Sa
door SabinaM Apr 13, 2019 om 18:24
Geldzaken & recht

Volledig ingeroosterd worden in de 'vakanties'; Horeca

Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag:

Naast mijn studie werk ik een paar dagen in de week bij een groter horecabedrijf. Via de algemene bedrijfswebsite wordt van de werknemers verwacht dat zij hun algemene beschikbaarheid doorgeven, waarnaast je ook extra uren aan kon vragen voor in de vakanties.

Nu kwamen ze vaak personeel te kort en vergaten veel werknemers hun extra beschikbaarheid door te geven. Management heeft daarop de volgende regel ingesteld: 'Wanneer je niet jouw aangepaste beschikbaarheid voor vakanties doorgeeft, roosteren we je volledig in.'
Daar houden zij de middelbare schoolvakanties aan, wat voor mijzelf en anderen in het hoger onderwijs vrij stressvol is, gezien onze vakanties niet altijd gelijk lopen. Continue zie ik werknemers op het notificatiebord kijken, of dat zij niet een 'kindervakantie' over het hoofd gezien hebben.

Het is bij mij persoonlijk nog niet gebeurd, maar collega's hebben hierdoor al meerdere vervelende aanvaringen met managers gehad; zij vergaten het mailtje, moesten door de week gewoon naar de uni/hogeschool, probeerde het fatsoenlijk op te lossen en ontvingen tóch een officiële waarschuwing voor het niet op komen dagen.

Is dit nu wettelijk wel of niet toegestaan? Het lijkt vanuit mijn perspectief namelijk van de zotte!

Met vriendelijke groet,

Sabina

1843 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2019 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt gevraagd om de extra beschikbaarheid door te geven, dat doet men niet.  Er wordt een mailtje gestuurd, dat wordt niet gelezen. En dan heeft men problemen.

Tja, het gewone leven is geen kleuterschool.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 13, 2019 om 18:53
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U krijgt de kans uw aangepaste beschikbaarheid door te geven waardoor het management aan de werkindeliing kan beginnen.

r.kemperman
door r.kemperman - Apr 13, 2019 om 18:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

Er is gevraagd om door te geven als je niet kan.
Als je dat dus niet doet, dan kan het bedrijf jou gewoon inplannen volgens jouw contract.
Dus gewoon een mailbsturen wanneer je niet kan om wat voor reden dan ook en natuurlijk het liefst zo lang mogelijk van te voren

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2019 om 19:31
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij (ook) geheel logisch, niet voldoen aan een m.i. zeer redelijk verzoek om de beschikbaarheid door te gevn kan en mag hetgeen u meldt als gevolg hebben. Niet voldoen aan het verzoek, dan wel worden ingeroosterd op een moment dat niet uitkomt en dan niet komen betekent simpelweg werkweigering.

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2019 om 19:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het is wettelijk toegestaan en helemaal niet van de zotte.. Wat is moeilijk aan? Je beschikbaarheid van uren doorgeven, de mail te lezen en te doen wat er, heel simpel, gevraagd wordt.

emcede
door emcede - Apr 13, 2019 om 19:57
959 Antwoorden / 4 Vragen

Je weet wanneer deze vakanties zijn (of dat kun je opzoeken op internet). Zet dit ruim van tevoren in je agenda en geef dan je beschikbaarheid in die weken door. Probleem opgelost!

diumenge
door diumenge - Apr 13, 2019 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze die tijd nou gewoon besteden aan het doorgeven van de extra beschikbaarheid...

"Continue zie ik werknemers op het notificatiebord kijken, of dat zij niet een 'kindervakantie' over het hoofd gezien hebben."

aurora1
door aurora1 - Apr 13, 2019 om 20:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Keurig knip- en plakwerk.
Wat is er moeilijk aan om dat door te geven? Zelfde vraag ook voor mails lezen.
Anders maar kiezen: studie/(kleuter?)school of baan. Van de zotte vind ik dat iets simpels als gevraagd wordt niet gedaan wordt en mails niet gelezen worden. Tijd om volwassen te worden dus: de wereld draait niet om jullie.

sw
door swat1500 - Apr 13, 2019 om 22:31
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet vindt hier niets van. Waar u moet kijken is uw arbeidsovereenkomst. Daar staan uw rechten maar ook uw plichten ten aanzien van van uw werkgever.
Het arbeidsleven is anders dan het leven als student. Je kan niet zomaar niet opdagen.

aa
door aadugee - Apr 14, 2019 om 09:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het totaal niet eens met de voorgaande reacties. Of het wettelijk toegestaan is of niet weet ik niet,  maar ik vind dat in zo'n situatie de roosteraars minstens voor het maken van het rooster aan de werknemers door moeten geven wanneer ze hen extra in willen roosteren zodat er bezwaar gemaakt kan worden als dat niet kan. Het is echt de omgekeerde wereld als bij geen bericht extra uren ingeroosterd worden die je dan moet komen. Je hebt een afspraak voor een bepaald aantal uren en als zij willen dat je meer komt dan kunnen ze dat vragen. Net zoals jij het moet vragen als je zelf meer wilt werken. Dan kun je toch ook niet gewoon komen opdagen en zeggen nu moeten jullie me ook betalen.

jo
door jorisw - Apr 14, 2019 om 09:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het over een tijdje economisch weer wat minder gaat zou deze werkgever mensen een alleen moeten inroosteren voor de beschikbaarheid die ze hebben opgegeven. Moet je eens kijken hoe snel mensen wel snel hun beschikbaarheid doorgeven.....

lo
door lovewinnie - Apr 14, 2019 om 10:18
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel, lever optijd je beschikking in en probleem opgelost
Blijkbaar als je geen briefje inleverd wanneer je wel en niet kunt kun je elke dag. Als je zonodig een dag vrij wilt of moet is dat toch kleine moeite dat ff door te geven ?
Als je straks fultime werkt zul je voor 1 januari al je vrije dagen en vakanties moeten invullen en aanleveren voor het gehele jaar bij de baas. Hij vraagt nu zeker niet te veel.
Op deze manier gaat personeel wellicht wel de moeite nemen beschikking in te leveren

Hij vraagt het, stuurt ook nog een  mail. Wat moet hij nog meer doen ? Neem aan dat het geen 6/7 jarige zijn

ro
door ron503 - Apr 14, 2019 om 10:41
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een wat groter horecabedrijf maakt roosters voor het personeel maar daarvoor is wel de medewerking van dat personeel noodzakelijk. Zo te lezen gaven medewerkers niet aan wanneer ze wel of niet beschikbaar waren en dat maakt het maken van een rooster wel heel erg moeilijk. Het kan twee kanten op 1 als de beschikbaarheid niet doorgegeven wordt plannen we je niet in dus ook geen werk of 2 zonder bericht plannen je wel in en verwachten dan ook dat je aanwezig bent.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 15, 2019 om 09:01
26 Antwoorden / 2 Vragen

Geen moeilijke vraag toch? Een werkgever wil ook weten waar hij/zij aan toe is.