ry
door rydan Feb 8, 2010 om 01:26
Geldzaken & recht

Vervagen aankoopbonnen

Ik bewaar mijn aankoop bonnen en kassabonnen in een map, in een lade, voor de duur van de garantie.
Sommige garanties duren wel meer dan 5 jaar.
De tekst op de bonnetjes vervaagt na verloop van tijd.
Is dat normaal?? (wat er uit mijn printer komt is nog goed na 10 jaar)
Er wordt wel gezegt, 'die bonnetjes moet je donker bewaren'. Maar afgezien de tekst die ik er zelf op heb gezet om te weten wat het was, is het niet meer leesbaar na in het donker te hebben bewaard.
Er wordt ook wel gezegt, "Ja, dan moet je een kopietje maken, of inscannen op de computer"
Is dat dan nog wel rechtsgeldig?

26162 18 Rapporteer

mastag
door mastag - Feb 8, 2010 om 01:47
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Rydan,
Dat vervagen heeft te maken met de papiersoort en printtechniek, het is thermisch papier en inderdaad na enige tijd zijn ze slecht tot niet meer leesbaar.
Als je ze scant en dan opnieuw print zijn ze nog steeds rechtsgeldig hoor tenzij er niet meer af te leiden is wat je gekocht hebt. Dus nieuwe bonnen direct scannen in het vervolg.
Misschien een idee......ik scan ze ook en heb op mijn pc een map met alle bonnetjes van de laatste 10 jaar, handig gesorteerd op datum en type aankoop.

Succes Mastag

freya
door freya - Feb 8, 2010 om 10:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En wat nog het ergste is, de winkels die met dat soort bonnen werken, wéten dat dit probleem er is en doen er niets aan. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik bij aankoop van een artikel een dergelijke bon kreeg (die toen goed leesbaar was) met de mededeling: "De bon is uw garantiebewijs, maar u doet er verstandig aan er een kopie van te maken, want over een tijdje is die niet meer leesbaar".
Hoe arrogant kun je als winkelbedrijf zijn om dit probleem bij de klant neer te leggen in plaats van het zelf op te lossen.

Freya

lelyonnais
door lelyonnais - Feb 8, 2010 om 10:49
109 Antwoorden / 24 Vragen

Beste rydan,

Ik denke dat ik al 15 jaren geleden ben begonnen elke aankoopbon te scannen en uit te printen op een A4. Deze bewaar ik in een aparte map voor de verzekering, garantie etc....
Telkens als ik 4 tot 6 bonnen heb, komt het op de A4...anders heb ik een boekenkast nodig....
Ik ben er mee begonnen omdat de verzekering toen iets weigert te betalen omdat de bon onleesbaar was. Nu doe ik dat ook bij mijn kinderen en andere familieleden.
Voordelen hiervan is dat men later kan kijken hoe oud iets was, wanneer de garantie verlopen is etc... Een goed administratie in het huishoud is ook van belang!

m.v.g. Robert

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 8, 2010 om 11:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ rydan:

Het is niet alleen donker te bewaren doch ook nog koel.
Geen probleem. Na 5 jaar nog goed leesbaar.

Hardware ERror MAN.

mo
door moi67 - Feb 8, 2010 om 13:32
23 Antwoorden / 1 Vragen

Een tijdje geleden waren er sportjes van Consuwijzer. Hierin kwam zelfs naar voren dat je ook een claim op de garantie kon maken als je m.b.v. je rekeningafschrift kon aantonen dat je het product bij de desbetreffende winkel op een bepaalde datum gekocht had. Dit dus ongeachte of je een (gescande) bon hebt.

audb
door audb - Feb 8, 2010 om 13:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een (foto) kopie is rechtsgeldig en het is zelfs zo dat de winkelier moet zorgen dat een bon voor langeretijd mee gaat zoniet dan is het aan de winkelier om te bewijzen dat u het aangekochte niet bij hun is gekocht.

bo
door bonus - Feb 8, 2010 om 13:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard is een copie-aankoopbewijs ook rechtsgeldig. Het belangrijkste zijn:
omschrijving aangekocht artikel met eventueel artikelnummer, het aankoopbedrag, aankoopdatum en indien het systeem daarop toegepast is, het kassa/transactie volgnummerop de bon, zo kan men de originaliteit bepalen van de gepresenteerde aankoopbon.

karelstromph
door karelstromph - Feb 8, 2010 om 15:59
95 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk zijn copies rechtsgeldig, sterker nog, ik vermoed dat een fotocopie van een thermische bon voor origineel doorgaat (in de abstractie van de wet) immers de bon dient voor langdurig bewijs van de aankoop. Een thermische bon (halffabricaat?) is dat niet, een fotocopie daarvan wel. De bewijslast zal bij de leverancier liggen. Overigens heb ik alleen bij benzine en parkeerbonnen thermisch papier meegemaakt, doch zelfs dat lang geleden en niet meer tegenwoordig.

Groet, Karel

gratisrijden
door gratisrijden - Feb 8, 2010 om 16:42
226 Antwoorden / 8 Vragen

Wettelijk is elk bewijs dat een Produkt bij een betreffende winkel is gekocht goed, om aanspraak te kunnen maken op garantie. Het meest voor de hand liggende is inderdaad de bon, maar die hoef je dus niet persé te hebben.

henkdiks
door henkdiks - Feb 8, 2010 om 23:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Oude onleesbare thermische kassabonnen of fax berichten zijn weer redelijk leesbaar te maken door het met een warmtebron (aansteke of föhn) aan de achterkant te verwarmen. Wel voorzichtig proberen anders vliegt het document in de brand en heeft u niets meer.

mastag
door mastag - Feb 8, 2010 om 23:28
955 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=moi67 schreef op maandag 8 feb 2010, 13:32]Een tijdje geleden waren er sportjes van Consuwijzer. Hierin kwam zelfs naar voren dat je ook een claim op de garantie kon maken als je m.b.v. je rekeningafschrift kon aantonen dat je het product bij de desbetreffende winkel op een bepaalde datum gekocht had. Dit dus ongeachte of je een (gescande) bon hebt.

Beste Moi67,
Op mijn bankafschrift staat er echt niet bij of ik een lcd of wasmachine heb aangeschaft voor 999 euro, hoe ga ik bewijzen wat ik heb gekocht? Je moet dus samen met je bankafschrift kunnen bewijzen dat je een bepaald artikel hebt gekocht, maar dat lukt dus meestal niet.
Het is wel handig want als ik in 2009 een wasmachine kocht en in 2007 een lcd in dezelfde prijsklasse kan ik mooi de garantie van de wasmachine voor mijn lcd gebruiken, tenslotte staat er netjes 999 euro op het bankafschrift, dat het twee jaar verder is zou dan niet meer aan te tonen zijn.

Groet Mastag

henkdiks
door henkdiks - Feb 9, 2010 om 11:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henkdiks schreef op maandag 8 feb 2010, 23:24]Oude onleesbare thermische kassabonnen of fax berichten zijn weer redelijk leesbaar te maken door het met een warmtebron (aansteker of föhn) aan de achterkant te verwarmen. Wel voorzichtig proberen anders vliegt het document in de brand en heeft u niets meer.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 9, 2010 om 11:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Henk:

Heb je dat zelf al eens geprobeerd, de thermografisch papier bonnetjes (tgpb) leesbaar te maken door ze te verhitten? Het lijkt me onwaarschijnlijk.... omdat:

Er heeft n.l. een katoenen jasje met tgpb in de binnenzak gehangen in een vertrek naast waar een flinke binnenbrand had gewoed. Het jasje was intact en stonk verschrikkelijk naar rook voordat het uitgewassen was, doch van de bonnetjes was niets meer te lezen: allemaal gitzwart en onleesbaar.

Ook het bewaren van tgpb in een portemonnee in de achterzak is niet bevorderlijk voor de leesbaarheid op termijn.

Doch deze bonnetjes bewaar ik in een enveloppe in een lade van de commodekast op de koele slaapkamer. Na vele jaren, meer dan 5, nog goed leesbaar.

Hardware ERror MAN.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 9, 2010 om 18:22
292 Antwoorden / 1 Vragen

[. Overigens heb ik alleen bij benzine en parkeerbonnen thermisch papier meegemaakt, doch zelfs dat lang geleden en niet meer tegenwoordig.

Groet, Karel

echt niet, wordt nog (te) veel gebruikt. (het papier slecht voor millieu, twee lagen verf) haast alle meededelingen op b.v. verpakte (levens)middelen zijn nog op die manier gemaakt. Dat komt omdat dat printsysteem eenvoudig en goedkoop door een PC is aan te sturen, geen onderhoud nodig heeft en vervanging door een anders systeem daarvan aardig kostbaar is, wat de consument weer moet betalen.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 9, 2010 om 18:32
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op dinsdag 9 feb 2010, 18:22][. Overigens heb ik alleen bij benzine en parkeerbonnen thermisch papier meegemaakt, doch zelfs dat lang geleden en niet meer tegenwoordig.

Groet, Karel

echt niet, wordt nog (te) veel gebruikt. (het papier slecht voor millieu, twee lagen verf) haast alle meededelingen op b.v. verpakte (levens)middelen zijn nog op die manier gemaakt. Dat komt omdat dat printsysteem eenvoudig en goedkoop door een PC is aan te sturen, geen onderhoud nodig heeft en vervanging door een anders systeem daarvan aardig kostbaar is, wat de consument weer moet betalen.

en, vergat ik nog: er is geen inkt of toner voor nodig. Zoals ik al schreef, geen onderhoud, zelfs geen bijvullen dus zeer gebruiksvriendelijk! Het printen gebruikks ook weinig energie, laser of, de wat oudere, weerstandjes die heel even warm worden door er een lage stroom door heen te sturen.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 9, 2010 om 18:56
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henkdiks schreef op maandag 8 feb 2010, 23:24]Oude onleesbare thermische kassabonnen of fax berichten zijn weer redelijk leesbaar te maken door het met een warmtebron (aansteke of föhn) aan de achterkant te verwarmen. Wel voorzichtig proberen anders vliegt het document in de brand en heeft u niets meer.

HELEMAAL NOOIT DOEN!! als je thermisch papier verwarmt wordt het geheel zwart, dus onleesbaar! Dat is juist die eigenschap van dat papier! Hoe kom je aan op zo'n stom idee?

henkdiks
door henkdiks - Feb 10, 2010 om 21:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat stomme idee zoals "vliegenderob" dat noemt is uit ervaring met een thermische kassabon uit Luxemburg van augustus 2001. Hierop was niets meer leesbaar (gehele bon was wit). Na gecontroleerde verhitting kwam de oorspronkelijke tekst weer redelijk leesbaar te voorschijn. Wat gebeurd er nou; de chemische substantie van de oorspronkelijke tekst was er niet meer (verbruikt tijdens het thermisch printen en later vervaagd) maar de omgeving van die tekst bevat nog wel die substantie en wordt dus donkerder naarmate deze wordt verhit en de oorspronkelijke tekst blijft dus gewoon wit en is dan nog redelijk leesbaar.
Misschien dat die "vliegenderob"het nu ook snapt en zelf niet zo tekenend voor hem reageert op serieuze inbreng van anderen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 11, 2010 om 00:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Henk:

Het werkt!
Ik heb met een heel vaag en grotendeels onleesbaar bonnetje, dat ik te lang in de portemonnee in m'n kontzak had gehouden,een proef genomen. Op de zool van een strijkbout die net hoorbaar sist wanneer ik daar met een natte vinger tegenaan kom. Dat zal ongeveer 120 graden zijn. Dan het bonnetje 1 à 2 seconden over de zool halen tot de voorzijde donkergrijs kleurt. De geprinte tekst is dan wit op donkergrijs goed te lezen.

Bedankt Henk, voor de tip, doch hopelijk heb ik het nooit nodig;-)

H.