C.
door C.Heeren Jan 16, 2022 om 11:14
Geldzaken & recht

Voorlopige aanslag 2022

Heb mijn voorlopige aanslag 2022 ontvangen. Hierop- staat bij box 3 een inkomen uit sparen en beleggingen vermeld dat nogal afwijkt van het werkelijke rendement. (Een stuk hoger dus)... Is het raadzaam hiertegen alvast bezwaar
te maken, gezien de huidige ontwikkelingen en de uitspraak van de Hoge Raad?

2949 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 16, 2022 om 11:19
7187 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de afwijking verbeteren tijdens het invullen van de belastingaangifte met z.n. de uitleg.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2022 om 11:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

(Aangepast) Ja, u kunt bezwaar maken maar het meest handige is  om via het internet/mijnbelastingdienst een nieuw aanslag aan te vragen (of een eerdere te wijzigen) met daarin het door u berekende rendement.   Lees deze instructie van de Belastingdienst Wijzigen Een wijziging op een voorlopige aanslag kan op twee manieren doorgegeven worden. Dit kan door middel van het programma " voorlopige aanslag" op www.belastingdienst.nl, of op papier, door middel van het formulier "verzoek of wijziging voorlopige aanslag".

      En u kunt via de belasting telefoon ook nadere hulp krijgen om dat te doen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/belastingtelefoon

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2022 om 11:41
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw vraag betrekking heeft op (de onredelijkheid van) het percentage, zie dan dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/belastingplan-2022-nog-steeds-oneerlijk-voor-spaarders

Janzegt
door Janzegt - Jan 16, 2022 om 11:40
124 Antwoorden / Vragen

Gisteren net aan de orde geweest in Kassa
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/krijgt-iedereen-te-veel-betaalde-spaartaks-terug

Geadviseert wordt de wachten tot 4 februari. Uiterlijk die datum zou de belastingdienst reageren  op de uitspraak van de Hoge Raad.
In de gegeven link staat ook een voorbeeld brief voor een eventueel bezwaar

Ag
door Agamemnon - Jan 16, 2022 om 13:48
82 Antwoorden / 7 Vragen

Bezwaar maken tegen het fictieve rendement dat gehanteerd wordt voor 2022 lijkt mij nogal voorbarig. Dat kan pas na de definitieve aanslag en dat duurt nog anderhalf jaar. Je dient de aangifte over 2022 namelijk pas vanaf maart 2023 in....

Het kan best zijn dat er een nieuwe regeling komt die bijv. met terugwerkende kracht tot 1-1-2022 geldt en dat pas bij de aangifte 2022 met deze regeling gewerkt wordt. De VA wordt in ieder geval nog op de bestaande regeling gebaseerd. Je kunt overigens wel de VA anpassen in Mijn Belastingdienst om zo op een lager bedrag uit te komen, desnoods met fictieve gegevens, dat wordt toch niet echt gecontroleerd. Het is slechts een voorschot en bij de aanslag moet je toch het echt verschuldigde bedrag (na)betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2022 om 16:54
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Wat later in de middag zit ik via uitzending gemist naar d Kassa uizending van gisteren te kijken en zie nu dat @JANZGT u daar ook op attendeert.

Indien dit ook voor u belang is en u heeft de uitzending niet gezien, wacht even op de nieuwsbrief (of aboneer u daar op0 en kijk het fragment terug of kijk de gehele uitzending terug.

Ag
door Agamemnon Jan 16, 2022 om 18:37
82 Antwoorden / 7 Vragen

En wat heeft deze uitzending met de VA van 2022 (de vraag van TS) te maken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2022 om 20:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ontgaat het u dat ik opmerk: indien dit voor u van belang is .... etc. resp. of vraagsteller dit bedoelt. m.b.t. bezwaar etc.
Het leekt mij er meer op dat de vraagsteller aangaf dat het totaal bedrag van rendement als aangegeven op de voorlopige aanslag te hoog is. Het is dan aan vraagsteller om daar wel of niet op te antwoorden en het kan dus best zo zijn dat dit niet van belang is. U vraagt zich nu ook af of dit van belang is maar helaas voor u , u bent niet de vraagsteller.

panter22
door panter22 - Jan 17, 2022 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

De datum bovenaan het artikel van Heremietkreeft is 2021. Met de voorlopige aanslag voor 2022 zal al rekening gehouden zijn met de uitspaak  van de HR.

Ag
door Agamemnon Jan 17, 2022 om 10:50
82 Antwoorden / 7 Vragen

Yeah right. Nee natuurlijk niet. Kan helemaal niet. In ieder geval nog niet. Nog lang niet.

Klik hier voor Fiscalert artikel of ga naar: https://www.fiscalert.nl/fiscaal/nieuws-en-tips/uitspraak-hoge-raad-box-3-en-voorlopige-aanslag-2022

Op 24 december 2021 oordeelde de Hoge Raad dat de box 3-heffing in 2017 en 2018 in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod (ECLI:NL:HR:2021:1963). Dat heeft mogelijk gevolgen voor belastingjaar 2022. De Belastingdienst legt op dit moment nog voorlopige aanslagen op volgens de regels zoals die nu in de wet zijn vastgelegd. De Belastingdienst bekijkt wat de gevolgen van het arrest voor 2022 (en eerder) zijn. Wel laat de Belastingdienst op www.belastingdienst.nl het volgende weten: 'Als op een later moment blijkt dat de wijzigingen invloed hebben op de belasting die u in 2022 moet betalen, dan herstellen we dit in de definitieve aanslag 2022. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen.'

panter22
door panter22 Jan 17, 2022 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dat artikel zie ik niet meer. Maar het doet er niet toe.
Je hebt het juiste antwoord gevonden. Scheelt een hoop gedoe.

Ag
door Agamemnon - Jan 17, 2022 om 11:15
82 Antwoorden / 7 Vragen

Op de site van de belastingdienst staat trouwens het antwoord op de vraag van TS.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitspraak-Hoge-Raad-niet-verwerkt-in-voorlopige-aanslagen-inkomstenbelasting-2022

Uitspraak Hoge Raad niet verwerkt in voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2022

Op 24 december 2021 oordeelde de Hoge Raad dat de box 3-heffing in 2017 en 2018 in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod. Het is helaas nog niet mogelijk om de gevolgen van deze uitspraak te verwerken in de aanslagen die de Belastingdienst nu oplegt.

Momenteel versturen we veel voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2022. Het kan dus zijn dat u onlangs een voorlopige teruggaaf of aanslag ontving of binnenkort ontvangt. Hierin is nog geen rekening gehouden met de eventuele gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad.

We blijven de voorlopige aanslagen wel versturen. We vinden het belangrijk dat u uw voorlopige teruggaaf gewoon ontvangt. En dat u een te betalen aanslag verspreid over het jaar kunt betalen. Hiermee voorkomen we mogelijke betalingsproblemen.

Ondertussen zijn we bezig de gevolgen van de uitspraak zorgvuldig in kaart te brengen, ook voor het belastingjaar 2022. Zo komen we tot een correcte belastingheffing in box 3.

Als op een later moment blijkt dat de wijzigingen invloed hebben op de belasting die u in 2022 moet betalen, dan herstellen we dit in de definitieve aanslag 2022. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen.