Verplichte automatische incasso
Wij hebben van een verzekeringsmaatschappij een brief ontvangen dat ze geen accept giro's meer sturen. En of we op een persoonlijke pagina in willen loggen en een automatisch incasso af willen geven. Na telefonisch contact blijkt dat dit de enige mogelijkheid is. Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven? Het gaat om een jaarlijkse premie.
Wat is daar het probleem van? U weet wanneer die premie betaald moet worden en u krijgt een paar dagen van tevoren bij uw bank te zien welk bedrag wanneer geincasseerd gaat worden.
Bent u het er niet mee eens, kunt u die incasso nog aktijd weigeren.
De vraag is: Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven?
@edrick3 Ik kan lezen.
Als je kunt lezen Tijger1, geef dan gewoon antwoord op de vraag i.p.v. weer een totaal onzinnig antwoord te geven. Daar heeft u een hadje van. Mensen komen op dit forum met een vraag en helaas bent u een van de vaste reageerders die vaak de mensen afkraakt of een antwoord geeft waar mensen niets mee kunnen. Blijkbaar schept u er genoegen in om anderen af te kraken. Jammer.
@jonnes. Steek er wat van op, zou ik zeggen:-))
En wederom zo'n nietszeggende opmerking......
U moet wel een leeg bestaan hebben als u niets beter te doen heeft dan de hele dag op dit forum rond te hangen en mensen af te kraken. Triest.
@jonnes. Lees de spelregels eens door. Voor klachten moet u bij de redactie zijn.
Volgens mij hangt het af van de voorwaarden die u bij aanvang van de verzekering heeft goedgekeurd. U bent immers een bestaande klant.
Bij nieuwe klanten wordt het een stuk gemakkelijker. De vraag is in 2013 ook al eens gesteld. Zie https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/ben-je-een-automatische-incasso-juridisch-verplicht . Maar ik kan nergens vinden of er een juridische verplichting mogelijk is. Bij veranderingen is hte meestal: slikken of wegwezen.
Daarbij vind ik het niet relevant of een ander automatisch incasseren handiger vindt dan u of ik. Het is een persoonlijke keuze.
Ik weet niet of ze het kunnen verplichten, nog dan. Maar uiteindelijk gaat het wel die kant op. Het scheelt zo'n maatschappij natuurlijk wel geld, d.w.z. u betaalt nu voor het overschrijven met een accept-girokaart. Ikzelf kan via Google geen recente vragen hierover vinden, 2012 is 'de jongste'. Maar kan niet goed Googlen. Krijg, als voorbeeld, wel Belastingaanslagen met accept-girokaart maar dat maak ik dan gewoon per internetbankieren over.
Ja dit kunnen zij eisen, maar ze moeten u ook een andere (vaak niet gratis) optie bieden, bijvoorbeeld facturen per mail waar u dan extra voor.miet betalen.
De digitalisering kunt u echt niet stoppen, maak er gebruik van en geen probleem van.
Nee dat is geen verplichting. Ik krijg dan meestal bericht dat het bedrag door mij voor een vervaldatum moet worden overgemaakt. Houdt u hieraan dan loopt u dekking gewoon door. Kies ervoor het bedrag zelf over te maken met vermelding van uw polisnummer.
En juist dat bericht dat u krijgt zal.moeten worden betaald als de verzekeraar alleen nog via automatische incasso wil werken.
Kunnen ze verplichten om een automatische incasso af te geven?
Nee, natuurlijk niet, maar .... ze kunnen wel voorwaarden stellen aan de manier van betalen.
De vraag is: Kunnen zij dit verplichten?
Nee, hoewel, we leven niet meer in de tijd dat het fondsmannetje en de huurbaas met zijn leren tas van deur naar deur ging maar in 2017.
Maar u heeft zich aangemeld met de acceptgiro optie. Dit betreft een jaarlijksebetaling die je als je geen betalingsverzoek krijgt zou kunnen vergeten. Ik zou de autoincasso weigeren op deze gronden, ze kunnen u zonder kosten per email een maand vooraf een nota sturen die u dan gewoon op tijd kunt betalen, dit doen heel veel bedrijven gratis. Het is in mijn visie alleen gemak voor de verzekering dat ze u dit willen verplichten, zeker met een jaarbetaling. Dat je kan storneren is prettig, maar het kan gewoon op een verkeerd moment komen dat ze gaan incasseren. Die melding dat de incasso eraan komt is drie dagen vooraf. Laat ze een email sturen, met de noodzakelijk betaalgegevens, kost niets en daarmee af. Overigens, als u terechte schade wilt claimen heeft u ook geen incasso optie op de rekening van de verzekeraar.
Nee, het opeisen van een automatische incasso, welke niet op te zeggen is, staat op de grijze lijst van onredelijke bedingen (art. 6:237 aanhef en onder n BW). Voor wat betreft de kosten van een betaalmiddel, deze mogen niet hoger zijn dan de directe kosten, zoals de bank die in rekening brengt (art. 6:230k BW, leidraad consumentenrechten). De ACM heeft hier al handhavend opgetreden tegen enkele voedsel aanbieder, maar op dat vlak is nog genoeg te doen.
Dan zou je verwachten dat de ACM tegen de energieboeren zou optreden. Lijkt me nuttiger.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bi ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer