Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 11:18
Geldzaken & recht

Voor 2x190 euro extra benadeeld bij faillissement?

Stel dat binnenkort, net als vorig jaar, weer een aantal energiemaatschappijen failliet gaat. Stel je zit bij een maatschappij die de 2x190 euro van de overheid niet los uitbetaald heeft maar verrekend met het voorschot. Bijvoorbeeld i.p.v. de maandelijkse 200 euro is er dan 10 euro geïncasseerd. Als je bijvoorbeeld al 8x200=1600 euro voorschot betaald hebt, de maatschappij gaat failliet in december of januari dan heb je waarschijnlijk minder dan 1600 euro verbruikt. De makkelijkste manier om je verlies te beperken is door de laatste 2 incasso's te storneren. Tot voor kort kon je zo nog 2x200 euro terughalen, maar als je november en december zou willen storneren, levert dat nog maar 2x10 euro op....

Het gaat om de reguliere laatste 2 maanden storneren nadat faillissement bekend is. Het gaat natuurlijk niet om bij voorbaat te storneren....

Een nadeel van verrekenen waar niemand (behalve sommige maatschappijen) aan gedacht heeft?

1296 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2022 om 11:35
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij een zeer slecht advies omdat bij storneren een schuld zal ontstaan met de nodige gevolgen indien het energiebedrijf niet failliet gaat. Afgezien daarvan, de curator zal toch echt in een dergelijk geval ook bij u vorderen! Niet doen dus!
(Uiteraard moet / mag u dat wel zelf beslissen).

Op zich is het wel een aardig aspect waar mogelijk de overheid niet aan gedacht heeft.

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 11:36
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als het niet duidelijk is: De maatschappij gaat echt failliet en er is veel minder verbruikt dan je aan voorschotten betaald hebt. Je hebt dan alle recht van de wereld om de laatste 2 maanden te storneren. (En soms kun je zelfs meer terug laten halen, maar daar het hier niet om). Het gaat om de reguliere laatste 2 maanden storneren nadat faillissement bekend is. Het gaat natuurlijk niet om bij voorbaat te storneren....

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2022 om 11:40
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Wat denkt u nu echt, dat ik het niet goed zou hebben gelezen? U begrijpt kennelijk niet wat ik schrijf. Waar baseert u het recht om om te storneren 2 maanden vooraf gaande aan een faillissement?

Ci
door Ciskaaa Nov 28, 2022 om 00:21
10 Antwoorden / Vragen

Op basis van eerdere faillissementen. Zowel bij EnergieFlex als Welkom gaf 2 maanden storneren (of zelfs meer terughalen) geen problemen, voor zover je teveel had betaald uiteraard (welkomstbonus was een ander verhaal). Is sowieso al sinds eind 2018 bekend dat dit zonder problemen kan en is ook (meermaals, bij diverse faillissementen) helemaal uitgekauwd op het Tweakers forum.

Maar dan nog, je moet gewoon zorgen dat je niet teveel betaalt maar beter iets te weinig. Dan zit je wat je reeds betaalde voorschotten betreft safe bij een faillissement. En hoef je ook niks te storneren.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 27, 2022 om 11:36
841 Antwoorden / 3 Vragen

Uhmmm wellicht vind je dit niet leuk

Ik vraag me af waarom je, bij voorbaat, al beren op de weg gaat zien. Niet zo pessimistisch. Het glas is half vol imho

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 11:48
82 Antwoorden / 7 Vragen

Er is helaas niets meer aan te doen. Er zal bij een evt. faillissement meer gebruik gemaakt moeten worden van de alternatieve methode als die nog is toegestaan. Het eenvoudige storneren kan dus 380 euro minder opleveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2022 om 11:50
16772 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. een reactie en het feit dat ik geen link kan toevoegen bij mij al net hiervoor gegeven reactie op 'niet goed lezen'.
Kent u deze informatie:  https://cms.law/nl/nld/publication/stornering-van-automatische-incasso-na-faillissement-gebruik-of-misbruik-van-bevoegdheid; deze https://www.dekempenaer.nl/kennis/storneren-en-verrekenen-in-het-welkom-energie-faillissement/ en deze waarin in ieder geval het risico van storneren en het dan toch teruggevorderd kunnen worden door de curator aan de orde is.

Maar ja, mogelijk houdt  u na het lezen van dit alles toch een andere mening en dat mag. Het risico is voor u!

En ps. Wat indien de leverancier niet failliet gaat en u heeft wel gestorneerd?

Eewn toefgift: https://nl.wikipedia.org/wiki/Agamemnon_(mythologie)

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 11:58
82 Antwoorden / 7 Vragen

Nou heb ik extra voorbeelden gegeven van 1600 betaald en 600 verbruikt om iedereen duidelijk te maken dat 2 storneringen volledig terecht kunen zijn. Storneren en zelfs MOI mag gewoon. Zie je eigen verwijzingen. Wat niet mag is meer terughalen dan je verschuldigd bent en een welkomsbonus verrekenen waar je geen recht op hebt....

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2022 om 12:02
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, u mag best denken het beter te weten, ik neem toch echt aan dat u de antwoorden van anderen ook al hebt gezien.

En dan toch ook maar even simpel: storneren mag en kan indien een incasso onterecht is. En zolang er geen sporake is van een faillissement is een automatische incasso niet onterecht!  Maar nomaals, u mag er best anders over denken, het is dan een risico dat u neemt.

Gr
door Grunn1 - Nov 27, 2022 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kan gebeuren ja. Nadeel als je bij kleinere energieleveranciers zit, die schreeuwen het hardst dat ze het goedkoopste zijn maar vallen zoals nu het snelst om.
De solvabiliteit van een aantal van de schreeuwers is al flink negatief waarbij budget energie bovenaan staat terwijl de solvabiliteit van de grote leveranciers wel positief is waarbij Essent het het beste doet.
Storneren breng altijd een groot risico mee aangezien je zelf eenzijdig je contract niet na komt. Pas als een incasso onterecht is kan je storneren en dat is het niet bij een energieleverancier die zeker nog niet failliet is.

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 12:00
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ná faillissement als dat nog niet duidelijk was. De maatschappij komt zijn contract dus niet na.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2022 om 12:03
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja? U weet dus op voorhand dat de leverancier het contract niet nakomt? Helderziende?

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 12:04
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als ze failliet gaan en de leveringsvergunning wordt dus ingetrokken, komen ze per definitie het contract niet meer na.

tenormin
door tenormin Nov 27, 2022 om 12:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, maar @agamemnon startte zijn vraag met stel dat! En dan schrijf je: U weet dus op voorhand dat de leverancies het contract niet nakomt. Het is volgens mij gewoon een hypothetische vraag.

Gr
door Grunn1 Nov 27, 2022 om 14:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Stel dat. Stel dat ik de jackpot win stel dat ik vleugels zou krijgen stel dat..........

als iedereen in de toekomst kon kijken Wat wel zeker is: Stel dat je energieleverancier op 1 januari failliet gaat dan ben je verplicht tot die datum je voorschotten te betalen. Storneren van maanden voor faillissementsdatum kan ervoor zorgen dat je een incassobureau op je dak krijgt Stel dat je energieleverancier op 1 januari failliet gaat dan kan je vanaf 1 januari je bank opdracht geven om vanaf deze datum en ook alleen vanaf deze datum alle toekomstige incasso’s stop te zetten oftewel vanaf 1 januari kan je de automatische incasso intrekken. De redactie kan deze vraag beter sluiten om onzinnige discussies te voorkomen aangezien niemand zelfs een waarzegster niet niet in de toekomst kan kijken

gerbera
door gerbera - Nov 27, 2022 om 11:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De 2x €190 staat los van een faillisement, deze zijn inmiddels verrekend dus heeft u als het ware ontvangen. En ja gaat een bedrijf failliet dan bent u het door u betaalde voorschot, minus de 2 x €190, gewoon kwijt hetgeen helaas een "normale" gang van zaken is. De €190 is geen eigendom van de energiemij, deze is slechts een doorgeefluik, dus verdwijnd niet in de pot van het bedrijf. En zou u storneren krijgt u problemen met de curator want die €20 (voorschot) waar u het over heeft hoort dan weer wel in de pot van het energiebedrijf.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2022 om 11:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Storneren = niet betalen.
Niet betalen = reden 1 tot afsluiting en extra kosten.
Afgesloten wegens niet betalen = nergens elders een contract kunnen krijgen.

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 12:03
82 Antwoorden / 7 Vragen

Nee hoor. Ik heb vorig jaar zo 2 klanten begeleid na faillissement. Beide storneren en bij 1 zelfs enkele maanden MOI, volledig terecht en geaccepteerd door de curator. Zolang je maar niet teveel terugboekt kan dat dus. Als je teveel terugboekt krijg je weer een schuld bij de curator en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de verschilllende rechten die klanten hebben bij los betalende versus verrekenende maatschappijen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2022 om 12:07
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Voorafgaande aan een faillissement storneren was toch uw advies? Na het faillissement zijn er inderdaad verrekeningsmogelijkheden zij het dat preferente eisers dan voorgaan. Bovendien kan een begel ielding dan ook geld kosten. Of begeleid u pro deo?

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 12:09
82 Antwoorden / 7 Vragen

Speciaal voor jou heb ik een extra regel aan de vraag toegevoegd. Ik hoopte dat het verhaal duidelijk was, maar sommigen lezen het anders dan bedoeld blijkbaar. Bedankt.

marita5
door marita5 - Nov 27, 2022 om 14:19
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Agamemnon ,

Faillissement?

Ook is het niet aannemelijk dat je geld later dan januari op je rekening staat. "De tegemoetkoming moet ten laatste 30 dagen nadat de subsidie verleend is, uitbetaald worden", schrijft het ministerie. "Energieleveranciers moeten dus uiterlijk eind december de tegemoetkoming voor november verrekend hebben en eind januari uiterlijk de tegemoetkoming voor december."

En wat nou als je leverancier onverhoopt failliet gaat de komende tijd? Het ministerie: "Dan is niet direct te zeggen wat dat betekent voor de tegemoetkoming voor de klant. Een leverancier kan de tegemoetkoming al voor het faillissement verrekend hebben. Bovendien komen klanten van failliete leveranciers bij een andere leverancier terecht. Als zij daar op de eerste van november of december staan ingeschreven (de peildatum voor de tegemoetkoming), krijgen zij die maand de tegemoetkoming van hun nieuwe leverancier.

panter22
door panter22 - Nov 27, 2022 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent helemaal niet benadeeld. In november en december betaal je slechts €10 ipv €190. Normaal betaalde je in die 2 maanden €400. Nu slechts €20.

Ag
door Agamemnon - Nov 27, 2022 om 15:45
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik geloof dat jullie de stelling niet begrijpen.

Zolang een maatschappij niet failliet gaat maakt het niets uit of er los die 190 euro per maand zijn uitbetaald of dat er verrekend is met het voorschot. In dit voorbeeld, dat er 10 euro wordt geïncasserd i.p.v. 200 euro.

Maar áls de maatschappij failliet gaat dan is de mogelijkheid om d.m.v. storneren (natuurlijk als dat terecht is) bij de verrekenende maatschappijen beperkt:
Je kunt dan niet langer 2x200 euro maar slechts 2x10 euro storneren. Immers dat zijn de incassobedragen en je kunt enkel dat storneren wat geïncasseerd is.  En storneren kan alleen over de laatste 2 maanden.
Als je normale voorschot lager was dan 190 euro is er in november en december niets geïncasseerd en kun je dus ook niets storneren.

Er is dus een verschil in rechten en mogelijkheden bij een los uitbetalende maatschappij en een verrekenende maatschappij.

Daar is helaas niets meer aan te doen omdat de overheid geen voorwaarden heeft gesteld aan de methode van uitbetalen en dat zou voor sommige klanten wel eens nadelig kunnen uitpakken. We moeten het afwachten....

gerbera
door gerbera Nov 27, 2022 om 16:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het was en is mij geheel duidelijk wat u bedoeld echter wordt uw eerste bericht weer uit zijn verband gerukt door het onderdeel storneren. Ja en dan wordt er een juridisch onderdeel van gemaakt. Nu maar hopen dat er voorlopig niemand failliet gaat, ik moet de bedragen nog krijgen☺

panter22
door panter22 Nov 27, 2022 om 17:22
6599 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp je volkomen.
Je wilt het kadootje van de overheid op je bankrekening.
Dan pak je €380 en je gaat 2 keer € 200 storneren. Heb je mooi €780 voordeel.
En nu maar €20.
Hoe bedenk je het. Rupsje Nooitgenoeg.

Ag
door Agamemnon Nov 27, 2022 om 18:22
82 Antwoorden / 7 Vragen

Waarmee je jezelf dus tegenspreekt, dat je het begrijpt....

panter22
door panter22 Nov 27, 2022 om 18:50
6599 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp jouw snode plannetjes. Ik hoef het er niet mee eens te zijn.