ro
door ronaldhuijssoon Jun 24, 2020 om 10:00
Geldzaken & recht

Voorwaarden ISDE subsidie op warmtepompboilers aangepast

In de zomer van 2019 besloten wij onze CV ketel te vervangen door een energiezuinige gasloze warmtepomp. Onze overheid stimuleert dit door middel van een ISDE subsidie.

In overleg met een installateur hebben we verschillende opties uitgewerkt. De keuze voor de installatie hebben wij gemaakt op basis van energiezuinigheid, comfort en uiteraard de kosten. Bij dat laatste punt hebben wij de ISDE subsidie natuurlijk meegewogen.

Uiteindelijk kozen wij voor een lucht-water warmtepomp voor de ruimteverwarming en twee warmtepompboilers voor het warme tapwater. Volgens de apparatenlijst 2019 zou de warmtepomp in aanmerking komen voor € 1.900 subsidie en de boilers voor elk € 1.250 subsidie.
De totale investering bedroeg € 17.500 waarbij er dus € 4.400 subsidie te ontvangen was.
Voorwaarde bij de ISDE subsidie is dat de opdracht moet zijn gegeven aan de installateur, de installatie moet zijn geplaatst én de factuur moet zijn betaald.

In het najaar van 2019 lieten wij de installatie plaatsen en in december 2019 ontvingen en betaalden wij de factuur.

Op 13 december 2019 vroeg ik de ISDE subsidie aan. In februari 2020 kreeg ik bericht dat het subsidieplafond voor 2019 was bereikt. De subsidieaanvraag werd daarom afgewezen.
Ik kon opnieuw subsidie aanvragen in 2020. Dit heb ik uiteraard gedaan.

In mei 2020 kreeg ik de subsidie toegekend. De aanvraag werd echter getoetst aan de apparatenlijst  2020. Op de warmtepompboilers zit ineens geen € 1.250 subsidie meer, maar 'slechts' € 650 per stuk. Door deze wijziging loop ik € 1.200 subsidie mis.
Ik heb hierop bezwaar aangetekend bij de overheid, maar krijg te horen dat ze netjes volgens de regels hebben gehandeld.

Wat mij zo stoort is dat de overheid het promoot om woningen gasloos en energiezuinig te maken en je een subsidie in het vooruitzicht stelt. Je móet hiervoor eerst een installatiekeuze maken en de installatie laten plaatsen en betalen, alvorens je de subsidieaanvraag kunt indienen. En op het moment dat je je keuze niet meer kunt wijzigen, krijg je te horen dat de overheid de spelregels heeft veranderd.
Als ik dit van tevoren had geweten, had ik een andere installatieopzet gekozen.

Ik vind dat onze overheid hierin onbetrouwbaar is.
Zou het zin hebben om tegen dit besluit in beroep te gaan bij de rechter??

2389 11 Rapporteer

mr
door mrmoto - Jun 24, 2020 om 10:15
167 Antwoorden / 4 Vragen

Op uw laatste opmerking : neen kost meer als dat het opleverd .
wij hebben besloten niet mee te werken met het gasvrij maken van Nederland zolang er in Duitsland nog subsiedie wordt gegeven als je je huis op het gasleidingnet in Duitsland laat aansluiten .

ba
door batav Jun 24, 2020 om 12:50
29 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens.

sw
door swat1500 - Jun 24, 2020 om 10:16
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Of het zin heeft om in beroep te gaan zult u aan een jurist moeten vragen. Ik acht de kans klein een immers de subsidie pot van 2019 was leeg en dus is ook de bijhorende regeling vervallen. Op zich is het dan fijn dat u nog kan meedoen met de 2020 ronde maar dan gelden alleen nog de 2020 voorwaarden.
De overheid had ook kunnen zeggen dat de 2020 ronde alleen geld voor installaties aangelegd in 2020, dan had u helemaal niets gekregen.
Zoals gezegd win advies in bij een jurist maar kijk uit dat een eventuele procedure u niet meer geld kost dan dat u nu bent misgelopen.

marita5
door marita5 - Jun 24, 2020 om 10:48
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RonaldHuijssoon ,

Wijziging per 2020

Per 1 januari 2020 zijn de subsidiebedragen gewijzigd voor kleine warmtepompen die bestemd zijn voor het verwarmen van tapwater, zoals warmtepompboilers. Voor deze warmtepompen bedraagt het subsidiebedrag in 2020 € 500, exclusief eventuele label-bonus. De exacte bedragen zijn te vinden in de apparatenlijst.

Deze gewijzigde bedragen gelden voor alle aanvragen die vanaf 1 januari 2020 worden ingediend. Doet u een nieuwe aanvraag, omdat uw aanvraag in 2019 is afgewezen vanwege uitputting van het budget? Dan geldt dit nieuwe bedrag ook voor u.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/voorwaarden-apparaten

ma
door malty - Jun 24, 2020 om 11:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, niet netjes van de overheid.
Zeggen dat je 6 maanden de tijd hebt om een subsidie aanvraag te doen, en dan krijg je dat.

Iv
door Ivo W Jun 24, 2020 om 16:01
729 Antwoorden / Vragen

Er is nooit gezegd dat men tot datum X de tijd heeft. Er is slechts gezegd dat er voor 2019 een budget is, en wanneer dat budget eerder op is alle aanvragen die daarna nog binnen komen zullen worden afgewezen.

ma
door malty Jun 24, 2020 om 17:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@ivo w. Een van de voorwaarden

  • U doet uw subsidieaanvraag binnen 6 maanden na de installatie van het apparaat.

Iv
door Ivo W Jun 24, 2020 om 17:21
729 Antwoorden / Vragen

Die ene voorwaarde sluit de andere voorwaarden niet uit.

Ofwel: zodra het subsidieplafond is bereikt, wordt de regeling stopgezet.

Tr
door Trostomaat Jun 24, 2020 om 20:15
239 Antwoorden / Vragen

Die voorwaarde betekent slechts dat je als je ná 6 maanden de aanvraag indient, dat je dan te laat bent. De voorwaarde zegt niet dat je op zeker subsidie krijgt als je binnen 6 maanden indient.

ma
door malty Jun 24, 2020 om 20:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat ik zeg toch 1 van de voorwaarden.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2020 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In beroep gaan is dus zinloos. Die subsidiepot is eindig en dat had u kunnen weten. En als men dan aan het eind van een jaar claimt, is het op. Wees blij dat u nog de bedragen van 2020 hebt gekregen.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 24, 2020 om 12:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ronald,

Het antwoord is : nee (het heeft geen zin om in beroep te gaan).

Mijn ervaring is,dat de rechter zelden partij trekt voor de burger en meer kijkt naar het algemeen belang: de subsidie is op.

Dat de overheid de spelregels verandert,is bekend: denk aan subsidie op "schone" auto's zoals bij de "sjoemeldieselauto's",die jarenlang belastingvrij rondreden........

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2020 om 14:31
16840 Antwoorden / 202 Vragen

De enige mogelijkheid die heel misschien enig nu heeft is: https://www.nationaleombudsman.nl/  met de aantekening dat men daar mogelijk ook zal stellen dat het niet netjes is en anders gekund zou hebben.
Ook mij lijkt het niet zinvol om formeel bezwaar te maken via 'Rechtspraak' (Bestuursrechter?) hoewel ik geen rechter ben. Ik wijs u in ieder geval op de kosten die u zult moeten maken als u die weg gaat bewandelen en is het de vraag of dat u dan nog iets oplevert.

Iv
door Ivo W - Jun 24, 2020 om 15:59
729 Antwoorden / Vragen

Het was vooraf bekend dat aan de subsidieregeling van 2019 een plafond zat. Door pas laat in het jaar een aanvraag te doen, neemt u zelf het risico dat uw aanvraag pas binnen komt op moment dat de pot leeg is. Zo werkt het nu eenmaal bij alle weggevertjes: op is op.

Het is een hele gunst van de overheid dat de gevallen die eind 2019 mis grepen, alsnog mee mogen doen met de subsidieregeling van 2020, om te voorkomen dat u buiten de boot valt. Maar ook nu geldt weer: er is een maximum budget, dus dat zou voor het eind van het jaar reeds opgemaakt kunnen zijn.

Het antwoord op uw vraag zal dan ook zijn: Nee, het heeft geen zin om bezwaar en beroep aan te tekenen. De overheid heeft immers gehandeld volgens de vooraf opgestelde regels die horen bij de subsidieregeling van 2019 en 2020.

ge
door gerardvantol - Jun 24, 2020 om 17:14
57 Antwoorden / 2 Vragen

Dus u was nog een van de weinige Nederlanders die wel vertrouwen in de overheid heeft. Mijn vertrouwen is al verdwenen sinds men besloot om de VUT regeling waar ik jaren aan heb betaald ineens in de prullenbak gooide.

panter22
door panter22 - Jun 24, 2020 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

De spelregels zijn in 2019 gewijzigd, ten gunste van de subsidie aanvragers.
Het subsidieplafond was in 2019 €100.000.000 en daar is nog eens €60.000.000 bij gekomen,
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-53156.html

Toen je subsidie aanvroeg, was de subsidiepot voor 2019 al weer leeg. Dus kreeg je een afwijzing.
Nu heb je geluk dat je aanvraag doorgeschoven kon worden naar de subsidieregeling van 2020.
UIteraard met de regels die in 2020 gelden: Want de subsidieregeling van 2019 geldt niet meer in 2020. Die is gestopt. Dat je nu minder subsidie krijgt dan in 2019, dat is pech. Dergelijke besluiten worden altijd gepubliceerd. In beroep gaan is tegen een gewijzigde regeling is kansloos.

Per 1 januari 2020 zijn de subsidiebedragen gewijzigd voor kleine warmtepompen die bestemd zijn voor het verwarmen van tapwater, zoals warmtepompboilers. In 2019 was het subsidiebedrag hoger dan in 2020. Uit onze analyse van de marktprijzen uit 2019 blijkt nu dat het subsidiebedrag voor warmtepompen met deze toepassing te hoog waren. Voor genoemde warmtepompen bedraagt het subsidiebedrag in 2020 daarom € 500, exclusief eventuele label-bonus. De exacte bedragen zijn te vinden in de apparatenlijst.

Deze gewijzigde bedragen gelden voor alle aanvragen die vanaf 1 januari 2020 worden ingediend. Doet u een nieuwe aanvraag, omdat uw aanvraag in 2019 is afgewezen vanwege uitputting van het budget? Dan geldt dit nieuwe bedrag ook voor u, ook als u de warmtepomp in 2019 heeft aangeschaft en geïnstalleerd.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/particulieren#:~:text=Wijzigingen%20per%201%20januari%202020,geen%20subsidie%20meer%20voor%20aanvragen.&text=In%202019%20was%20het%20subsidiebedrag%20hoger%20dan%20in%202020.

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2020 om 00:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, heeft geen zin en kost u alleen maar geld. Wees blij dat u toch nog iets ontvangen heeft.