Ca
door Caitlin01 Aug 6, 2019 om 12:19
Geldzaken & recht

Verzilveren overwaarde: hoe werkt dat in de VvE?

Wanneer een eigenaar van een appartement zijn overwaarde gaat verzilveren, wordt de geldverstrekkende partij in de VvE opgenomen middels splitsings-akte e.d.
Echter de "gewone" eigenaren hebben als belang het behouden / verbeteren van o.a. wooncomfort en woongenot. De geldverstrekkende partij heeft alleen een financieel belang. Hoe kun je hier als VvE mee omgaan? In theorie is het mogelijk dat een investeringsmaatschappij het gehele complex kan verkrijgen ...

3287 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2019 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In theorie zal dat wel meevallen.

En er is verzilveren en verzilveren. De meeste leden van die VvE zullen wel een hypotheek hebben.

En als men “verkoopt” en dan gaat “huren” is het ook voor de geldgever van belang dat het pand onderhouden wordt.

Maar ik zie dat verzilveren niet zo gauw gebeuren bij een appartement. Bij veel overwaarde zal men wellicht een krediethypotheek kunnen krijgen.

jo
door jorisw - Aug 6, 2019 om 15:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De VVE kan het verbieden dat appartementen worden verhuurd (als verzilveren via de sale & lease back methode gaat is dit van toepassing). Stel het voor in de ALV als verhuren nu is toegestaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2019 om 19:32
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan uw vraag niet plaatsen. Ik zie de relatie met de splitsingsactie niet. Als iemand een appartement koopt en daar voor ook geld leent komt dat naar mijn mekning helemaal niet in de splisingsakte. In de splitsingsacte wordt alleen de verdeling van de diverse appartementeigendommemm genoemd en beslist geen privé zaken van degenen die dan een appartementsrecht hebben gekocht. Als degene die appartementsrechten heeft gekocht op gegeven moment de ovcerwaarde wil verzilveren is dat naar mijn mening ook een kwestie die alleen de eigenaar van het appartementsrecht en de geldverstrekker aangaat en verder helemaal niemand. Ik zie in deze ook zeker een rellatie met de AVG wergeving.
De verzilverde overwaarde komt uisluitend toe aan de eigenaar van het appartementsrecht en in iets andere woorden, daar heeft een VvE en ook een investeringsmaatschappij helemaal niet mee te maken.

jo
door jorisw Aug 6, 2019 om 22:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen de eerste hypotheken komen in de splitsingsakte. Dus op het moment dat de splitsingsakte wordt gemaakt. Ik denk dat TS daardoor in verwarring is geraakt. In het document dat je krijgt bij aankoop zie je alle geldverstrekkers staan van het moment van splitsing. Overigens zijn hypotheekgegevens geen prive zaken: die kan je gewoon opvragen bij het Kadaster.

En het laatste wat je schrijft hangt af van de constructie van het verzilveren. Als je verzilvert door een hypotheek op de overwaarde te geven, verandert er niets aan het eigendom. Maar je kunt ook verzilveren door de boel te verkopen aan een geldschieter/investeerder, die het vervolgens aan je gaat verhuren. Dan is de investeerder dus eigenaar geworden van het appartementsrecht. Als alle bewoners dat bij dezelfde investeerder gaan doen, woon je opeens in een huurcomplex.... Maar goed, daar zijn de bewoners/eigenaren zelf bij en we mogen aannemen dat die mensen allemaal hun gezonde verstand hebben en toerekeningsvatbaar zijn.

mo
door mof - Aug 7, 2019 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet waar, ook de geldverstrekkende partij heeft belang bij wooncomfort, zij zijn partij dus bij verkoopvan appartementen  is iedere meerwaarde meegenomen.

jo
door jorisw Aug 8, 2019 om 08:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan snap ik niet waar alle klachten over verhuurders vandaan komen die hun panden verwaarlozen....

1paul
door 1paul - Aug 8, 2019 om 07:22
3103 Antwoorden / 0 Vragen

zolang u hypotheeknemer bent is de woning van u, als u uw woning verkoopt is de woning niet meer van u en ja, dan kan het in principe zo zijn dat 1 partij alle woningen in het complex opkoopt en dus het stemrecht verkrijgt...

jo
door jorisw Aug 8, 2019 om 08:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De geldverstrekker is de hypotheeknemer.... De eigenaar is de hypotheekgever.

1paul
door 1paul Aug 10, 2019 om 07:19
3103 Antwoorden / 0 Vragen

oke...het gaat natuurlijk om diegene die de hypotheek afneemt...

ja
door janenan Aug 10, 2019 om 08:37
23 Antwoorden / 4 Vragen

Koop of verkoop van een appartement heeft geen gevolgen voor de Splitsingsakte. In de Splitsingsakte is vastgelegd hoe de appartementen en eventueel bijbehorende ruimten in een gebouw zijn verdeeld qua oppervlakte. Een geldverstrekker kan inzage vragen in de Splitsingsakte en het Huishoudelijk Reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE), maar dat zal in de praktijk geen problemen opleveren voor het geld verstrekken.

Als eigenaar bepaal je zelf of je je appartement verkoopt en je bepaalt ook zelf de verkoopprijs. Verkoop van alle appartementen aan een investeringsmaatschappij zie ik niet gebeuren. Ik zou er als eigenaar niet mee akkoord gaan.

Voor het eventueel (tijdelijk) verhuren van je appartement heeft de VvE meestal bepaalde voorwaarden waaraan voldaan moet worden.

1paul
door 1paul Aug 12, 2019 om 11:37
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als eigenaar heb je niets te vertellen over wie wat koopt zolang het je eigen appartement niet is...