rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 15:52
Geldzaken & recht

VGZ speelt vals

Bij VGZ gemeentepakket heb je recht op 20 keer fysiotherapie én €500,- te besteden voor alternatieve therapie.

Als je onder het kopje alternatieve therapie kijkt en Osteopatie invult komt die optie naar voren.
Als je onder het kopje Fysiotherspie kijkt zie je meerderen maar GEEN osteopatie. DUS.... Osteopatie valt onder Alternatieve geneeswijze. Wat ook overeen komt met de afrekening in de app. Daar staat bij de vergoeding van Osteopatie dat het valt onder ALTERNATIEVE GENEESWIJZE.  Zodra je vervolgens kijkt bij je gerbruik staat dat er nog maar €0,- alternatieve geneeswijze is gebruikt en al 16 keer fydiotherapie.
Als ik hierover bel of chat zegt VGZ : Osteopatie valt ,sinds dit jaar, onder ALTERNATIE Beweegtherapie DUS... is FYSIOTHERAPIE. En daar betaal je dan met een klein inkomen €166,- voor

Hoe kan ik hierin mijn rechten behalen?

2866 9 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Aug 17, 2019 om 15:59
809 Antwoorden / Vragen

Om te beginnen zoek een andere verzekeraar. Scheelt bergen geld en laat dit verhaal op mail zetten ipv in een chat,
Is veel duidelijker en overzichtelijker. Of VGZ vals speelt kan ik niet over oordelen. In de voorwaarden staat overigens duidelijk dat Fysio onder bewegingszorg valt.
Mijn verzekeraar doet niet aan allerlei commerciele onzin en pakket zus of pakket zo. Ben beter verzekerd en ook nog goedkoper uit.

rebek
door rebek - Aug 17, 2019 om 16:02
228 Antwoorden / 97 Vragen

Juist. Fysio is beweegzorg. Maar OSTEOPATIE is alternatieve. En toch wordt het verrekend als fysio

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2019 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat gewoon op hun site dat osteopathie onder beweegzorg valt, net als fysiotherapie.

Budget voor fysiotherapie en beweegzorg

Alternatieve beweegzorg valt binnen uw budget voor fysiotherapie en beweegzorg. U kunt deze behandelingen ook gebruiken voor andere fysiotherapie en beweegzorg.

Dus helemaal geen vals spel.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:15
228 Antwoorden / 97 Vragen

Kijk naar vgz GEMEENTE pakket

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2019 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, daar is het bedrag een beetje hoger, dat is alles.

En wilt u dan nu nog 20 keer fysio, omdat het volgens u gedekt is?

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

En waarom staat dan bij de afrekening  dat het onder ALTERNATIEVE ZORG valt

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:19
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik wil waar ik volgens de polis recht op heb. Dat osteopatie gedekt wordt vanuit de alternatieve zorg

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2019 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat osteopatie geen echte medische behandeling is, maar grotendeels flauwekul.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:29
228 Antwoorden / 97 Vragen

Daar vroeg ik niet naar. Dat is een mening

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2019 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geen mening, maar dat is een feit.

aurora1
door aurora1 Aug 17, 2019 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Osteopathie is alternatief en onzin. Zou nergens vergoed moeten worden. Om ook maar dingen te laten doen “omdat het vergoed wordt” is niet zo netjes. Net zoals alleen voor conditie te gaan zwemmen als het vergoed wordt, maar niet gaan zwemmen als het niet vergoed wordt, zoals bij niemand die zwemt o.i.d. voor de conditie het vergoed wordt. Het is vals spelen als men alleen behandelingen etc. neemt omdat het vergoed wordt en men het anders niet zou doen.

jo
door jorisw Aug 17, 2019 om 18:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@REBEK: Het feit dat osteopathie geen beschermd beroep is en dat iedereen zich dus osteopaat kan noemen zegt m.i. genoeg over de status hiervan. Om osteopaat te worden is zelfs geen medische vooropleiding nodig. Het wordt helaas ook vergoedt in mijn aanvullende verzekering (die gelukkig door mijn werkgever wordt betaald, zelf zou ik er geen cent voor over hebben). Ik zou liever hebben dat het geld dat aan alternatieve zooi wordt besteed, in wetenschappelijk bewezen gezondheidszorg wordt gestopt.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 19:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zonder agb code wordt het niet vergoed. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Mijn punt is heel simpel. Op de afrekening staat dat het een alternatief zorsoort is maar in plaats daarvan plukken ze het bij Fysio er vanaf. DÁT is mijn vraag. Niet of jullie het zelf willen laten doen of niet.
Vergelijk het met een huisartsbezoek dat van je tandarts budget afgehaald wordt

panter22
door panter22 Aug 18, 2019 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

@Rebek, wat in de verzekeringspolis staat geldt.

rebek
door rebek Aug 18, 2019 om 23:12
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wat op de afrekening staat geldt ook.

Als zij dit na 8 maanden nog niet juist weer kunnen geven trekken ze dat maar van diens inkomen af. Moeten ze maar wat beter hun best doen

marita5
door marita5 - Aug 17, 2019 om 16:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rebek ,

Als VGZ in uw ogen vals speelt , had u vorig jaar moeten overstappen naar een andere verzekering .

Zie hier de vergoedingen ,

https://www.vgz.nl/vergoedingen/fysiotherapie-en-beweegzorg/alternatieve-beweegzorg

https://www.vgz.nl/vergoedingen

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:32
228 Antwoorden / 97 Vragen

Vorig jaar werd het nog betaald vanuit het alternatieve potje. Mijn graag is... Hoe krijg ik NU mijn recht. Bij de afrekening staat "alternatieve therapie" zou het daarvan ook betaald moeten worden

marita5
door marita5 Aug 17, 2019 om 16:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Vorig jaar is dit jaar niet .

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Daarom heeft het ook geen zin om te zeggen dat ik vorig jaar over had moeten stappen. Dit jaar verrekend VGZ de rekening uit een verkeerd potje en heb ik straks ten onrechte geen fysio behandelingen meer.

En vele mensen mer mij!!!

aurora1
door aurora1 Aug 17, 2019 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft helemaal dat “recht” niet want het wordt niet vergoed, heel simpel.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 16:59
228 Antwoorden / 97 Vragen

Bij de vergoeding in mijn app staat : ALTERNATIEVE THERAPIE waarom is dat dan

va
door vanlotjegetikt Aug 17, 2019 om 17:24
809 Antwoorden / Vragen

Ligt ook nog eens in welke context "alternatieve therapie" staat. Laat het hele verhaal in een mail uitleggen dan staat het zwart op wit.
O ja, schreeuwen heeft geen zin.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 17:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zorgsoort:
Hulp voor alternatieve genezers

Lijkt me duidelijk of niet.
Aan wie moet ik dat mailen. Vgz reageert niet op mijn verzonden berichten

va
door vanlotjegetikt Aug 17, 2019 om 17:50
809 Antwoorden / Vragen

https://www.vgz.nl/service-en-contact/klacht-indienen/klachtenformulier

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 19:48
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zal ik doen. Dank je

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2019 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bent u daar dan al 16 keer geweest? Die osteopaat is blij met u.

panter22
door panter22 - Aug 17, 2019 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

VGZ gemeentepakket compleet:vergoeding 18 keer beweegzorg, geen 20 keer,  Kijk bij artikel 10
Osteopatie valt onder alternatieve bewegingsterapieen. artikel 10.3 en niet onder alternatieve zorg, artikel 9, €300 per kalenderjaar, geen €500
Kijk de voorwaarden nog even na.
https://www.vgz.nl/zorgverzekering/gemeenten/gemeentepakket

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 19:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

Iedere gemeente heeft n net wat ander aanvullend pakket. Maar waar het om gaat is dat volgens vgz zelf op de afrekening staat : zorgsoort, alternatieve geneeswijze. En het toch af gaat van t fysiothetapie potje. Hiermee spreken ze zichzelf tegen

justmeagain
door justmeagain Aug 17, 2019 om 22:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

U leest gewoon niet goed.

Budget voor fysiotherapie en beweegzorg

Alternatieve beweegzorg valt binnen uw budget voor fysiotherapie en beweegzorg. U kunt deze behandelingen ook gebruiken voor andere fysiotherapie en beweegzorg.

rebek
door rebek Aug 17, 2019 om 23:22
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zover was ik al. Maar waarom zetten ze op de door hun zelf aangemaakte afrekening van osteopatie het als zorgsoort alternarieve genezing en gebruiken ze niet het potje van alternatieve genezing daarvoor

panter22
door panter22 Aug 18, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

VGZ heeft hun omschrijving op de afrekening niet aangepast, begrijp ik nu. En dat is verwarrend.
De osteopathie had als omschrijving (alternatieve) beweegzorg moeten hebben en niet alternatieve genezing.
Maar je hebt er niets aan. want elk jaar krijg je een brief met de wijzigingen voor het komende jaar.
Je had dus kunnen weten dat osteopathie nu valt onder beweegzorg samen met fysiotherapie.

rebek
door rebek Aug 18, 2019 om 23:08
228 Antwoorden / 97 Vragen

Er had moeten staan Zorgsoort fysiotherapie. En Nee, dat hebben ze niet duidelijk doorgekoppeld. Ik heb op de aangegeven wijzegingen specifiek gelet. Anders had ik mogelijk een andere verzekering genomen

panter22
door panter22 Aug 19, 2019 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Zorgsoort fysiotherapie klopt ook niet, want het is geen fysiotherapie. Een uitgebreide verzekering van de gemeente is meestal goedkoper dan een andere verzekering. Dus veel keus heb je niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2019 om 09:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uw rechten? Als u echt van mening bent dat VGZ vals speelt dan is het een kwestie van een klacht indienen bij www.skgz.nl  maar als ik even zoek ip het internet en o.a. het navolgende zie lijkt bhet mij zinloos https://www.kwakzalverij.nl/behandelwijzen/overige-behandelwijzen/stop-osteopathie-het-is-geen-geneeskunde/  Dit is niet de enige melding over dit 'vraagstuk'.

rebek
door rebek Aug 19, 2019 om 21:40
228 Antwoorden / 97 Vragen

Eerst goed lezen waar de vraag over gaat, daarna pas andwoorden svp

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2019 om 17:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn antwoord bevalt u dus niet! Ik gaf zojuist ook aan op uw 'potje a naar b' verhaal dat indien u een klacht heeft daarvoor

http://www.skgz.nl HET adres is: geschillen commissie ziektekosten.
Ik weet dus absoluut niet wat ik niet goed zou hebben gelezen, het is toch een klacht? En VGZ is aangesloten bij die geschillencommissie!

Kennelijk zeer vervelend voor u dat ik in mijn reactie verwees naar diverse meningen dat ostheopatie kan worden opgevat als kwakzalverij.
Ik zah bij uw 'poje a-b'verhaal dat meer reacties u niet welgevallig zijn. Jammer maar wij proberen. op basis van onze kennis en ervaring onze mening te geven en het lijkt mij dan ook vervelend voor u dat meningen kunnen afwijken van uw mening.
En let nogmaals op: ik gaf geen mening maar verwees u naar de daartoe ingestelde geschillencommissie.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2019 om 11:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Begin het langzaam te snappen geloof ik. Osteopatie valt, evenals fysiotherapie, onder de alternatieve bewegingstherapie dus wordt dit uit de pot alternatieve bewegingstherapie betaald. Alternatieve bewegingstherapie is heel wat anders dan alternatieve geneeswijze waarvan de vergoeding uit het andere "potje" komt. Onder alternatieve geneeswijze valt o.a. het gebruik van homeopathische behandeling en geneesmiddelen. En dan klopt het als u hier nog geen gebruik van heeft gemaakt deze op "nul" behandelingen staat. Dus VGZ maakt geen fouten maar u gooit de potjes door elkaar.
L.S heb dit ook bij de 2e vraag geplaatst

rebek
door rebek - Aug 22, 2019 om 21:34
228 Antwoorden / 97 Vragen

Probleem is met VGZ besproken en opgelost