ma
door maxporter Feb 29, 2008 om 15:37
Geldzaken & recht

Verschil tussen woning/niet-woning (OZB)

Eind 2007 heb ik een nieuwe woning gekocht. Vanaf eind november 2007 tot en met januari 2008 heb ik  gewoond in een woonunit. Deze was eigendom van iemand anders, op een stuk grond naast zijn bedrijf had hij 3 geschakelde woonunits geplaatst die hij aan derden verhuur. De units zijn dus 1 geheel, 9x10m, voorzien van alle gemakken en niet verplaatsbaar. Afgelopen week kreeg ik een WOZ beschikking van mijn nieuwe woning voor 2008 (duidelijk), maar ook een aanslag OZB gebruiker niet-woning van die woonunits. Dit is een aanzienlijk bedrag (>250 euro), zeker voor 1 maand (januari 2008). Mijn vragen:

- heeft het zin om hier tegen in beroep te gaan (waarschijnlijk niet)
- waar ligt het verschil tussen woning en niet-woning. Als de units als woning worden aangemerkt hoef ik nl geen OZB te betalen (correct?).

Bvd.

5602 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar u op 1 jan. ingeschreven staat bij de gemeente en u woont op dat adres dan krijgt u een aanslag WOZ voor gebruik, het is n.l. zo u bewoond een perceel dus is het een woning in de zin van de OZB als gebruiker  u bent na 1 jan verhuisd en daarmee kan er geen aanslag als gebruiker voor 2008 worden opgelgt. Wel als eigenaar omdat op 1 jan.2008 de woning bij het kadaster was ingeschreven als eigenaar.

Bezwaar kunt u altijd maken maar u heeft totaal geen kans om het te winnwn.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je tot 3 jan 08 of hele jaar woonde maakt niets uit, de eigenaar per 1 jan betaalde hele jaar en de rest mag je op de volgende verhalen!

Bij Notaris word het niet gebruikte deel normaal verrekend!

Verder, bedrijven hebben andere tarieven en voorwaarden, maar dit zijn woningen dus verkeerde indeling tenzij het commerciele verhuis anders is, ga naar de afd. bij Uw gemeente en vaak is het makkelijk recht te zetten als ex bedrijf nu woning is geworden...
Vele Woon/Winkels die nu volledig woning zijn moeten ook vaak omgezet worden om lagere tarief te krijgen, maar bedrijf aan huis mag dan niet meer, tenzij het aparte ruimte's zijn!

Uw gemeente kan meer info geven want de registratie op 1 jan is bepalend!

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okay, dat ik dus voor die ene maand de volle bedrag moet betalen is dus gewoon pech. Maar zou ik een kans maken om bezwaar te maken mbt het niet-woning deel. Immers met ingang van 2006 is er geen aanslag onroerende zaakbelasting betreffende het gebruik van een woning. Ik neem aan dat het geld voor een 'normaal' huurhuis. Een niet-woning zou dus bv een camping of iets dergelijks moeten zijn. Vandaar ook mijn vraag wat wettelijk het verschil is tussen woning en niet-woning. Ik weet het, het is een 'long shot' (maar wie niet probeerd...).

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een huurwoning is geen OZB meer...
wel als eigenaar moet je voor hele jaar betalen als het een huis is!

Als je echter een voor bewoning geschikte bedrijfsruimte huurde zou het wel eens kunnen dat ze toch gelijk hebben, maar dan moet de eigenaar het resterende deel terug betalen omdat hij de rest van jaar gebruikte, bij verkoop gaat dit ook zo, dus dan kun je daar declareren!

Als de woning gekocht in 2007 nog niet klaar was gelden andere regels dan klaar dus  U heeft nu 2 vragen...
Het huurdeel en de koopwoning..

Dus graag duidelijk aparte verhalen hoe het zit.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een aanvulling als u kunt bewijzeb dat u alleen het woning gedeelte huurde en ls woning gebruikte dan is de aanslag ten onrechte gelegd en zoe ik toch zeker in bezwaar gaan met de reden dat u alleen een bepaalde gedeelte in gebruik had.Stond u ingeschreven bij bevolkings register als woonachtig op dit adres da heeft u nog een grond om bezwaar te maken om dat een woning niet aanslag plichtig is en dus de aanslag onterecht is opgelegd, sorry maar daar heb ik in mijn eerste reactie overeen gekeken.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Mar 2, 2008 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Max,

Ik kan hier kort over zijn. Jij hebt zelf beter in de gaten dan 4711 en Valerius waar het hier om gaat!

Toch even uitwijden:

OZB gebruikers bestaat alleen nog voor niet-woningen. Schijnbaar heeft de gemeente in de taxaties voor de WOZ besloten dat de units geen woning zijn in de zin van de Gemeentewet. De OZB voor de eigenaar wordt bij verkoop verrekend. De OZB gebruiker betaal je voor een heel jaar als je op de peildatum (1-1) ingeschreven stond. Geen verrekening mogelijk.

Dus, bezwaar tegen de aanmerking van de units als niet-woning is de enige optie. Dat moet dan wel de eigenaar doen en ook hij is daarbij gebaat omdat het eigenaarstarief OZB voor een niet-woning hoger is dan voor een woning!

Onze Hoge Raad heeft hier op advies van Advocaat-Generaal Niessen een besluit over genomen op 16-11-2007. Het meest relevante is:

Dient de onroerende zaak in hoofdzaak tot woning, dan geldt voor de hele onroerende zaak het woningtarief. ‘In hoofdzaak’ is in het verleden door de Hoge Raad uitgelegd als ‘ten minste 70%’ (van het bruto vloeroppervlak). Is de woning door het 70%-criterium niet in hoofdzaak een woning, dan geldt voor de hele onroerende zaak het niet-woningtarief.

Ik weet niet exact hoe de units eruit zagen, maar volgens mij heeft de eigenaar een zaak als hij zich op dit standpunt stelt.

In dat geval zijn de units dus woningen en bent u geen OZB gebruiker verschuldigd. De eigenaar moet dan wel binnen 6 weken na dagtekening van de OZB beschikking bezwaar maken.

U lift dan mee op zijn bezwaar, maar u dient ook bezwaar te maken tegen uw aanslag en dan te verwijzen naar zijn bezwaar.

De relevante tekst van de Hoge Raad staat hieronder. Beide zaken lijken irrelevant omdat het verzorgingshuizen betreft, maar de AG concludeert zeer helder over wat een woning is:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=zaak&nummerzaak=40606

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=zaak&nummerzaak=40847

Laat de eigenaar onder verwijzing naar beide uitspraken bezwaar maken. Moet gewonnen worden, maar gemeentes hebben nog wel eens ambtenaren die hun kont tegen de krib gooien. Reageer even als dat gebeurt!

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Mar 2, 2008 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okay Canna, zeer duidelijk verhaal. Ik ga het een en ander verder uitzoeken/contact opnemen met de eigenaar. Interessant. Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg!

@4711: woning was in 2007 gekocht en was dermate klaar dat het wel bewoonbaar was. Ik heb de januari 2008 maand gebruikt voor kleine verbouwing/verbetering. Wijze les voor de volgende keer om de peildatum beter in de gaten te houden...