ra
door ralronabbink Jan 19, 2020 om 15:38
Geldzaken & recht

Voorlopige aanslag 2020

Kreeg van de belastingdienst een voorlopige aanslag voor 2020 en moet deze eind februari te betalen.
In april ga ik mijn belastinformulier invullen voor 2019 en weet nu al dat ik voor 2019 ook moet betalen.

De belasting telefoon gevraagd of dit klopt in 1 jaar 2 maal betalen.
Ja, zegt men dit is een wets wijziging en kan niet vanaf geweken worden.

Is er iemand  dit ook meemaakt en is de wets wijziging juist en waar is dir t elezen?

met groeten,
Dirk Abbink

12687 23 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2020 om 15:47
7359 Antwoorden / 14 Vragen

We kunnen steeds vaker van tevoren inschatten hoeveel inkomstenbelasting u moet betalen in het komende jaar. Daarom sturen we u in januari al een voorlopige aanslag over 2020.

Dat doen we ongevraagd. Het voordeel is dat u bij uw definitieve aanslag over 2020 zo weinig mogelijk hoeft bij te betalen.

Zo het een wetswijziging zou zijn moet deze al jaren geleden ingetrede zijn want dit is,al jaren, een normale gang van zaken. Blijkbaar betaalde u in voorgaande jaren te weinig inkomstenbelasting, hetgeen u zelf feitelijk al aangeeft.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2020 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, dat is helemaal geen wetswijziging, dat is al jaren zo.

Overigens mag u de voorlopige aanslag 2020 vast wel in 11 termijnen betalen.

En het gevolg is, als de voorlopige aanslag 2020 een beetje correct is, u in 2021 alleen maar de voorlopige aanslag 2021 hoeft te betalen.

Dan bent u weer helemaal "bij".

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 19, 2020 om 16:32
7184 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan dat u in 1 jaar 2x moet betalen, te weten:
1) voorlopige aanslag
2) als u moet bijbetalen na het opsturen van de inkomstenbelasting.
U gaat er vanuit dat dit laatste het geval is.

edrick3
door edrick3 - Jan 19, 2020 om 16:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is er iemand  dit ook meemaakt
Ja hoor. Dat hebben veel mensen met jou ook.

Controleer uw voorlopige aanslag.

Kloppen de gegevens van uw voorlopige aanslag? Dan moet u de aanslag betalen.

U kunt kiezen hoe:

  • in maximaal 11 termijnen
    Het bedrag van de 1e termijn moet vóór 1 maart 2020 bij ons binnen zijn.
  • in 1 keer
    Als het hele bedrag vóór 1 maart 2020 op onze rekening staat, krijgt u korting.

(Bron)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2020 om 16:47
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, terecht maar als u zeker weet dat bij u afdoende loonheffing wordt ingehouden en geen bijv. uitkeringen verkrijgt uit meerdere bronnen kunt u zelf aanpassen via mijn belastingdienst. Een tip: ga na of er uitkeringen zijn die wel fiscaal beslat zijn maar geen loonheffing wordt ingehouden (bijv. alimentatie) en of uitkeringen waarvan bij meerdere, in plaats van bij één,  sprake is van heffingskorting.

aurora1
door aurora1 - Jan 19, 2020 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is niets nieuws. U kunt in termijnen betalen. Met ineens betalen heeft u een geringe korting.

A
door A vdn Brink - Jan 20, 2020 om 12:13
1 Antwoorden / Vragen

ZO HERKENBAAR IK ZIT IN HET ZELFDE SCHUITJE 2X AANGETEKENDE BRIEVEN GESTUURD KRIJG GEEN REACTIE TERUG

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2020 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al die hoofdletters hoeven niet. En waarom hebt u aangetekende brieven gestuurd?

Als de aanslag volgens u onterecht,of te hoog is, kunt u dat simpel laten aanpassen bij Mijnbelastingdienst. Even inloggen en de juiste gegevens verstrekken en klaar bent u.

ja
door janf43 - Jan 20, 2020 om 12:23
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is al jaren zo. En u hoeft helemaal de voorlopige aanslag voor eind februari te betalen. Gespreid betalen over 11 maanden is mogelijk.

bharmsen
door bharmsen - Jan 20, 2020 om 12:39
32 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet beter krijg al jaren twee aanslagen toegestuurd en ben er blij mee en heb nog niet mee gemaakt dat ze mij teveel lieten betalen.

ko
door koningsjpc - Jan 20, 2020 om 12:43
68 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt met je digid ook inloggen bij de belastingdienst. Daar kun je de voorlopige aanslag wijzigen en hem hier eventueel op nihil zetten. Ook is er de mogelijkheid, om op deze pagina bij "ben je het niet eens met de aanslag", dan kun je hier een bezwaarschrift indienen.

M.vr.gr.
Jan Konings

luppo
door luppo - Jan 20, 2020 om 13:03
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dat dat ook,het bedrag wat u betaald bij de voorlopige wordt weer verrekend met de definitieve aanslag.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 20, 2020 om 13:22
683 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan (voorbeeld) op één dag drie blauwe brieven krijgen, de definitieve 2018, de aanslag 2019 en de voorlopige 2020. Plezier!

mo
door mof - Jan 20, 2020 om 14:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van uw situatie af. Als u in loondienst bent hoeft u doorgaans geen voorlopige aanslag in te dienen. Zo niet te beoordelen.

fi
door fisbel - Jan 20, 2020 om 15:33
851 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt van de verplichting af t.a.v. de VA2020. Dan zal u deze VA2020 moeten wijzigen naar € 0 te betalen. U krijgt dan een nihlbeschikking. Bij de aangifte 2020, volgend voorjaar 2021, zal u dan wel meer moeten bijbetalen.

Advies in dezen:
Als u een substantieel bedrag moet betalen wordt het aanpassen van de VA2020 wel een aangifte met creatief boekhouden. Niet echt verboden, maar toch. De opgestuurde aangepaste VA2020 moet uiteraard wel gebaseerd zijn op globale realiteit. Maar bij een klein bedrag te betalen , bijvoorbeeld een paar honderd euro, kunt u wat mij betreft de VA2020 aanpassen naar € 0.
Voordeel: geen gedoe meer in januari met de VA, het verplichte karakter is weg. Voor volgende jaren (waarschijnlijk) geen VA meer toegestuurd.

Maar let wel: als de VA2020 een substantieel bedrag is, dan toch maar gewoon betalen. Uiteindelijk krijgt de Belastingdienst uw bij te betalen bedrag toch wel. Dit jaar of anders volgend jaar.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2020 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is gewoon uitstel van executie. En als dit gedaan wordt en in 2021 moet er een aardig bedrag worden nabetaald over 2020, volgt er in januari 2022 vast weer een VA.

En de Ts weet nu al dat hij over 2019 moet nabetalen, dus een VA 2020 is niet zo vreemd.

he
door henkie.penkie - Jan 21, 2020 om 08:22
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al jaren zo, dit krijg waarschijnlijkt omdat je al eerder eens belasting heb moeten betalen of terug krijgen. Overigens kun je dit ook stop laten zetten
maar is aan te bevelen om dit niet te doen zie onderstaande link.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/voorlopige-aanslag

vi
door vinnius - Jan 21, 2020 om 15:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Een voorlopige aanslag is heel normaal als structureel te weinig belasting wordt ingehouden via de voorheffing op loon. pensioen, AOW e.d. . Ik krijg elk jaar een voorlopige aanslag, die ik inderdaad in februari moet betalen. Met de definitieve aangifte in mei wordt dit verrekend, je kunt dan het bedrag van de voorlopige aanslag van het desbetreffende jaar aftrekken. Meestal moet ikdan alsnog een klein bedrag bijbetalen, dus ik laat het maar zo. Als je een flink bedrag terugkrijgt in juni loont het de moeite de voorlopige aanslag te verlagen via een bezwaar procedure.

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2020 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over een voorlopige aanslag voor het lopende jaar. Niet over een voorlopige aanslag over het afgelopen jaar.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Jan 21, 2020 om 17:58
16 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vriendin kreeg in januari 2018 een aanslag (voorheffing 2018) van bijna € 5.000. In september 2017 had ze de aanslag van 2016 betaald, ook bijna € 5.000. En vervolgens kreeg ze in juni 2018 de voorlopige aanslag 2017, ook weer bijna € 5.000. In totaal dus binnen 10 maanden bijna € 15.000 afgetikt aan de belastingdienst. En dat van AOW + een normaal pensioen. Niks bijzonders. Hierover gebeld met de belastingdienst en wat zeiden ze? 'We mogen dit doen en daarom doen we het'. Nou, bedankt!

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2020 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft zij dus een heel vorstelijk pensioen bij zulke naheffingen.

marianne
door marianne - Jan 23, 2020 om 02:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt door verschillende forum leden gereageerd op uw vraag of u 2 maal een ( voorlopige) aanslag in éen jaar moet betalen, dat dit niet door een wetswijziging zou komen? Het ligt eraan voor wat. Om iets duidelijker te zijn, geef ik als voorbeeld mijn eigen situatie.
Als ontvanger van alimentatie moet ik een deel weer afdragen aan de belastingdienst. Dar deed ik zoals  vrijwel iedereen , achteraf. In december 2018 kreeg ik een brief dat ik een voorlopige aanslag kreeg voor het jaar 2019. En dat ik dat evt. In een keer of in gedeelten kon betalen. Terwijl ik mijn aangifte voor 2018 nog niet eens had ingevuld.  Ik dacht dat het een vergissing was dat ik 2019 vooraf moest betalen want  ja de betaling voor 2018 moest ook nog betaald worden. Nadat ik gebeld had met de belastingdienst bleek dat een nieuwe (verplichte) regeling per 1 januari 2019. En dat kreeg ik dus 2 weken van te voren te horen. Het heeft er dit jaar , voor een keertje maar , volgens de belastingdienst behoorlijk ingehakt want om gelijk nog een antwoord op je vraag te geven. Ja ze kunnen je verplichten 2 x per jaar te laten betalen. En ze vinden zichzelf ook nog heel coulant dat je het bedrag in gedeelten mag betalen.
Ik weet dat de medewerkers aan de telefoon er ook niks aan kunnen doen dat dit soort regels ineens veranderen omdat de hoge heren en dames van het pluche dit bedenken.... maar degene die de wet wijzigt, heeft waarschijnlijk niet eens door wat hij of zij heeft aangericht...in dat ene jaartje (elke maand van 200 euro leefgeld waar je het meedoen, moest ik 207 euro vooruit betalen!! Inderdaad na mijn vaste lasten plus het bedrag van de aanslag hou ik ca. 200 over.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2020 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

..

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2020 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

'@marianne

U betaalde helemaal niet VOORAF, maar u betaalde over de periode dat die alimentatie kreeg. Net zo goed alsdat iemand loon heeft, wordt er ook meteen belasting ingehouden.

En het staat in de wet dat een voorlopige aanslag in gedeelten betaald mag worden. Heeft niets met coulant te maken.

Is ook helemaal geen nieuwe wet en heeft niets met pluche te maken. U moet gewoon uw belasting betalen in het jaar dat u dat inkomen hebt.

Ce
door CecileM - Feb 26, 2020 om 09:31
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Dirk,

Ook ik heb voor het eerst zo'n voorlopige aanslag ontvangen. Bij mij gaat het om inkomstenbelasting op (te) ontvangen rente. Die rente ontvang ik pas op 1-1-2021 -als er dan nog positieve rente bestaat- maar moet daar nu kennelijk al belasting over betalen. Volgens de belastingdienst ivm een wetswijziging in 2016, artikel 23. Maar als ik zoek naar een artikel 23 kom ik niets tegen wat wijst op een verplichte vooruitbetaling. Is er een fiscaal jurist op het forum die dit beter kan uitleggen?

Groet
Cecile

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2020 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal niet over rente gaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2020 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ontvangen rente is normaal gesproken belastingvrij. Als u over 2020 een voorlopige aanslag hebt gehad, kan het zijn dat de belastingdienst veronderstelt dat u veel vermogen hebt per 1 januari 2020, waardoor u belasting moet nabetalen in box 3.