Jo
door Jolandakd Jul 12, 2017 om 16:05
Geldzaken & recht

Verplichte automatische incasso

Wij hebben van een verzekeringsmaatschappij een brief ontvangen dat ze geen accept giro's meer sturen. En of we op een persoonlijke pagina in willen loggen en een automatisch incasso af willen geven. Na telefonisch contact blijkt dat dit de enige mogelijkheid is. Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven? Het gaat om een jaarlijkse premie.

1946 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2017 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is daar het probleem van? U weet wanneer die premie betaald moet worden en u krijgt een paar dagen van tevoren bij uw bank te zien welk bedrag wanneer geincasseerd gaat worden.

Bent u het er niet mee eens, kunt u die incasso nog aktijd weigeren.

edrick3
door edrick3 Jul 13, 2017 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De vraag is: Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven?

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2017 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3 Ik kan lezen.

jonnes
door jonnes Jul 13, 2017 om 12:31
32 Antwoorden / 0 Vragen

Als je kunt lezen Tijger1, geef dan gewoon antwoord op de vraag i.p.v. weer een totaal onzinnig antwoord te geven. Daar heeft u een hadje van. Mensen komen op dit forum met een vraag en helaas bent u een van de vaste reageerders die vaak de mensen afkraakt of een antwoord geeft waar mensen niets mee kunnen. Blijkbaar schept u er genoegen in om anderen af te kraken. Jammer.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2017 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jonnes. Steek er wat van op, zou ik zeggen:-))

jonnes
door jonnes Jul 13, 2017 om 12:47
32 Antwoorden / 0 Vragen

En wederom zo'n nietszeggende opmerking......
U moet wel een leeg bestaan hebben als u niets beter te doen heeft dan de hele dag op dit forum rond te hangen en mensen af te kraken. Triest.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2017 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jonnes. Lees de spelregels eens door. Voor klachten moet u bij de redactie zijn.

kv
door kvjapio - Jul 12, 2017 om 16:39
281 Antwoorden / Vragen

Volgens mij hangt het af van de voorwaarden die u bij aanvang van de verzekering heeft goedgekeurd. U bent immers een bestaande klant.
Bij nieuwe klanten wordt het een stuk gemakkelijker. De vraag is in 2013 ook al eens gesteld. Zie https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/ben-je-een-automatische-incasso-juridisch-verplicht . Maar ik kan nergens vinden of er een juridische verplichting mogelijk is. Bij veranderingen is hte meestal: slikken of wegwezen.

Daarbij vind ik het niet relevant of een ander automatisch incasseren handiger vindt dan u of ik. Het is een persoonlijke keuze.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2017 om 16:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet niet of ze het kunnen verplichten, nog dan. Maar uiteindelijk gaat het wel die kant op. Het scheelt zo'n maatschappij natuurlijk wel geld, d.w.z. u betaalt nu voor het overschrijven met een accept-girokaart. Ikzelf kan via Google geen recente vragen hierover vinden, 2012 is 'de jongste'. Maar kan niet goed Googlen. Krijg, als voorbeeld, wel Belastingaanslagen met accept-girokaart maar dat maak ik dan gewoon per internetbankieren over.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 12, 2017 om 17:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dit kunnen zij eisen, maar ze moeten u ook een andere (vaak niet gratis) optie bieden, bijvoorbeeld facturen per mail waar u dan extra voor.miet betalen.
De digitalisering kunt u echt niet stoppen, maak er gebruik van en geen probleem van.

Ro
door Roger Thomas - Jul 13, 2017 om 09:36
26 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat is geen verplichting. Ik krijg dan meestal bericht dat het bedrag door mij voor een vervaldatum moet worden overgemaakt. Houdt u  hieraan dan loopt u dekking gewoon door. Kies ervoor het bedrag zelf over te maken met vermelding van uw polisnummer.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 13, 2017 om 12:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En juist dat bericht dat u krijgt zal.moeten worden betaald als de verzekeraar alleen nog via automatische incasso wil werken.

edrick3
door edrick3 - Jul 13, 2017 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven?

Nee, natuurlijk niet, maar .... ze kunnen wel voorwaarden stellen aan de manier van betalen.

ge
door george321 - Jul 13, 2017 om 13:14
390 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is: Kunnen zij dit verplichten?
Nee, hoewel, we leven niet meer in de tijd dat het fondsmannetje en de huurbaas met zijn leren tas van deur naar deur ging maar in 2017.
Maar u heeft zich aangemeld met de acceptgiro optie. Dit betreft een jaarlijksebetaling die je als je geen betalingsverzoek krijgt zou kunnen vergeten. Ik zou de autoincasso weigeren op deze gronden, ze kunnen u zonder kosten per email een maand vooraf een nota sturen die u dan gewoon op tijd kunt betalen, dit doen heel veel bedrijven gratis. Het is in mijn visie alleen gemak voor de verzekering dat ze u dit willen verplichten, zeker met een jaarbetaling. Dat je kan storneren is prettig, maar het kan gewoon op een verkeerd moment komen dat ze gaan incasseren. Die melding dat de incasso eraan komt is drie dagen vooraf. Laat ze een email sturen, met de noodzakelijk betaalgegevens, kost niets en daarmee af. Overigens, als u terechte schade wilt claimen heeft u ook geen incasso optie op de rekening van de verzekeraar.

alfatrion
door alfatrion - Jul 13, 2017 om 15:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het opeisen van een automatische incasso, welke niet op te zeggen is, staat op de grijze lijst van onredelijke bedingen (art. 6:237 aanhef en onder n BW). Voor wat betreft de kosten van een betaalmiddel, deze mogen niet hoger zijn dan de directe kosten, zoals de bank die in rekening brengt (art. 6:230k BW, leidraad consumentenrechten). De ACM heeft hier al handhavend opgetreden tegen enkele voedsel aanbieder, maar op dat vlak is nog genoeg te doen.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2017 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou je verwachten dat de ACM tegen de energieboeren zou optreden. Lijkt me nuttiger.