Ro
door Rotterdam@2017 Dec 4, 2017 om 21:24
Geldzaken & recht

Vervolg bemiddelingskosten

Beste forumgenoten,

Ik heb diverse mails gestuurd naar een organisatie die panden/woonruimte verhuurd die naast borg (dat is een maand huur bijv 300,-) en de maand huur van te voren (weer zo'n 300,-) ook kosten vraagt voor zoals zij het noemen contractskosten (en weer 300,-!). Dit is in een intake gesprek medegedeeld. Het is een organisatie die leegstands panden verhuurd.

Zij blijven vol houden dat zij geen bemiddelaar zijn, maar dat zijn zij wel want de woningen zijn niet hun eigen bezit maar van eigenaren of gemeenten.

Dit is wat zij zeggen:

..... bemiddelt niet en daarom rekenen wij ook geen bemiddelingskosten. Dit leggen wij uitgebreid uit op het intakegesprek wat je hebt voor wij jou op de wachtlijst zetten voor een woning.

Wel worden de kosten in rekening gebracht die wij maken voor het gehele proces tot aan het tekenen van de overeenkomst.

Alles heb ik opgezocht op de Kassa site en hun daarmee om de oren geslagen maar nog houden zij vol dat zij geen bemiddelaar zijn. Ik wil eigenlijk dat een instantie ze aanpakt en zegt dat zij deze kosten a 300 euro niet meer mogen vragen aan nieuwe huurders. Inschrijven bij hen alleen kost ook al 25 euro! En dan moet je dus met 900 euro vervolgens aankomen om te beginnen met huren....dat is echt te bizar en bovendien dus onrechtmatig.

Ik zie het niet zitten om eerst de kosten te betalen omdat ik anders wellicht geweigerd wordt, ik kan wel raden hoe het dan werkt en dan eea terug te vorderen, dat is dan maar afwachten.

Wie weet waar ik al mijn mailverkeer naar toe zou kunnen sturen zodat zij dit niet meer doen in de toekomst?

Bedankt alvast voor reacties!

1371 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2017 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom moet een ander dat voor u aanpakken? Dus betaal die kosten, zorg dat u ern gespecificeerde nota krijgten vorder het nadien terug.

Word lid van de Woonbond of zo en die helpen u daarbij.

Uw mail verkeer kunt u houden.

Ro
door Rotterdam@2017 Dec 5, 2017 om 15:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf af heel veel gedaan om dit aan te pakken, mijn bedoeling is niet om het door een ander te laten opknappen als antwoord op jouw directe vraag.

Helaas hebben acties van mijn kant geen enkele zin. Ik dacht dat er misschien een instantie is die hen op de vingers kon tikken. Ik heb helemaal geen zin om die kosten eerst te betalen, zij moeten gewoon weten dat zij dit niet mogen vragen.

De tip van de Woonbond is een goede.

Bedankt.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen zin om te betalen, geen woning. Voordat een instantie gaat tikken, is die woning ruimschoots aan een ander verhuurd.

marita5
door marita5 - Dec 5, 2017 om 15:18
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rotterdam@2017 ,

Bij wie kan ik melden dat een verhuurder of bemiddelaar in overtreding is?

Huurders kunnen zich als (woon)consument wenden tot ConsuWijzer. Bedrijven kunnen tips geven aan de ACM , Dergelijke meldingen dienen als signaal voor ACM dat (sommige) verhuurders of bemiddelaars mogelijk sleutelgeld vragen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .( klik ook rechts op tip )

https://www.nvm.nl/hulpbij/huren/bemiddelingskosten

Ro
door Rotterdam@2017 Dec 10, 2017 om 16:03
Antwoorden / 1 Vragen

Hele goede tip, ik ga ermee aan de slag en melden bij de consuwijzer, bedankt!

marita5
door marita5 Dec 10, 2017 om 16:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes.