Ma
door Marleentje@ Jul 31, 2020 om 12:34
Geldzaken & recht

Verwijderen van pacemaker , wenselijke zorg?

In het stuk postmortale zorg lees ik dat het verwijderen van een pacemaker tot de wenselijke zorg wordt gerekent.
Maaer crematoria kunnen eisen dat deze verwijderd is en zelfs een lichaam met pacemaker kunnen weigeren.

6588 12 Rapporteer

MR
door MR. Ronald - Jul 31, 2020 om 12:43
18 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Donuts
door Donuts - Jul 31, 2020 om 12:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Crematoria mogen dat inderdaad weigeren. Collega van me moest direct na het overlijden van zijn vader in het ziekenhuis € 75,- pinnen om de pacemaker te laten verwijderen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 31, 2020 om 13:03
7181 Antwoorden / 3 Vragen

De pacemaker zal verwijderd moeten worden omdat de batterij bij verhitting schade aan de oven toe kan brengen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 31, 2020 om 13:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Wat bedoelt u met wenselijke zorg? Ik lees zelf dat als het vooraf doen verwijderen van een pacemaker en (ook) ik vind het logisch dat crematoria verwijdering voor de crematie wensen. Het is m.i. wel van belang om na te gaan of de aanvullende zorgverzekering hier dekking voor geeft.

marita5
door marita5 - Jul 31, 2020 om 13:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marleentje@ ,

9. Moet een pacemaker verwijdert worden bij crematie of begrafenis?

Er bestaat geen wettelijke regeling hierover, maar er wordt geadviseerd om een ICD of pacemaker te laten verwijderen wanneer iemand is overleden. Bij cremeren is dit verplicht vanwege ontploffingsgevaar en bij begraven is het beter vanwege het milieu. Veel crematoria en begraafplaatsen hanteren de regel dat pacemakers en ICD’s verwijderd moeten worden. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verwijderen van de pacemaker. In de praktijk ligt deze verantwoordelijkheid bij de uitvaartleider. De kosten zijn voor de nabestaanden.

Bron : Harteraad.nl

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://curamortuorum.nl/postmortale-zorg/pacemaker-of-icd-verwijderen/

Redacteur
door Redacteur - Jul 31, 2020 om 14:11
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Marleentje@,

Je doelt op dit artikel van Kassa. Het verwijderen van een pacemaker valt inderdaad onder wenselijke zorg. Maar wel kunnen crematoria en begraafplaatsen dat eisen. Het volgende staat dan ook in het artikel:

"Goed om te weten: het verwijderen van een pacemaker voorafgaand aan de uitvaart is niet verplicht. Wel kunnen begraafplaatsen en crematoria eisen dat een implantaat verwijderd wordt voor het crematieproces. Mocht dit het geval zijn, dan moet diegene die de overledene aanbiedt, bijvoorbeeld de uitvaartverzorger, ervoor zorgen dat de pacemaker verwijderd is. Dit geldt ook voor implantaten zoals een ICD, medicijnpomp of andere inwendige medische apparaten."

De kosten voor het verwijderen van een pacemaker zijn voor de nabestaanden.

Met vriendelijke groet,
Danny

Donuts
door Donuts - Jul 31, 2020 om 14:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: De kosten voor het verwijderen van een pacemaker is voor de nabestaanden.

Dus niet vergeten een pinpas of smartphone mee te nemen.

mr
door mrmoto - Aug 2, 2020 om 18:31
167 Antwoorden / 4 Vragen

Marleentje , het is normaal dat een pacemaker VOOR een crematie wordt weggehaald ivm eventuele ontploffing in de verbrandingsruimte van het crematorium ,meestal gebeurd dat in een ziekenhuis  of ook wel soms bij de begravenis ondernemer . De kosten worden door de begravenisondernemer opgevoerd op de rekening van de teraarde bestelling gelijk als de overnachting van de overledene IN het ziekenhuis ,deze kosten worden door niemand vergoed ,dus komen voor rekening van de nabestaanden (weet dit jammer genoeg uit eigener ervaring bij overlijden van onze moeder ).

Ka
door Kassagebruiker - Aug 2, 2020 om 21:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als ex uitvaart medewerker weet ik inderdaad dat vóór de crematie/begrafenis de pacemaker verwijderd wordt. En dat is niet zomaar.

mo
door mof - Aug 3, 2020 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, dat kan. Maar ook zorg kost geld en nergens staat dat eem lichaam prepareren voor begrafenis of crematie gratis is. Als mensen dood gaan kost dat geld.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 3, 2020 om 14:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Medische zorg is alleen voor levende mensen.

ma
door mario47 - Aug 3, 2020 om 21:18
56 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]