door wilmar_1 Apr 16, 2004 om 17:58
Geldzaken & recht

Verplicht vakantie

kan een werkgever zijn werknemer verplichten om vakantiedagen op te nemen??, het bedrijf in kwestie heeft geen bedrijfssluiting en geen CAO. De werknemer heeft 3 aaneengesloten weken vakantie opgenomen in september, maar de baas wil dat hij ook in de "vakantieperiode" (juli/agustus)nog 2 weken opneemt omdat het dan rustig is.De werkgever hanteert een bedrijfshandboek(dit is geen cao,maar is dit ook rechtsgeldig??)

559 2 Rapporteer

ymca_1
door ymca_1 - Apr 16, 2004 om 19:09
63 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wilmar,

Wat betreft je vraag zegt de wet het volgende hierover:

(Art.7:638-2 BW) Voorzover in de vaststelling van de vakntie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens een CAO of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.

De werkgever mag dus (in overleg met jou) de vakantie vaststellen...

Sorrie dat ik geen beter nieuws heb.

vo
door vos_1 - May 21, 2004 om 13:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoho, de vorige "beantwoorder" moet wel goed lezen. Er staat:(..) stelt de werkgever de vakantie vast OVEREENKOMSTIG DE WENSEN VAN DE WERKNEMER, tenzij...

Er zijn twee manieren om als werkgever invloed te hebben op de vakantie van de werknemer:

1. Er is een schriftelijke overeenkomst/CAO waar in staat wanneer er vakantie opgenomen kan worden. Als het bedrijfshandboek onderdeel is van je arbeidsovereenkomst (dat moet in je contract staan), dan is dat dus het geval, als daar in staat wanneer de vakantie aanvangt en eindigt.

2. De werkgever heeft een zwaarwegend belang. Bijvoorbeeld omdat hij anders een te groot financieel risico loopt, of omdat hij anders het bedrijf moet sluiten o.i.d.

Is van geen van deze twee situaties sprake, dan kan je werkgever je niet verplichten vakantiedagen op te nemen. Let op: De vakantiedagen verjaren pas na vijf jaar, dus hij kan ze ook niet "laten vervallen".