Bo
door Boaz Schoevaars Jul 16, 2019 om 12:49
Geldzaken & recht

Via Uber 460€ van mijn creditcard afgehaald, ING en Uber geven niks terug?

Het is alweer lang geleden dat dit gebeurde en volgens ING en Uber is dat nu de reden om geen actie meer te ondernemen. Maar in december vorig jaar werd er 460€ van mijn creditcard gehaald, ik had het heel lang niet door totdat ik ineens wel een erg hoog bedrag miste op mijn rekening. Ik checkte mijn Uber app en daar stond in dat ene Jeffrey een rit had gemaakt van 460€. Ik had deze rit nooit genomen, ten eerste, lag ik te slapen terwijl deze man zogenaamd mij aan het rijden was, ten tweede, slaat de rit nergens op, deze man is van Rotterdam, via Den Helder, naar Amsterdam gereden om 3 uur 's nachts. Toen ik er eenmaal achter was gekomen, heb ik meteen Uber op allemaal verschillende manieren gecontacteerd. Ze hebben niet echt een klantenservice (wat ik heel raar vind voor zo'n groot bedrijf moet er toch een nummer zijn dat je kan bellen?) en ze reageren het snelst op facebook, maar op facebook werd ik weer verwezen naar de e-mail en via de e-mail kreeg ik alleen dit te horen: we kunnen er niet naar kijken omdat het al 30 dagen later is. Ja ik was er ook veel later achter gekomen, maar is dat nu een reden om niet eens te kijken naar een diefstal? Ik wist het zelf pas meer dan 30 dagen te laat, is dat geld nu ineens niet meer van mij? Ik had al contact gehad met ING en die hadden mij verteld dat als het via Uber niet lukte, ik het via ING terug kon vragen, ik ben daar gewoon verzekerd voor. Ik gaf het laatst eindelijk op, want eigenlijk vind ik dat Uber dit probleem moet oplossen (het is hun app en zij hebben het geld laten stelen), maar nu zegt ING dit: we kunnen er niet naar kijken omdat het al 120 dagen later is. Ik ga het nog aanvechten, want ik wachtte zo lang omdat ik er van overtuigd was dat ik het geld van Uber terug moest krijgen. Wat vinden jullie? Wat kan ik nog doen om dit geld terug te krijgen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat er bij identiteitsfraude van de creditcard niet stomme regelingen gelden over hoe lang geleden het is gebeurd?
Bij fraude is het toch vaak juist de bedoeling dat de gefraudeerde er te laat achterkomt?

10259 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 16, 2019 om 13:00
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, snel handelen is vereist maar misschien weet de geschillencommissie raad.
https://www.creditcard.nl/faq/betaling-terugdraaien

https://www.creditcard.nl/contact

ne
door neodutchio - Jul 16, 2019 om 13:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Te laat achter komt? Elke maand komt er een overzicht van de creditcard betalingen en elke dag kunt u zien wat er met uw bankrekeningen gebeurd. U had dus al veel eerder kunnen zien dat er iets gebeurd is.
Als het met de creditcard gedaan is kunt u gewoon een betwisting starten bij de CC maatschappij.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2019 om 13:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan dus minstens wekelijks uw bankoverzichten controleren en ook maar de maandelijkse overzichten van uw creditcard?
Heeft u al aangifte gedaan (politie, graudehelpdesk etc?) en kunt u dit alles bewijzen?
Ik vind het overigens verre van “stomme regelingen”, integendeel. Ik ben blij dat dergelijke voorwaarden er zijn. Het feit dat u uw financiën niet (voldoende en regelmatig) controleert betekent nog niet dat de voorwaarden en regels van instanties en bedrijven niet deugen.
En u heeft toch al besloten dat u e.e.a. gaat aanvechten?

jo
door jorisw - Jul 17, 2019 om 21:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij kan je het niet terugvragen aan ING, maar je kunt de creditcardtransactie betwisten. Zij (of de cc-maatschappij waar ze mee samen werken) kunnen dan tijdelijk het bedrag terugboeken, maar als uit het onderzoek blijkt dat de betaling toch correct was moet je alsnog betalen.

Daarnaast staat er in de voorwaarden van ING dat je regelmatig je rekening moet controleren (en regelmatig is niet na een 3 maanden).

Gr
door Grunn1 Jul 17, 2019 om 22:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je een mastercard hebt via de Ing dan regelt de Ing alles ze hebben namelijk een eigen afdeling voor creditcard en fraude. Zelf een paar weken geleden meegemaakt.
Als je bijvoorbeeld een creditcard hebt van de ABN (Visa card) moet je rechtstreeks bij Visa zijn.

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2019 om 23:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar niet pas na haast 7 maanden.

Gr
door Grunn1 - Jul 17, 2019 om 22:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In de Ing app zie je ook de uitgaven van je creditcard en maandelijks worden de afschrijvingen van je creditcard geint van je Ing rekening.
Als je onterechte boekingen ziet op je creditcard moet je direct met de afdeling creditcards van de INg contact opnemen en niet na een paar maanden. Zij stellen dan een onderzoek in en betalen je het afgeboekte bedrag terug en proberen het vervolgens te verhalen indien mogelijk op de dader.
Als je bewust pas na maanden contact opneemt met de Ing dan is het je eigen schuld als ze je niet meer helpen.

mo
door mof - Jul 19, 2019 om 13:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uber onterecht geld heeft afgeboekt kunt u tot twee jaar een claim bij uber indienen. Na twee jaar verjaart de claim. U heeft geld terug gevraagd, dat is een claim indienen, en daarmee is verjaring gestuit.
echter, u eist, dus u moet bewijzen dat de rit niet gemaakt is ten laste can uw account. U hoeft de rit niet zelf gemaakt te hebben, het kan ook zijn dat iemand anders uw account heeft gebruikt of misbruikt. U bent verantwoordelijk voor uw account, niet uber. Dat moet u dus aantonen, dat niet u, en niemand anders, uw account heeft gebruikt. Dat is makkelijker als er nieteerst een half jaar overheen is gegaan.
ik denk dat u moet accepteren dat u het geld kwijt bent. En nooit meer uber gebruiken, gewoon een eerlijke taxi benutten.