tdmduc
door tdmduc Jul 9, 2020 om 17:30
Geldzaken & recht

Visacard geblokkeerd door fout Kadaster

Hallo allemaal,

Nu heb ik ook eens een vraag i.p.v. de gebruikelijke ondersteuning hier. ;-)

N.a.v. volgens hen een "gebruikelijke controle" heeft ICS eenzijdig (en zonder ons kans te geven iemand te spreken te krijgen) besloten onze creditcard te blokkeren.(Nee, we zitten niet in financiële problemen o.i.d.)

Gelukkig zijn we net een week terug van vakantie en konden we 2 weken geleden nog volop gebruik maken van de Visacard.

De "controle" bestond uit het verzoek een loonstrook opsturen en nog wat maandelijkse administratie.

Dit is netjes binnen de door hun gestelde termijn gehonoreerd. Echter; we kregen en bericht terug dat het gevraagde loonstrookje ontbrak?

Vreemd, want het gaat hier om 1 email met duidelijk leesbare bijlagen.

Maar goed, het in hun ogen ontbrekende stuk is wederom opgestuurd. Weer een aantal dagen later beweerd ISC dat we het andere stuk nog niet hebben opgestuurd. Aan de lijn krijgen we niemand. Dan maar weer opgestuurd.

Tot onze grote verbazing hebben we vandaag een papieren brief gekregen met de mededeling dat de creditcard geblokkeerd is.

Na eindelijk iemand aan de lijn gekregen te hebben hoorden we dat er een andere oorzaak was waarom de kaart geblokkeerd is....namelijk het Kadaster?!!?

Het Kadaster heeft blijkbaar gegevens van iemand anders doorgegeven aan hen en daar hun(welke dan ook) conclusies aan gehangen.

Weet iemand hoe dit nu zit en waarom ICS kadastergegevens checkt(en de waarde van de woning) zonder ons daarvan op de hoogte te stellen?

Dit was nog nooit eerder nodig en we hebben deze creditcard al 20 jaar en zijn trouwe saldo-aanvullers c.q. afbetalers.

n.b. De waarde van onze koopwoning is op 250.000 gesteld en niet 375.000 zoals ICS/Visa nu blijkbaar denkt.

2584 7 Rapporteer

getty
door getty - Jul 9, 2020 om 18:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat moet Ics met uw loonstrook of woninginfo als u de kaart al heeft? klopt het wel dat het bericht van hen is? Geen betalingsachterstand?

tdmduc
door tdmduc Jul 9, 2020 om 20:05
703 Antwoorden / 2 Vragen

heb je mijn vraag wel goed gelezen?
Daar heb ik al gezegd dat we trouwe afbetalers zijn.
Bij navraag derden gebleken  dat dit routine was.

rj
door rjw Jul 9, 2020 om 20:31
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@GETTY: er is momenteel een campagne gaande (incl. radioreclames) van ICS over hernieuwde identificatie. Eens in de zoveel tijd is een financieele instelling wettelijk verplicht dit te doen.

Zie ook:
https://www.icscards.nl/info/wwft

mi
door miennaamishaaz - Jul 9, 2020 om 18:45
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u soms op een link van een Mail gedrukt waarbij uw kaart zogezegdt niet veilig meer was?
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/activeer-uw-dubbele-beveiliging-bij-ics-let-op-vals-bericht/

tdmduc
door tdmduc Jul 9, 2020 om 20:02
703 Antwoorden / 2 Vragen

nee  gewoon officieel.
Inmiddels op papier en telefonisch contact gehad.
Niet phishing o.i.d.

rj
door rjw Jul 9, 2020 om 20:31
3238 Antwoorden / 5 Vragen

DIt is geen oplichting, maar onderdeel van de identificatieplicht. Er wordt ook regelmatig over geadverteerd door ICS op de radio.

Gr
door Grunn1 Jul 9, 2020 om 22:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

.

mi
door miennaamishaaz Jul 9, 2020 om 23:56
725 Antwoorden / 1 Vragen

@rjw.

Er zijn inderdaad echte mails in de omgang, maar voor elke echte mail zijn er teminste 10 nep mails.
Gezien ik niet uit de post kon ophalen of het om "oplichting" ging vraagde ik het voor de zekerheid

Gr
door Grunn1 - Jul 9, 2020 om 22:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Doen ze alleen als je een hoger limiet hebt en regelmatig gespreid terug betaald inplaats van het openstaande bedrag in 1 keer dit wordt dan gezien als een doorlopend krediet en opgeteld bij alle andere schulden waaronder hypotheek.
Ik heb ook een visa card al meer dan 15 jaar met een standaard limiet en gebruik deze alleen als back up card tijdens mijn reizen als de mastercard het weer eens niet doet. Wat ik er mee betaal wordt direct volledig elke maand afgelost en niet gespreid. Heb ook nog nooit bewijsstukken moeten opsturen.

tdmduc
door tdmduc Jul 10, 2020 om 12:24
703 Antwoorden / 2 Vragen

UPDATE:

Inmiddels blijkt dat ICS meerdere klanten ten onrechte in het verdachtenbankje heeft gezet vanwege het niet retourneren van de juiste gegevens(terwijl dat niet zo is)

Dit alles om zogenaamd de klant te beschermen. Het medicijn is nu alleen erger dan de kwaal vrees ik en zijn er nu een hoop klanten onterecht geblokkeerd.

De afdeling die er over gaat is overbelast en daardoor slecht of niet bereikbaar.

panter22
door panter22 - Jul 10, 2020 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt wel eens geregistreerd staan als wanbetaler. Zet een bedrag op de kaart als je op vakantie gaat, 20 jaar afbetalen heeft je een hoop rente gekost. En betalen moet je toch,
https://financeinnovation.nl/ics-creditcard-wanbetaler-blokkeren/

Gr
door Grunn1 Jul 10, 2020 om 09:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Doe ik meestal ook, even een berekening vooraf maken van de kosten die op zeker betaald moeten worden en dat alvast overmaken naar mn cc.

tdmduc
door tdmduc Jul 10, 2020 om 09:33
703 Antwoorden / 2 Vragen

@Panther22   ????

Rare aanname.

Wij hebben nooit "afbetaald" in de zin dat jij hier verondersteld. Je moet alleen voor een bepaalde datum een X-bedrag aanvullen en daar is nooit een probleem geweest. De paar centen rente die ik betaal vindt ik verwaarloosbaar tegenover het gemak wat ik er van heb. Ik doe een hoop internationale zaken en in sommige gevallen zijn Creditcards de enige mogelijkheid van betaling.

Volgens mij zijn hier geautomatiseerde systemen op hol geslagen zoals dat ook bij andere instanties gebeurd en is de klant de dupe van deze mens-onvriendelijke IT.

panter22
door panter22 Jul 10, 2020 om 09:52
6599 Antwoorden / Vragen

Die indruk dat je geen saldo op de kaart hebt, kreeg ik wel.
Maar goed, waarom moest je zoveel gegevens opsturen als er nooit problemen zijn.

rj
door rjw Jul 10, 2020 om 12:34
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@panter22: Op een credit card heb je in principe nooit saldo op je kaart. Aan het einde van de maand krijg je de rekening over je uitgaven in die maand, en die betaal je dan.

Zoals ik al eerder aangaf moet je je opnieuw identificeren. Wettelijk plicht tegen onrechtmatige transacties en voor de zorgplicht die financieele instellingen hebben. Je weet ook precies hoe het gaat: nooit problemen gehad. Door omstandigheden een terugval in inkomsten, problemen met CC en ICS mag komen opdraven in Kassa en Radar en alle shit over zich heen krijgen zonder enige vorm van verdediging. Ze nemen hun zorgplicht tenminste serieus door af en toe dit soort acties te doen.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 10, 2020 om 10:17
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt verspreid gevraagd om opnieuw de indentiteit door te geven en misschien kunt u iets meer met deze links.

Onze klanten ontvangen een uitnodiging per brief om aan het  identificatietraject deel te nemen. Hierin staat wat zij moeten doen. We verwachten dat het hele proces enkele jaren in beslag zal nemen. Het kan dus nog even duren voordat al onze klanten een uitnodiging voor (hernieuwde) identificatie hebben ontvangen.
https://www.icscards.nl/news/2019/10/identificatie-van-onze-creditcardhouders

of het kadaster benaderen voor meer uitleg:
https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster

Succes gewenst.

tdmduc
door tdmduc Jul 10, 2020 om 11:00
703 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt Sjoppy voor deze nuttige info.

Mondeling heeft ICS al toegegeven dat er iets fout gegaan is dus we wachten met spanning af.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 10, 2020 om 11:08
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hopelijk wordt de kaart spoedig gedeblokkeerd nu ICS de fout heeft toegegeven anders moet het nog op schrift gesteld worden.

tdmduc
door tdmduc Jul 10, 2020 om 12:23
703 Antwoorden / 2 Vragen

UPDATE:

Inmiddels blijkt dat ICS meerdere klanten ten onrechte in het verdachtenbankje heeft gezet vanwege het niet retourneren van de juiste gegevens(terwijl dat niet zo is)

Dit alles om zogenaamd de klant te beschermen. Het medicijn is nu alleen erger dan de kwaal vrees ik en zijn er nu een hoop klanten onterecht geblokkeerd.

De afdeling die er over gaat is overbelast en daardoor slecht of niet bereikbaar.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 10, 2020 om 12:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Goed om te weten waar de onbereikbaarheid vandaan komt, nu is het alleen maar afwachten en ondertussen een geruststelling dat er wat aan gedaan wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2020 om 16:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u al navraag gedaan bij het Kadaster hoe dit zit resp. zij kennelijk foutieve info hebben gezonden?  https://www.kadaster.nl/-/hoe-kunt-u-een-klacht-indienen-  of bel eerst een met 088 1832200, het contacttelefoonummer van het Kadaster.

Ik kan echter ook niet volgen waarom een Visa Card geblokkeerd wordt indien er sprake is van een andere waarde dan de juiste.

Ik neem aan dat u het goede contacttelefoonnummer van Visa heeft bent https://www.worldcard.nl/contact/ (of evt. de ANWB als het een ANWB kaart betreft.)

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2020 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat bedoelt u met "in het verdachtenbankje gezet"?
Eens in de zoveel tijd doen banken aan identificatie, wettelijk verplicht.
Als er niets aan de hand is kan dat met Visa ook via internet. Is er dan iets aan de hand m.b.t. terugbetaling(en)?

tdmduc
door tdmduc Jul 13, 2020 om 14:41
703 Antwoorden / 2 Vragen

Je bedoeld via "Mijn ICS", dat klopt deels.

Iets aan de hand?

Nee. Geenszins.

Medewerker ICS heeft inmiddels beloofd alles z.s.m. recht te zetten.

aurora1
door aurora1 Jul 13, 2020 om 15:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, ik bedoel niet via Mijn ICS. En mijn reactie klopt niet alleen deels, maar zelfs voor 100%.