door witte15 Dec 10, 2008 om 17:19
Geldzaken & recht

Verzendkosten webwinkel

Hallo,

Ik heb net iets meegemaakt waarover ik ben gaan nadenken. Ik heb afgelopen maandag een kaartje besteld voor mijn navigatiesysteem bij een webwinkel en die rekende voor de verzendkosten 6.20. Dit bedrag betaal je normaliter als een pakketje met track en tracenummer wordt verzonden.

Ik mailde net de webwinkel om te vragen wanneer het pakketje werd verzonden en wat het track en tracenummer was. De webwinkel beantwoorde de vraag met: het is gewoon via de brievenbuspost met een bubbelenvelope! Ik heb geantwoord, dat kost nooit 6,20. Nog geen verder reactie gehad.

Ik zat me verder nog te bedenken, hoeveel mensen dit niet weten en dan toch veels te hoge verzendkosten betalen. Je moet eens rekenen op jaarbasis wat zo een webwinkel daar nog op verdiend. Ik vind het gewoon belachelijk. Er staat ook op de site 6,20 tnt 10-48hours, dat houdt in pakketkosten of rembours betaling. Ik vind het schandalig dat ze het dan gewoon met de brievenbuspost sturen.

Ten eerste is dan ook je product niet verzekerd, dus als het kwijt raakt bij de post, dan is het dág 100 euro voor het kaartje...

Wat vinden jullie hiervan? En wie heeft er tips voor mij?

2432 7 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 10, 2008 om 17:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ze zijn vrij om port zelf te bepalen, je gaat er tenslotte mee accoord als je besteld, veelal is het port+kosten afhandeling.

Het zijn Hun portokosten en niet die van TNT dus met TNT heb je niets te maken in zo`n geval.

Als het nooit bij jouw aankomt is dat niet jouw probleem maar dat van leverancier, dus zijn risico als hij geen track and trace gebruikt.

( Bij terugzenden is het Wel jouw verantwoording.)

Succes,

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 10, 2008 om 19:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag witte,

Even nadenken. Buiten wat Stacey opmerkte: Verzendkosten is natuurlijk meer dan alleen postzegels. Vergelijk het eens met een gewone winkel waar je het zelf ophaalt en cash betaalt.

De bubbeltjes enveloppe is duurder dan een papieren zakje. Etiket printen/adresseren. Er moet een factuur bij. Tijd. Ook ter post brengen.

Met track en trace kan de verzender bij verlies van het pakje een vergoeding per kilo krijgen en niet naar de waarde. Dat schiet niet op bij een chipkaartje van een paar gram.

Daarom kan ik me voorstellen dat de verzender het risico in calculeert en bij iedere verzending van een briefpakje een knaak in een potje stopt en zo zijn eigen verzekering creëert.

Want dat er bij verzending als briefpakje wel eens wat mis gaat heb ik al een paar keer meegemaakt. Waaronder een zending met een waarde van 220,- die "nooit aangekomen is". Vroeger, toen er nog niet zoveel tijdelijke krachten bij de post werkten, kon je er beter van op aan dat een briefpakje aankwam.

In ieder geval vind ik 6,20 niet teveel.

Hardware ERror MAN.

stacey
door stacey - Dec 10, 2008 om 21:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vind het overigens altijd frappant dat mensen (pas) ergens over gaan nadenken Nadat ze iets gedaan hebben  ( waardoor ze dan iets meemaken) ......... ;-)

--Ik heb net iets meegemaakt waarover ik ben gaan nadenken --

abarth
door abarth - Dec 10, 2008 om 22:14
845 Antwoorden / 19 Vragen

Zul je net zien dat jouw kaartje niet aankomt.  Is de afzender verantwoordelijk. Moet hij bewijzen dat het is aangekomen.

Een beetje verantwoording mag je wel verwachten van webwinkels.

Ze hebben al meer marge door besparing op pand en personeel. Dan ook nog wat geld verdienen door winst te maken op de verzendkosten is niet klantvriendelijk

stacey
door stacey - Dec 10, 2008 om 22:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--ook nog wat geld verdienen door winst te maken op de verzendkosten --

Dat zal wel los lopen met dat winstmaken, verpakking en afhandeling kost ook geld en als ze voor alle verzendingen tot bepaald gewicht het pakketposttarief hanteren hebben ze op dit pakje wellicht iets over maar op een pakket (=tarief 6,20) dus niets. en dat `over` bij deze pakjes is dan geen winst maar komt voor post `afhandeling/verpakkingen ed`

abarth
door abarth - Dec 10, 2008 om 22:43
845 Antwoorden / 19 Vragen

Dat valt bij mij onder bedrijfskosten. ;-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 11, 2008 om 00:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ abarth:

Hoe je het wendt of keert, bedrijfskosten of handlingskosten worden altijd betaald door de koper in die zaak.

Of je het verzendkosten, handlingskosten of bedrijfskosten noemt is lood om oud ijzer. Het zijn kosten die hoe dan ook betaald moeten worden. Want wie wil voor niks werken?
Ja, ik. In vrijwilligerswerk. Maar ik hoef voor geld ook niet meer te werken.;-)

Dat achter de webwinkel geen kosten voor een winkelpand schuilt hoeft niet. Iedere winkel kan ook op internet verkopen als aanvulling op de omzet.

H.