1paul
door 1paul Jan 25, 2022 om 09:12
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als je te veel vermogen hebt krijg je geen subsisidie, dat klopt, als alleenstaande mag je iets van 30.000,00 E hebben, daarboven telt dit mee....

misschien nu nog even huren tot de markt weer tot bedaren komt en dan pas gaan kopen!

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2022 om 15:08
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht (ik weet uw "grote" saldo niet) kunt u tot een bepaald bedrag dat bedrag afknabbelen door ervan te leven/wonen tot de grens van soc huurwoning?

Ja
door JannieBoe - Jan 23, 2022 om 15:13
124 Antwoorden / Vragen

Zoals @GETTY al schrijft, een vermogen telt niet mee bij de huur van een sociale huurwoning. Als een inkomen voor één persoon lager is dan 40765 euro dan kunt u zich inschrijven voor zo'n woning. Eveneens zoals @GETTY schrijf kunt u geen huursubsidie krijgen. Daar telt een vermogen wel mee.

Wat betreft de keuze tussen huren en kopen: dat is een lastige keuze. In financieel opzicht uiteraard. Maar het moet ook bij je passen. Ik heb zelf ooit een koopwoning gehad en woon nu naar volle teveredenheid in een sociale huurwoning. Ik mis met name de zorgen over gebreken en onderhoud niet. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Donuts
door Donuts - Jan 23, 2022 om 15:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals gezegd, eigen vermogen telt alleen mee voor de huurtoeslag. Die zul je dus niet krijgen. Je hebt met een laag inkomen wel recht op een sociale huurwoning. Maar ja, tenzij je ergens in een uithoek woont, moet je wel 10+ jaar geduld hebben voordat je zo'n woning vindt.

Voor meer info zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-sociale-huurwoning

Een eigen woning kopen, lijkt mij veel verstandiger en dat niet alleen vanwege de lange wachtlijsten voor sociale huur.

sira
door sira - Jan 23, 2022 om 15:21
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Wat is overigens uw leeftijd?

Voorbeeld: ik ben 66 jaar en heb een koopwoning, een vrijstaande dijkwoning met ruim 1000 m2 grond. In 1991 gekocht voor ƒ 170.000,-, thans is de WOZ-waarde € 370.000,-. Ik heb vanaf de koop een kleine hypotheek van € 58.000,-, ik heb dus een flinke overwaarde. Ik heb geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. Aan hypotheekrente betaal ik per maand € 148,- Hypotheek los ik af als ik de woning verkoop. Uiteraard komen op die € 148,-, net zoals bij een huurwoning, de vaste lasten nog bij en onderhoud is ook voor mij.

Bij een huurwoning is, zoals o.a. schilderwerk, op kosten van de verhuurder. Bij een koopwoning zijn die kosten voor u. Maar dan nog, ik kan nergens een woning huren voor € 148,- per maand, zelfs niet voor het dubbele.

Bij een huurwoning ga je geen verbeteringen aanbrengen, want die leveren u toch niets op. Bij een koopwoning kan het een meerwaarde zijn, maar ook dat is relatief. Vroeger betrok je een huis zoals het was en na verloop van tijd ging de bewoner de badkamer of de keuken vernieuwen. Tegenwoordig koopt men een huis en gaat direct voor € 150.000,- verbouwen.

Uiteraard zijn de koopprijzen inmiddels aanzienlijk gestegen, maar de hypotheekrente staat nog steeds laag.
U moet dus voor uzelf een kostenplaatje maken. Staat uw erfenis op een spaarrekening, dan levert het niets op. Wilt u de erfenis beleggen, laat het dan beleggen bij een vermogensbeheerder. Zij maken samen met u een beleggingsprofiel (risicoprofiel) aan. Bij beleggen brengt het wel meer op.

U zou eigenlijk naar een financieel adviseur moeten gaan, wij hebben te weinig informatie om u een echt goed advies te geven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2022 om 15:48
16775 Antwoorden / 202 Vragen

ie ook deze info: Voor het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning wordt naar het inkomen gekeken, niet (primair) naar het vermogen. Het vermogen kan hooguit indirect meetellen, namelijk als je inkomsten hebt uit sparen of beleggen. Ook voor een zogeheten 'passendheidstoets' wordt enkel naar het inkomen gekeken, en niet naar het vermogen.

(Bron)

Krijg ik een sociale huurwoning als mijn vermogen door ...

 Afgezien daarvan: u kunt 'vrije sector' waarmee u dan uiteraard wel inteert op het vermogen.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 23, 2022 om 16:01
415 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaan helaas ook enkele verhuurders waar vermogen wel meetelt voor sociale huur, maar bij de meeste is dat niet
het geval. Als U een sociale woning wilt huren kijk dan eens of er andere verhurders actiet zijn in uw regio die die vermogensgrens
niet hanteren. Mijn verhuurder kent deze regel gelukkig niet.  Voor 700 euro alleen een kleine of gedeelde kamer???
Hier in midden brabant huurt U voor dat bedrag een complete ruime rijtjeswoning uit de jaren 60 of 70.  Bij huren is alle onderhoud
inbegrepen, daarom wilde ik ook perse een sociale huurwoning.  Het gevoel van zekerheid dat ik voor dat bedrag klaar ben is mij
meer waard dan de onzekerheid dat ik geld achter de hand moet houden voor het geval er ooit mogelijk iets moet worden opgeknapt.

Ja
door JannieBoe Jan 23, 2022 om 18:22
124 Antwoorden / Vragen

Dat is niet juist. De regels zijn klip en klaar en door de overheid vastgesteld. Geen enkele verhuurder van sociale huurwoningen kan daarvan afwijken. Er is geen vermogenstoets, wel een inkomenstoets.
Klik even op de link van @DONUTS en daar zie je hoe het wettelijk zit.

panter22
door panter22 - Jan 23, 2022 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nu geen woning en heb je dringend onderdak nodig? Dat maakt verschil.
Een huurwoning op basis van je inkomen zul je de eerste jaren niet krijgen. Misschien kun je via  een makelaar een duurdere huurwoning van minimaal €1000 per maand huren. Dat kan wel voor tijdelijk. Maar je teert in op je vermogen,
Je hebt dan wel het voordeel om even rustig om je heen te zien voor een koopwoning die je bevalt.

me
door mein33 - Jan 23, 2022 om 21:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen, maar in mijn beleving kun je beter je geld in stenen investeren (en er eventueel zelf gaan wonen) dan je geld op de e.o.a. rekening hebben staan die zo goed als niets oplevert of zelfs nog geld kost.

We hebben eerder meegemaakt dat de huizenmarkt instortte en mensen met te hoge hypotheeklasten onderwater kwamen te staan. Maar het overgrote deel van de huizenbezitter die op dat moment niet verhuisde heeft er geen enkele last van gehad.

Als de markt, grof gezegd, instort moet je lekker in je koophuis blijven zitten en dan heb je van het hele gedoe geen weet.
Je moet er wel voor zorgen dat de eventuele hypotheeklast altijd kan worden opgebracht, m.a.w. neem nooit het maximale van hetgeen er volgens de bank mogelijk is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 23, 2022 om 23:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Violet,

Uw verhaal lezende, vermoed ik, dat u nog twintiger of jonger bent.

Ik raad u aan om een partner te zoeken, waarmee u een woning deelt.

Kopen in uw eentje is op dit moment te duur,tenzij u de woning contant kunt betalen.

me
door mein33 Jan 24, 2022 om 09:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Van delen en ruilen komt huilen, al met al lijkt mij dit dan ook  niet 'het beste idee van Nederland'. ;-)) Nu kopen in je eentje is zeer goed te doen, want de rentestand is historisch laag en het zal niet zo lang meer duren vormde rentestand weer de hoogte in gaat.

ro
door ronny530 - Jan 24, 2022 om 11:38
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Kopen lijkt mij voor nu geen optie want u moet er duur aan en als de huizenmarkt bubbel uiteenspat raakt u de woning aan de straatstenen niet meer kwijt. De ECB houdt de rente kunstmatig laag maar dat houdt een keer op en als de hypotheekrente daardoor naar een normaal niveau stijgt komen veel woningbezitters in de financiele problemen en zie ik het aantal gedwongen verkopen toenemen met als gevolg een grote toename op het aanbod van woningen en een afname van kopers. Als het aanbod groter is dan de vraag gaan de huizenprijzen dalen en komen weer op een normaal prijsniveau. Misschien is het voor u een optie om in de vrije sector een woning in uw regio te zoeken want veel woningcorporaties bieden die woningen ook aan. Voordeel is dat uw vermogen en uw huidige inkomen toereikend zijn om de huursom te kunnen voldoen maar het nadeel is dat u op uw vermogen in gaat teren.

ma
door marnix1 Jan 24, 2022 om 13:53
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ronny, ik denk dat een ieder die nu koopt, die rente echt wel heeeel lang vastzet,
dus kopers komen dan niet in problemen als de rente stijgt, toch?

mo
door mof - Jan 24, 2022 om 12:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de informatie van de rijksoverheid wordt uw recht op een sociale huurwoning uitsluitend bepaald door uw inkomen en niet door uw eigen vermogen:

Zie:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wat-is-het-verschil-tussen-een-sociale-huurwoning-en-een-huurwoning-in-de-vrije-sector

en:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-sociale-huurwoning

Uw eigen vermogen is wel een reden om u geen huurtoeslag en/of zorgtoeslag toe te kennen. De maximale eigen vermogens voor beide toeslagen zijn verschillend en kunt u bij de belastingdienst navragen. HEt gaat hier om de eigen vermogens die u op 1 januari van het jaar waarover u de toeslag aanvraagt had.

rj
door rjw - Jan 24, 2022 om 12:42
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als je genoeg eigen geld hebt om een huis te kopen (eventueel aangevuld met een kleine hypotheek op basis van je inkomen) moet je dat gewoon doen. Ja, de markt kan instorten zodat je misschien wat geld kwijt raakt, maar omdat je koopt met veel eigen geld en niet met een 100% financiering is dat niet een echte ramp. En de historie leert dat na een crash het daarna altijd weer goed komt, al was het maar door inflatie. Geld waar je niets mee doet wordt alleen maar minder waard. Normaal al, en nu met de hoge inflatie en lage of negatieve rente helemaal.

Ed
door EddyCamiel - Jan 24, 2022 om 12:44
8 Antwoorden / Vragen

Als je nu kan kopen, dan kopen. Ook met een hypotheek. De rente is erg laag, dus die hypotheeklasten inclusief, onroerend goed belasting en andere gemeentelijke belastingen, zijn nog steeds lager dan de huur die je kwijt bent als je blijft huren. De huizenprijzen gaan niet instorten, maar zullen nog blijven stijgen.

blubber2
door blubber2 - Jan 24, 2022 om 13:08
34 Antwoorden / 7 Vragen

als je zoveel geld hebt dat je een huis kan kopen huur dan iets in de vrije sectoren ga een cursus volgen opdat je meer kan gaan verdienen.........

ma
door marleenvanh - Jan 24, 2022 om 13:49
451 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft nu geld, waar u ook nog eens NIETS voor heeft hoeven doen.... en dan toch min of meer menen dat de samenleving een deel van uw huur zou moeten betalen....?  Nee, dit is m.i. geen 'wal en schip' maar 'van twee walletjes willen eten!

Ja
door JannieBoe Jan 24, 2022 om 14:14
124 Antwoorden / Vragen

Wat nou zeg?! @VIOLETHILL betaalt zélf de huur of koopt zélf een huis van haar eigen geld. Niks meer en niks minder en ook niks mis mee.